Status
Stängd för vidare inlägg.
Liten blev verkad igår och var en stjärna som vanligt. Men när de känt efter hans kulor hade de bara känt en :crazy: Jag orkar inte med om han är klapphingst och behöver opereras liggande vid operation. Det är ju min första uppfödning och jag har bara tagit beslut om kastrering för okomplicerade fall. Det var ju rätt kallt igår, kan det vara så att en dragit upp sig lite? När ska jag räkna med att de borde vara nere helt? Veterinären får kolla när hon kommer nästa gång tänker jag.

Vid ett års ålder bör de vara nere eller i alla fall så att en vet kan känna båda två. Men de kan vandra runt rätt ordentligt på dem när de är såhär små tycker jag. Franks en abrukar sticka upp i ljumsken när man skall känna efter dem, och han har haft sina nere sen fyra veckors ålder..... 😏
 
Vid ett års ålder bör de vara nere eller i alla fall så att en vet kan känna båda två. Men de kan vandra runt rätt ordentligt på dem när de är såhär små tycker jag. Franks en abrukar sticka upp i ljumsken när man skall känna efter dem, och han har haft sina nere sen fyra veckors ålder..... 😏
Då hoppas jag att det var en som var blyg bara. Jag har ju aldrig ens tänkt på att titta efter dem. Men avelshingst kommer han inte bli, och han får gärna bli lite högre, så det är dags att leta rätt på dem snart och plocka dem.
 
min ena fölis född 18 hade sina nere när han var 1 vecka:eek:
Jag var tvungen och ringa min vet och kolla med henne om det kunde stämma att dom var nere så tidigt, och det kunde hända :eek:. ja man lär sig något nytt varje dag :angel:
 
Vilken mankhöjd ligger era på?
Mätte min lite snabbt med en måttsock och min är ca 160 cm. Tror ju inte han lär stanna på 170 cm som jag helst vill 😂
 
Här ser man lite av Calles storlek, även om bilden är något missvisande på grund av vinkeln
26388
. Jag är 1.63..
 
Jag som hade tänkt att Hebbe skulle bli ca 155 får nog inse att han inte kommer att stanna där. Mätte honom som 1 år och 7 månader till 150 i mkh o ca 154 bak... det är ju alltid svårt med korsningar. Visserligen är han ju en sv. ridponny men med SWB, Hip Hop, som far. Modern var 152 så jag tänkte mig 155 men det skiter sig nog 😅 New foresten blir nog en större D-ponny som jag tänkt.
 
Var ute och gick med en Sune idag som var helt sjövild 🤦‍♀️ Tänk helikopterpålle i full krabbgång... De ute lite mindre än de 16 h ute de har hos oss, och det har helt klart satt sig i huvudet på honom. På måndag tänkte vi lina honom lite, och målet är att kunna gå på rakt spår på töm inom några veckor.
 
Var ute och gick med en Sune idag som var helt sjövild 🤦‍♀️ Tänk helikopterpålle i full krabbgång... De ute lite mindre än de 16 h ute de har hos oss, och det har helt klart satt sig i huvudet på honom. På måndag tänkte vi lina honom lite, och målet är att kunna gå på rakt spår på töm inom några veckor.
Calle ska stå inne i 3 veckor, sen promeneras,: jag kommer ju ha att göra. :D
 
Vilken mankhöjd ligger era på?
Mätte min lite snabbt med en måttsock och min är ca 160 cm. Tror ju inte han lär stanna på 170 cm som jag helst vill 😂
Min är 160 cm fram och 163 bak. Förväntad mankhöjd var 167 cm.. När jag köpte henne i somras var jag orolig att hon inte skulle bli 165 cm ens och nu fundrar jag på vart det här ska sluta :rofl:
Hon är väldigt kort i kroppen än så länge iaf. Hon fick låna B-ponnyns insydda 115 täcke en stund nu i veckan och det räckte nästan till.
26437
 
Var ute och gick med en Sune idag som var helt sjövild 🤦‍♀️ Tänk helikopterpålle i full krabbgång... De ute lite mindre än de 16 h ute de har hos oss, och det har helt klart satt sig i huvudet på honom. På måndag tänkte vi lina honom lite, och målet är att kunna gå på rakt spår på töm inom några veckor.

Min var också halvvild sist jag var ute! Tänker att det är lite vårkänslor inblandat 🤪🌼☀️☀️☀️
 
Min var ca 158 sist jag mätte (om jag minns rätt). Tror hon blir runt 170 när hon är färdig 😊

26441


Har inte varit och hälsat på henne så mycket, men nästa vecka ska hon röntgas. Jag har också varit kluven i den frågan (apropå tidgare diskussion i tråden), men av erfarenhet & andras historier har jag numera inställningen att alltid röntga före inridning (även om man inte kan helgardera sig & det ju kan finnas/uppstå andra problem än de som syns på röntgen). Hoppas ju förstås att de inte hittar något, men om de gör det så tycker jag det är skönt att kunna planera för det i god tid innan hon ska ridas in.



Hur har det förresten gått med Calle @Fritidsryttare ?
 
Min var ca 158 sist jag mätte (om jag minns rätt). Tror hon blir runt 170 när hon är färdig 😊

Visa bifogad fil 26441

Har inte varit och hälsat på henne så mycket, men nästa vecka ska hon röntgas. Jag har också varit kluven i den frågan (apropå tidgare diskussion i tråden), men av erfarenhet & andras historier har jag numera inställningen att alltid röntga före inridning (även om man inte kan helgardera sig & det ju kan finnas/uppstå andra problem än de som syns på röntgen). Hoppas ju förstås att de inte hittar något, men om de gör det så tycker jag det är skönt att kunna planera för det i god tid innan hon ska ridas in.



Hur har det förresten gått med Calle @Fritidsryttare ?
Jo tack, han står i vanliga stallet sen en vecka tillbaka. Han är gudasnäll hästen, han står så tålmodigt trots att stona är ute om dagarna. Han har ätit bra också fram tills igår men nu har han börjat rata både mash och riskli, med följden att han även lämnar oljan. Så nu lär ju vikten dippa en hel del. Dock äter han bra av höet och även lite halm för magen så jag tänker att han får bli tunn den här perioden, tyvärr. Han är ju både stor, växer och dessutom med känslig mage, så vågar inte mixtra och byta kraftfoder hur som helst.
 
Jo tack, han står i vanliga stallet sen en vecka tillbaka. Han är gudasnäll hästen, han står så tålmodigt trots att stona är ute om dagarna. Han har ätit bra också fram tills igår men nu har han börjat rata både mash och riskli, med följden att han även lämnar oljan. Så nu lär ju vikten dippa en hel del. Dock äter han bra av höet och även lite halm för magen så jag tänker att han får bli tunn den här perioden, tyvärr. Han är ju både stor, växer och dessutom med känslig mage, så vågar inte mixtra och byta kraftfoder hur som helst.

Svårt läge, men hoppas han fortsätter äta grovfoder! Förhoppningsvis blir det tidigt & bra bete så kan han ta igen ev. tappade kilon då 😊🙌
 
26785


En till uppdatering från oss då 😊 har röntgat min & hon hade en pytteliten ”lös benbit” som satt bra till i en kota. Ska plocka bort den innan inridning, men det var inget akut & i övrigt hade hon superfina plåtar. Skönt att ha det gjort!

Mycket stolt & nöjd över temperamentet, både på kliniken & igår när vi tömkörde för första gången. Hon är vaken men cool, kan reagera en gång men stressar inte upp sig själv & blir blockerad. Tror det är en kombination av att hon har gott självförtroende + förtroende för människan på marken! Blir mer & mer övertygad om att hon aldrig kommer att bli till salu 😊😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp