Status
Stängd för vidare inlägg.
Min stackars älskling har trampat på en spik. :(:(:( Ingången var i strålfåran, ungefär på mitten. Den hade gått in ca 3 cm in i hoven och veterinären var rädd att den skulle ha träffat strålbensbursan. När vi drog ut den så var den helt torr, det fanns varken blod eller ledvätska på den. Diskuterade med veterinären och med stallägarna om jag skulle köra till Hbg el ej. Fy sjutton vad det är svårt att ta ett sånt beslut. :down: Vet sa att han hört om flera tillfällen då man kört in och det ändå inte blivit bra... eftersom spiken trots allt var torr så betstämde jag mig för att han fick stanna hos sina kompisar istället. Han fick bandage på foten, penicillin och stelkrampsspruta (fick två förra året, men det var ändå snart dax att vaccinera) och sen var det bara att hålla tummarna.

Till nästa morgon hade benet svullnat upp ordentligt, vet kom ut och tittade på honom, gav mer penicillin och Metacam. Vet klämde på kronranden och tyckte att strålbenet kändes opåverkat. Svullnaden gör att det är svårt för Tage att gå, men när han gör det verkar han inte ha problem med att lägga vikt på den skadade hoven. Han hade lite förhöjd temp första dagen, men sen har den gått ner. Vet är försiktigt positiv även om benet är väldigt svullet. Svullnaden har varit ungefär samma de senaste dagarna, även om inte bursan är träffad kan det ha kommit in skit i hoven men vet vill inte skära upp den förrän det finns en böld. Jag har köpt en ”tubbease” gummisko att trä på om hoven måste skäras upp.

Vet tycker att det är bra om han rör på sig lite mer sammanhängande än bara mellan höbalen och ligghallen, så igår var jag där och lockade på honom med en havrespann. Under mina glada tillrop så promenerade han i ca 15 min, sen fick han vara ifred.

Ingen vidare start på 2019. :cry::cry:
Aj då vad jobbigt, håller tummarna för er att det läker utan komplikationer!
 
Var därute idag och han har blivit tydligt bättre! Vet har därför beslutat att han inte behöver mer intravenöst penicillin, han ska få intramuskulärt två dagar till.

Knäet ser inte längre ut som en handboll, det är ganska normalt och även ovanför knäet är det mycket mindre svullet. Under knäet är det ff rejält svullet, men han går hyfsat obehindrat även om han haltar tydligt.

Jag lockade honom med havrespann idag igen och även om han inte orkar så länge, bara ca 10 min, så traskar han snällt efter mig med öronen spetsade. :love::love::love:

Imorgon hinner jag inte, men på lördag ska jag ut där igen.
 
Var därute idag och han har blivit tydligt bättre! Vet har därför beslutat att han inte behöver mer intravenöst penicillin, han ska få intramuskulärt två dagar till.

Knäet ser inte längre ut som en handboll, det är ganska normalt och även ovanför knäet är det mycket mindre svullet. Under knäet är det ff rejält svullet, men han går hyfsat obehindrat även om han haltar tydligt.

Jag lockade honom med havrespann idag igen och även om han inte orkar så länge, bara ca 10 min, så traskar han snällt efter mig med öronen spetsade. :love::love::love:

Imorgon hinner jag inte, men på lördag ska jag ut där igen.

Vad skönt att han är bättre!
 
Hoppas det fortsätter åt rätt håll för din @L8P8 ! Så himla tråkigt med skador & elände 😓

Vad jättefin din är @Amanda_F 😍 ljuvlig uppsyn!

——
Min har fått ha på sig schabrak & elastisk gjord som ett första steg till att ha tömkörningsgjord. Var inga problem alls, hon verkar heller inte minsta bakskygg eller brydd om att ha saker ”slängande” över/mellan bakbenen. Så snart det blir bättre underlag för promenad ska jag testa gjorden & tömmarna ut på tur. Det finns ju ridhus på gården också, men jag tycker alltid man får bättre naturlig framåtbjudning ute & det är ju verkligen ingen brådska, vi kan vänta tills det snöar eller smälter 😊
9A4AA91F-2A58-4F2C-8592-42F27E0A68C2.jpeg
 
Är nere i Skåne och hälsar på familjen. Dit hör ju också lilla F:


Men alltså gud, jag har ju glömt att kommentera din film! Han är ju helt underbar! Rör sig superfint! Det ärju verkligen lite si och så med hur det rör sig som ettåringar då kroppen förändras så mycket på dem, men han ser ut att ha växt rätt jämnt just här i alla fall? Inte behöver han skämmas bredvid CML's uppfödning heller ;) det är inte fy skam. Sune ser ut som en hårig ponny i jämförelse :D
 
Tycker alltid det är tungt på vintrarna, och likaså denna vinter. Nästa år skall vi ha en lösdrift uppe så i alla fall avelsstona går ute.
I alla fall, det blir inte mycket gjort med Sune därav. Vi tar väl och lägger sadel på honom någon gång snart, och han måste väl tränsvänjas så småningom. Har tänkt att han skall löshoppas och longeras lite innan höstens inridning kommer, men det får vänta några månader. I vår när pälsen som får honom att se ut som en förväxt ponny trillarav skall vi ta uppställda bilder också - Sånt är roligt att ha kvar!
 
Tack @DressageNerd :love: jag är så glad i honom. Han har dragit iväg nu mot den tråkiga sommaren, men jämn som sagt.

Hans kompis är den fölunge som jag själv var mest imponerad av förra året, nu är han inte lika fin flaxfux för tillfället, men fortfarande fin. Jag och hans ägare satsar på att de ska gå till breeders-final tillsammans, de två bästisarna. Men den som lever får se, min har absolut traven som bästa gångart. Galoppen och skritten är inte lika imponerande men de är rätt välbalanserade i alla fall..
 
Hej igen alla!. 😊

Var ett tag sedan jag skrev, men här rullar allt på och Doris växer , mätte henne till 149 cm i mkh med mätsticka för någon vecka sedan, ska bli spännande att se vart hon landar, tänk att det är dags för inridning till hösten!.

Vi har flyttat från Örebro-hållet ner till Göteborgs-hållet då jag har bytt jobb, kunde tyvärr inte ta med mig alla mina 3 hästar, så fick fatta beslutet att sälja Doris mamma och bror, så nu har jag plötsligt bara 1 häst 😲😅.

Har tänkt att visa henne på 3 års testet om hon är i fas till det. Frågan är sen om man ska betäcka eller satsa på att rida och tävla henne först, hur tänker ni andra?.

Hon är min 4:e uppfödning, födde upp hennes mamma och jag har ägt hennes mormor (Gud vad gammal man verkar vara nu 😂)

För att friska upp er med hennes stam som är den följande:
Doris är e.Canterbury-Claudius RP 176-Le Mans xx-Rockad.

Bifogar 1 bild på fröken i fråga 😍
 

Bifogade filer

  • 20181231_142840.jpg
    20181231_142840.jpg
    271,4 KB · Visningar: 14
Har tänkt att visa henne på 3 års testet om hon är i fas till det. Frågan är sen om man ska betäcka eller satsa på att rida och tävla henne först, hur tänker ni andra?
Jag har tänkt kastrera nu i mars (typ) och sen är det vila igen till i höst då det är vargtänder och röntgen-dags. Och insittning.

Sen blir det treårstest nästa sommar och sen får vi se. Går han till breedersfinal :angel: så blir han kvar i Skåne annars får jag leta upp en lösdrift i Mälardalen där han får bo till hösten han är fyra. Vill inte ha honom på stall för tidigt, och ser ingen anledning att driva på träningen om han ändå inte ska gå årgångsfinaler, om ens då. Han får hellre växa i lugn och ro och hålla längre (även om det inte finns garantier).
 
Hej igen alla!. 😊

Var ett tag sedan jag skrev, men här rullar allt på och "Doris"(heter egentligen Crazy Jozzan, kallade henne för Jozzan lite i början,men tyckte Doris passade henne bättre som smeknamn) växer , mätte henne till 149 cm i mkh med mätsticka för någon vecka sedan, ska bli spännande att se vart hon landar, tänk att det är dags för inridning till hösten!.

Vi har flyttat från Örebro-hållet ner till Göteborgs-hållet då jag har bytt jobb, kunde tyvärr inte ta med mig alla mina 3 hästar, så fick fatta beslutet att sälja Doris mamma och bror, så nu har jag plötsligt bara 1 häst 😲😅.

Har tänkt att visa henne på 3 års testet om hon är i fas till det. Frågan är sen om man ska betäcka eller satsa på att rida och tävla henne först, hur tänker ni andra?.

Hon är min 4:e uppfödning, födde upp hennes mamma och jag har ägt hennes mormor (Gud vad gammal man verkar vara nu 😂)

För att friska upp er med hennes stam som är den följande:
Doris är e.Canterbury-Claudius RP 176-Le Mans xx-Rockad.

Bifogar 1 bild på fröken i fråga 😍
 
Hälsade på min Rödluva häromdagen. Jag fattar inte hur ni andra får bilder och filmer på era unghästar, alla mina blir typ såhär:
:angel:

Jag har henne tyvärr på en lösdrift en bit ifrån där jag har min andra häst, annars var planen att ta med henne ut som handhäst i vinter/vår. Nu blir det ett större projekt då jag måste lasta andra hästen och köra hit den först, och sen rida på ett ställe där jag inte hittar. :cautious:
 
Senaste nytt på Tage-fronten:
Jag hade inte möjlighet att åka ut under veckan, men eftersom jag inte hörde ngt utgick jag ifrån att han blev bättre. Det hade han oxå, tills på lörd fm, då var han mer svullen igen och gick sämre. Jag kom ut vid lunch och då var han lite bättre igen - det hade blivit en böld och den hade hittat ut, ända uppe mitt i karleden. Läskigt med var och grejer.:eek: :wtf:
Kontakt med vet (han var ganska förvånad, han trodde att det inte skulle bli ngn böld nu när det gått så många dagar), skickade bild (så mkt lättare allt blivit nu när man kan göra så), han lovade att åka ut och titta antingen på em eller nästa fm. Vet var där på em och satte in penicillin igen några dagar + metacam tills svullnaden är tydligt mindre.
Åkte ut igår igen och då gick Tage lite bättre, men hela karleden var helt igengeggad. Pratade med vet, men han vill inte att vi ska tvätta det (jag vet det egentligen, men det är rätt äckligt).
Hoppas nu att allt läker ordentligt inifrån och att han slipper fler komplikationer.

På plussidan måste jag säga att jag aldrig varit med om snabbare handläggning än den på detta försäkringsbolaget. Skickade in faktura från vet + kvitto på medicin förra måndagen. En timme senare hade jag svar och pengar på kontot nästa dag!
 
Calle har haft lite problem med magen här sista dagarna, "förhoppningsvis" är det bara morötter han reagerat mot och blivit lös av men jag tog med lite loppfrön och mash till honom igår, för han går och pillar i marken trots att de drunknar i mat. I söndags kväll var jag ute och gick med honom runt byn, själv i mörkret och han gick som en hund ungefär, han är verkligen gudasnäll.
20190121_113449.jpg
 
Calle har haft lite problem med magen här sista dagarna, "förhoppningsvis" är det bara morötter han reagerat mot och blivit lös av men jag tog med lite loppfrön och mash till honom igår, för han går och pillar i marken trots att de drunknar i mat. I söndags kväll var jag ute och gick med honom runt byn, själv i mörkret och han gick som en hund ungefär, han är verkligen gudasnäll.
Visa bifogad fil 24330
Hoppas det löser sig snart. Vi har haft problem i stallet med en häst som fått magtrasssel för han druckit dåligt och rört sig mindre i kylan. Veterinären var superstressad för han var tyvärr inte den enda...
 
Hoppas det löser sig snart. Vi har haft problem i stallet med en häst som fått magtrasssel för han druckit dåligt och rört sig mindre i kylan. Veterinären var superstressad för han var tyvärr inte den enda...
Jo jag har förstått att det är koliksäsong. Calle verkade inte ha ont i magen men hade världens diarré i söndags kväll. I går morse var han fortfarande lös men betydligt bättre. Han dricker massvis, har fri tillgång på vatten i hink/balja dygnet runt men vill ändå få i honom den där mashen ihop med loppfröna, förhoppningsvis drar det med sig skräp ut om han har ätit nåt olämpligt. Vet inte om man kan ge loppfröna som underhåll "hela tiden" eller bara under en begränsad period?
 
Hej igen alla!. 😊

Var ett tag sedan jag skrev, men här rullar allt på och Doris växer , mätte henne till 149 cm i mkh med mätsticka för någon vecka sedan, ska bli spännande att se vart hon landar, tänk att det är dags för inridning till hösten!.

Vi har flyttat från Örebro-hållet ner till Göteborgs-hållet då jag har bytt jobb, kunde tyvärr inte ta med mig alla mina 3 hästar, så fick fatta beslutet att sälja Doris mamma och bror, så nu har jag plötsligt bara 1 häst 😲😅.

Har tänkt att visa henne på 3 års testet om hon är i fas till det. Frågan är sen om man ska betäcka eller satsa på att rida och tävla henne först, hur tänker ni andra?.

Hon är min 4:e uppfödning, födde upp hennes mamma och jag har ägt hennes mormor (Gud vad gammal man verkar vara nu 😂)

För att friska upp er med hennes stam som är den följande:
Doris är e.Canterbury-Claudius RP 176-Le Mans xx-Rockad.

Bifogar 1 bild på fröken i fråga 😍

Jag funderar på att betäcka min efter ett eventuellt treårstest (beroende på fas & utveckling). Tycker att det kan vara ett schysst sätt att ge dem lite extra tid att mogna! Har dock inte bestämt mig helt, men redan börjat spåna på hingstar... :) Har du några potentiella hingstmatchar till din?
 
Jo jag har förstått att det är koliksäsong. Calle verkade inte ha ont i magen men hade världens diarré i söndags kväll. I går morse var han fortfarande lös men betydligt bättre. Han dricker massvis, har fri tillgång på vatten i hink/balja dygnet runt men vill ändå få i honom den där mashen ihop med loppfröna, förhoppningsvis drar det med sig skräp ut om han har ätit nåt olämpligt. Vet inte om man kan ge loppfröna som underhåll "hela tiden" eller bara under en begränsad period?

Hur har det gått med magen? Jag har gett loppfrön förebyggande till flera olika hästar i perioder när det har töat på vårkanten, aldrig hört att det skulle vara farligt att ge som underhåll :)
 
Mätte min idag (med svajig tumstock, så kanske inte helt 100%-igt resultat), 159 cm i manken & ett par cm till över korset. Framför allt tycker jag att det börjar bli sån skillnad på helheten nu, att hon liksom är större åt alla håll & har blivit "mer häst".

Var ute och gick en sväng idag & hon var lite på tårna, det finns lite nerv i henne! Så kul, tycker i alla fall jag som föredrar lite sprak så länge de är kommunikativa och i grunden lätthanterade :) Tog också in i stallet och la på tömkörningsgjorden, vilket hon inte ens kommenterade. Jag glömde dock att ta med själva bukgjorden, så kunde inte testa att ha den på under promenaden :banghead: Tur att det inte är bråttom med "träningen"! Det är ju faktiskt mest för min egen skull som jag vill pyssla lite nu, annars tycker jag det mesta kan vänta till hösten!

49577036_10155829109811574_522820046750220288_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp