Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan ju vara antingen infektion eller inflammation. Hon har kanske fått in någon skit i småsåren?
Säker på att det inte finns en sårficka som kan ha blivit infekterad?

Såren är läkta nu men hon är fortfarande gallig på hasen där dem var. Så dem kan ju ha varit mer än vad dem såg ut.
Hon fick pencillin i 5 dagar och Inflacam i 5 dagar, sen hade jag ut en annan veterinär som tyckte att hon skulle äta Inflacam 5 dagar till då hon fortfarande var så svullen. Nu är det fyra dagar sen hon slutade äta det.
Släppte henne i paddocken för en stund sen, gallan går ner lite när hon får busa av sig iaf men sen kommer den tillbaka trots att hon går på lösdrift. Men blir det ingen skillnad inom några dagar så får jag kolla med veterinären igen. Hon är iaf ohalt nu så alltid nått :)
 
Jag VET att man inte får säga så här men jag har ju alltid tyckt att min häst är rätt söt. Men just nu är han faktiskt inte så söt O_o. Han har dragit iväg på höjden och ser mest ut som ett lurvigt staket. Lite toppigt kors och lågt ansatt hals bidrar inte heller. Dessutom har hans söta ponnyhuvud blivit till ngt som ser ut att tillhöra en tonåring på tillväxt (vilket är sant). Men han har ju söta öron i alla fall, och han är alldeles väldigt snäll och trevlig. Och det är nog bättre så än tvärtom, faktiskt.Visa bifogad fil 40216
Han blev ju väldigt söt på bilden iaf :love:
Men ja dem ser ju inte så roliga ut just nu. Tyckte min såg ut som en lurvig ponny när hon busade i paddocken idag :D
Men sen är det ju så spännande att se vad som hänt under vintern sen när dem tappar vinterpälsen i vår :)
 
Han blev ju väldigt söt på bilden iaf :love:
Men ja dem ser ju inte så roliga ut just nu. Tyckte min såg ut som en lurvig ponny när hon busade i paddocken idag :D
Men sen är det ju så spännande att se vad som hänt under vintern sen när dem tappar vinterpälsen i vår :)
Han är ju söt, men inte så där som han var innan. Men det är väl vid 3 dagar, 3 månader och 3 år som de ska vara som bäst? 3 dagar hade han väldigt kort hals, 3 månader tyckte jag att han var toppen, Fölbedömningsdomaren dömde ju honom till sämsta gångartsfölet i Svergie (JA det svider fortfarande) och nu detta. Well well. Den som lever får se. Han gillar att bli kliad också, och det är bra, för då är de lättare att få att gilla en...
 
Nu blev det lite spam från mig men jag känner mig glad att Formidabels pappa For Romance I blev årets dressyrhingst på Althengstparade 2019. :love:
 
3 månader tyckte jag att han var toppen, Fölbedömningsdomaren dömde ju honom till sämsta gångartsfölet i Svergie (JA det svider fortfarande)

Äh det var ju bara för att Sune aldrig visades ;) Vet att sånt känns orättvist när det inte går ihop med ens egen bild av hästen, men bra hästfolk som sett mycket mer av honom än den domaren har ju tyckt han är fin.

Kul att det är en del aktivitet i den här tråden tycker jag :)
 
Äh det var ju bara för att Sune aldrig visades ;) Vet att sånt känns orättvist när det inte går ihop med ens egen bild av hästen, men bra hästfolk som sett mycket mer av honom än den domaren har ju tyckt han är fin.

Kul att det är en del aktivitet i den här tråden tycker jag :)
Jo, hon låg ju så extremt mkt lägre än alla andra det året. Så kommer det inte bli i vår, då kommer jag inte att välja en domare som hon igen...
 
Jo, hon låg ju så extremt mkt lägre än alla andra det året. Så kommer det inte bli i vår, då kommer jag inte att välja en domare som hon igen...
Mitt råd är att blunda tills de är 3, helst 4, innan dess kan man i princip inte uttala sig för de kan se ut som ranglande bengetter ena dagen och vara ursnygga dagen därpå. Årets föl fick mig att vilja gråta stundtals och min snart 4-åriga uppfödning e Bravour såg också ut som ett spektakel när han löshoppades förra veckan. 😊

Angående visning så hade jag inte tagit så hårt på det. Min första uppfödning gick från att gå som klass 2 som, 3-åring när ägaren visade honom till att bli klass I och högst bedömda hopptalang i löshoppning nu i år när han visades av proffs. Var det samma häst? Absolut, men han hade en bättre dag. Det är himla tur att de inte ska prestera på topp som föl och treåringar, då hade det inte blivit mycket av nån av mina tror jag. 😊
 
Han är ju söt, men inte så där som han var innan. Men det är väl vid 3 dagar, 3 månader och 3 år som de ska vara som bäst? 3 dagar hade han väldigt kort hals, 3 månader tyckte jag att han var toppen, Fölbedömningsdomaren dömde ju honom till sämsta gångartsfölet i Svergie (JA det svider fortfarande) och nu detta. Well well. Den som lever får se. Han gillar att bli kliad också, och det är bra, för då är de lättare att få att gilla en...

Men fölvisningar är väl jättesvårt, beroende på hur fölungen växer. Har ingen aning om hur Elsa såg ut som föl men hon är inte visad och när jag köpte henne som ettåring var hon inte vacker. Gosig är hon iaf :love:
 
Såg klippet på insta och hon verkar så självklar. Härligt självförtroende :love:

Jag är rättt impad av henne, hon är så olik sin ängslige bror och stenhårda syrra. Inte lika snygg som nån av dom och lite väl fet - men hon blir bra.

Jag fick flera filmer även den allra allra första vändan och hon är verkligen så självklar.

Det är ett gäng tillfällen inplanerade med tränare + ett genrep i April. Känns väldigt bra. Jag kommer själv åka ner vid ett par tillfällen. Är din kvar i Skåne? Han kanske vill vara med i så fall om du inte redan har en annan plan
 
Jag är rättt impad av henne, hon är så olik sin ängslige bror och stenhårda syrra. Inte lika snygg som nån av dom och lite väl fet - men hon blir bra.

Jag fick flera filmer även den allra allra första vändan och hon är verkligen så självklar.

Det är ett gäng tillfällen inplanerade med tränare + ett genrep i April. Känns väldigt bra. Jag kommer själv åka ner vid ett par tillfällen. Är din kvar i Skåne? Han kanske vill vara med i så fall om du inte redan har en annan plan

Var och när har ni? Jag borde komma iväg med min också, känns inte som att vi kommer få till tillräckligt med gånger här i drrssyrstallet...
 
Jag är rättt impad av henne, hon är så olik sin ängslige bror och stenhårda syrra. Inte lika snygg som nån av dom och lite väl fet - men hon blir bra.

Jag fick flera filmer även den allra allra första vändan och hon är verkligen så självklar.

Det är ett gäng tillfällen inplanerade med tränare + ett genrep i April. Känns väldigt bra. Jag kommer själv åka ner vid ett par tillfällen. Är din kvar i Skåne? Han kanske vill vara med i så fall om du inte redan har en annan plan
JA gärna. Det skulle vara toppen. Lite nackdelen med att han står på dressyrstall, han har aldrig sett en bom i sitt liv. Han är kvar i Kristianstad, var i Skåne håller ni till?

Åh @Gabby_Ossi det vore toppenkul med Buke -17-träff! Det får vi styra upp.
 
Blev en aning förvånad när denne gosse mötte mig på lagårdsplanen ikväll. 🤔🙄 kompisen stod i hagen o gnäggade.
89A5DC14-DC68-4E27-AFAA-935A2A2F7102.jpeg
 
Är iaf glad att jag är supernoga med att alltid stänga o regla dörren till utrymmet med kraftfoder. Kollade i deras hage och det var en massa slirspår innanför grinden, så tror att de antingen kommit i full fart o inte fått stopp utan kanat igenom tråden. Eller så har de busat runt och kanat igenom. Grindtråden hade iaf gått av. Kompishästen hade nog knallat över till hagen bakom stallet, där jag brukar släppa över dem innan de kommer in, medans Hebbe tagit sig en tur i omgivande herrgårds - trädgård m.m. Skönt att inget värre hände iaf 😊
 
Är iaf glad att jag är supernoga med att alltid stänga o regla dörren till utrymmet med kraftfoder. Kollade i deras hage och det var en massa slirspår innanför grinden, så tror att de antingen kommit i full fart o inte fått stopp utan kanat igenom tråden. Eller så har de busat runt och kanat igenom. Grindtråden hade iaf gått av. Kompishästen hade nog knallat över till hagen bakom stallet, där jag brukar släppa över dem innan de kommer in, medans Hebbe tagit sig en tur i omgivande herrgårds - trädgård m.m. Skönt att inget värre hände iaf 😊

Skönt att det gick bra iaf! Nyfiken pålle :rofl:
 
Blir lite galen på allt nu men det är tur det är december och långt kvar till 3-årstest.
Elsa är i princip bra i benet nu, svullnaden har gått ner. Liten mjuk galla kvar på hasen bara så jag tänkte att vi skulle börja sätta igång snart. Men i förrgår när jag skulle borsta henne så förvandlades hon till en kobra när jag borstade henne på magen. Samma sak igår. Hon verkligen älskar att bli borstad i vanliga fall så jag misstänker ont i magen efter medicinerna plus att vi börjat fodra med hösilage :( Så nu blir det lite tillskott för magen och mera vila.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp