Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för era svar!

Jag kommer nog flytta hem Nugget nästa år och då är det stall med box tyvärr. Finns inga bra lösdrifter här där jag bor..

Vad tror ni om att hon isåfall får gå med bara äldre hästar? De är alla över 17 år :cautious:
 
Lite sent svar kanske, men iaf... :D

Tage bodde i box hemma hos mig med sin mamma, en ponnyvalack och min ridhäst (sto) förra vintern när han var föl. När betesperioden kom så körde jag honom till en jag känner som bor ca 30 min bort, där går han med två jämnåriga ston (kastrerades för ett drygt år sedan). Det finns både lösdrift och sommarhage med stor och brant kulle i. De får kel och hantering i hagen flera gånger i veckan eftersom det ena stoet var förvildad när hon kom och man fick inte röra henne öht. Efter löshoppningen förra veckan har de hamnat i närheten av det ridhuset istället för de skulle göda marken vid lösdriften. Familjen har mycket mark på olika ställen så det kan bli att de flyttas lite, men de har alltid tillsyn varje dag. Till hösten tar jag hem honom så får han bo här medan han hanteras/rids in, förhoppningsvis kan han sen få sommarlov med dem nästa år igen. Tage har blivit ganska mkt hanterad redan eftersom han stod på box förra vintern och han fick spiktrampet i vintras, han är dessutom väldigt social och bryr sig inte vad jag än hittar på när jag är där så jag gör inget mer med honom i vår. Jag hälsar kanske på honom 1-2 ggr/mån, när han fick spiktrampet var jag där varje helg tills det lugnade sig.
 

Jag har lite lugnt på jobbet idag så jag passar på att lägga in en länk, från helgens besök.
Vad snygg han har blivit! Börjar ju se ut som en riktig häst nu 😁
Min krake verkar ha stannat i utvecklingen och ser ut som han gjorde förra sommaren... 😑 lite tråkigt när hans hagkompisar börjar bli riktigt snygga 😓
Får hoppas han växer på under sommaren, så han går att rida in till hösten för det går inte om han fortsätter se ut som han gör nu 🤨.
 
Vad snygg han har blivit! Börjar ju se ut som en riktig häst nu 😁
Min krake verkar ha stannat i utvecklingen och ser ut som han gjorde förra sommaren... 😑 lite tråkigt när hans hagkompisar börjar bli riktigt snygga 😓
Får hoppas han växer på under sommaren, så han går att rida in till hösten för det går inte om han fortsätter se ut som han gör nu 🤨.
Vi får väl hoppas att det regnar snart hos er så det blir något bete... Så himla tradigt detta varma väder.

Formidabel är inte alltid vacker i alla vinklar, men det kommer nog bli bra. Går det inte att rida in i höst (han känns rätt liten och vinglig) så blir det nästa år. Det är ingen brådska. Jag har börjat titta på jobb i Skåne för att kunna vara med vid inridningen. Vi får väl se vad det blir av oss...
 
@Nepenthe

Lösdrift eller box? Box, eventuellt blir det lösdrift nästa vinter.
Om box, hur lång utetid? 12-14 timmar
Med någon jämngammal? Tyvärr inte, hon går med mitt 5-åriga ponnysto och ett äldre sto.
 
Lösdrift eller box? box
Om box, hur lång utetid? minst 14 timmar
Med någon jämngammal?
ja två jämngamla kompisar varav en valack och en hingst (min är valack).
 
Nugget har det bra på betet :)
59273876_10156174230631099_8505758391254122496_n.jpg

59337376_10156174237731099_5805320939667193856_n.jpg

58441418_10156174237846099_6307439037892263936_n.jpg

59579632_10156174237981099_3023313104122413056_n.jpg
 
28905

Den här lilla sötnöten står fortfarande på rehab, men idag vidgade vi vyerna lite och gick på promenad med tömkörningsgjord. Väldigt spännande tyckte hon, men hon skötte sig trots allt fint och lyssnade väldigt bra på mig trots att ögonen var som tefat och fokus var lite "här och där" emellanåt :) Det ska verkligen bli kul att rida in henne i höst (om det blir som planerat), hon har lite sprak i sig men jag gillar verkligen hennes temperament/inställning och tänker att hon kommer att bli kanonrolig att arbeta med! Längtar!
 
@Nepenthe Fin hage! Ungefär vart i landet håller ni till? Vi skall och titta på bete till Sune och Frank på fredag eftersom gräset inte börjat komma förrän nu. Tittar på bilder när avelsston vadar i grönt gräs i Tyskland och avundas... :grin:
 
@Nepenthe Fin hage! Ungefär vart i landet håller ni till? Vi skall och titta på bete till Sune och Frank på fredag eftersom gräset inte börjat komma förrän nu. Tittar på bilder när avelsston vadar i grönt gräs i Tyskland och avundas... :grin:

Östergötland och lösdriften är i Söderköping :) Väldigt proffsigt med många hagar och hon ser till hästarna flera gånger per dag och skickar bilder :love:

Ska påpekas att de inte är jättemycket gräs än och som synes så stödfodras de
 
Efter återbesök på kliniken blev skadan nedgraderad från misstänkt fraktur till hovböld :) den satt dock väldigt långt in så hovslagaren ville inte karva upp så mkt i hoven. Nu är det våtvarmt omslag som gäller och lite större hage till herrn. Det gick dock tre dagar innan han ledsna på det begränsade haglivet och bröt sig igenom och sprang som en galning m kompis Nicke :crazy: :eek: Själv var jag bortrest för att ta hand om fars dödsbo, men min fantastiska hästvakt fick en känsla i kroppen o åkte dit. Nu får de gå i varsin hage, Hebbe i vinterhagen och Nicke i sommarhagen, de kan iaf se varandra så peppar, peppar, är det lugnt nu. Nytt återbesök på torsdag.
IMG_1545.JPG
 
Smärre bildbomb inkommande, för nu har vi hämtat hem Sunemannen! Vi köpte nytt släp under tiden han var borta, men efter någon minuts betänketid klev han på och stod som ett ljus hem. Det känns bra att han skall vara sällskap till Frank när de åker på bete, eftersom Frank inte åkt släp utan sin mamma tidigare.

Alltså, jag älskar den här hästen. Han är inte något under av modern skönhet, men jag tycker han är fin och inte minst, alldeles alldeles underbar. :heart Mätte honom ikväll, 165 cm. Systern var vid liknande ålder ett par cm högre, så jag tror han kommer pricka mitt önskemål på 170 cm rätt precis.
rwb36GY.jpg


EROcPIK.jpg


2iT5IyG.jpg


vG1Y8ps.jpg


Riwhx03.jpg


K3nPdACr.jpg


Eftersom någon är en liten ponny i förklädnad så stannades det en del för att ta matpaus, och när jag ropade, tjoade och hoppade för att ponnyn skulle ta upp huvudet kom sagd ponny springande till mig med glatt spetsade öron. Därav hade jag en hel del bilder som denna:
1dxrNGO.jpg
 
Smärre bildbomb inkommande, för nu har vi hämtat hem Sunemannen! Vi köpte nytt släp under tiden han var borta, men efter någon minuts betänketid klev han på och stod som ett ljus hem. Det känns bra att han skall vara sällskap till Frank när de åker på bete, eftersom Frank inte åkt släp utan sin mamma tidigare.

Alltså, jag älskar den här hästen. Han är inte något under av modern skönhet, men jag tycker han är fin och inte minst, alldeles alldeles underbar. :heart Mätte honom ikväll, 165 cm. Systern var vid liknande ålder ett par cm högre, så jag tror han kommer pricka mitt önskemål på 170 cm rätt precis.
rwb36GY.jpg


EROcPIK.jpg


2iT5IyG.jpg


vG1Y8ps.jpg


Riwhx03.jpg


K3nPdACr.jpg


Eftersom någon är en liten ponny i förklädnad så stannades det en del för att ta matpaus, och när jag ropade, tjoade och hoppade för att ponnyn skulle ta upp huvudet kom sagd ponny springande till mig med glatt spetsade öron. Därav hade jag en hel del bilder som denna:
1dxrNGO.jpg
Han är ju också kanonfin! Glömt bort pappan på denne, är det den e Zappa? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
200
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp