Status
Stängd för vidare inlägg.
Andra gången tömkörning (kör i grimma) och hon är ju klockren! Jag byter varv bakom rumpan, stannar mm. Hon är en stjärna! Verkar tycka det är kul med :)

Har tänkt på detta med tänderna och jag kommer hålla koll på knölen men tror jag åker till klinik eller ringer ut annan veterinär/tandläkare o försöker dra de där vargtänderna ändå.
Lite inne på körning med henne o jag vetefan om vi ska ta det bettlöst. Iaf inte till att blrja med:D
 
Rödluvan fick komma in och bli borstad idag, och sen provade jag att sadla henne. Det var bara att slänga upp den på ryggen, inga problem sa hon. Gick ut med henne en sväng och fick för mig att prova att longera lite. Tog lite skritt och trav i bägge varven, hon tyckte det var ganska fånigt att springa i en liten cirkel. 🤷‍♀️ Ingen reaktion alls på sadeln, drog ner bägge stigbyglarna också, inga problem det heller. Hon står fint stilla uppbunden nu också, försöker inte ens ta sig loss. Däremot får jag fortfarande inte lyfta och hålla kvar bakhovarna.

Kanske kan det bli häst av henne också?
D9F09A04-D9BC-4B9E-ABA2-AF1455E12779.jpeg
 
Idag har jag travat på min häst för första gången! Första gången vi introducerade tyglar nu när vi fått grönt ljus från tandis, så idag red vi lite utan ledare i slutet. Det kändes så bra så vi vågade oss på att trava lite också. Gick väldigt bra. Han lyssnar fibt på rösten men i övrigt är fortfarande inte gasen helt intrimmad. Han förvånar mot varje gång och gör mig så glad 😊❤️.

Någon mer som har ett träsktroll till häst? Korazon ser ut som om man doppat honom i lera varje dag. Otroligt frustrerande när man tänkt rida och får lägga mycket tid på att få honom duglig att lägga en sadel på. Jag beställde ett regntäcke åt honom på black friday. Kommer det inte kyla och snö snart ligger han i riskzonen att få börja med täcke snart 😬. Jag slipper gärna dock. Han har päls nog att klara Sveriges vinter ändå.
 
*kl*

Kul att se att det går framåt för flera av er här inne 👌 här är Doris på vintervila, sista uppsuttna passet var i tisdags, skritt, trav och galopp i båda varven löst och kunde rida snett igenom och byta varv i trav.

Tänker vila fram till slutet av feb.och sen börja sätta igång och matcha mot unghäst-test, löshoppning lite under vilan är planen 🐎🤩

Får bifoga en bild från ett tömkörning-pass från förra veckan 😇
 

Bifogade filer

  • IMG_20191130_144515_586.jpg
    IMG_20191130_144515_586.jpg
    320,2 KB · Visningar: 26
*kl*

Kul att se att det går framåt för flera av er här inne 👌 här är Doris på vintervila, sista uppsuttna passet var i tisdags, skritt, trav och galopp i båda varven löst och kunde rida snett igenom och byta varv i trav.

Tänker vila fram till slutet av feb.och sen börja sätta igång och matcha mot unghäst-test, löshoppning lite under vilan är planen 🐎🤩

Får bifoga en bild från ett tömkörning-pass från förra veckan 😇
Nemen en till Doris :D

KL
Vet inte om jag presenterat våran "doris" här än. Men hon heter Riviera e:skovens rafael-bugatti hiltop-kaliber. Vi har tömkört en del innan vi satt upp. Vi har ridit i alla gångarter och jag kan nog räkna på bägge händerna hur många gånger jag faktiskt suttit på henne. Klok och så snäll.
79003043_10157007406328753_8459009699461726208_o.jpg
79675681_10157007406148753_4455344106431840256_o.jpg
 
12857E00-CA3C-4892-80A4-2E28DFB98A24.jpeg

Nu har Lejonhjärta fått vintervila. Han ska dock få löshoppa cirka två gånger till innan han får vila helt i cirka 10 veckor.

Det ska bli så spännande med 3års testet! Inte för att resultatet spelar så stor roll, han blir kvar hos mig i vilket fall😊 Men det är roligt att ha ett mål att träna inför. Och känna att man förhoppningsvis ligger i fas.

Det ska också bli jättekul att få se några av era fina hästar live😃 Min plan är att visa på något av Strömsholms tester, hur tänker ni?
 
Visa bifogad fil 41403
Nu har Lejonhjärta fått vintervila. Han ska dock få löshoppa cirka två gånger till innan han får vila helt i cirka 10 veckor.

Det ska bli så spännande med 3års testet! Inte för att resultatet spelar så stor roll, han blir kvar hos mig i vilket fall😊 Men det är roligt att ha ett mål att träna inför. Och känna att man förhoppningsvis ligger i fas.

Det ska också bli jättekul att få se några av era fina hästar live😃 Min plan är att visa på något av Strömsholms tester, hur tänker ni?

Min SWB visas på nån av platserna i Skåne, jag gissar att det blir Bollerup eller Flyinge. Jag tänker vara så larvig att jag väljer lite på vilken domare som är där och förstås hur hon ligger i fas. Ponnyn visas där de har test för ponnyer i Skåne, jag gissar att det blir Bollerup
 
Min SWB visas på nån av platserna i Skåne, jag gissar att det blir Bollerup eller Flyinge. Jag tänker vara så larvig att jag väljer lite på vilken domare som är där och förstås hur hon ligger i fas. Ponnyn visas där de har test för ponnyer i Skåne, jag gissar att det blir Bollerup
Jag är som du, kommer välja plats efter domare. Jag har tre domare som jag helst skulle vilja ha. Det är domare jag följt som jag förstår hur de dömer. Det känns som en trygghet. Vi visar nog hos Norra Skåne, eller Bollerup. Eller möjligen Flyinge, beroende på datum också.
 
Visa bifogad fil 41403
Nu har Lejonhjärta fått vintervila. Han ska dock få löshoppa cirka två gånger till innan han får vila helt i cirka 10 veckor.

Det ska bli så spännande med 3års testet! Inte för att resultatet spelar så stor roll, han blir kvar hos mig i vilket fall😊 Men det är roligt att ha ett mål att träna inför. Och känna att man förhoppningsvis ligger i fas.

Det ska också bli jättekul att få se några av era fina hästar live😃 Min plan är att visa på något av Strömsholms tester, hur tänker ni?

Om det blir visning för mina så blir det på Grevagården inte långt härifrån. Mina är ju ponnyer så då brukar den visningen ligga i september. Tycker det är skönt att jag och dem inte behöver vara redo nu till våren 🙄😁
 
Här är planen att visa på Timrå! Har hängt på henne i dag, hon känns cool men hennes matte är bekymrad över att hon är sån olycksfågel! Två nya sår i dag, varav ett är över en decimeter långt i pannan! Inget djupt men ändå, och hon hade reda ett sår i pannan sen tidigare... Hon har bara i höst dessutom haft en svullen has och två hovbölder...
 
Longerade Rödluvan för andra gången igår efter en promenad till paddocken i mörkret med pannlampa. Vi har aldrig gått i mörkret förut, men hon är van vid pannlampor sen hon var liten, ingen big deal det heller.

Sprang med henne och skuttade lite småhinder, och sen fick hon springa lös en stund.
0CD81A73-FF4F-4541-853C-6BA8059E7757.jpeg
 
Om det blir visning för mina så blir det på Grevagården inte långt härifrån. Mina är ju ponnyer så då brukar den visningen ligga i september. Tycker det är skönt att jag och dem inte behöver vara redo nu till våren 🙄😁

Fast ponnyerna ska ju inte ridas in? Jag har inga problem med att förbereda löshoppningen enbart. Känns så mycket enklare
 
Nästa vecka är det dags! Då börjar Mirre skolan. Två veckor jobb, en dryg vecka ledigt sen är det upp på hästen! (Inte för mig, jag slipper fram till februari/mars)
 
Jag är som du, kommer välja plats efter domare. Jag har tre domare som jag helst skulle vilja ha. Det är domare jag följt som jag förstår hur de dömer. Det känns som en trygghet. Vi visar nog hos Norra Skåne, eller Bollerup. Eller möjligen Flyinge, beroende på datum också.

Jag har ffa en som jag aldrig kommer visa för (igen)
 
Jag hoppas på att visa min i vår om han känns redo. Här brukar testet ligga i mitten/slutet av maj. Jag ska gifta mig i mitten av maj så jag hoppas inte att krockar. Annars har jag bara 25 min med transport till där testet är här, så det vore ju skönt att slippa åka ett par timmar för att visa :). Jag vill helst inte visa honom själv, så vi får se om jag kan få någon annan att visa.
 
Min kille blir nog visad i Flyinge :idea: är ju inte jag som skall visa honom. Skickar iväg han till en tillridare 1 månad före som sedan får visa honom. Så den stackars hästen får en ärlig chans :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp