Status
Stängd för vidare inlägg.
Så kul med alla härliga bilder och uppdateringar på alla fina hästar ❤

Idag har jag äntligen varit förbi Doris på betet och hon mår toppen, tanken är att hon kommer hem till stallet mot början av oktober beroende på väder och betet.

Här är en bild från idag, på Doris - min andra generation egen uppfödning, e. Canterbury-Claudius RP 176-Le Mans xx-Rockad 👑🐎🍀
 

Bifogade filer

  • IMG_20190912_164442.jpg
    IMG_20190912_164442.jpg
    145 KB · Visningar: 65
Imorgon har jag ägt Nugget i 5 månader :)
Eftersom hon varit ganska mycket hanterad innan jag köpte henne har hon mest lekt med kompisarna under denna tid. Det märks att det gjort gott och speciellt allt spring i backar och hopp över diken/stenar. Hon har musklat sig fint och växer jämnt.
När vi flyttar i månadskiftet kommer jag dock sätta igång och röra på henne mer med tömkörning och promenader främst. Hon har ju en tendens att lägga på sig så jag är lite orolig hur länge jag kan ha henne på fri tillgång....

Sen får även hon en längre vila i vinter igen!
 
Ja om hon fortsätter utvecklas i den här takten tänker jag att hon får vila från november ungefär 😊 så ”snart” är väl att ta i, men tiden går ju å andra sidan ganska snabbt 😅. Normalt brukar jag börja sitta/rida in dem kanske lite senare in på hösten, men då lite mer fokuserat under en kortare period. Nu anpassar jag det helt enkelt lite efter förusättningarna och då blev det lite tidigare, lite mer sällan och under några fler veckor istället! Tänker att hon sen får vila mer eller mindre helt under 3-4 månader.

Ja tiden går ju så fort. Elsa kommer inte att få så lång sammanhängande vila utan det blir nog 5-6 veckor i december-januari.
Sen blir det kortare vilor på 1-2 veckor när det behövs istället :)
 
Jag blir så imponerad av min lilla häst varje gång jag jobbar med honom! Idag har vi varit ute och tömkört i skogen för första gången. Vi mötte ett par bilar på vägen dit (bland annat bil med släp) men Korre höjde inte ett ögonbryn. Idag var andra gången jag tömkörde (med tömmarna i grimman) och Korre bara knallade på och tog både gas, broms och styrning utan konstigheter. Sambon gick med och ledde min andra häst, men Korre tyckte de gick för långsamt så han gick först på stigar han aldrig sett förr. På ett ställe låg en ganska hög stock över stigen. Först tyckte Korre att vi kunde gå runt, men en smackning så knallade han bara rakt över.

Sambon frågade på vägen tillbaka om Korre hade gjort detta innan eller om han bara kunde det ändå 😊. Han är lite som Pippi min lilla häst. ”Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert”. Han var ju knappt hanterad innan jag fick honom i somras. Men hans självförtroende gör att han är väldigt okomplicerad. 💕
 
Sadelvänjning ✔️ iofs inte så märkvärdigt när man haft sele innan. De reagerade nada, så vi gick på skogspromenad inkl liten travstund (så länge matte orkade), skuttade över några stockar och bara myste 😍😍. Jag hängde lite över dem och tyngde lite m ena tån i stigbygeln utan ngn reaktion. Är så lyckligt lottad att inte bara ha en utan två så otroligt härliga killar. Som grädde på moset, fick jag även rycka deras manar utan protest, alla mina tidigare hästar har avskytt det.
8002D549-C5C8-40BD-B0E0-9E3340A6827C.jpeg
 
En update från oss igen 😅

Flawless tycker att det är så roligt att ”jobba” och har verkligen hittat sin safe space i corallen. Förut var hon cool, men hela tiden med ett öra mot hagen. Nu är hon helt avslappnad från att vi tar ut henne, trots att kompisarna ropar. Nu kan vi börja med att sadla direkt och sedan longera, jag longerar korta stunder mest för rutinen och för att checka av dagsformen. Det enda hon tycker är lite läskigt varje gång är precis när hon har fattat galopp, gjorden känns väl lite extra konstig & tight då. Är dock inga problem så fort hon har känt efter!

Sen hängde jag lite i skritt & hoppade av, nästa gång satt jag upp. Både skrittade och travade ett varv innan jag satt av igen, liiiite knepigt tyckte hon att det blev med balansen när hon behövde släpa runt på mig i trav men så snäll & glad!

C44A3C16-F85F-4D68-8D58-FA8B6D8EC8BA.jpeg

Satte på tyglar för första gången också, men använder inte dom utan har ett fast grepp i grimskaftet runt halsen när hon rör sig. Testade bara en mjuk kram från skritt till halt, men mest med vikt & röst förstås. Försöker gärna vänta så länge det går med att inverka med bettet, speciellt den här tiden när munnen kan se ut som hela havet stormar 😅 en tränare sa till mig en gång att hästens mun är lika helig som en kyrka, nu är inte jag religiös men tycker det ligger nåt i det ändå 🙌
 
Jag gör en väldigt oplanerad återvändo till den här tråden, men med ny häst! :) Calle Kamel har det strålande som jag förstått det och longeras över bommar och löshoppar och tycker livet är lajbans.

Hans gamla matte däremot insåg att med bara två hästar hemma så blev de två återstående tanterna extremt tajta, vilket kör ihop sig när jag vill rida eller behöver göra nåt med bara den ena.

Sen jag var liten har jag haft ett gott öga till welshponnyer och i måndags var jag iväg och skulle kolla på en liten fux som kunde gå som sällskap här hemma. Den var jättefin, men i samma hage gick två isabeller, en mor och en dotter, och jag föll pladask! Inte så mycket för färgen (Är rätt "blind" för hästfärger), men mentaliteten var underbar på bägge två. De var inte till salu, men på något vis har jag haft en smala lyckan att få komma över dottern, så hon kommer hem imorgon. :) Född 2017 och blir en kat C tror jag när hon vuxit klart. Kan noll och inget om ponnyer men jag har förstått att det ska vara ruskigt bra stam på henne, mamman är helsyster till en vinnare av hela Royal Welsh(?) i England, osv osv. :) Bifogar bild som uppfödaren skickade på henne.
 

Bifogade filer

  • received_1118801458313625.jpeg
    received_1118801458313625.jpeg
    281,4 KB · Visningar: 49
Jag blir så imponerad av min lilla häst varje gång jag jobbar med honom! Idag har vi varit ute och tömkört i skogen för första gången. Vi mötte ett par bilar på vägen dit (bland annat bil med släp) men Korre höjde inte ett ögonbryn. Idag var andra gången jag tömkörde (med tömmarna i grimman) och Korre bara knallade på och tog både gas, broms och styrning utan konstigheter. Sambon gick med och ledde min andra häst, men Korre tyckte de gick för långsamt så han gick först på stigar han aldrig sett förr. På ett ställe låg en ganska hög stock över stigen. Först tyckte Korre att vi kunde gå runt, men en smackning så knallade han bara rakt över.

Sambon frågade på vägen tillbaka om Korre hade gjort detta innan eller om han bara kunde det ändå 😊. Han är lite som Pippi min lilla häst. ”Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert”. Han var ju knappt hanterad innan jag fick honom i somras. Men hans självförtroende gör att han är väldigt okomplicerad. 💕
Vad härligt! Jag kände likadant häromdagen när jag tog ut min hovdam på sin första skogspromenad (med lite störningar som mtb-cyklister, hundar, mopeder). Så nyfiken på livet och sin omgivning!


Är det någon av er i tråden som använder sig av positiv förstärkning (eller klicker)?

Jag började lite smått för ett halvår sedan, och försöker nu endast använda positiv förstärkning när vi umgås och tränar. Det är en utmaning att lära om! Jag känner mig som en riktigt nybörjare. Men jag märker att min lilla hovdam uppskattar det :)
 
Jag gör en väldigt oplanerad återvändo till den här tråden, men med ny häst! :) Calle Kamel har det strålande som jag förstått det och longeras över bommar och löshoppar och tycker livet är lajbans.

Hans gamla matte däremot insåg att med bara två hästar hemma så blev de två återstående tanterna extremt tajta, vilket kör ihop sig när jag vill rida eller behöver göra nåt med bara den ena.

Sen jag var liten har jag haft ett gott öga till welshponnyer och i måndags var jag iväg och skulle kolla på en liten fux som kunde gå som sällskap här hemma. Den var jättefin, men i samma hage gick två isabeller, en mor och en dotter, och jag föll pladask! Inte så mycket för färgen (Är rätt "blind" för hästfärger), men mentaliteten var underbar på bägge två. De var inte till salu, men på något vis har jag haft en smala lyckan att få komma över dottern, så hon kommer hem imorgon. :) Född 2017 och blir en kat C tror jag när hon vuxit klart. Kan noll och inget om ponnyer men jag har förstått att det ska vara ruskigt bra stam på henne, mamman är helsyster till en vinnare av hela Royal Welsh(?) i England, osv osv. :) Bifogar bild som uppfödaren skickade på henne.

Åh, welshar är verkligen en favvoras, såå fina 😍. Så söt o fin den är, jag är ju ponnyfantast, kanske märks på mina hästar :angel:, tycker de är så okomplicerade och tåliga. Är man inte mer än 156 cm i strumplästen räcker det gott o väl m ponnysize på pållarna. Nu verkar Hebbe bli runt 158 men det är helt ok. Lycka till med din ponny ❤️
 
Åh, welshar är verkligen en favvoras, såå fina 😍. Så söt o fin den är, jag är ju ponnyfantast, kanske märks på mina hästar :angel:, tycker de är så okomplicerade och tåliga. Är man inte mer än 156 cm i strumplästen räcker det gott o väl m ponnysize på pållarna. Nu verkar Hebbe bli runt 158 men det är helt ok. Lycka till med din ponny ❤
Ja, de verkar vara helt underbara! Tycker om att de är ganska "storhästaktiga" till utseendet, de verkar inte ha den där utpräglade ponnymentaliteten heller. Jag är också väldigt liten, lite över 1.60 bara, och med taxben så jag hoppas verkligen att jag kan rida henne i framtiden. Avelsnörd som jag är ser jag ju hur jag kan avla framtida barnponnyer både upp och ner i storlek med henne som grund, perfekt när "färdiga" tävlingsponnier verkar vara lika dyra som halvbloden. :laugh: Tack! :)
 
20190922_134648.jpg
Nu är hon hemma, lilla Molly som hon får kallas. :)Så himla cool ändå, hon har vuxit upp i en flock med andra 2-årsston och aldrig lämnat dem eller åkt transport. Ändå gick hon rakt på och åkte som en liten prinsessa hela vägen hem. Jag kunde lasta av själv (tack gud för fronturlastning, älskar Ifor.. ). Det första hon såg var ett gäng kossor som stod och glodde på henne men det var inga problem. Hon får gå själv i nån dag så att min gamla tysk får "vråla av sig" på henne. Hon är jättesnäll men väldigt högljudd, stackars Molly undrade vad det var för stridshingst hon hamnat hos... :)
 
20190923_182743.jpg
ursäkta bildbomben men hon är ju en sockertopp. :love: Jag är extremt anti att folk gullar med ponnyer eller behandlar dem annorlunda än storhästar bara för att de är små, men den här lilla vill jag bara pussa på! Oerhört vänlig och enkel i hanteringen också det lilla jag gjort, jag borstade och lyfte benen på henne idag och hon fick högsta betyg i uppförande. Mild och känslig men resonabel och vettig.
 
Jag pratade med Johanna som har Fölis just nu och de kommer ta hand om hela inridningen själva för att han ska vara trygg med samma personer som har hanterat honom senaste 1,5 åren. Sen, när han är insutten och lite trygg kommer jag få rida och de kommer hjälpa mig in i det systemet han är trygg i. Det blir toppenbra, jag har fått massa jobb och det behövs för ekonomin. Jag kommer så klart kunna vara där, men jag kommer inte vara den som "sitter/rider" in honom. Utbildningen sen, den ligger på mig. Och så planerar jag jobba med miljöträning och löshoppning under våren.

Han fick åka trailer hem från betet nu i veckan, och det var inga problem. Han är skön på det sättet, så länge han får ta tid på sig och ingen stressar honom, så accepterar han de saker man utsätter honom för. :love:
 
Visa bifogad fil 37081ursäkta bildbomben men hon är ju en sockertopp. :love: Jag är extremt anti att folkgullar med ponnyer eller behandlar dem annorlunda än storhästar bara för att de är små, men den här lilla vill jag bara pussa på! Oerhört vänlig och enkel i hanteringen också det lilla jag gjort, jag borstade och lyfte benen på henne idag och hon fick högsta betyg i uppförande. Mild och känslig men resonabel och vettig.

Så söt! :love: Älskar min Welsh och skulle gärna ha en till större eller en partbred. Men kan ju inte samla på hästar :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
656
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
709
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
243
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Jaasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp