Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej hej alla.
Det var väldigt länge sedan jag kollade in här så mig minns ni nog inte längre men tänkte att jag ska försöka kika in här lite oftare nu när lillplutten snart blir hela 2½år gammal, jösses vad tiden går fort alltså.
Han var ju nyss en bebis, inte så liten men ändå liten :p haha

Nu ligger han på ca 152cm och växer fortfarande, så precis vuxit om mamma sin.

Han har varit inhyrd på bete hos en kompis i sommar, skulle egentligen ha kommit dit fler 2åringar därför jag flyttade honom dit också (delvis därför). Men det blev inte så, istället har han haft herren till vänster som sällskap och vilket band dom skaffat sig, känns hemskt när jag ska hämta hem honom 1 oktober.

Suttit och kikat lite i tråden och ni har kommit en bit på vägen vissa utav er, väldigt kul =)

Jag har tagit det lugnt med min, sommarvila sen maj, helvila - bara tagit in och borstat osv.
Innan det så fick han mest följa med som handhäst eller promenader vid hand med mig.
Har släppt han lös i paddock och rundkorall men ej jobbat med honom liksom, fått springa av sig bara.

Han har fått löshoppa en gång också vilket han verkade vara superkul, hoppas på lite mer sånt.

Annars har han mest skrotat i hagen faktiskt vilket han tycker är skittråkigt, denna lilla gosse älskar att vara i centrum, att bli gosad och borstad. Älskar att få vara med och göra saker så jag ser faktiskt fram emot och få börja jobba med honom snart.

Har sett att vissa hoppat upp och ridit på era guldklimpar och dit har inte vi kommit, får se om vi tar det efter nyår eller under våren innan betessäsongen. Men vi får se hur han utvecklas och växer helt enkelt.

Han växer en hel del och har inte velat göra så mycket med honom, men nu blir det annat.

Mazeen - Arabiskt fullblod efter ZamZam undan Maraazi - egen uppfödning (äger mamman också).

Mazeen 190924.jpg
 
Nu har vi flyttat!
Transporten gick jättebra men Nuggets nya vänner är inte så förtjusta i henne :(
Lite annat som gör mig besviken men ska inte göra nått förhastat.

Är det dumt att kika på en annan stallplats? Om man är ärlig med alla såklart.
Är ett litet stall som inte ofta har ledigt jag funderar över..
 
Nu har vi flyttat!
Transporten gick jättebra men Nuggets nya vänner är inte så förtjusta i henne :(
Lite annat som gör mig besviken men ska inte göra nått förhastat.

Är det dumt att kika på en annan stallplats? Om man är ärlig med alla såklart.
Är ett litet stall som inte ofta har ledigt jag funderar över..
Är alltid bra att kolla möjligheterna med stallplats skulle jag säga :). Mitt första år efter att jag bytt stad flyttade jag 4 gånger innan jag hittade ett stall som jag och hästen trivdes i. Där står vi kvar ännu, typ 8 år senare.
 
Är alltid bra att kolla möjligheterna med stallplats skulle jag säga :). Mitt första år efter att jag bytt stad flyttade jag 4 gånger innan jag hittade ett stall som jag och hästen trivdes i. Där står vi kvar ännu, typ 8 år senare.

Du har rätt! Jag åker och kikar på det andra stället imorgon :)
 
Vi landade i nya stallet i torsdags och hon är så himla go min tjej:heart
Nu när de är mycket nytt är hon osäker men hon tyr sig så mycket till mig. Jag har suttit med i hagen och då har en liten 1åring vågat sig fram och hälsat på mig o Nugget.
Nugget hummar när jag kommer mot henne och idag gick hon efter mig när vi gick runt i paddocken. Känns så innerst i hjärtat att hon litar på mig och vill vara hos mig :love:
Är så FRUKTANSVÄRT glad för den här hästen.
När jag kom hem ville jag bara åka tillbaka ut igen. Nu vill jag bara att det ska bli söndag så jag kan träffa henne igen :D
 
Nu har vi flyttat!
Transporten gick jättebra men Nuggets nya vänner är inte så förtjusta i henne :(
Lite annat som gör mig besviken men ska inte göra nått förhastat.

Är det dumt att kika på en annan stallplats? Om man är ärlig med alla såklart.
Är ett litet stall som inte ofta har ledigt jag funderar över..
Trist att det inte känns helt bra i det nya!
Jag tycker stallplats är svårt. Mycket som ska stämma.. Jag är inte helt nöjd i nuvarande stall men det har vissa fördelar som överväger, men jag var iaf medveten innan om både för- och nackdelar innan.

Jag har bott ganska många år i/kring Linköping men just stallplatser har jag dålig koll på. Kan ibland sakna Motala där jag ör uppväxt och hade stenkoll på alla stall..
 
Trist att det inte känns helt bra i det nya!
Jag tycker stallplats är svårt. Mycket som ska stämma.. Jag är inte helt nöjd i nuvarande stall men det har vissa fördelar som överväger, men jag var iaf medveten innan om både för- och nackdelar innan.

Jag har bott ganska många år i/kring Linköping men just stallplatser har jag dålig koll på. Kan ibland sakna Motala där jag ör uppväxt och hade stenkoll på alla stall..

Jag har ganska bra koll i Linköping och tyvärr är det många stall som inte håller mitt mått.

Två ställen jag gillar har sagt nej till mig pga åldern på min häst så därför måste jag se mig om efter alternativ.

Det jag var och tittade på idag är kanon men fick veta nu att det kostar 1000:- mer i månaden än där jag står och de har mindre utbud. Tyckte inte priset var skäligt utifrån vad man får :crazy:

Jag ska se vad jag får för svar när jag påpekar de brister jag upplever i stallet vi står :) och hoppas hon snart kommer med i flocken.
 
Jag har ganska bra koll i Linköping och tyvärr är det många stall som inte håller mitt mått.

Två ställen jag gillar har sagt nej till mig pga åldern på min häst så därför måste jag se mig om efter alternativ.

Det jag var och tittade på idag är kanon men fick veta nu att det kostar 1000:- mer i månaden än där jag står och de har mindre utbud. Tyckte inte priset var skäligt utifrån vad man får :crazy:

Jag ska se vad jag får för svar när jag påpekar de brister jag upplever i stallet vi står :) och hoppas hon snart kommer med i flocken.
Ja flocken löser sig förhoppningsvis. Många hästar kan ju vara utanför i början men sen blir det jättebra 😊

Är det allvarliga brister? Sånt du inte fick veta innan du flyttade dit?
 
Ja flocken löser sig förhoppningsvis. Många hästar kan ju vara utanför i början men sen blir det jättebra 😊

Är det allvarliga brister? Sånt du inte fick veta innan du flyttade dit?

Ja islandshästar kan vara lite svåra när de kommer in en annan ras har jag hört.

Nä, det är endel skit i hagen.. som jag plockar upp. Sen är det mycket stök där vi ska binda upp hästarna men det borde vara temporärt :)
Lite ovan vid stora ställen så jag är nog lite osäker med och då förstoras endel saker :D
Lösdriften i Söderköping är ju one of a kind :love:
Så det blir orättvist att jämföra
 
Ja islandshästar kan vara lite svåra när de kommer in en annan ras har jag hört.

Nä, det är endel skit i hagen.. som jag plockar upp. Sen är det mycket stök där vi ska binda upp hästarna men det borde vara temporärt :)
Lite ovan vid stora ställen så jag är nog lite osäker med och då förstoras endel saker :D
Lösdriften i Söderköping är ju one of a kind :love:
Så det blir orättvist att jämföra
Känner igen det där med skit i hagen. Har den här sommaren lagt många timmar på att rensa hage och stängsla bort partier som inte går att rensa. Både typ skrot men framförallt mycket rester från avverkning med jättemycket vassa pinnar som hästar skadat sig på..

Jg har ”alltid” haft häst i stora stall, men det kan funka så olika ändå!
 
Sådär då har min kille också varit hos veterinären och tandläkaren. Plåtarna va rena så bara att "köra" på. Plockade bort vargtänderna också nu så slipper man det besväret i framtiden. Däremot va han ett helvete att ge lugnande, trots att han va trött så krånglade han med huvudet när tänderna skulle dras! :crazy: de fick ge han lugnande 4 gånger! Tog bra men gick ur honom väldigt fort. Men men nu är det gjort och ifall han behöver ha lugnande i framtiden så vet man ju att han behöver en rejäl dos direkt.
 
Tjing igen alla fina 😇

I tisdags kom Doris hem från betet, går på en mindre lösdrift i anslutning till stallet, och nu har skolan påbörjas, idag fick hon ha träns på sig och longeras lite i ridhuset - duktig! ❤️👌

Kom på en fråga inför framtiden, som ni kanske kan hjälpa mig i. :

Hur är det med patella upphakning och avel?, får man avla på hästar med patella upphakning ? 🤔

Hon fick ju den diagnosen när hon vart skadad på kliniken, och stod på boxvila efter att ha gått på bete dygnet runt innan.

Men på veterinären lät det som det va något som kunde drabba unga hästar och sedan växa bort när dem är färdig vuxna?.

Bild från idag 😇
 

Bifogade filer

  • IMG_20191003_162529.jpg
    IMG_20191003_162529.jpg
    147,4 KB · Visningar: 21
Tjing igen alla fina 😇

I tisdags kom Doris hem från betet, går på en mindre lösdrift i anslutning till stallet, och nu har skolan påbörjas, idag fick hon ha träns på sig och longeras lite i ridhuset - duktig! ❤👌

Kom på en fråga inför framtiden, som ni kanske kan hjälpa mig i. :

Hur är det med patella upphakning och avel?, får man avla på hästar med patella upphakning ? 🤔

Hon fick ju den diagnosen när hon vart skadad på kliniken, och stod på boxvila efter att ha gått på bete dygnet runt innan.

Men på veterinären lät det som det va något som kunde drabba unga hästar och sedan växa bort när dem är färdig vuxna?.

Bild från idag 😇
Jag skulle nog inte avla på en häst som fått det i så unga år. Men jag tror inte att ngn stoppar dig.

Min stora kille hade ju tvärtomdiagnosen, patellaluxuation, och han blev bara 12 för att det slet mkt på minisk och sånt. Hade han tränats klokt från unga år kanske läget blivit ett annat men det känns onödigt att börja med dåliga knän i familjen..
 
Tjing igen alla fina 😇

I tisdags kom Doris hem från betet, går på en mindre lösdrift i anslutning till stallet, och nu har skolan påbörjas, idag fick hon ha träns på sig och longeras lite i ridhuset - duktig! ❤👌

Kom på en fråga inför framtiden, som ni kanske kan hjälpa mig i. :

Hur är det med patella upphakning och avel?, får man avla på hästar med patella upphakning ? 🤔

Hon fick ju den diagnosen när hon vart skadad på kliniken, och stod på boxvila efter att ha gått på bete dygnet runt innan.

Men på veterinären lät det som det va något som kunde drabba unga hästar och sedan växa bort när dem är färdig vuxna?.

Bild från idag 😇
Jag sticker väl ut hakan och säger att patella på en skadad och växande unghäst som tappat muskler i knäleden hade jag inte ens reflekterat över om det inte är extremt, förutsatt att det försvinner när hästen börjar röra sig normalt igen. Jag antar att det dök upp under boxvila? Givetvis beror det väl lite på omfattningen men enstaka hakar som lossar av sig själv och försvinner när den går ut i hage, nej jag hade inte brytt mig.
 
Japp, det dök upp under boxvilan, kom in direkt från betet och vart stilla stående, veterinärerna sa inget om att man inte borde avla på henne sen eftersom dem sa att det var vanligt på växande unghästar och ofta växer bort.

Helt normal rörelse när hon får gå lite.
 
Japp, det dök upp under boxvilan, kom in direkt från betet och vart stilla stående, veterinärerna sa inget om att man inte borde avla på henne sen eftersom dem sa att det var vanligt på växande unghästar och ofta växer bort.

Helt normal rörelse när hon får gå lite.
Jag hade som sagt inte brytt mig. :)
 
*kl* på mig själv 😉

Har pratat med min semin-veterinär, som är vanlig veterinär också, hon gav tumme upp, hon sa:

Hon kan absolut gå i avel, och som vet. sa på kliniken, så är det ett "växtbesvär" som ofta försvinner när hästen vuxit klart. 🙂

Så nu är man lugn igen 👌🤩❤️
 
Vi har äntligen kommit igång och börjat skritta uppsuttet :) Idag promenerade vi på bortvägen sen satt jag upp och skrittade genom skogen hem. Superduktig var hon 😍
Lite konstigt var det första gången hon hörde att min hjälm skrapade emot en gren men det var mest "Oj! Jaha, var det allt."
Ser fram emot att vi ska kunna rida ut med sällskap!
received_422944975023646.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp