Status
Stängd för vidare inlägg.
Doris är nu äntligen hemma igen ❤️❤️❤️❤️

Bandage-byte och Hippotrim i veckan, boxvila alternativ sjuk-hage om vädret är bra 😇
 

Bifogade filer

  • IMG_20190722_163346.jpg
    IMG_20190722_163346.jpg
    313,9 KB · Visningar: 43
Lätt stressad av att några av er kommit så långt och något lättad av att se att fler än jag inte gjort allt för mycket ännu med sina -17.
Kanske kan min flytta hem till gården till hösten och få lite mer omvårdnad, även om han bara står 90 min ifrån mig idag så blir det ändå ett jäkla projekt varje gång man ska åka.

Saranac kastrerades dock i våras och har tacknämligt nu vuxit på sig lite under några veckor. Han har varit både kort i rocken och haft "ölmage" :D men det börjar jämna ut sig =)

 
Sålde min sadel som inte passade alls och lyckades göra ett kap och köpa en helt oanvänd thorowgood T4. Den är mer anpassad för de grövre hästarna och det finns lite olika järn att byta med. Inte min typ av sadel men den duger till inridningen :)

Nu är damen lite fjantig med att dra grimman över ögon/öron och igår fick hon ett ryck i stallgången, började dra bakåt men lugnade sig fort. Inget gick sönder och hästen klarade sig bra med som tur va. Tränade med grimman av och på i hagen sen med mycket morötter så det blev avslappnat och bra.

Hon älskar sin flugluva och det är skönt att hon väljer att behålla den på :)
Tog några bilder utan luvan dock som blev fina

67391854_10156366702071099_6790407178319560704_n.jpg
 
Jag tog en rejäl ryktning och sedan flätade jag hennes man och lugg ❤️🐎🍀

Bandaget åker av på torsdag, promenad i 5 min x 3 dagligen, har byggt en sjuk-hage till henne som hon kan gå till fredag, då hon får börja gå i en större hage, om såret inte rinner och är torrt, Hippotrim till på lördag 🍀

Fina bilder ni lägger ut på era hästar 🤩👌
 

Bifogade filer

  • IMG_20190723_155557.jpg
    IMG_20190723_155557.jpg
    450,9 KB · Visningar: 37
Varit hos Lilla F idag. Han är inte stor direkt, kanske 1,62? Och fötterna är inte glada, tyvärr. Det går tydligen inte att få ut någon hovis till betet så vi får väl plocka hem dem tidigare gissar jag? Men söt och glad är han, och hans tidigare runda stjärn har fått ett stjärnfall på nosryggen..
1E0D3E33-C542-4298-BC76-32FD34670C88.jpeg
 
Varit hos Lilla F idag. Han är inte stor direkt, kanske 1,62? Och fötterna är inte glada, tyvärr. Det går tydligen inte att få ut någon hovis till betet så vi får väl plocka hem dem tidigare gissar jag? Men söt och glad är han, och hans tidigare runda stjärn har fått ett stjärnfall på nosryggen..
Visa bifogad fil 33636

Så söt 😍 min är runt 1,61-1,62 & de två andra jämnåriga i hagen är nästan exakt lika höga. Upplever inte att de är små, tvärtom, tror vi alla räknar med att de blir mellan 1,68 & 1,70 ungefär 😊
 
Så söt 😍 min är runt 1,61-1,62 & de två andra jämnåriga i hagen är nästan exakt lika höga. Upplever inte att de är små, tvärtom, tror vi alla räknar med att de blir mellan 1,68 & 1,70 ungefär 😊
Det är kanske det att många i den här flocken är tyska importer som är tidigt födda. Mirre är född på nationaldagen... De är rätt många också, men snälla om än rätt på.. Han är typ tredje till vänster på den här bilden.

0FF1E7A2-D2A1-4B69-B58A-8FCEE0200CF7.jpeg
 
Jag tycker att min 2åring är stor, hon är strax under 160 nu men större än vad hennes syskon på mammas sida varit då. Själv hoppas jag att hon inte blir större än 165 men vi får väl se... Tror att hon är snyggast av dina syskon också!
 
Intressant med er storleksdiskussion! Calle växer på... Provade lite täcke på honom för ett par dagar sen, min gamle 1.80-valacks 165-täcke är lite stort för Calle fortfarande men mammans flugtäcke i 155 är för litet... Jag köpte ett par begagnade vereduskopior i storlek medium i våras (skulle vara stora i strl) som är för små så nu fick jag köpa snordyra i storlek Large istället. :mad: Samma sak med tränset han fick i full, där är han i yttersta hålen snart så han kommer få ärva ett gammalt som passade den andre bjässen.

På fredag har vi tid för ny röntgen av knäet och en sista koll inför inridningen, håll gärna tummarna för oss då!
 
Intressant med er storleksdiskussion! Calle växer på... Provade lite täcke på honom för ett par dagar sen, min gamle 1.80-valacks 165-täcke är lite stort för Calle fortfarande men mammans flugtäcke i 155 är för litet... Jag köpte ett par begagnade vereduskopior i storlek medium i våras (skulle vara stora i strl) som är för små så nu fick jag köpa snordyra i storlek Large istället. :mad: Samma sak med tränset han fick i full, där är han i yttersta hålen snart så han kommer få ärva ett gammalt som passade den andre bjässen.

På fredag har vi tid för ny röntgen av knäet och en sista koll inför inridningen, håll gärna tummarna för oss då!

Jäklar! Har inte provat täcke på min än, men tror hon skulle passa i 135-140 än så länge. Har haft Cob i grimma tills nu, men den är till synes i tightaste laget nu, spänd på sista hålet. Hur stor tror du Calle blir som vuxen?

33708


Håller tummarna för er, vi ska också på en återkoll i augusti! 🙏😅
 
Jäklar! Har inte provat täcke på min än, men tror hon skulle passa i 135-140 än så länge. Har haft Cob i grimma tills nu, men den är till synes i tightaste laget nu, spänd på sista hålet. Hur stor tror du Calle blir som vuxen?

Visa bifogad fil 33708

Håller tummarna för er, vi ska också på en återkoll i augusti! 🙏😅
20190715_160250.jpg
Jag provade ett Rambo bomullstäcke som jag tänkte skicka med till inridaren, de är ju rätt rymliga i storlekarna och som synes är det lite långt, men inte extremt. Flugtäcket sitter som ett 'ålaskinn' och slutar på halva halsen istället :laugh: Jag vill inte spekulera i hur stor han blir, jag hoppas han landar under 1.75 iaf men det är väl tveksamt, hela hästen ser ut som en finlandsfärja. Och din tjej är så himla vacker som vanligt! :love:
 
Min -17 är nog inte ens 160 ännu :down: jag vet ju att mamman ger små ston men det vore ju själva fan om hon inte kravlar sig över 160. Tyvärr är mätstickan inte på samma ställe som hästen.

Hon har i allafall blivit transporterad hem inför verkning - transport sa hon nejtack till och låste sig men gick ändå på efter ett tag. Hon skötte sig med guld 🌟 under själva verkninge. Idag ska hon åter till bete - blir intressant att se om hon går på släpet
 
Jag tänkte ju att Mirre skulle bli lite bredare om han är hingst. Men det har han verkligen inte blivit. Han var en biff som föl ju, men även om de andra är fina och han inte är tjock eller tanig så är han mer ”takformad”... Mamman har lite toppigt kors och nu har han också det :down:

Jag vet inte men som han ser ut nu skulle det inte kännas bra att rida på honom om bara några månader. Kanske för tömköra in honom då i stället, och rida först i vår.

69C81596-C268-4D13-8006-CA774FC9640E.jpeg
 
Jag tänkte ju att Mirre skulle bli lite bredare om han är hingst. Men det har han verkligen inte blivit. Han var en biff som föl ju, men även om de andra är fina och han inte är tjock eller tanig så är han mer ”takformad”... Mamman har lite toppigt kors och nu har han också det :down:

Jag vet inte men som han ser ut nu skulle det inte kännas bra att rida på honom om bara några månader. Kanske för tömköra in honom då i stället, och rida först i vår.

Visa bifogad fil 33712
De brukar kunna ändra sig fort också så ge inte upp hoppet. :) Calle såg ut som en gänglig älgkalv och sen föll plötsligt kroppen på plats över en natt nästan
 
Jag tänkte ju att Mirre skulle bli lite bredare om han är hingst. Men det har han verkligen inte blivit. Han var en biff som föl ju, men även om de andra är fina och han inte är tjock eller tanig så är han mer ”takformad”... Mamman har lite toppigt kors och nu har han också det :down:

Jag vet inte men som han ser ut nu skulle det inte kännas bra att rida på honom om bara några månader. Kanske för tömköra in honom då i stället, och rida först i vår.

Visa bifogad fil 33712

Min ser ut som en jäkla tunna - totalt rund överallt. Hade ju varit kul om hon hade varit lite elegantare...men som sagt de är bara 2 och det kan ändra sig fort
 
Jag tror Nugget är 1,53 i manken men jag antar att hon inte följer samma kurva som era swb? Misstänker ju starkt att pappan är ardenner eller liknande tyngre arbetshäst.
Mamman är Knabstrupper och 1,60 i manke.

Nugget kastade sig bakåt i veckan när hon skulle verkas så nu ska jag se om det är efter vårat missförstånd hon gör såhär eller varför... jag kommer träna henne att stå still igen utan att jag binder upp henne. Börja om lite :)
 
Jag tror Nugget är 1,53 i manken men jag antar att hon inte följer samma kurva som era swb? Misstänker ju starkt att pappan är ardenner eller liknande tyngre arbetshäst.
Mamman är Knabstrupper och 1,60 i manke.

Nugget kastade sig bakåt i veckan när hon skulle verkas så nu ska jag se om det är efter vårat missförstånd hon gör såhär eller varför... jag kommer träna henne att stå still igen utan att jag binder upp henne. Börja om lite :)
Fast SWB har ingen egen kurva, det är väldigt individuellt. De som frågar på Facebook får 50 svar med 50 olika varianter på hur de växer... 🤔Jag vet helsyskon som växt väldigt olika och slutänden hade 10 cm skillnad. Storlek är i mångt och mycket ett lotteri verkar det som. 😊
 
Nu har min lilla Korazon varit i min ägo i nästan exakt 1 månad. Vi har kämpat på med extrafodringar och behandlat ett sår på kotan som vägrat läka. Nu verkar vi ha lite medflyt och såret verkar till slut läka efter en del svallkött, och han börjar dessutom runda sig en hel del. Det finns dock fortfarande utrymme för att lägga på sig mer, så vi kämpar på med extra foder. Han är ca 160 cm hög fram och något högre bak för stunden. Jag hoppas på att han trillar över 165-strecket i alla fall. Hans storasyster växte nästan 10 cm till från hösten som två-åring till fullvuxen. Hon är idag närmre 180 cm. Så stor lär inte denna gossen bli dock.

Han har lärt sig att jag ger honom mat och han kommer numera när jag ropar 💕. Han har inte haft någon superaptit men idag sparkade han med frambenet på krubban när matte inte var tillräckligt snabb, så aptiten kommer mer och mer!

Snart kanske han börjar kännas redo att göra något mer än bara borstas, äta och kratsa hovar, men jag stressar inte! :)
207DB71D-5B61-4A4A-B9C8-7E50C645A38C.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
730
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp