Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var ute hos Rödluvan idag. Fick sällskap av en ponny som red före så vi gav oss ut på en kort promenad i skogen. Duktig tjejja hoppade över ett dike och vi gjorde även lite vattenträning. :love:
CDE2DC45-3E54-4630-83F9-4971B37501C2.jpeg
 
Hälsade på Kamel igår. Nu är han 1.64 i manken men som synes växer han ju "lite" bak. Full-grimman fick jag spänna ut ett hål till igår och han fick testa ett bucastäcke i 145 som satt fint även över bogen. Han var dålig i magen igår igen och vi förstår inte varför. De har snustorrt hösilage ute i hagen som de äter av hela dagarna och inne får han sin mash, loppfrön och krafft Gastro och han står på halm.. Hoppas verkligen det ger med sig för jag vet inte vad mer jag kan göra just nu.
 

Bifogade filer

  • 20190216_190534.jpg
    20190216_190534.jpg
    236,4 KB · Visningar: 59
Blä, Kamel var fortfarande dålig i magen igår och ville först inte äta höet när han kom in. Krafften och mashen åt han dock med god aptit och han verkade inte ha ont. I morse var träcket jättefint, höet var uppätet och han var som vanligt men nu är jag trött på att det går upp och ner så jag bokar kliniktid i veckan. Evidensia får inte peta på mina djur efter att ha tabbat sig en gång för mycket så det blir en Skåne-resa. Främst är det tänderna som ska kollas och en diskussion om magen, eventuellt endoskopi, men sen hoppas jag kunna röntga samtidigt så det är gjort.
 
Blä, Kamel var fortfarande dålig i magen igår och ville först inte äta höet när han kom in. Krafften och mashen åt han dock med god aptit och han verkade inte ha ont. I morse var träcket jättefint, höet var uppätet och han var som vanligt men nu är jag trött på att det går upp och ner så jag bokar kliniktid i veckan. Evidensia får inte peta på mina djur efter att ha tabbat sig en gång för mycket så det blir en Skåne-resa. Främst är det tänderna som ska kollas och en diskussion om magen, eventuellt endoskopi, men sen hoppas jag kunna röntga samtidigt så det är gjort.
Hoppas du blir klok på vad det är. Vem använder du härnere? Gillar du inte Evidensia är det väl inte Hbg...
 
@Fritidsryttare Vi har ju en häst med känslig mage som vi letade lösningar till i flera år. För oss var det obalans i mikromineralerna pga. dricksvattnet som slog ut hennes tarmflora. Rätt långsökt lösning och det tog lite tid att komma på!
 
Hoppas du blir klok på vad det är. Vem använder du härnere? Gillar du inte Evidensia är det väl inte Hbg...
Tack, vår teori just nu är att han är känslig för pelletsen. När han har fått ökad giva av den har han reagerat under hösten och nu tog vi bort den helt och då blev han bra igen så förhoppningsvis är det den. Dock håller han på mycket med munnen så jag behöll tiden för att de ska kolla hans tänder, det kan ju vara tandbyte på g. Nej inte Hbg, jag åker till ett litet ställe precis i gränsen mellan Blekinge/Skåne, är det nåt större som inte min hemmaveterinär kan fixa så åker jag dit. :)
 
@Fritidsryttare Vi har ju en häst med känslig mage som vi letade lösningar till i flera år. För oss var det obalans i mikromineralerna pga. dricksvattnet som slog ut hennes tarmflora. Rätt långsökt lösning och det tog lite tid att komma på!
Jag har faktiskt tänkt på vattnet, mamma hade ett sto för många år sen som magrade av, där var det brunnen som var boven i dramat. Dock är det ingen annan häst som reagerat i stallet och alla äter samma hö och mat i övrigt. Jag hoppas att det är krafften som är boven, han har ju aldrig fått nån krafft direkt förrän i höst så jag har aldrig upplevt problem. Han får inga mängder nu heller men mer än några nävar. Är det orsaken så är det egentligen rätt bra, jag är inget fan av de där färdigfodren men det är lätt att bli lat. :) Grovfodret har så bra värden att han klarar sig på det, lite krossad havre och sen mash.
 
Tack, vår teori just nu är att han är känslig för pelletsen. När han har fått ökad giva av den har han reagerat under hösten och nu tog vi bort den helt och då blev han bra igen så förhoppningsvis är det den. Dock håller han på mycket med munnen så jag behöll tiden för att de ska kolla hans tänder, det kan ju vara tandbyte på g. Nej inte Hbg, jag åker till ett litet ställe precis i gränsen mellan Blekinge/Skåne, är det nåt större som inte min hemmaveterinär kan fixa så åker jag dit. :)
Min vuxna häst tål inte pellets alls, det är gluten i varenda sort och det har visat sig att han är glutenintolerant. Problemet med pellets som foder är att de ofta innehåller lite extra för att de ska hålla ihop eller vara smakliga. De slaggprodukterna är inte alltid något hästarna tål.
 
Har ett sto -17 men hon är såå liten 🙈1.49 i manken. Hon är e. Gisborne ue. Most Welcome xx, hoppas verkligen hon växer på sig!!!😳
 
Skrev snabbt igår kväll då jag var trött efter 50 mils körning varav 20 i snöstorm.. Vi exportröntgade samtidigt som vi fixade tänderna igår och han var kalasfin men han har en benbit i ett bakben som ska opereras bort så nu väntar remiss ner till Jägersro. Förhoppningsvis går det fort att få tid för den behöver tas bort. Sen är det bara att hålla tummarna att leden är OK. Han är helt opåverkad av det i dagsläget vilket är positivt men det är ju så klart inte kul ändå. Mamman är friröntgad så min teori är att han vuxit fort och mycket, det är en stor häst och det är också därför jag har velat röntga. Är så glad att jag tog honom nu och inte väntade till efter inridning kan jag säga.
 
Skrev snabbt igår kväll då jag var trött efter 50 mils körning varav 20 i snöstorm.. Vi exportröntgade samtidigt som vi fixade tänderna igår och han var kalasfin men han har en benbit i ett bakben som ska opereras bort så nu väntar remiss ner till Jägersro. Förhoppningsvis går det fort att få tid för den behöver tas bort. Sen är det bara att hålla tummarna att leden är OK. Han är helt opåverkad av det i dagsläget vilket är positivt men det är ju så klart inte kul ändå. Mamman är friröntgad så min teori är att han vuxit fort och mycket, det är en stor häst och det är också därför jag har velat röntga. Är så glad att jag tog honom nu och inte väntade till efter inridning kan jag säga.

Vi plockade små benbitar på Sune också. Han kan vi inte säga har växt fort direkt, men en teori i ocd är att infektioner kan skada blodkärl, och han hade en redig infektion som föl. Hur som helst, plockar man bort bitarna kommer de ju aldrig orsaka några problem heller :). Två veckor med omslag, fyra veckor i sjukhage var rådet för oss (vi tog dem på axevalla). Läkningen gick väldigt bra för oss, och det är ju smart att ta dem nu på våren innan värmen tänker jag.
 
Vi plockade små benbitar på Sune också. Han kan vi inte säga har växt fort direkt, men en teori i ocd är att infektioner kan skada blodkärl, och han hade en redig infektion som föl. Hur som helst, plockar man bort bitarna kommer de ju aldrig orsaka några problem heller :). Två veckor med omslag, fyra veckor i sjukhage var rådet för oss (vi tog dem på axevalla). Läkningen gick väldigt bra för oss, och det är ju smart att ta dem nu på våren innan värmen tänker jag.
Jo föl med infektioner löper mycket större risk för OCD; så jag är något nervös för 3-åringen som åker ner om en månad för röntgen, det var ju den som hade rhodococculus som föl...
Den här biten på Calle satt i ett bakknä så jag är inte helt nöjd. Förhoppningsvis är leden intakt. Han opereras av en av Europas främste kirurger inom området och han hade kollat bilderna idag och de trodde att det kunde bli OK men Calle är prioriterad lät det som. Jag tänkte också så med vädret, att förhoppningsvis kommer Calle kunna gå på betet i sommar som planerat, jag hoppas verkligen det och sen ny röntgen och UL av leden om 6 månader som det ser ut nu.
 
Jo föl med infektioner löper mycket större risk för OCD; så jag är något nervös för 3-åringen som åker ner om en månad för röntgen, det var ju den som hade rhodococculus som föl...
Den här biten på Calle satt i ett bakknä så jag är inte helt nöjd. Förhoppningsvis är leden intakt. Han opereras av en av Europas främste kirurger inom området och han hade kollat bilderna idag och de trodde att det kunde bli OK men Calle är prioriterad lät det som. Jag tänkte också så med vädret, att förhoppningsvis kommer Calle kunna gå på betet i sommar som planerat, jag hoppas verkligen det och sen ny röntgen och UL av leden om 6 månader som det ser ut nu.

De som håller på med OCD brukar vara duktiga på att bedöma prognos så jag hade nog varit optimistisk ändå. Vem är expert idag? (får man nämna det här eller är det reklam?) Vi har bara erfarenhet av F. Winberg sedan tidigare, men vände oss till travet då de gör många sådan här operationer. Sunes satt dock lätt till... Lite tråkigt att han hade dem då mamman var ren på röntgen men det är ju inte hela världen.

Förstår att du är lite nervös för treåringen - En av anledningarna till varför det är bra att sälja föl, ingen röngar dem...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp