Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Suck, det bidde ingen kastrering idag 🙁 vet fick inte tag i kulorna som hon ville och ville inte chansa. FĂ„r avvakta nĂ„gra mĂ„nader till och se. NĂ„ja, de Ă€r ju fortfarande vansinnigt mysiga att hĂ„lla pĂ„ med och de har ju varandra att hĂ€rja med.
 
Nu Àr Rödluvan "hemma" pÄ samma anlÀggning som min andra hÀst. Körde dit henne i min egna transport, innan har hon Äkt min stallÀgares/trÀnares större transport tillsammans med en kompis, eller Äkt lastbil. Min transport Àr mindre och jag kan bara köra en hÀst. Hon gick pÄ rÀtt snÀllt med lite uppmuntrande smackningar bakom sig. Cirkusen började nÀr hon upptÀckte att hon satt fast. :meh: NÀr vi kört en stund krÀngde det till ordentligt och sen blev det mycket lugnare, jag funderade pÄ om hade dött, men vÄgade inte stanna och kolla. NÀr vi kom fram stod hon dÀr utan grimma som hon hade dragit sönder, sÄ jag antar att det var ÀndÄ rÀtt ok att Äka transport sÄ lÀnge man inte sitter fast. :angel:

Hon gÄr med sin vanliga flock i en vÀldigt bra hÀrdningshage. LÀngs ena sidan gÄr E22:an (100-vÀg med mycket tung trafik) och en av de andra sidorna kantas av en cykelbana med cyklister, gÄngare, hundar och mopeder. Precis pÄ andra sidan cykelbanan (bakom högt staket) gÄr tÄgrÀlsen dÀr det kommer tÄg 2 ggr i timmen större delen av dygnet. Ca 800 m till stallet frÄn hagen, till stor del pÄ nÀmnda cykelbana bredvid tÄgrÀlsen. Första gÄngen vi gick dÀr blev vi omkörda av flera cyklar och det störde henne inte. Nu i söndags mötte vi tÄget bÄde pÄ vÀgen till stallet och tillbaka till hagen och det kommer dÄ mycket nÀrmare Àn i hagen, men trots att hon var sjÀlv sÄ tog hon bara 2 travsteg nÀr det gnisslade lite extra mycket och sökte tröst hos mig. Gott hopp om att hon kommer att vara trafiksÀker!

I stallet har vi trÀnat pÄ att chilla i en box utan att det hÀnder nÄt, och nu har vi trÀnat pÄ att sitta fast. Det Àr vÀldigt tydligt att hon inte blir rÀdd eller fÄr panik nÀr hon kÀnner att hon inte kommer ivÀg, hon blir helt enkelt SUR. Stod och glodde under lugg pÄ oss en liten stund och gjorde sen nÄgra försök till, men lite mer halvhjÀrtat. StallÀgaren hade inne hela flocken hÀromdagen och dÄ hade hon ocksÄ gjort tvÄ smÄ försök att ta sig loss, men sen stÄtt stilla. Vi trÀnade ju det hÀr redan nÀr hon var yngre, men hon verkar gilla att testa.

PÄ vÀgen till stallet har vi gjort nÄgra smÄ utflykter och tittat pÄ paddocken, gÄtt i vattenpölar och Àven hoppat över tvÄ smÄ vattenfyllda diken. Jag kliver över först och hon tittar pÄ mig som om jag vore galen, sen hoppar hon över efter en liten stunds tittande och funderande.

185BBE57-7249-49C3-8716-C2DF5F9C2BCF.jpeg
 
Nu Àr jag hemkommen frÄn SkÄne för den hÀr gÄngen och saknar det redan. A-barnet lÀker bra, men var lite misstÀnksam mot mig idag. Inte konstigt dÄ jag stoppat in honom i transporten tvÄ dagar i rad... nu ska han Àta upp sig lite sÄ blir det inridning med början om nÄgon mÄnad. MÄste sÀga att han just idag var vÀldigt fin dÀr testiklarna var förut, syntes ingen svullnad alls (ta i trÀ). De gick ut som vanligt igen i morse och bor ute i sin vanliga hage. Vi var beredda pÄ att de skulle behöva sova inne för att kunna hÄlla bÀttre koll men de mÄr bÀttre i lugna flocken.

6274D3C5-BA86-40A4-BE7C-DD585E94C6CD.jpeg
 
Intressant!
VeterinÀren varute idag och gjorde tandkontrollen+vaccinering. Hittade en vargtand och en knöl som kan vara vargtand eller inte. Knölen sitter precis dÀr ett eventuellt bett ska sitta..

Min veterinÀr tycker inte man ska dra vargtÀnder om de inte pÄverkar hÀsten. Jag kan hÄlla med och knölen kommer isÄfall behöva kollas av klinik om man nu vill ta bort den.
Ser det inte som nÄn fara utan bara Ànnu en sak som gör att jag kommer rida bettlöst :)

Bra tÀnder annars! Raspade en vass kant och han pÄpekade att tÀnderna Àr sÄ hÄrda att de kÀnns som att raspa metall:D

Jag kommer vara lyhörd och speciellt om jag skulle vilja testa att ha bett. Annars tyckte han inte vi behöver kolla tÀnderna förens vid 4,5-5Ärs Älder igen!
 
Kan vÀl berÀtta att min Àlskade "lilla" kille numera stÄr hemma =D Eller okej, inte hemma men dÀr jag har han inhyrd.

Och det blev en total omvÀndning med allt ocksÄ i sista sekunden.
IgÄr fick jag erbjudande ifrÄn en utav mina bÀsta vÀnner om att fÄ hyra boxar utav henne dÄ hennes inhyrda nu ska flytta (innan har hon bara haft en ledig och jag har ju tvÄ hÀstar) sÄ igÄr kvÀll beslutade vi att jag tar det erbjudandet.

SÄÄÄÄ min kÀra kille fick med andra ord flytta direkt dit idag, sÄ istÀllet för lösdrift tillsammans med andra valacker sÄ fÄr han nu stÄ pÄ box och sen hagvistelse sÄ smÄningom tillsammans med hans mamma igen (flyttar henne lite senare) och sedan min allra första hÀst (min kompis har köpt henne).

Det lite roliga Àr att jag hyrde min kompis stall för 8Är sedan, dock ett ruckel och varför jag flyttade dÀrifrÄn var för att det blev ett hÄl i vÀggen sÄ det rann in vatten i boxarna :p

Men nu Àr det helt nybyggt stall!

KĂ€nns verkligen toppen detta!

Han kÀnns lite tunn/tanig men tror det Àr hans stora kropp för man kÀnner inte revbenen.
 

Bifogade filer

  • 191101 (1).jpg
    191101 (1).jpg
    209 KB · Visningar: 36
Kan vÀl berÀtta att min Àlskade "lilla" kille numera stÄr hemma =D Eller okej, inte hemma men dÀr jag har han inhyrd.

Och det blev en total omvÀndning med allt ocksÄ i sista sekunden.
IgÄr fick jag erbjudande ifrÄn en utav mina bÀsta vÀnner om att fÄ hyra boxar utav henne dÄ hennes inhyrda nu ska flytta (innan har hon bara haft en ledig och jag har ju tvÄ hÀstar) sÄ igÄr kvÀll beslutade vi att jag tar det erbjudandet.

SÄÄÄÄ min kÀra kille fick med andra ord flytta direkt dit idag, sÄ istÀllet för lösdrift tillsammans med andra valacker sÄ fÄr han nu stÄ pÄ box och sen hagvistelse sÄ smÄningom tillsammans med hans mamma igen (flyttar henne lite senare) och sedan min allra första hÀst (min kompis har köpt henne).

Det lite roliga Àr att jag hyrde min kompis stall för 8Är sedan, dock ett ruckel och varför jag flyttade dÀrifrÄn var för att det blev ett hÄl i vÀggen sÄ det rann in vatten i boxarna :p

Men nu Àr det helt nybyggt stall!

KĂ€nns verkligen toppen detta!

Han kÀnns lite tunn/tanig men tror det Àr hans stora kropp för man kÀnner inte revbenen.
Skönt att han Ă€r pĂ„ plats "hemma". Hoppas ni ska trivas pĂ„ nya stĂ€llet 👍🙂. Han ser ut lite som min i kroppen. En "gubbmage" men rĂ€tt tanig i övrigt. Det Ă€r den magen vi ska bygga muskler av nu 😊.
 
Svea Ă€r en sĂ„n jĂ€kla stjĂ€rna! Jag Ă€r sĂ„ himla glad för att jag har fĂ„tt tillbaks min "gamla vanliga" glada och positiva hĂ€st igen efter senaste flytten. Nu ska vi minsann aldrig mer flytta! Den hĂ€r veckan har det varit hĂ€stlov och vi har hittat pĂ„ löshoppning, testat longering (en mycket mĂ€rklig sysselsĂ€ttning om man frĂ„gar Svea), tömkört i skogen och idag drog hon dĂ€ck för första gĂ„ngen. Det Ă€r verkligen vĂ€rldens bĂ€sta lilla hĂ€st! ❀
75354932_10157701696212566_4473042386758402048_n.jpg

74384558_10157701696187566_1412238654843125760_n.jpg

73460535_10157701696177566_1306025204534738944_n.jpg

76769677_10157701697357566_8947926172025487360_o.jpg

74376551_10157701697477566_8012677806162968576_n.jpg

73322512_10157701699132566_6799332661526528000_o.jpg

76762572_10157701699042566_7826937547400937472_n.jpg
 
Min lille har tydligen börjat vÀxa nu efter kastraktionen. SÄ nu fÄr vi skjuta upp inridningen lite. Men det gör inget. Viktigast att han inte Àr vÀxande nÀr han ska börja jobba, sÄ jag sitter gÀrna i bÄten lite, sÄ han fÄr lugna ner sig lite pÄ höjden.
 
Elsa var sÄ himla ömfotad dÄ hon knappt vÀxer nÄgot i hovarna sÄ i tisdags fick hon skor fram. Skulle longera henne i onsdags men dÄ var hon halt bak. Kollade henne igÄr igen och dÄ var hon bÀttre men fortfarande inte frÀsch.
Hoppas hon Àr bra till nÀsta helg för dÄ Àr tanken att vi ska börja Äka pÄ löshoppning igen.
 
Lilla Mollan ska vaccineras hĂ€r framöver ihop med sin bĂ€sta kompis i hela vĂ€rlden (de Ă€r supertighta), sen ska vi börja löshoppa dem. Jag fick kanonhö med bra vĂ€rden sĂ„ jag behöver inte ge mer Ă€n 7 kg/dygn och lite mineraler. ÄndĂ„ svĂ€ller hon som en badboll och ettĂ„ringen Ă€r inte direkt utmĂ€rglad hon heller. Den som faktiskt hĂ„ller vikten bĂ€st nu Ă€r min storhĂ€st.

Jag har ju sÀmst koll pÄ ponny, har aldrig haft nÄgon, men kan man börja öva pÄ att lÀgga pÄ sadel och lite sÄnt nu eller Àr det för tidigt? Hon kÀnns vÀldigt klar i kroppen och blir nog inte sÄ mycket större.
 
Lilla Mollan ska vaccineras hĂ€r framöver ihop med sin bĂ€sta kompis i hela vĂ€rlden (de Ă€r supertighta), sen ska vi börja löshoppa dem. Jag fick kanonhö med bra vĂ€rden sĂ„ jag behöver inte ge mer Ă€n 7 kg/dygn och lite mineraler. ÄndĂ„ svĂ€ller hon som en badboll och ettĂ„ringen Ă€r inte direkt utmĂ€rglad hon heller. Den som faktiskt hĂ„ller vikten bĂ€st nu Ă€r min storhĂ€st.

Jag har ju sÀmst koll pÄ ponny, har aldrig haft nÄgon, men kan man börja öva pÄ att lÀgga pÄ sadel och lite sÄnt nu eller Àr det för tidigt? Hon kÀnns vÀldigt klar i kroppen och blir nog inte sÄ mycket större.
NÀr jag jobbade pÄ ponnystuteri sÄ tog vi dem Äret efter, började lite nÀr de var tre. Det gick mkt snabbare Àn halvbloden som var kÀnsligare och behövde mer tid. Minns att man sa att ponnyer och kallblod vÀxer lÄngsammare. Men jag vet inte om det stÀmmer...
 
NÀr jag jobbade pÄ ponnystuteri sÄ tog vi dem Äret efter, började lite nÀr de var tre. Det gick mkt snabbare Àn halvbloden som var kÀnsligare och behövde mer tid. Minns att man sa att ponnyer och kallblod vÀxer lÄngsammare. Men jag vet inte om det stÀmmer...
OK, det lÄter klokt iofs. Uppfödaren vill att hon avelsvÀrderas och eventuellt Àven 3-Ärstestas sÄ vi har det som mÄl för henne. Löshoppningen Àr mest för att hon ska öva pÄ att Äka transport, hon var ju vÀldigt grön nÀr jag köpte henne.
 
Idag mÀtte jag min Rödluva, hon Àr ca 160 nu. Min vuxna hÀst Àr 158 och jag tycker numera att det Àr ganska lagom. FÄr nog vÀnja mig vid större igen. :angel:

Idag fick hon prova att gÄ i skrittmaskinen, det var vÀldigt spÀnnande tyckte hon! Men sjukt störigt med grinden som körde pÄ henne nÀr hon stannade för att kolla in nÄt, eller försöka smita över till nÀsta hÀst.:mad:

Tog in henne och satte fast henne i boxen och försökte inte ens ta sig loss, hon lĂ€r sig snabbt! DĂ€remot ger hon inte upp sĂ„ lĂ€tt... Hon fick stĂ„ inne lös i boxen (med sĂ€llskap i stallet) nĂ€r jag red, och dĂ„ började hon backa sĂ„ lĂ„ngt bak hon kunde för att sen kasta sig framĂ„t och ladda mot dörren för att hoppa. 🙈 Hon gjorde det en lĂ„ng stund och sen satte stallĂ€garen fast henne igen, dĂ„ hoppade hon upp i krubban för att försöka klĂ€ttra ut. đŸ€·â€â™€ïž SĂ„ fick hon lĂ€ra sig att plastkrubbor fĂ€sta i betongvĂ€ggar inte hĂ„ller för hĂ€star att klĂ€ttra pĂ„.

Gah, jag kommer att bli vÀldigt grÄhÄrig av den hÀr odÄgan!
 
NÀr jag jobbade pÄ ponnystuteri sÄ tog vi dem Äret efter, började lite nÀr de var tre. Det gick mkt snabbare Àn halvbloden som var kÀnsligare och behövde mer tid. Minns att man sa att ponnyer och kallblod vÀxer lÄngsammare. Men jag vet inte om det stÀmmer...

Mina ponnyer stÄr högt i blod - alla tre som jag har fött upp har varit klara pÄ höjden nÀr de Àr 2,5
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

  • NĂ„lad
Avel HÀr Àr födelseannonserna för Ärets föl. LÀgg in en bild och skriv gÀrna ras och stam, det Àr mÄnga intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fÄtt ett föl (Amerikansk MiniatyrhÀst) dÀr 2 kan vara fadern. Den ena Àger jag och den andra Àr frÄn förra Àgaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Nikan
·
Avel GÄr i valet och kvalet om avelsstoet ska betÀckas efter att Ärets föl har fötts, eller om hon ska fÄ gÄ tom ett Är. Rent ekonomiskt Àr...
Svar
5
· Visningar
730
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, Àr det prisvÀrt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det Àr...
Svar
0
· Visningar
270

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp