Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lilla vilar just nu. Tanken är att han ska få vila hela januari och februari. Kanske att vi gör lite enklare markjobb i februari som sysselsättning.

Igår när han kom in var han verkligen på hugget och frågade typ "Vad ska vi göra idag?" :d. Så innan jag släppte ut honom fick han springa några varv löst på banan, och sen lekte vi lite med vattenmatten. Att traska över den är inte ett dugg konstigt. Att släpa med mattan är lite konstigt om man råkar trampa på mattan. Att ha mattan över ryggen är inte speciellt konstigt. Helt otroligt lyrisk häst över sin mattes konstiga påhitt 😅.

IMG_20200112_163034.jpg


Han kan vara glad också 😊
IMG_20200110_171120.jpg
 
Jag vet att vissa av er skrivit lite om era planer men tänker fråga lite igen :p

Hur tänker ni nu, hur har ni lagt upp planeringen av 3åringen?
 
Jag vet att vissa av er skrivit lite om era planer men tänker fråga lite igen :p

Hur tänker ni nu, hur har ni lagt upp planeringen av 3åringen?
Nu har ju jag en nordsvensk brukshäst, så det är ju inte riktigt samma upplägg som för "vanliga ridhästar" men min plan är i alla fall att (äntligen!) skicka iväg henne på en månads inkörning nu i februari. Hur långt hon kommer på en månad är ju väldigt oklart, men förhoppningsvis kan hon gå med skaklar/kälke när hon kommer tillbaks och sen ska vi träna vidare på det inför körprov och premiering i augusti. Ridning kommer nog först till hösten, men jag har suttit på henne en gång och kommer väl provsitta lite då och då för att öva.
 
Nu har ju jag en nordsvensk brukshäst, så det är ju inte riktigt samma upplägg som för "vanliga ridhästar" men min plan är i alla fall att (äntligen!) skicka iväg henne på en månads inkörning nu i februari. Hur långt hon kommer på en månad är ju väldigt oklart, men förhoppningsvis kan hon gå med skaklar/kälke när hon kommer tillbaks och sen ska vi träna vidare på det inför körprov och premiering i augusti. Ridning kommer nog först till hösten, men jag har suttit på henne en gång och kommer väl provsitta lite då och då för att öva.

Tja jag tror i dagens anda så är det inte riktigt som förr med inridning/inkörning och hantering i övrigt.
Nu är det mer utspritt och alla gör lite olika beroende på ras och hur pass mogen/utvecklad hästen är.

Eller den uppfattningen har jag fått mycket av åren med mina unghästar.

Men tycker det låter som en bra och stadig plan för din del =D
 
Jag vet att vissa av er skrivit lite om era planer men tänker fråga lite igen :p

Hur tänker ni nu, hur har ni lagt upp planeringen av 3åringen?

Ponnyn ska fortsätta med löshoppning och göra 3-4 gånger till. Sen ska han antingen ridas in nu under våren eller vänta till efter betet. Treårstest när det nu är.
 
Tja jag tror i dagens anda så är det inte riktigt som förr med inridning/inkörning och hantering i övrigt.
Nu är det mer utspritt och alla gör lite olika beroende på ras och hur pass mogen/utvecklad hästen är.

Eller den uppfattningen har jag fått mycket av åren med mina unghästar.

Men tycker det låter som en bra och stadig plan för din del =D
Jo, det är såklart individuellt, men vissa skillnader i tidpunkt på året för testerna och vad som krävs på själva testerna är det ju, som jag förstår det (även om jag inte på något sätt är väldigt insatt i ridhästarnas unghästtester). Jag känner ju personligen att jag gärna skulle ha kommit mycket längre nu för att det skulle kännas stabilt inför körprovet, men förhoppningsvis kommer vi ikapp :D
 
Kul att det går framåt för flera här inne 🐎👌

När jag mätte Doris för någon vecka sedan, så är hon 155, kan ju hoppas hon kan nå 160 sträcket 🤗.

Hon har fått prova på löshoppning 2 gånger nu, tyckte det va sååå kul 👌

Verkar som det lutar åt att visa i Plönninge, då den närmsta SWB-föreningen valde att inte ta emot ASRP.

Blir 1 timme extra i släp, frågan är om man ska försöka åka dagen innan? 🤔

Någon som har koll för oss med "överhöjdare" (ASRP - reggad, raskod 43)
vad gällande bedömningen?, kan dem få diplom men ej gå vidare till final?
 
Kul att det går framåt för flera här inne 🐎👌

När jag mätte Doris för någon vecka sedan, så är hon 155, kan ju hoppas hon kan nå 160 sträcket 🤗.

Hon har fått prova på löshoppning 2 gånger nu, tyckte det va sååå kul 👌

Verkar som det lutar åt att visa i Plönninge, då den närmsta SWB-föreningen valde att inte ta emot ASRP.

Blir 1 timme extra i släp, frågan är om man ska försöka åka dagen innan? 🤔

Någon som har koll för oss med "överhöjdare" (ASRP - reggad, raskod 43)
vad gällande bedömningen?, kan dem få diplom men ej gå vidare till final?

Har du kolla på vilka som kommer ta emot ASRP?

Ingen aning angående överhöjdare - men gissar att hon inte lär få diplom ändå pga höjden och att typpoängen dras ner för mkt
 
Har du kolla på vilka som kommer ta emot ASRP?

Ingen aning angående överhöjdare - men gissar att hon inte lär få diplom ändå pga höjden och att typpoängen dras ner för mkt


Misstänkte det ang.höjden, men tänker det kan va kul att visa ändå 😇

Dem som ska ha enligt SPAF, är på följande platser, Nyköping, Bollerup, Plönninge, Gotland, Åstorp och Grevagården, dem sista i augusti och september.

Trodde att SWB Väst (Vänersborg i år) , skulle ha i igen för ASRP, men så vart det inte.
 
Alltså dessa grabbar jag har, efter 3 månader utan att göra annat än att lattja runt i hagen, så var det dags för lite aktivitet. Min syster med medelmåttig hästvana var på besök och undrade om vi inte kunde greja m hästarna lite. Sagt och gjort, efter borstning så på m träns o grimman utanpå och ut på promenad. Det blåste halvstorm men de följde med som om de inte gjort annat, lyssnade jättebra och bekom sig inget av att det blåste 😍😍. Syrran var superimponerad av dem 😃.

Nicke ❤️
 

Bifogade filer

  • BF802C4B-1C96-4423-8C47-66FAB0A2388D.jpeg
    BF802C4B-1C96-4423-8C47-66FAB0A2388D.jpeg
    215,5 KB · Visningar: 20
Alltså dessa grabbar jag har, efter 3 månader utan att göra annat än att lattja runt i hagen, så var det dags för lite aktivitet. Min syster med medelmåttig hästvana var på besök och undrade om vi inte kunde greja m hästarna lite. Sagt och gjort, efter borstning så på m träns o grimman utanpå och ut på promenad. Det blåste halvstorm men de följde med som om de inte gjort annat, lyssnade jättebra och bekom sig inget av att det blåste 😍😍. Syrran var superimponerad av dem 😃.

Nicke ❤️


Hebbe ❤️
 

Bifogade filer

  • 4BDEFDA3-73FD-476C-B0FE-3F070DC64F0A.jpeg
    4BDEFDA3-73FD-476C-B0FE-3F070DC64F0A.jpeg
    197,8 KB · Visningar: 12
A218DB8F-74F8-4D6B-938A-F572D22B3796.jpeg

Jag väntar lite med att rida in min, hon behöver lite mer växttid. Ca 150 hög än så länge.
Just nu så tränar vi på att kunna löslongeras på ett lugnt sätt (Bilden) och att kunna följa efter en target/pinne. Jag är förvånad över hur LITE hon brallar.
Unghäströntgen nästa vecka för lösa benbitar. Så det får bli lite lastträning i helgen också.
 
Vi hattar lite, rider/tömkör någon vecka, sen vila nästa typ. Vädret är så himla trist och så upplever jag att hon behöver vilan för att ta in det vi gjort.

Vill komma igång och åka och löshoppa snart. Småskuttar lite här hemma i paddocken ibland bara så att hon ska våga ta sig över bommarna och det går iaf bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
672
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
255
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 246
Senast: Jaasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp