Status
Stängd för vidare inlägg.
Ama Dablam är en av de mest sociala hästar jag vet. Alla mina är sociala men denna här vill helst sitta i knäet på en. Tror inte det kommer bli några problem med inridning. Jag hoppas kunna visa på treårs för jag tycker hon är så förbaskat fin.
Vi måste dock träna lastning i sommar för hon har bara åkt en gång och då fick hon ha lugnande för hon vägrade gå på trots att mamman stod inne i trailern. Inte rädd men tusan så envis!
Dabbs.jpg
 
Verkligen hittat ett toppenställe att ha Nugget på!
Tjejen som har det hör av sig varje vecka eller när det händer något, skickar bilder och håller stenkoll.
När Nugget fick ett litet sår tvättade hon det och la på ett litet plåster som lossnar av sig själv efter några dagar. Sköter kontakt med hovslagare och verkning och uppdaterar hur hon skött sig :D
Även tempat morgon/kväll när hästarna var lite snoriga.

Brukar åka ut varje helg men denna hinner jag inte riktigt så då är det guld värt med dessa uppdateringar!

Hon gjorde kolla masken för ett tag sen och det visade sig att Nugget hade 450 av lilla blodmasken.
De avmaskas idag och imorgon ska de få gå ut på stora betet :love:
 
Jag har känt mig som världens sämsta hästägare ett tag för att det har dröjt så himla länge innan de fick komma ur sin vinterhage. Jag har inte kunnat göra så mycket åt det på egen hand, utan har varit tvungen att vänta på andra. Så Svea har gått i en rätt liten grusad hage fram tills idag. Det har varit omöjligt att ta ut henne det senaste för hon har blivit helt hysterisk av att se allt grönt. Inte så konstigt, men sjukt jobbigt! Nästa år är förhoppningen att de ska kunna gå på sommarbete "hemma" men där fanns ingen hage i år, så vi har varit tvungna att hitta något annat och sedan stänga och det har varit en massa omständigheter. Idag var i alla fall äntligen sommarhagen klar! Och de blev mycket glada över att komma ut! Sådär så de inte riktigt visste om de skulle äta eller springa :D

 
Min ena -17 har nu flyttat till ett bete som drivs av de som också kommer att rida in henne. Hon gick hyggligt snällt in i släpet - lite äppelmuta så var hon inne, hon fick sällskap av sin systerdotter född -18 och så småningom kommer även mamma gå på samma bete. (även hingsten född -17 finns i deras regi nu)
 
Har varit och hälsat på Tage idag. Sedan löshoppningen har de fått ny hage nära det ridhuset de var i då + att en av hans kompisar tydligen skulle sadeltämjas och longeras, så den står på stall nu. På Tages rygg får det inte plats någon sadel och han är inte ens två, så jag avvaktar. Det känns som om han vuxit en del sedan senast, men han är ff inte ikapp min ridhäst, hon är 160.

Jag har använt min ponnys 15" sadel till att sadelvänja. Den får ju plats bra men det är lite dåligt med muskler i ryggen så den ligger typ an mest med vulstren. Så jag hoppas hon hinner ändra sig endel till i höst :)
 
Elsa åkte på bete för två veckor sen. I går var jag och dottern ute och firade hennes 2-årsdag en dag för tidigt. Hade inte varit ute på en vecka så det var skönt att se att hon gått upp lite i vikt efter att hon tappade under pälsfällningen.
Dottern fick äran att vara den första att sitta på henne också, inget konstigt alls tyckte Elsa :)
IMG_20190527_200413_160.jpg
 
Idag lastade vi våra pojkar, Sune och Frank (-18 e. Franklin) och körde några kilometer för att se om de trivdes med att åka ihop. Sune är verkligen det perfekta sällskapet till Frank, eftersom den sistnämnde är en väldigt försiktig och lite ängslig herre. Jag lastade Frank först och sedan skickade vi in Sune i transporten, vilket gick superbra. Han är så skön, när han vet precis vad man vill att han skall göra blir han så ivrig så han nästan brinner upp innan man säger "varsågod".

Tanken är att de åker på lördag :arghh: Båda mina favvokillar på en gång. Kvar blir alla pipiga, egensinniga ston... Hur skall jag överleva tills Sune kommer hem i höst? :confused: Känner mer och mer att Sune nog vill bli min egen häst... :grin:

30478
 
30573

Fint att läsa ikapp några veckor och se alla era fina ungisar! Alla börjar ju verkligen se ut som ”riktiga hästar” nu, de har växt ifrån tonårslooken lite liksom! 😊

Min har varit ute på bete ett tag redan på stället där hon stått över vintern, men idag flyttade jag henne till sommarkollot som är lite närmre där jag bor (mysigt att kunna hälsa på mer!). Först mellanlandade vi hos tandläkaren som hittade och tog bort två små vargtänder, så nu har vi fina förutsättningar inför stundande inridning. Annars såg hon lugn & fin ut i munnen just nu, så blev rekommenderad att passa på att börja testa bett snart innan det börjar rassla tänder igen 😅
 
Det verkar som om även den lilla av mina två är av den ömtåliga sorten. I en dryg vecka nu har han haft ett svullet knä och varit lite dålig på att belasta det. Men det går i alla fall åt rätt håll så vi avvaktar och jag försöker ha is i magen. Han har ju blivit rätt vild med hormonerna så det är klart att det kommer lite smällar men vad ont det gör i hjärtat att sitta 50 dryga mil ifrån honom och inte kunna bestämma sig vad som är rätt, att åka in eller inte. Men men, eftersom han är bättre så hoppas jag att det är helt utläkt till de kommer in i höst och att han inte belastar allt för knasigt.
 
Idag gick jag och Merida ut på skogspromenad, för första gången utan annat sällskap. På med hjälm, handskar, indianhack och longerlina. :angel:
Det är en rätt cool tjej jag har! Följde glatt med mig iväg. Hade en liten episod (när hennes flock skrek efter henne och sprang i hagen) då hon funderade på om hon inte skulle vända och springa hem, men när jag höll kvar så gav hon sig direkt. När vi väl kom ut i skogen var det inga problem, skrittade på ordentligt bredvid mig. Vi gick förbi får (hon stannade och tittade lite på dem), flög upp fåglar ur en buske (hon ryckte till lite) och mötte en joggare (stannade själv och väntade). När vi kom tillbaka gick vi ut i den lilla paddocken och lekte med en höpåse. Man kan slå den i luften så det smäller ovanför huvudet på henne utan att hon reagerar. Det var läskigt första gången hon fick den över ryggen, men efter 2 minuter kunde jag dra påsen över hela henne, inklusive över huvudet, under magen och mot benen. Skönt att hon är så obrydd om sånt.

2DA7EC2F-A878-4AE9-BF78-302820E3E516.jpeg


Det som är lite svårare är att lyfta benen, ffa bak, hon vill gärna vifta med dem, och träna uppbindning känns det som jag har misslyckats med. Hur gör ni med det?
 
@Marvin Jag har ju inte tränat något alls nästan med Mirre men jag har gjort som vanligt, börjat med att bara lyfta och sen hålla längre och längre. Är han snäll så släpper jag och rycker han har jag hållit emot. När jag har hållit i benet har jag kliat honom första gångerna. En gång hade han en hovslagare som höll för högt och höll i när han inte orkade hålla uppe längre, då trodde jag att jag skulle ha svårt att vinna förtroendet vid bakhovarna igen, men inte. Men den hovslagaren har inte jobbat ngt mer med mina hästar..
 
Idag gick jag och Merida ut på skogspromenad, för första gången utan annat sällskap. På med hjälm, handskar, indianhack och longerlina. :angel:
Det är en rätt cool tjej jag har! Följde glatt med mig iväg. Hade en liten episod (när hennes flock skrek efter henne och sprang i hagen) då hon funderade på om hon inte skulle vända och springa hem, men när jag höll kvar så gav hon sig direkt. När vi väl kom ut i skogen var det inga problem, skrittade på ordentligt bredvid mig. Vi gick förbi får (hon stannade och tittade lite på dem), flög upp fåglar ur en buske (hon ryckte till lite) och mötte en joggare (stannade själv och väntade). När vi kom tillbaka gick vi ut i den lilla paddocken och lekte med en höpåse. Man kan slå den i luften så det smäller ovanför huvudet på henne utan att hon reagerar. Det var läskigt första gången hon fick den över ryggen, men efter 2 minuter kunde jag dra påsen över hela henne, inklusive över huvudet, under magen och mot benen. Skönt att hon är så obrydd om sånt.

Visa bifogad fil 30641

Det som är lite svårare är att lyfta benen, ffa bak, hon vill gärna vifta med dem, och träna uppbindning känns det som jag har misslyckats med. Hur gör ni med det?

Nu kan ju min det sen innan men försöker faktiskt ställa dem lösa först innan.
Ha repgrimman på o lära dem stå still.
Korta stunder bara så de inte blir tråkigt. Snabb beröm och rätta till tålmodigt när de flyttar sig.
 
@Marvin Jag lär våra att lyfta när jag knackar lite på benet, för att göra det enklare för dem att veta när man skall lyfta och när man inte skall lyfta. Sedan släpper jag alltid ned benet när de står fint och håller upp det. Liksom @Amanda_F håller jag kvar lite längre om de krånglar runt, och skulle jag tappa tar jag upp det igen och släpper så fort den spänner av och står still. I vissa perioder har det varit mer symbolisk kratsning av hovarna eftersom balansen kan vara knölig när de växer. Jag vill aldrig bli stående med hoven uppe så länge att de blir trötta och besvärade, utan gör det jag måste snabbt och låter dem ställa ned när de står snällt.
Binda upp gör vi nu i början i bakre änden av stallet, så om de kastar sig och vill hänga sig bakåt tar väggen emot rumpan. När de står bra så och verkar förstå att man inte går längre än kedjorna tillåter får de börja stå mitt på gången med rumpan fri. Hittills har det fungerat bra.
 
@Amanda_F Ja, så gör jag också. Jobbiga är när hon börjar vifta med höger fram så knakar det så otäckt i metallplattan i mitt nyckelben. :nailbiting:

@Nepenthe Mamman till henne gick att binda upp i gången med grimskaft på bägge sidor, men inte i bara ett grimskaft i t.ex. transporten, så hon fick alltid stå lös då. Det är ju väldigt smidigt att kunna binda dem och lämna dem kort (hämta skottkärra och mocka ur innan man lastar igen efter träning, gör jag alltid med min andra).

@DressageNerd Det är nog väldigt smart, provade sist att binda upp henne inne i en box som var så pass liten att när hon började backa så tog rumpan i väggen strax efter grimskaftet sträcktes så att hon kände att hon satt fast. Då stannade hon upp och man såg hur det snurrade i hjärnan på henne, och sen tog hon ett steg fram igen, så jag ska nog fortsätta så med henne. Bra tips! :up:

Idag blev det betessläpp för hela lilla stoflocken. Merida fick gå upp först i lastbilen och jag tror det har varit bra de här gångerna jag har hunnit jobba med henne senaste veckorna, för hon följde glatt med mig upp. Tvekade lite på mitten men en smackning från medhjälparen utanför så gick hon in. Så Duktig!! :love: I höstas när vi skulle hem från betet fick vi nämligen lyfta upp henne på lastbilen, trots att det redan stod en häst där och ropade på henne. :grin:

Det var väldigt lugnt, de travade typ 3 steg och stoppade sedan nosen i backen och goffade gräs. Merida tittade lite på korna i hagen bredvid, men mer spännande än så blev det inte. Jag som hade hoppats att jag skulle få se henne röra sig.

2B6F7AF1-240F-419B-B35D-AA42CBA66569.jpeg
 
Idag gick jag och Merida ut på skogspromenad, för första gången utan annat sällskap. På med hjälm, handskar, indianhack och longerlina. :angel:
Det är en rätt cool tjej jag har! Följde glatt med mig iväg. Hade en liten episod (när hennes flock skrek efter henne och sprang i hagen) då hon funderade på om hon inte skulle vända och springa hem, men när jag höll kvar så gav hon sig direkt. När vi väl kom ut i skogen var det inga problem, skrittade på ordentligt bredvid mig. Vi gick förbi får (hon stannade och tittade lite på dem), flög upp fåglar ur en buske (hon ryckte till lite) och mötte en joggare (stannade själv och väntade). När vi kom tillbaka gick vi ut i den lilla paddocken och lekte med en höpåse. Man kan slå den i luften så det smäller ovanför huvudet på henne utan att hon reagerar. Det var läskigt första gången hon fick den över ryggen, men efter 2 minuter kunde jag dra påsen över hela henne, inklusive över huvudet, under magen och mot benen. Skönt att hon är så obrydd om sånt.

Visa bifogad fil 30641

Det som är lite svårare är att lyfta benen, ffa bak, hon vill gärna vifta med dem, och träna uppbindning känns det som jag har misslyckats med. Hur gör ni med det?

Vad söt hon är, skönt att hon verkar vara så cool också 😍

Jag brukar sätta fast dem som vanligt i ena sidan & ha ett långt grimskaft löst genom ringen där andra uppbindningskedjan sitter. Jag håller alltså i grimskaftet men har det stramt som att det sitter fast, men är flexibel om hästen t.ex backar lite så slipper den få panik för att det tar tvärstopp. Brukar också ha väggen nära bakom, som @DressageNerd skrev! 😊
 

[USER=132858]@Nepenthe
Mamman till henne gick att binda upp i gången med grimskaft på bägge sidor, men inte i bara ett grimskaft i t.ex. transporten, så hon fick alltid stå lös då. Det är ju väldigt smidigt att kunna binda dem och lämna dem kort (hämta skottkärra och mocka ur innan man lastar igen efter träning, gör jag alltid med min andra).

Ja det var mest en väg till att binda upp jag menade :)
Man kanske får backa lite. Sen sätta fast på sidorna men ändå ha repgrimma och grimskaft att korrigera med när man t.ex är vid bakben/bakhovar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
702
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp