Status
Stängd för vidare inlägg.
De som håller på med OCD brukar vara duktiga på att bedöma prognos så jag hade nog varit optimistisk ändå. Vem är expert idag? (får man nämna det här eller är det reklam?) Vi har bara erfarenhet av F. Winberg sedan tidigare, men vände oss till travet då de gör många sådan här operationer. Sunes satt dock lätt till... Lite tråkigt att han hade dem då mamman var ren på röntgen men det är ju inte hela världen.

Förstår att du är lite nervös för treåringen - En av anledningarna till varför det är bra att sälja föl, ingen röngar dem...
Jag hoppas så klart det, och jag hoppas att min veterinär är onödigt pessimistisk. :) Pratade med hon som ska rida in Calle i höst för att förvarna att han kanske inte hinner bli klar, men för henne lät det som en piece of cake typ, och en annan kompis hade opererat sin ena med gott resultat. Så vi håller väl tummarna. P.B är initialerna, klinikchef på Jägersro, här nere anses han vara den bäste som jag har hört och han är mycket över i USA och opererar. Dyrt lär det bli men förhoppningsvis är det värt det.

Hur gammal var Sune när han opererades?
Min var såld i magen redan så där var det aldrig tal om röntgen, men ägaren vet om premisserna iom infektionen. Jag är inte så rädd för OCD egentligen, beroende på var de sitter, utan det är att Calles satt i bakknäet som var surt.
 
Hej o hå.
Ursäkta att man är så seg på att svara och hinna se vad alla ni andra håller på med, varit lite mycket på jobbet.

Förra lördagen flytta jag Doris till där jag ska börja i början av mars (inridnings/tävling och lite avels-stall), en spännande ny arbetsplats med mer folk i rörelse plus att det ligger mycket närmare vissa vänner och mina föräldrar.👌


Doris skötte sig jätte bra med att lasta m.m. detta är totalt 6 e gången hon åker transport ,åkte några gånger som föl med sin mamma och sen till bete och sen ner hit.

Kollade lite på rampen och sen gick hon rakt på 😍👌

Nu går hon ihop med ett till 2 års sto och 2 st 1 års ston och är så nöjd över att hon kan leka och härja igen med kompisar.

@flowequestrian har några hingstar på en lista,men kan ju läggas till några under tiden innan det isåfall är dags 😅😇 Själv då?😄

Här kommer en bild på henne från nya boxen på nya stället ❤👌

Jag är också lite seg på att svara 😅 jag har inga direkta solklara kandidater, men spanar hela tiden efter lämpliga hingstar. Har ju även hennes mamma att fundera på hingstval till, roligt men svårt! Vilka hingstar har du på listan hittills? 😊
 
BC4D30E7-A7C9-4068-A9EF-41195EDEBC34.jpeg

Här finns inte mycket att uppdatera. Hinner inte hälsa på pärlan så ofta, men var där en sväng idag & passade på att slänga på gjorden för andra gången. Spände bukgjorden för första gången & promenade lite, gick hur bra som helst. Ska också röntga henne snart, men vill vänta med att åka i ”onödan” så länge smittläget är som det är i våra trakter!
 
Jag hoppas så klart det, och jag hoppas att min veterinär är onödigt pessimistisk. :) Pratade med hon som ska rida in Calle i höst för att förvarna att han kanske inte hinner bli klar, men för henne lät det som en piece of cake typ, och en annan kompis hade opererat sin ena med gott resultat. Så vi håller väl tummarna. P.B är initialerna, klinikchef på Jägersro, här nere anses han vara den bäste som jag har hört och han är mycket över i USA och opererar. Dyrt lär det bli men förhoppningsvis är det värt det.

Hur gammal var Sune när han opererades?
Min var såld i magen redan så där var det aldrig tal om röntgen, men ägaren vet om premisserna iom infektionen. Jag är inte så rädd för OCD egentligen, beroende på var de sitter, utan det är att Calles satt i bakknäet som var surt.

Tack för infon, det skall jag försöka spara i något dokument eller dammigt hörn av hjärnkontoret. Man vet aldrig när det kan komma till nytta.
Då Sunes satt så enkelt var det inte mycket att fundera på, men hade det varit ett lite mer komplicerat ingrepp hade jag också sökt det bästa även om det kommer med en lite högre prislapp - Det brukar vara värt varenda krona. Om han inte får komplikationer borde det inte vara några som helst problem med inridningen.

Sune opererades i mitten på oktober när vi även tog kulorna. Eftersom han ändå skulle sederas kändes det som ett bra tillfälle att ta dem liggande. Han var lite tassig bak i ett par månader men är nu helt återställd och torr och fin i benen igen.
Jag personligen tycker inte det är någon katastrof så länge det inte är många fragment i flera leder samtidigt - i de fallen känns prognosen mer dyster. Har haft en sån...

Håller tummarna för att allt går bra med Calles op, han är ju så himla snygg och jag minns ännu fölfilmen på honom där han travade som en rund miljon :)
 
Superfin tavla 😍 inser nu att jag följer dig på instagram, har inte kopplat innan 🤪😊🙋🏻‍♀️

Va, gör du? :rofl: Jag har fortfarande inte riktigt fattat hur Insta funkar, så har ingen koll alls. Jag är väl inte särskilt hemlig av mig däremot haha.

Så spännande att mamman till ditt sto skall betäckas om, du får gärna nämna vem den lycklige blir när du bestämt dig. Du bloggar inte numera?

Jätteläskigt med smittan förresten, jag förstår att du inte åker för ofta. De har konstaterat ehv-1 i länet precis nu när vi skall ta hem ett nytt avelssto på tisdag :eek: :nailbiting: Stallet hon kommer ifrån har dock varit stängt i flera veckor och vårat stall är helt isolerat från omvärlden, samt att den dräktiga är vaccinerad, men ändå. Hade. I kunnat sluta upp det hade vi gjort det...
 
Tack för infon, det skall jag försöka spara i något dokument eller dammigt hörn av hjärnkontoret. Man vet aldrig när det kan komma till nytta.
Då Sunes satt så enkelt var det inte mycket att fundera på, men hade det varit ett lite mer komplicerat ingrepp hade jag också sökt det bästa även om det kommer med en lite högre prislapp - Det brukar vara värt varenda krona. Om han inte får komplikationer borde det inte vara några som helst problem med inridningen.

Sune opererades i mitten på oktober när vi även tog kulorna. Eftersom han ändå skulle sederas kändes det som ett bra tillfälle att ta dem liggande. Han var lite tassig bak i ett par månader men är nu helt återställd och torr och fin i benen igen.
Jag personligen tycker inte det är någon katastrof så länge det inte är många fragment i flera leder samtidigt - i de fallen känns prognosen mer dyster. Har haft en sån...

Håller tummarna för att allt går bra med Calles op, han är ju så himla snygg och jag minns ännu fölfilmen på honom där han travade som en rund miljon :)
Tack, det känns skönt att höra att det finns fler som är optimistiska. :)
 
Va, gör du? :rofl: Jag har fortfarande inte riktigt fattat hur Insta funkar, så har ingen koll alls. Jag är väl inte särskilt hemlig av mig däremot haha.

Så spännande att mamman till ditt sto skall betäckas om, du får gärna nämna vem den lycklige blir när du bestämt dig. Du bloggar inte numera?

Jätteläskigt med smittan förresten, jag förstår att du inte åker för ofta. De har konstaterat ehv-1 i länet precis nu när vi skall ta hem ett nytt avelssto på tisdag :eek: :nailbiting: Stallet hon kommer ifrån har dock varit stängt i flera veckor och vårat stall är helt isolerat från omvärlden, samt att den dräktiga är vaccinerad, men ändå. Hade. I kunnat sluta upp det hade vi gjort det...

Haha japp, kände igen tavlan 😊 Jag heter samma där som här!

Har mamman utlånad en säsong, hon ska ha föl med Ironman H här i vår 😊 för mig blir det nog aktuellt att betäcka henne igen först nästa år, så har nån tanke om att tajma in båda efter lillans unghästtest. Lite sugen på Don Olymbrio på mamman, jag är löjligt förtjust i att ha Jazz-Ferro i stamtavlan & tycker det är en bra match med henne som har både D- & F-blod. Vi får se, lyxproblem att ha fler ston att betäcka. Hur många har ni nu? Vad är den nya för nån? 😊

Ja, det är läskigt med smittorna som går (även om jag delvis tycker att det är lite väl uppjagad stämning i förhållande till antal drabbade). Det är ju bra att vara lite extra noga och framför allt inte ta onödiga risker (skulle inte tveka att åka till klinik om det behövdes, men för förebyggande röntgen kan jag gott vänta några veckor till)! Alltid lite extra läskigt när man har dräktiga ston, men låter ju som att risken i ert fall är ganska liten 😊

Bloggar inte längre, det var jätteroligt men blev för tidskrävande tyvärr 😅
 
Haha japp, kände igen tavlan 😊 Jag heter samma där som här!

Har mamman utlånad en säsong, hon ska ha föl med Ironman H här i vår 😊 för mig blir det nog aktuellt att betäcka henne igen först nästa år, så har nån tanke om att tajma in båda efter lillans unghästtest. Lite sugen på Don Olymbrio på mamman, jag är löjligt förtjust i att ha Jazz-Ferro i stamtavlan & tycker det är en bra match med henne som har både D- & F-blod. Vi får se, lyxproblem att ha fler ston att betäcka. Hur många har ni nu? Vad är den nya för nån? 😊

Ja, det är läskigt med smittorna som går (även om jag delvis tycker att det är lite väl uppjagad stämning i förhållande till antal drabbade). Det är ju bra att vara lite extra noga och framför allt inte ta onödiga risker (skulle inte tveka att åka till klinik om det behövdes, men för förebyggande röntgen kan jag gott vänta några veckor till)! Alltid lite extra läskigt när man har dräktiga ston, men låter ju som att risken i ert fall är ganska liten 😊

Bloggar inte längre, det var jätteroligt men blev för tidskrävande tyvärr 😅
Vad kul att du funderar på Don Olymbrio, jag väntar föl efter honom i år undan ett sto med Furstenball, De Niro i tavlan så du får gå in och kika i Föl 2019-tråden sen och se om du gillar den. :)
 
Äntligen flyttar jag snart, nästa söndag gör jag min sista jobb-dag på nuvarande jobb och flyttar dagen efter till nya jobbet och Doris, har inte sett henne på 1 mån.då (bussarna går dåligt härifrån) 😍

Ang.hingst-funderingar beror det lite på... Doris är reg.som Sv.Ridponny, e.Canterbury-Claudius RP 176-Le Mans xx-Rockad . Hon kommer troligen bli åt 160 hållet, vilket jag ville då jag ska rida henne sen.

Så frågan är om man ska ta tex.Gasque, liten RP- hingst och hoppas få en D-ponny för att troligen sälja eller om man ska ta en Halvblods-hingst, för att få mer ännu mer storlek och behålla den själv. Gärna isåfall multi-talang hingst, då Doris själv är mer multi.

Detta klurande, tanken är att hon ska gå sitt 3 års test iaf.😉

Eller ska man utbilda och tävla henne först i ett par år?... 😅 kan verkligen inte bestämma mig. Har ju väntat i 7 år på en ny ridhäst åt mig 🤔😄

Någon som har någon smart idé på Halvblods-hingst rent stam-mässigt?🤗

Någon som kan bringa någon klarhet i vad som är smartast att göra?😘

Vissa personer tycker rida och andra "ta ett föl medan hon är ung, och som 3-4 åring så missar du inte mycket ".
 
Haha japp, kände igen tavlan 😊 Jag heter samma där som här!

Har mamman utlånad en säsong, hon ska ha föl med Ironman H här i vår 😊 för mig blir det nog aktuellt att betäcka henne igen först nästa år, så har nån tanke om att tajma in båda efter lillans unghästtest. Lite sugen på Don Olymbrio på mamman, jag är löjligt förtjust i att ha Jazz-Ferro i stamtavlan & tycker det är en bra match med henne som har både D- & F-blod. Vi får se, lyxproblem att ha fler ston att betäcka. Hur många har ni nu? Vad är den nya för nån? 😊

Ja, det är läskigt med smittorna som går (även om jag delvis tycker att det är lite väl uppjagad stämning i förhållande till antal drabbade). Det är ju bra att vara lite extra noga och framför allt inte ta onödiga risker (skulle inte tveka att åka till klinik om det behövdes, men för förebyggande röntgen kan jag gott vänta några veckor till)! Alltid lite extra läskigt när man har dräktiga ston, men låter ju som att risken i ert fall är ganska liten 😊

Bloggar inte längre, det var jätteroligt men blev för tidskrävande tyvärr 😅

Ujuj på ett år hade jag nog lyckats ändra mig 100 gånger och clearat minst tio för ett-sto. Håller på med det nu, för två hingstar dom kanske inte ens blir aktuella i år... Men då är det gjort till nästa tänker jag...
Förstår dock att du är sugen på Don Olymbrio - Det är jag med! Osäker på om vi har ett sto till honom dock.
Just nu har vi fyra ston, en är på tillväxt och en skall ridas i år så två betäcks. Den nya som kommer är tyskfödd, hade en syster med i amerikanska para-truppen i Tryon och kommer ur en preststionslinje, men hon är enligt uppgift ett riktigt rivjärn själv och har Stedinger som morfar :nailbiting: Så här shoppas hingstar i rasande fart.

Avslutar innan det blir för ot här i tråden :rofl:
 
@Nougat Jöttesvårt det där, det är lite svårare att sälja ponnyföl, men en dos fbl/storhäst kan å andra sidan vara intressant för dem. Föder man upp till sig själv finns ju alltid risken att man inte kan/vill behålla så där får man se till att hästen på pappret skulle kunna vara intressant för någon annan än en själv också. Jag är inte rätt person att råda då jag inte är intresserad av ponnhavel, men jag hade i alla fall valt stor häst och sökt en ekonomisk multitalang med fin ridbarhet bland halvblodshingstarna.
 
Igår flyttade Sune :arghh: Som vanligt sprang han på transporten och stod som ett ljus under färden. När han väl kom fram blåste han upp sig och blev faktiskt lite snygg, och sen pussade han på sig boxgranne hela natten.
Till våren skall vi tömköra honom lite där borta och ev löshoppa några gånger. Deltog i en TRT Master klass kring lastning här om dagen och tänker börja lasta honom själv i höst, ifall han skulle säljas så kan nog köparen uppskatta det.
 
Jag ska hålla tummarna @Fritidsryttare Själv hade jag tänkt att röntga. Men jag velar. Tänk om han har lösa benbitar? Han var ju lite halt i en dryg vecka som tvåmånaders. Troligen bara en liten stukning pga stum och knögglig hage men det var ju inte bra. Sen dess har han ju varit frisk men jag har lätt ångest över allt som kan gå fel. Kanske är det bättre att vara lyckligt ovetande. För om det är en lös benbit så ska ju den troligen opereras osv.
 
Jag ska hålla tummarna @Fritidsryttare Själv hade jag tänkt att röntga. Men jag velar. Tänk om han har lösa benbitar? Han var ju lite halt i en dryg vecka som tvåmånaders. Troligen bara en liten stukning pga stum och knögglig hage men det var ju inte bra. Sen dess har han ju varit frisk men jag har lätt ångest över allt som kan gå fel. Kanske är det bättre att vara lyckligt ovetande. För om det är en lös benbit så ska ju den troligen opereras osv.
Jag är själv tudelad.. Mina fölköpare brukar jag inte rekommendera röntgen utan anledning, jag tycker det är rätt onödigt att "leta fel" om där inte redan finns nåt. Sen finns det många benbitar som aldrigkommer påverka dem. Anledningen till att jag gjorde det med Calle var för att han är jättestor och har vuxit fort, sen är ribban satt högt med honom, han är avlad för att gå det högsta och då går jag hellre ett varv extra runt huset och i detta fallet är jag glad för det för hade jag väntar så hade jag troligtvis stått med en obrukbar häst i framtiden. Hade det varit ett litet skitchip utan trolig betydelse hade jag kanske inte opererat men nu var det solklart, den här benbiten måste bort.
 
Jag är själv tudelad.. Mina fölköpare brukar jag inte rekommendera röntgen utan anledning, jag tycker det är rätt onödigt att "leta fel" om där inte redan finns nåt. Sen finns det många benbitar som aldrigkommer påverka dem. Anledningen till att jag gjorde det med Calle var för att han är jättestor och har vuxit fort, sen är ribban satt högt med honom, han är avlad för att gå det högsta och då går jag hellre e
tt varv extra runt huset och i detta fallet är jag glad för det för hade jag väntar så hade jag troligtvis stått med en obrukbar häst i framtiden. Hade det varit ett litet skitchip utan trolig betydelse hade jag kanske inte opererat men nu var det solklart, den här benbiten måste bort.

Jag hade en väldigt bra köpare på min född 2018 men hen ville röntga nu som 8 månaders och om det fanns benbit i knäet ville hen inte fullfölja affären. Jag nekade köp eftersom jag kände att det kommer aldrig bli bra om hästen har en benbit i knäet som upptäcks när den är 1.5 eller 2. På en 8 månaders lär det ändå inte synas. Lite synd för det var en väldigt bra spekulant som garanterat hade kunnat matcha honom fint. Hoppas de är intresserade om 2 år - men då är prislappen förhoppningsvis annorlunda ;)
 
På onsdag morgon opereras Calle. Håll gärna en tumme då. Förstod att de klämt och knakat in honom i ett redan överfullt schema så det var inte läge att neka trots att jag får köra 03 och gå upp 01.30... Kan ta en selfie onsdag kväll och spara som framtida avskräckande exempel på varför man inte ska ha häst
Håller tummarna för att det gått bra idag. PB har opererat min ridhäst (överliggande tornutskott) och även om det inte är säkert att hon blir bra är det inte heller säkert att det har med kirurgens insats att göra. Kritisk till mkt i det fallet, men det är en helt annan historia.

Tages fot verkar till slut läka iaf. Svullnaden är på väg ner men det går väldigt långsamt. Kommer att röntga honom till hösten när jag tar hem honom för introduktion till vuxenlivet, då tänkte jag inkludera foten i det som röntgas. Nu funderar jag över om han inte kommer att bli lite större än planerat. Han är ca 1,5 år, har kroppsbyggnad som ett föl fast med vuxenben och manken är i höjd med min mun (jag är 167). Hoppas länken funkar.
 
Liten blev verkad igår och var en stjärna som vanligt. Men när de känt efter hans kulor hade de bara känt en :crazy: Jag orkar inte med om han är klapphingst och behöver opereras liggande vid operation. Det är ju min första uppfödning och jag har bara tagit beslut om kastrering för okomplicerade fall. Det var ju rätt kallt igår, kan det vara så att en dragit upp sig lite? När ska jag räkna med att de borde vara nere helt? Veterinären får kolla när hon kommer nästa gång tänker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp