Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 35870Calle Kamel lämnar härmed tråden. Det var med blandade känslor som jag lämnade honom uppe i Mantorp till nya ägaren efter att han gått igenom sin klinikbesiktning med högsta betyg. Personalen verkade lite imponerade när de kunde genomföra både munhåleundersökning och röntga en 2-åring utan att plegga. Han kommer alltid vara min lille guldklimp, nu hoppas jag att han får förgylla livet för sin nya ägare i många år framöver.
Lycka till alla ni andra med era fina 2-åringar!
Duktig kille! Hamnade han uppe i Mantorpstrakten? I så fall har jag god chans att stöta på honom i framtiden :).
 
Longering med sadel för andra gången efter betet idag. När jag longerade första gången i början av veckan gick det bra i trav så jag tänkte att vi provar väl i galopp med. Men det var jätteläskigt så hon reste sig typ rakt upp två gånger. Så hon fick fortsätta trava efter det bara.
Idag var galoppen inga problem :)
Mätte henne efteråt också och fick henne till 164 cm. Nosgrimman i Full sitter dock fortfarande jättelöst :D Mini-head.

20190831_161758.jpg
 
36093

Under september satsar jag på att försöka hinna med min minst två gånger/vecka för att kunna komma igång med inridningen på riktigt. Lite motigt att det är 7 mil enkel resa, men fördelen är att det är praktiskt på plats & att jag oftast kan få hjälp, vilket av säkerhetsskäl är A & O för mig när det närmar sig uppsittning. Idag fick hon bara springa av sig lite samt ha sadel på sig en stund, något elektrisk idag men superduktig & lyhörd.
 
11 Augusti var jag och tittade på nya stallet och försökt få fram ett kontrakt sen dess utan framgång :laugh:
Kommer unna mig hästtaxi för resan både för min skull och hennes. Hon har åkt bra och några gånger innan så vill behålla den positiva upplevelsen! De vill ha betalt för bokning dock så vore bra att se kontraktet först.

Nugget tränar mest på att stå uppbunden (det funkar bra nu) och så går vi lite promenader.
Kommer börja tömköra i nya stallet är tanken då vi har lite bättre förutsättningar :)
26e September hade jag tänkt flytta henne.
 
Visa bifogad fil 36093
Under september satsar jag på att försöka hinna med min minst två gånger/vecka för att kunna komma igång med inridningen på riktigt. Lite motigt att det är 7 mil enkel resa, men fördelen är att det är praktiskt på plats & att jag oftast kan få hjälp, vilket av säkerhetsskäl är A & O för mig när det närmar sig uppsittning. Idag fick hon bara springa av sig lite samt ha sadel på sig en stund, något elektrisk idag men superduktig & lyhörd.

Vad fin hon är! :love:
Jobbigt att ha så långt till stallet men det är ju mycket värt när det finns bra förutsättningar på plats.
Jag har min hemma men har inte de bästa uterittsmöjligheterna här tyvärr. Granne som inte vill ha hovspår på marken så vår och höst får man oftast inte rida där.
Men får hoppas på att det går bra ändå :)
 
Elsa börjar kännas ganska redo för inridning nu. Jobbar henne varannan-var tredje dag. Varannan gång tömkörning och varannan gång med sadel är planen. Men jag tror hon har rullat på en sten eller något för hon har en bula på ryggen så så länge den är kvar blir det tömkörning. Idag körde jag från stallplan ut i skogen och det gick jättebra. På slutet kom jag på att vi kunde ju gå ut på stubben. Skitläskigt att gå av vägen och ut på stubben tyckte Elsa. Sen vågade hon inte korsa ränderna efter traktorn :rofl:
Så vi travade rakt fram, vändning på stället och sen rakt tillbaka. Gick väldigt lugnt och fint :)
 
36175


Sådär nu är min kille hemma för inridning m.m. gick förvånansvärt bra. Fått sällskap i stallet av shettisarna och stoet är redan döförälskad. Medans Uffe inte förstår alls vad hon vill med sina skrik :laugh:. Tyvärr ser ju manen ut som den gör, fick klippa bort lite tovor han fått på betet, får snygga till den mer imorgon istället.
 
70408623_10156466851721099_7755155612954001408_n.jpg

Påskrivet och klart!
Nugget ska flytta hit, till en större anläggning med ridhus och många mer bekvämligheter.

Stor grej för mig och min motivation. Verkligen taggad på detta även fast jag ridit hela mitt liv har jag aldrig stått på en anläggning med ridhus innan :)
Nugget kommer fortsätta gå på lösdrift med unghästar och avelsston.

69171671_10156445135496099_833094776340348928_n.jpg
 
70408623_10156466851721099_7755155612954001408_n.jpg

Påskrivet och klart!
Nugget ska flytta hit, till en större anläggning med ridhus och många mer bekvämligheter.

Stor grej för mig och min motivation. Verkligen taggad på detta även fast jag ridit hela mitt liv har jag aldrig stått på en anläggning med ridhus innan :)
Nugget kommer fortsätta gå på lösdrift med unghästar och avelsston.

69171671_10156445135496099_833094776340348928_n.jpg
Vad fint det ser ut & härligt att stå på en så komplett anläggning! 🤩🙌
 
36388


Går ju som på räls det här 🤩 Hon verkar tycka det är superkul att bli aktiverad, men blir väldigt snabbt trött så vi kör korta pass. Numera lyssnar hon väl på alla röstkommandon från ”prtt” till ”galopp” & blir tränsad/sadlad som vilken häst som helst. Behövs nog inte så många tillfällen till innan vi kan känna oss nöjda & klara inför en lång vintervila!
 
Visa bifogad fil 36388

Går ju som på räls det här 🤩 Hon verkar tycka det är superkul att bli aktiverad, men blir väldigt snabbt trött så vi kör korta pass. Numera lyssnar hon väl på alla röstkommandon från ”prtt” till ”galopp” & blir tränsad/sadlad som vilken häst som helst. Behövs nog inte så många tillfällen till innan vi kan känna oss nöjda & klara inför en lång vintervila!

Vintervila snart :eek:? Haha jag börjar känna mig galen på att inte ha någon ridhäst. Men jag vet ju varför jag köpte en åring, jag har ju inte mycket tid nu när barnen är små så det var en långsiktig plan. Men just nu saknar jag verkligen att träna!
Kan ju rida på kompisars hästar men jag är inte mycket för att göra något halvdant och hinner inte åka iväg för att rida flera gånger i veckan.
 
Den här är fortfarande rätt ömfotad och full i hålväggar, men snygg är hon i alla fall! Det gäller väl att tänka att vi har många roliga år framför oss när jag står där och bråkar med henne om hovarna och kletar tjära och honung högt och lågt :D
69593125_10157549784977566_4477401722729267200_n.jpg
Jättefin!!

Elsa har fått värsta hovsprickan i en hov. Jag hoppas att jag fått stopp på den så att den inte går upp i kronranden :crazy: Köpte Kiselgur igår men det finns ju hur mycket tillskott som helst att välja på. Någon som vet något som funkar bra?
 
Vintervila snart :eek:? Haha jag börjar känna mig galen på att inte ha någon ridhäst. Men jag vet ju varför jag köpte en åring, jag har ju inte mycket tid nu när barnen är små så det var en långsiktig plan. Men just nu saknar jag verkligen att träna!
Kan ju rida på kompisars hästar men jag är inte mycket för att göra något halvdant och hinner inte åka iväg för att rida flera gånger i veckan.
Ja om hon fortsätter utvecklas i den här takten tänker jag att hon får vila från november ungefär 😊 så ”snart” är väl att ta i, men tiden går ju å andra sidan ganska snabbt 😅. Normalt brukar jag börja sitta/rida in dem kanske lite senare in på hösten, men då lite mer fokuserat under en kortare period. Nu anpassar jag det helt enkelt lite efter förusättningarna och då blev det lite tidigare, lite mer sällan och under några fler veckor istället! Tänker att hon sen får vila mer eller mindre helt under 3-4 månader.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
702
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
732
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp