Status
Stängd för vidare inlägg.
En sista bild för att han är min gulleplutt, ursäkta bildbomben. :) Han är lite tunn ändå, trots all mat han vräker i sig, förhoppningsvis blir det bättre när han får gå ut på betet sen med stona. Det är en häst som kräver "lite mat", han äter mig bokstavligen ur huset. :angel:
20190326_095447.jpg
 
Idag har vi lotsar runt Sune på töm. Han är helt orädd för utrustningen men tyckte det var lite konstigt när kan skulle gå först och leda på tömmmen. Så fort han blir osäker vill han gärna göra halt, vilket jag föredrar över att de far iväg och chansar. Sen gick vi till skogs och hoppade över stubbar och fallna träd. Supermysigt :) Är så glad att det äntligen är sommartid och lite ljust på kvällen!
 
Känner att vi gör väldigt lite men ändå väldigt lagom mycket för hennes ålder.

För två veckor sen åkte vi iväg till ridhus för första gången och löshoppade. Fast så mycket hoppning vart det ju inte :rofl: Elsa tyckte att det var helt okej så länge bommarna låg på backen, när det blev minihinder så tappade hon modet helt så vi fick gå tillbaka till bommar igen.


Jag tänkte ha med henne på Säker häst kurs i maj, det blir intressant att se vad hon säger om det :)
 
27680

Min stjärna rehabbar för fullt efter sin operation. Jag är så otroligt nöjd att jag röntgade & opererade före sommarbetet, blir perfekt upplägg med lång vila & sen grönt ljus att sätta igång med inridningen till hösten! Velade lite innan om jag skulle ha väntat till hösten, men nu känns det superbra! 😊🙌

Lillan har varit sååå duktig genom allt, springer lika fort både in & ut ur bussen (det sistnämnda måste vi öva lite på... lite väl bråttom 😅) och går med på det mesta, trots att hon inte riktigt fattar konceptet ”boxvila”. Nu håller jag tummarna för att allt fortsätter gå lika bra & smidigt som det gjort hittills och att hon kan få gå ut på bete i mitten av maj om
Vädret tillåter! ☀️
 
Visa bifogad fil 27680
Min stjärna rehabbar för fullt efter sin operation. Jag är så otroligt nöjd att jag röntgade & opererade före sommarbetet, blir perfekt upplägg med lång vila & sen grönt ljus att sätta igång med inridningen till hösten! Velade lite innan om jag skulle ha väntat till hösten, men nu känns det superbra! 😊🙌

Lillan har varit sååå duktig genom allt, springer lika fort både in & ut ur bussen (det sistnämnda måste vi öva lite på... lite väl bråttom 😅) och går med på det mesta, trots att hon inte riktigt fattar konceptet ”boxvila”. Nu håller jag tummarna för att allt fortsätter gå lika bra & smidigt som det gjort hittills och att hon kan få gå ut på bete i mitten av maj om
Vädret tillåter! ☀
Vad fin hon är! Jag håller helt med dig om upplägget att röntga så de hinner läka ihop till betet och inridningen. Jag gjorde ju tänderna också på Calle så bara han springer igenom sin sista check i slutet av augusti så är allt klart för inridning sen. :)
 
Visa bifogad fil 27680
Min stjärna rehabbar för fullt efter sin operation. Jag är så otroligt nöjd att jag röntgade & opererade före sommarbetet, blir perfekt upplägg med lång vila & sen grönt ljus att sätta igång med inridningen till hösten! Velade lite innan om jag skulle ha väntat till hösten, men nu känns det superbra! 😊🙌

Lillan har varit sååå duktig genom allt, springer lika fort både in & ut ur bussen (det sistnämnda måste vi öva lite på... lite väl bråttom 😅) och går med på det mesta, trots att hon inte riktigt fattar konceptet ”boxvila”. Nu håller jag tummarna för att allt fortsätter gå lika bra & smidigt som det gjort hittills och att hon kan få gå ut på bete i mitten av maj om
Vädret tillåter! ☀

Vad fin hon är!!

Jag har funderat så mycket på om jag ska röntga eller ej. Känner att jag borde ha gjort det när jag köpte i så fall, men det kändes för krångligt då varken jag eller säljaren kunde vara med vid besiktningen.
Så tror inte att jag kommer att röntga henne men det hade ju ändå varit skönt att veta att allt ser bra ut.
 
Vad fin hon är!!

Jag har funderat så mycket på om jag ska röntga eller ej. Känner att jag borde ha gjort det när jag köpte i så fall, men det kändes för krångligt då varken jag eller säljaren kunde vara med vid besiktningen.
Så tror inte att jag kommer att röntga henne men det hade ju ändå varit skönt att veta att allt ser bra ut.

Tack 😍

Med risk för att låta frälst eller som att jag själv kränger röntgenundersökningar; Jag har inte heller varit helt övertygad om att röntga alla unghästar förut, men av olika anledningar är jag numera helt inne på att göra det som rutin före inridning.

Min har inte haft någon galla eller varit halt under hela uppväxten, växt i ganska lagom takt, fått lagom med foder och mamman är friröntgad från lösa benbitar. Ändå hade hon en pytteliten bit som gjorde att hon blev halt på böjprov. Kan ju förstås gå bra ändå, men jag vågar inte chansa nu när dagens teknik & kunskap gör det möjligt att ganska enkelt åtgärda problemet typ innan det uppstår.

Har full förståelse för att man väljer att inte röntga & det finns förstås massa baksidor med att göra det också (att man kanske upptäcker massa saker som aldrig skulle störa hästen, men som gör att den sjunker i värde eller att man opererar i ”onödan” t.ex). Finns inget rätt eller fel tycker jag, man får nog bara bestämma sig för vilken linje man vill köra 😊
 
Jag kommer att röntga samma som @cirkus men inte förrän till hösten.

I början av 2017 köpte jag en ”inte så dyr” 5-åring som nyligen blivit inriden, mest för att ha ngt att göra medan jag väntade på att Tage skulle födas och växa upp. Jag red henne 3-4 gånger innan jag köpte och hon gick igenom besiktningen utan att det fanns det minsta tecken på problem. Jag röntgade dock inte och det blev dyrt. För att göra en lång historia kort så förra sommaren, så slutade hon röra sig när jag satt på. Ryggen röntgades och vi hittade ett överliggande tornutskott. :cry: Det blev dyr operation och lång rehab... Hon har bara vanlig Agria så de ersätter bara upp till 18’ på rygg och har nog betalat dubbelt så så mkt utöver försäkringsersättningen...

Så Tage röntgas innan jag gör ngt med honom, men det blir inte förrän till hösten när han kommer hem. Skulle det bli operation kan jag ta rehab då. Han är född sent och jag har ingen brådska. Han blev hanterad mycket förra vintern när han bodde hemma och även nu när han fick det tråkiga spiktrampet, det får räcka så länge. :)
 
Jag tänker också röntga min till hösten efter betet. Tar även tänderna då. Tanken är att innan betet tömköra lite bettlöst och träna på att åka transport, ha på sig benskydd o täcke. Något han inte är van vid 😂. Så kör vi igång ordentligt till hösten med inkörning och inridning om han nu röntgar rent då.
 
Jag tänker också röntga min till hösten efter betet. Tar även tänderna då. Tanken är att innan betet tömköra lite bettlöst och träna på att åka transport, ha på sig benskydd o täcke. Något han inte är van vid 😂. Så kör vi igång ordentligt till hösten med inkörning och inridning om han nu röntgar rent då.
Jag tror att våra kommer gå på samma bete i år igen. Det är väl bara en månad kvar nu? Jag ser fram emot det väldigt mycket. Tänker att jag ska betala V för att gosa lite extra med honom. SÅ det blir lättare med hovvården i år.
 
Jag tror att våra kommer gå på samma bete i år igen. Det är väl bara en månad kvar nu? Jag ser fram emot det väldigt mycket. Tänker att jag ska betala V för att gosa lite extra med honom. SÅ det blir lättare med hovvården i år.
Ja min får gå kvar så de hamnar då på samma 😊.
I sommar jobbar jag inte så mycket så jag tänkte vara med o hjälpa till vid verkningar m.m. så kanske det löser sig smidigare iår ä.
 
Kamel har fått gå ut med damerna på betet. Det blev ohållbart med sjukhage då han hoppade både järngrind och tråd så han fick i samråd med veterinär gå ut istället. Håller knäet så gör det, annars skulle han krasst sett slagit ihjäl sig ändå. Han är så glad över att ha fått gå ut i "barndomshagen"!
20190414_181125.jpg
 
Nu har jag köpt loss lilla Formidabel. Vi har ju pratat om det ett år och jag haft honom halvt på foder och halvt ägt honom sen april förra året. Men nu fick jag ändan ur äntligen. Känns lite tomt men hon har lovat att finnas kvar som bollplank om jag vill. Han ska röntgas, kastrera och kolla vargtänder i höst. Nu hinns inget sånt med tyvärr. Men i påsk åker jag ner och gosar igen, det känns i hjärtat att vara så här långt från honom.
 
Jag hade iofs tänkt att träna lastning och transportåkning i veckan men inte 1,5 timme * 2 och absolut inte till Husaby hästklinik :mad:. Misstänkt hovbensfraktur på stackars Hebbe som har skött sig helt fantastiskt :heart lite läskigt när vi stängde bakom honom men sen stod han som ett ljus hela vägen och var inte ens svettig när vi kom fram. Nu blir det boxvila först fram till återbesök o ny röntgen om 9 dagar. Nicke går utanför o tycker det är trist att inte kunna leka, men de kan ha ögonkontakt iaf eftersom Hebbes box är precis bredvid dörren ut till hagen. Hebbe blev tokkär i ett hästskelett de hade där, såg väldigt roligt ut faktiskt :angel::D
IMG_1544.JPG
 
Jag hade iofs tänkt att träna lastning och transportåkning i veckan men inte 1,5 timme * 2 och absolut inte till Husaby hästklinik :mad:. Misstänkt hovbensfraktur på stackars Hebbe som har skött sig helt fantastiskt :heart lite läskigt när vi stängde bakom honom men sen stod han som ett ljus hela vägen och var inte ens svettig när vi kom fram. Nu blir det boxvila först fram till återbesök o ny röntgen om 9 dagar. Nicke går utanför o tycker det är trist att inte kunna leka, men de kan ha ögonkontakt iaf eftersom Hebbes box är precis bredvid dörren ut till hagen. Hebbe blev tokkär i ett hästskelett de hade där, såg väldigt roligt ut faktiskt :angel::D
Visa bifogad fil 28226
Stackars er! Vet ni hur det kunde hända?
 
Stackars er! Vet ni hur det kunde hända?
Tack, nä, ingen aning men han är en mkt akrobatisk häst som tillbringar en hel del tid högt upp i luften när de busar ihop. Kanske har landat på ngn sten eller annat olämpligt. Det kom snabbt på dagen igår, ena stunden när jag var där sprang de o busade som vanligt o lite senare på em var han typ blockhalt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp