Status
Stängd för vidare inlägg.
@Nougat Jag hör till de som tycker det finns en hel del fördelar med att låta dem föla som fyraåringar. Då har man första fölet "avklarat" och de får ett år extra på sig att växa i kroppen och bara vara hästar.
Jag vet de som kört 18-åriga maiden ston till station och fått dräktigt utan problem. Är hästen frisk, fräsch och i gott skick finns inget som talar emot äldre maiden ston, såvida de inte fått svamp, infektioner eller har avvikande brunster/reproduktiva organ.
Personlig preferens? Innan 10 års ålder, även om de skall åter i sporten.
 
Var och hälsade på Sune och hans systerson (älskade Frank -18) som går på bete hos den senare nämndes nya ägare. Båda två mådde som prinsar, och Sune utövar tydligen sin charm på alla elever som kommer till gården. Hittills räcker det inte för att någon skall vilja köpa honom :rofl: men så fort han är inriden så folk får komma upp och känna tror jag han blir lättsåld, I alla fall om han ger samma ridkänsla som den syster jag just nu har det stora nöjet att rida.

Saknar båda grabbarna massor :arghh:
 
Har lite tråkiga nyheter att komma med 😔

Doris står just nu på klinik, åkte in igår eftermiddag med henne och kommer som tidigast hem igen på söndag.

Hon har troligen fått in en pinne i sidan på ena framknät och såret är bara 3 mm ifrån leden 😱🤕

Får antibiotika intra venöst bla.
Ultraljudas imorgon för att se så det inte finns något skräp kvar.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190716_194746.jpg
    IMG_20190716_194746.jpg
    173,7 KB · Visningar: 71
Har lite tråkiga nyheter att komma med 😔

Doris står just nu på klinik, åkte in igår eftermiddag med henne och kommer som tidigast hem igen på söndag.

Hon har troligen fått in en pinne i sidan på ena framknät och såret är bara 3 mm ifrån leden 😱🤕

Får antibiotika intra venöst bla.
Ultraljudas imorgon för att se så det inte finns något skräp kvar.

Åh fy, vilken otur. Hoppas på snabb bättring.
 
Har lite tråkiga nyheter att komma med 😔

Doris står just nu på klinik, åkte in igår eftermiddag med henne och kommer som tidigast hem igen på söndag.

Hon har troligen fått in en pinne i sidan på ena framknät och såret är bara 3 mm ifrån leden 😱🤕

Får antibiotika intra venöst bla.
Ultraljudas imorgon för att se så det inte finns något skräp kvar.
Vad tråkigt, håller tummarna!
 
Håller alla tummar @Nougat :heart

Min lilla har fortfarande ett sår på benet efter ihopsläppet som såklart (pga väder och flugor) blivit infekterat. Jag är inte riktigt van vid den typen av sårvård då jag varit väldigt förskonad med sådant på min andra häst. Ett jäkla meck är det...
 
Har lite tråkiga nyheter att komma med 😔

Doris står just nu på klinik, åkte in igår eftermiddag med henne och kommer som tidigast hem igen på söndag.

Hon har troligen fått in en pinne i sidan på ena framknät och såret är bara 3 mm ifrån leden 😱🤕

Får antibiotika intra venöst bla.
Ultraljudas imorgon för att se så det inte finns något skräp kvar.

Håller tummarna för att allt går bra 🙏
 
33351

Sommartrött yngling idag! Hon börjar bli så fin i kroppen nu, känns inte helt overkligt att man skulle kunna sitta där uppe om några månader 🤩

Har hälsat på hennes brorsor, min uppfödning e.Highcruiser (-15) & årsfölet e.Ironman H som tillhör de som lånat mitt sto. Båda två var superfina, fick ”provköra” 4-åringen & det var förstås helt fantastiskt. Han var så känslig för hjälperna, arbetsvillig & lyhörd + världens drömtemperament i allmänhet. Hon som har honom rider ut själv barbacka & galopperar! Hoppas syrran har ärvt samma huvud 🙌
 
Lite ångest här över hur mycket ni hinner med era små. Jag har inte träffat min på flera veckor igen. Men, det verkar iaf som att det kommer att bli en lösdrift åt stoflocken på gården där min andra häst står, och då blir det ju genast lättare att lägga lite tid på Rödluvan också. Nu går hon på bete 3 mil åt fel håll, men min semester börjar snart och då har jag tid att åka dit också. Behöver ändå åka dit och leta svamp! 😁
 
Tack för alla hållna tummar 👌

Puh!. Ultraljudet såg bra ut, och svullnaden har minskat betydligt, finns viss tendens till svallkött i såret, som dem ev. Skär bort om det är mera imorgon efter nytt bandage byte.

Hemgång på måndag efter bandage byte 👌🐎
 
Såhär såg benet ut i tisdags medan jag vänta på att distriktsveterinären skulle komma. 🙄 blev vidare skickad till kliniken efter att dem kollat på såret och benet 🍀👌

Känns skönt i matte hjärtat att hon snart är hemma igen ❤❤
 

Bifogade filer

  • received_462788481181568.jpeg
    received_462788481181568.jpeg
    227 KB · Visningar: 58
Såhär såg benet ut i tisdags medan jag vänta på att distriktsveterinären skulle komma. 🙄 blev vidare skickad till kliniken efter att dem kollat på såret och benet 🍀👌

Känns skönt i matte hjärtat att hon snart är hemma igen ❤❤

Så skönt att det går åt rätt håll 🙌🙏 alltid läskigt med lednära sår 😥!
 
33490
Spammar tråden med bilder på min gullis, tycker hon är så himla fin nu för tiden 🤩 planen är att slänga på sadeln i slutet av augusti så får vi se när hon är redo för att ha någon på ryggen. Vill som sagt gärna passa på att testa medan vi är på betet & har tillgång till rundcorall, men hon får helt bestämma takten & känns hon inte i fas så skjuter jag på det till senare i höst eller tidigt nästa vår.
 
Visa bifogad fil 33490Spammar tråden med bilder på min gullis, tycker hon är så himla fin nu för tiden 🤩 planen är att slänga på sadeln i slutet av augusti så får vi se när hon är redo för att ha någon på ryggen. Vill som sagt gärna passa på att testa medan vi är på betet & har tillgång till rundcorall, men hon får helt bestämma takten & känns hon inte i fas så skjuter jag på det till senare i höst eller tidigt nästa vår.
Hon är verkligen fantastiskt vacker!
 
Fick lite träningshjälp igår. Mycket välkommet, för fröken är inte riktigt så lätt att ha att göra med :p Vi får väl se om det blir premiering om en månad eller om jag drar mig ur och mörkar formen fram tills nästa år, när det gäller. Hon ser ju bra ut, men det hjälper ju inte om man uppför sig som 💩:angel:😂 Tyvärr är ju manen lite maläten också, men det är sånt man får leva med.
64763981_10157432695917566_6982184181119844352_n.jpg

67410900_10157432695897566_1758083521894678528_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp