Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har den här gulliga varit hos tandläkaren. Passade även på att ge henne lite invluensavaccin. Och ikväll kommer hovslagaren och verkar och tittar över alla hålväggarna. Nu är hon i alla fall inte halt längre så vi har varit ute och tömkört en del och förhoppningsvis åker hon på inkörning 1:e november :)
71717732_10157620236902566_1257360338853036032_n.jpg

72330139_10157620237097566_6202712857449070592_n.jpg
 
Idag har min lilla Korazon fått löshoppa för första gången. Man kan väl inte riktigt påstå att han var någon naturtalang när det kom till hoppning :p. Ett par gånger gjorde han plockepinn av det mesta, men mot slutet verkade poletten ha fallit ner lite och han kom på att det var rätt kul. Det gick bäst när vi höjde hindren något, så i slutet låg i alla fall sista hindret (oxer) på ca 60-70 cm. Jätteduktig liten kille. Om två veckor ska vi troligen åka iväg och löshoppa, så det kändes bäst att han åtminstone fått springa över några bommar hemmavid först. :)
 
Min lilla räka fick testa att stå uppbunden idag medan de borstades och åt. Jag vet inte om hon blivit uppbunden innan, men inte hos mig. Hon är lite skeptisk till vår ligghall. Jag tog bort min "gamling" i fredags då något hände med henne mentalt och hon hann nog skrämma Molly med sitt beteende för Molly blev lite nervös även om hon skötte sig. Min Rosevelt (Calles mamma) stod och bara njöt av lugnet så förhoppningsvis smittar det av sig på Molly också, det är redan oerhört mycket lugnare i hagen så gamlingen gjorde nog ett större avtryck än vad jag insett.
 
Så har jag fått hem min fina Tage. Han kom förra måndagen och det mesta har hittills gått väldigt enkelt. Han springer inte igenom staketet längre när jag går iväg med min ridhäst (tack gode gud för det), skriker någon enstaka gång men springer inte alls (ponnyn finns kvar i hagen men det räknades inte tidigare). Fullt acceptabelt beteende. Vi promenerade en liten sväng i helgen och det gick utmärkt, skulle göra det igen idag men då kom vi knappt iväg från gården. Skillnaden mot i helgen var att han hade stått inne hela natten och vi gick på morgonen. Nu hade de varit ute hela dagen och han hade kanske inte samma motivering att lämna flocken i stallet? Hovslagaren var här och verkade honom och det gick rätt ok, lite bråkig med den foten som trampade på en spik i vintras, det kan vara så att han kanske förknippar det med smärta, men annars var han snäll för att vara hyfsat ohanterad tvååring. Han har haft schabrak och täckesgjord på sig och det brydde han sig inte om alls. Själva inridningen får vänta, han är inte klar i kroppen för det. Han ser mer ut som en ettåring än tvååring och är tydligt högre bak, så jag väntar lite. Mätte honom idag till 159.

 
Visa bifogad fil 37788ursäkta bildbomb men oj så glad jag är över denna ponny. Söt som socker är hon också. Jag funderar starkt på att överge SWB för welsharna faktiskt. Eller om jag bara fått ett ovanligt trevligt exemplar.
Jag har numera 4 welshar och ett halvblod - så det är en möjlig utveckling 🥰. Finns welshar även för fullvuxna personer och då är inte ridning heller något problem. Denna lilla skulle nog göra sig framför vagn annars.
 
Jag har numera 4 welshar och ett halvblod - så det är en möjlig utveckling 🥰. Finns welshar även för fullvuxna personer och då är inte ridning heller något problem. Denna lilla skulle nog göra sig framför vagn annars.
Ja, jag är bra sugen på att gå över från SWB. Jag har varit i valet och kvalet här efter gamlingens bortgång om jag ska köpa in ett swb-sto till för avel men ju mer jag tänker på det desto mindre sugen blir jag. Jag börjar kanske bli gammal eller nåt men jag vill bara ha det enkelt och okomplicerat och det känner jag att det är med ponnyn. 😊 Att köra in henne var ett bra tips, tack!
 
Hur har ni det i höstrusket?

Mycket regn de senaste dagarna och blåst hos oss. Även rånarliga som härjar här som bröt sig in och tog 9 sadlar och flera träns.
Klippte upp staket hade de gjort också :meh:
Min sadel är kvar som tur är och bor nu i bilen!
Tycker synd om de drabbade..
Sadelkammaren ligger liksom i hjärtat av stallet, vi har lås och stallägarna bor precis bredvid.

Nugget har ett bakslag nu och är väldigt osäker att tas från hagen. Vi tar det steg för steg och tränar korta stunder på att vara i stallet bara. Kan inte binda upp eller borsta som det är nu där utan får göra de i hagen.
Hon verkar kommit in i gruppen bra iaf i lösdriften :)
 
Min lilla är brunstig tror jag, det var mycket myror i brallorna på henne igår iaf när de stod uppbundna. Även fast Molly var lite orolig så är det inte alls samma känsla som med gamlingen. Sen styr Rosevelten med diktatorskap som liknar Nordkorea... Bifogar bild på hennes reaktion igår när ponnyn hade MAGE att stöka medan HON blev borstad. :rofl: Underbart skönt för mig för hon håller ställningarna, men så fort Molly får en kompis så ska Rosevelten bort, hon får gå ensam sen för hon hatar allt utom mig just nu. Hon är alltid sån, varje dräktighet blir hon ett monster och i år är inget undantag så hon kan lika gärna gå själv sen.
DSC_0104.JPG
 
Hur har ni det i höstrusket?

Mycket regn de senaste dagarna och blåst hos oss. Även rånarliga som härjar här som bröt sig in och tog 9 sadlar och flera träns.
Klippte upp staket hade de gjort också :meh:
Min sadel är kvar som tur är och bor nu i bilen!
Tycker synd om de drabbade..
Sadelkammaren ligger liksom i hjärtat av stallet, vi har lås och stallägarna bor precis bredvid.

Nugget har ett bakslag nu och är väldigt osäker att tas från hagen. Vi tar det steg för steg och tränar korta stunder på att vara i stallet bara. Kan inte binda upp eller borsta som det är nu där utan får göra de i hagen.
Hon verkar kommit in i gruppen bra iaf i lösdriften :)
Tråkigt med bakslag. Hoppas att det släpper snart!

Vi hade inbrott i sadelkammaren i somras (du och jag måste bo i samma område). Jag hade tyvärr inte samma tur som du utan blev av med båda mina sadlar. Jag har precis lyckats ”återställa” läget med en begagnad dressyrsadel och en ny hoppsadel. Hoppsadeln bor just nu i bilen, trots att vi numera har larm och dubbla dörrar (varav den ena måste vinkelslipas upp. Jag vågar inte ta några risker. Även om försäkringen gick in och täckte en del så har det kostat mig väldigt mycket.

Jag och Korre tuffar på. Har ”hängt” på honom från pallen (dvs stått kvar på pallen men legat lite över honom) några gånger utan problem. Longerade med sadel för första ggn i veckan och sadeln brydde han sig inte om. Han hade lite åsikter om longeringen dock då han bara ville koncentrera sig på kompisarna i hagen bredvid. Men vi backade några steg och då släppte det så han kunde koncentrera sig på mig och springa lugnt i båda varven. Snart kanske det börjar bli dags att hänga på honom på riktigt. Då tänkte jag dock utnyttja en kompis som är lite lättare än jag :).
 
Hur har ni det i höstrusket?

Mycket regn de senaste dagarna och blåst hos oss. Även rånarliga som härjar här som bröt sig in och tog 9 sadlar och flera träns.
Klippte upp staket hade de gjort också :meh:
Min sadel är kvar som tur är och bor nu i bilen!
Tycker synd om de drabbade..
Sadelkammaren ligger liksom i hjärtat av stallet, vi har lås och stallägarna bor precis bredvid.

Nugget har ett bakslag nu och är väldigt osäker att tas från hagen. Vi tar det steg för steg och tränar korta stunder på att vara i stallet bara. Kan inte binda upp eller borsta som det är nu där utan får göra de i hagen.
Hon verkar kommit in i gruppen bra iaf i lösdriften :)
Tråkigt med bakslag. Hoppas att det släpper snart!

Vi hade inbrott i sadelkammaren i somras (du och jag måste bo i samma område). Jag hade tyvärr inte samma tur som du utan blev av med båda mina sadlar. Jag har precis lyckats ”återställa” läget med en begagnad dressyrsadel och en ny hoppsadel. Hoppsadeln bor just nu i bilen, trots att vi numera har larm och dubbla dörrar (varav den ena måste vinkelslipas upp. Jag vågar inte ta några risker. Även om försäkringen gick in och täckte en del så har det kostat mig väldigt mycket.

Jag och Korre tuffar på. Har ”hängt” på honom från pallen (dvs stått kvar på pallen men legat lite över honom) några gånger utan problem. Longerade med sadel för första ggn i veckan och sadeln brydde han sig inte om. Han hade lite åsikter om longeringen dock då han bara ville koncentrera sig på kompisarna i hagen bredvid. Men vi backade några steg och då släppte det så han kunde koncentrera sig på mig och springa lugnt i båda varven. Snart kanske det börjar bli dags att hänga på honom på riktigt. Då tänkte jag dock utnyttja en kompis som är lite lättare än jag :).
Har ni haft larm när det varit inbrott?
 
Har ni haft larm när det varit inbrott?
Nej, det införskaffades efteråt. I vårt stall var vi dumma nog att tro att de inte skulle gå in på gården eftersom stallägarna bor precis bredvid + att de har hund. Så vi hade bara lås. Nu är det larm med kamera. Tror inte de än så länge gått in någonstans med larm. Dock sa polisen att bara larm inte gör någon skillnad eftersom det brukar ta en viss tid innan någon kommer. De är nog jäkligt snabba när de väl kommer in. Skulle inte våga lita på larmet. Det är därför vi har dubbla dörrar nu. Larmet går redan när de tycker första dörren.
 
Jag vet inte mkt mer än vad J berättar för mig men i morgon ska det bokas kastrering och borttagning av vargtänder. Troligen om två veckor typ. Sen verkar han fått en smäll på ett bakben också, men han är inte halt säger de, lite svullen och varm i a f. Så vi får se, såg en film på FB där Therese Nielshagen rider pappa For Romance och säger att han är en garanti för ett gulligt föl. Och det var han verkligen... så långt var det ju bra.
 
Har ni haft larm när det varit inbrott?

Nej, men sadelkammaren ligger i stallets hjärta. Sen är det såklart låst och så bor stallägarna precis bredvid :(
De hade ställt sig längre bort på vägen och inte på stallplan och lagt sadlarna i stallets skottkärror för att kunna ta sig till bilen. Gått genom hagarna och klippt upp staket.
De har varit kunniga om vilka sadlar som kostar mest då de inte tagit de billigare märkena.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
702
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp