Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 32737

Klickerträning på g, här ska det flexas i halsen. Katten agerade störmoment (eller mys...)

Glad över att hon äntligen börjar se ut som en häst och inte åsna!

Vad är era mål detta året?
Målet är att han ska vara kastrerad, inte längre ha vargtänder och helst vara sutten på. Känns avlägset och vi har inte gjort mkt alls ännu. Men jag känner ingen stress. Det blir nog bra med tiden.
 
Målet är att han ska vara kastrerad, inte längre ha vargtänder och helst vara sutten på. Känns avlägset och vi har inte gjort mkt alls ännu. Men jag känner ingen stress. Det blir nog bra med tiden.
Samma här, kastrerad är ju min redan. Tänkte även passa på och röntga när tänderna ryker. Tanken är även att inkörning skall så smått påbörjas.
 
Efter ett par dagar i flocken börjar min kille bli lite mer accepterad av de andra. I smyg går han och åringen lite ihop, men det är inte accepterat av de stora hästarna om de upptäcker det. De har jagat min lilla en hel del., men med lägre och lägre intensitet. Han har lite småskavanker. Det värsta är nog ett sår på kotan (oklart om det är spark eller att han gått omkull) som gör kotan ett svullen, men han är inte halt så jag hoppas det är lugnt och snart är bra.

Mitt primära mål just nu är att få upp honom i vikt och få honom van med alldaglig hantering. Till hösten tänker jag försöka fixa tänderna och förhoppningsvis påbörja inridningen om han känns redo för det. Han har en del att växa i än så länge så vi får se hur han ser ut sent i höst :).
 
Får lite ångest över att ni börjar göra saker med era -17! Calle går bara i hagen med mamma och myser. Å andra sidan fick han sin beskärda del i vintras med konvalescensen, jag tänkte att utbildaren får ta allt "inridningsjobb" i höst istället. Han är nåt gräsligt på nu, kaxig till tusen och uttråkad så det ska bli skönt att han åker iväg och lär sig lite hyfs. Vi håller på med ligghallen hemma och Calle står i skopan medan sambon gräver, så nu fick vi stängsla av .
20190705_195438.jpg
 
Får lite ångest över att ni börjar göra saker med era -17! Calle går bara i hagen med mamma och myser. Å andra sidan fick han sin beskärda del i vintras med konvalescensen, jag tänkte att utbildaren får ta allt "inridningsjobb" i höst istället. Han är nåt gräsligt på nu, kaxig till tusen och uttråkad så det ska bli skönt att han åker iväg och lär sig lite hyfs. Vi håller på med ligghallen hemma och Calle står i skopan medan sambon gräver, så nu fick vi stängsla av . Visa bifogad fil 32769
Jag kände också lite ångest men sen kom jag fram till att sluta med det för min plan just nu är inte att ha honom hemma för än han är fyra på hösten. Så förhoppningsvis går han att visa som treåring. Eller så gör han inte det. Och då blir det som fyraåring...
 
Jättebra mål allihopa.
Jag har tidigare känt mig stressad över att allt ska göras så tidigt som möjligt, det ska vara perfekt, och allt måste följa min målbild. Jag har sakta men säkert insett jag måste lugna mig och börja njuta av stunden. Nu har jag sänkt alla mina krav, och det känns verkligen jättebra!
Jag har också märkt att min hovdam (som min mamma skämtsamt kallar henne), är mer tillfreds. En sak i taget, och bygga relation.

Mitt mål för 2019 är att kunna gå kortare skogspromenader i grimma (avslappnat, ev jogga), och kunna "parkera" henne lös på ridbanan inför uppsittning.

:)
 
Visa bifogad fil 32737

Klickerträning på g, här ska det flexas i halsen. Katten agerade störmoment (eller mys...)

Glad över att hon äntligen börjar se ut som en häst och inte åsna!

Vad är era mål detta året?

Jag vill snart hoppa upp och sitta in henne. Börja tömköra även :)

Men det är inga måsten och det gör inget om det inte blir så.
Lite nyfiken på hur länge hon kommer vara så cool med allt.
Vargtänderna ska även väck i höst/vinter

Vi tar lite dag för dag
 
Visa bifogad fil 32737

Klickerträning på g, här ska det flexas i halsen. Katten agerade störmoment (eller mys...)

Glad över att hon äntligen börjar se ut som en häst och inte åsna!

Vad är era mål detta året?

Sätter inte upp jättemkt mål, för det blir sällan som jag tänkt mig ändå 😜men de ska kastreras, kollas tänder (dra vargtänderna), och förhoppningsvis är Nicke (newforesten) inkörd. Jag grejar ju lite då o då med dem, tömkör, promenerar i skogen och längs med en trafikerad väg. Har det så bra att det går en cykelbana parallellt m vägen så där är perfekt att gå och möta all sorts trafik. De är så coola m allt jag gör så nöter inget med dem utan tar allt pö om pö. T.ex passar jag på de gånger vi är ute att klättra upp på en sten eller liknande och lägga armen över dem och tynga lite på dem. Bara lite kort och utan att göra ngn affär av det. De bryr sig nada 😊.
 
Jag kände också lite ångest men sen kom jag fram till att sluta med det för min plan just nu är inte att ha honom hemma för än han är fyra på hösten. Så förhoppningsvis går han att visa som treåring. Eller så gör han inte det. Och då blir det som fyraåring...

Jag tänker likadant, jag har ingen stress att visa min om hon inte är redo. Det är bara ett kul delmål + bra för att meritera hennes mamma, men annars har det inget egenvärde för mig att pressa in unghästar i mallen till varje pris 😊

Jag har ju egentligen inte gjort så mycket med min heller, tagit in henne två gånger á 10 min till corallen + 2-3 ggr promenad med tömkörningsgjord i vintras och nån löshoppning. Än så länge är hon bra i fas både fysiskt och mentalt, men skulle det ändras så får hon lulla resten av året också. Som utgångspunkt följer jag Flyingemodellen, men som sagt helt flexibelt utifrån främst hästen men även andra förutsättningar (t.ex älskar jag att jobba i rundcorall & passar på lite nu när vi har en på betet).

Kul att läsa om era mål 😊

32810

Tredje gången med bett & helt nöjd med det!
 
Vad är era mål detta året?
Målet är att rida in henne i höst, det ska nog gå :) Hon har varit på bete sen mitten av maj nu och växt till sig i kroppen så i veckan hängde jag på henne. Var själv men kunde skritta runt och göra halt och börja skritta igen utan problem.
Sen fick jag hjälp av kompisen som höll i henne och då satte jag mig på henne. Skrittade ca 20 meter sen hoppade jag av och gjorde om det. Helt lugnt tyckte Elsa :love:

20190710_181709.jpg
 
Min Kamel var ute och åkte med mamma till kliniken för skoning (mamman) igår, då passade vi på och verkade honom också. Han har kommit in i någon slyngelålder för herregud vad han håller på. Skrek och bankade i väggarna och snurrade och hade sig. Även hemma är han extremt dryg, ska testa gränser hela tiden, som att det inte räcker med barnets 2-årstrots... :cautious:

Jag ska snart boka tid för kontrollröntgen, förhoppningsvis ser den bra ut så han kan åka på lite uppfostring. Det känns som att det spritter i hela kroppen på honom att få komma igång och göra nåt här i livet.
 
Hm, min snälla lilla häst visade sin andra personlighet andra gången han som ska hjälpa mig med körträningen var ute och skulle hjälpa mig. Inte alls särskilt rar, kan man säga :angel: Så vi bestämde att vi struntar i vidare inkörning i sommar, och så får hon åka till honom en eller ett par månader i höst istället, när hon förhoppningsvis har kommit på bättre tankar. Så blir hon ordentligt inkörd och lite uppfostrad. Jag ska istället försöka visningsträna henne lite i sommar så den stackars visaren inte får en fullkomlig vildhäst att visa upp om en månad :D

Planen är att plocka eventuella vargtänder mellan premiering och internatskola. Och målet är att hon ska komma hem därofrån och vara körd i kälke. Och framförallt kunna uppföra sig :o
 
Hej på er alla 😇🍀

Allt är bra med min Doris, imorgon em. ska hon flyttas till ett annat bete. Börjat tryta på det betet hon går på nu.

Sen är tanken att hon och en till 2 åring (som hon gått med i våras, och som hon ska åka till imorgon) kommer till stallet där jag jobbar efter betet och får gå på lösdrift och ridas in under hösten 👌

Sen är planen 3 års test om hon är i fas, sen är frågan om man ska betäcka eller satsa lite på ridning och tävling och betäcka henne senare(?) 😅🐎

(När brukar man säga att stona helst senast ska ha fått sitt första föl?, för att lättast bli dräktiga, 12-14 år? 🤔😇)
 

Bifogade filer

  • IMG_20190707_113308.jpg
    IMG_20190707_113308.jpg
    548,2 KB · Visningar: 81
Hej på er alla 😇🍀

Allt är bra med min Doris, imorgon em. ska hon flyttas till ett annat bete. Börjat tryta på det betet hon går på nu.

Sen är tanken att hon och en till 2 åring (som hon gått med i våras, och som hon ska åka till imorgon) kommer till stallet där jag jobbar efter betet och får gå på lösdrift och ridas in under hösten 👌

Sen är planen 3 års test om hon är i fas, sen är frågan om man ska betäcka eller satsa lite på ridning och tävling och betäcka henne senare(?) 😅🐎

(När brukar man säga att stona helst senast ska ha fått sitt första föl?, för att lättast bli dräktiga, 12-14 år? 🤔😇)
Jag ägde Tages mamma tidigare och Tage är hennes första avkomma. Hon betäcktes som 12-åring och tog sig på andra försöket. När hon inte tog sig på första gjordes baktkoll, hon hade lite så hon behandlades och nästa gång blev hon dräktig. Efter Tage föddes blev hon ombetäckt efter ca 1 månad, tog sig direkt, fick ett stoföl e. Big Star förra året och i år betäckt på fryst med Dominator Z och tog sig på första försöket. Så hon verkar ju gilla att vara mamma... :p

”Min” seminveterinär säger att har det gått mer än 7 år mellan dräktigheterna räknas stoet som maiden igen. :)
 
Tage och hans hagkompis har flyttat igen, denna gången bor de nära kor så det är väldigt mkt flugor, han verkade väldigt besvärad och ögonen var röda och svullna så jag köpte en flughuva till honom. Det var inga som helst problem att få på den även om jag var där ensam, så jag hade ingen hjälp. Han verkade faktiskt gilla den när han insåg att han åtminstone slapp flugorna i ögonen. Det var inte heller några problem att smälla hästflugor på honom, han verkade fatta att jag hjälpte honom. Skimmeln blev livrädd och sprang iväg när jag gjorde samma på henne.

Bilder:
 
Kamel har fått göra saker, vuxna saker, sista dagarna! Lyckan vet inga gränser och då är han genomsnäll. Jag har ett rätt okomplicerat sätt med mina hästar så när jag hade tid över ikväll så fick jag en impuls och plockade med träns och sadel när jag ändå skulle borsta. Det var bara att plocka in bettet och justera tränset medan han åt vidare.
Häromkvällen gick han med som sällskap till mamma häst, det gick också strålande men han fick lite ont i tassarna på gruset då han var nyverkad och mamma körde på i full fräs, så han vart lite ledsen i slutet - helt förståeligt.
20190716_184323.jpg
 
Får lite ångest över att ni börjar göra saker med era -17! Calle går bara i hagen med mamma och myser. Å andra sidan fick han sin beskärda del i vintras med konvalescensen, jag tänkte att utbildaren får ta allt "inridningsjobb" i höst istället. Han är nåt gräsligt på nu, kaxig till tusen och uttråkad så det ska bli skönt att han åker iväg och lär sig lite hyfs. Vi håller på med ligghallen hemma och Calle står i skopan medan sambon gräver, så nu fick vi stängsla av . Visa bifogad fil 32769
Min 17 gör inte ett skit. Går hemma och lullar. Förhoppningsvis ska hon till ryttare i höst. Hon är väldigt uttråkad och behöver få använda hjärnan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
689
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
264
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 247
Senast: Jaasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • GVFÖ 2024
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp