Nu måste jag skriva av mig lite.

Jag är så jävla äckligt jävla pisstrött på min märr :mad::mad::mad:

Hon har verkligen lärt sin fölunge att jag är det farligaste som finns i hela världen. :banghead::banghead::banghead::banghead:
Hon kan stå helt lugnt, äta, och vipps så händer nånting och så kastar hon sig emellan oss. Stressnivå på typ tusen.

Jag hade inte brytt mig så mkt, och bara låtit dem vara om det inte hade varit för att ena benet antagligen behöver korrigeras på fölis. Och då har vi ju bara till 3 månader på oss. Och mammahäst hjälper ju verkligen inte till!!

Idag var vi 2, så en kunde hålla i märren, så då lyckades vi efter mkt om och men få på henne en grimma så att det ska bli lite lättare att få fatt i henne iaf. Vi släpper märren och hon går o äter, jag försöker prata lite till med fölis och PANG hon kastar sig emellan, trampar mig rejält på foten och har stessnivå på tusen. Fölungen har fått det bekräftat IGEN att jag är livsfarlig :arghh::arghh::arghh::arghh:


Jag tröttnade så pass att jag tog ut märren ur boxen o släppte ut henne. Efter 5-10 min blev fölis ganska trevlig. Hon åt morötter ur min hand (eller ja, typ ostskivstunna små bitar) och jag kunde klia lite på halsen. När mamma och fölis hade slutat ropa på varandra och jag hade kunnat klappa henne lite så hämtade jag märren igen.

I samma stund som märren kommer in så blir jag TOTALT LIVSFARLIG för fölis igen. Hon försöker nästan hoppa ut ur boxen för att komma undan mig. Så det blev otroligt tydligt att det är märren som sänder ut signaler.

Vissa gånger går det ju bra, och sen smäller det till och märren hoppar emellan och är skitstressad. Ingen aning om vad som utlöser det riktigt.

Men jag har helt klart bestämt mig för att hantera fölungen UTAN märren från o med nu.

Vårt ena sto är väldigt beskyddande de tre första veckorna. Efter det är hon väldigt chill och låter oss göra det allra mesta.

Hon kanske bara behöver lite tid?
 
Vårt ena sto är väldigt beskyddande de tre första veckorna. Efter det är hon väldigt chill och låter oss göra det allra mesta.

Hon kanske bara behöver lite tid?

Ja som sagt, hade jag inte behövt ta henne till hovis så hade jag låtit dem vara. Men ska hovis kunna verka så måste hon ju vara något sånär hanterbar.

Kl
Nu har jag skickat bilder till min hovis iaf, så får vi se vad han tycker är lämplig åtgärd.
 
Catch Me If You Can, blir namnet på den här tjejen. Mycket lämpligt namn känns det som. Smeknamn är inte bestämt än.
 

Bifogade filer

  • 20180408_125403.jpg
    20180408_125403.jpg
    548,1 KB · Visningar: 178
Eftersom hon är född ute så tänkte jag att det skulle bli lögn att få in märren i stallet. Men skulle ändå pyssla med tysken och då följde hela sällskapet med in i stallet som ingenting. Catja tyckte väl att det var dags för den lilla att få lägga sig i halmen. :)
DSC01808.JPG
 
@Fritidsryttare Angående mjölmulen och det omdiskuterade pangare-anlaget: Min erfarenhet är att det blir mindre tydligt efter de två första pälsfällningarna på unghästen, men att det ändå alltid syns lite. Har haft ett par stycken, men bara en jag har ordentliga bilder på.

Föl:
IMG_0336 - Kopia.JPG
 
Senast ändrad:
Nu måste jag skriva av mig lite.

Jag är så jävla äckligt jävla pisstrött på min märr :mad::mad::mad:

Hon har verkligen lärt sin fölunge att jag är det farligaste som finns i hela världen. :banghead::banghead::banghead::banghead:
Hon kan stå helt lugnt, äta, och vipps så händer nånting och så kastar hon sig emellan oss. Stressnivå på typ tusen.

Jag hade inte brytt mig så mkt, och bara låtit dem vara om det inte hade varit för att ena benet antagligen behöver korrigeras på fölis. Och då har vi ju bara till 3 månader på oss. Och mammahäst hjälper ju verkligen inte till!!

Idag var vi 2, så en kunde hålla i märren, så då lyckades vi efter mkt om och men få på henne en grimma så att det ska bli lite lättare att få fatt i henne iaf. Vi släpper märren och hon går o äter, jag försöker prata lite till med fölis och PANG hon kastar sig emellan, trampar mig rejält på foten och har stessnivå på tusen. Fölungen har fått det bekräftat IGEN att jag är livsfarlig :arghh::arghh::arghh::arghh:


Jag tröttnade så pass att jag tog ut märren ur boxen o släppte ut henne. Efter 5-10 min blev fölis ganska trevlig. Hon åt morötter ur min hand (eller ja, typ ostskivstunna små bitar) och jag kunde klia lite på halsen. När mamma och fölis hade slutat ropa på varandra och jag hade kunnat klappa henne lite så hämtade jag märren igen.

I samma stund som märren kommer in så blir jag TOTALT LIVSFARLIG för fölis igen. Hon försöker nästan hoppa ut ur boxen för att komma undan mig. Så det blev otroligt tydligt att det är märren som sänder ut signaler.

Vissa gånger går det ju bra, och sen smäller det till och märren hoppar emellan och är skitstressad. Ingen aning om vad som utlöser det riktigt.

Men jag har helt klart bestämt mig för att hantera fölungen UTAN märren från o med nu.

Jag förstår ditt sto. Du är ju farlig när du separerar dem , självklart försöker hon försvara sitt föl! Varför kan du inte ta det lite lugnt? Ge dem 1-2 veckor iaf och låt fölis söka dig istället för att stressa upp dem så och pressa dig på.
 
Jag förstår ditt sto. Du är ju farlig när du separerar dem , självklart försöker hon försvara sitt föl! Varför kan du inte ta det lite lugnt? Ge dem 1-2 veckor iaf och låt fölis söka dig istället för att stressa upp dem så och pressa dig på.

Eftersom jag aldrig hade gjort det innan så kan det knappast vara därför så lägg ner det direkt. Fölungen är en månad och vi kan fortfarande inte verka henne och när de är 3 månader sluter sig tillväxtzonerna. Så nej, vi har inte riktigt tid att vänta.

Jag pressar mig inte på. Jag kan stå och göra ingenting och vipps så kastar sig märren emellan.


Nu ser det dock ut som att det inte kommer bli bättre så hon får se ut som hon gör i benen. Inget att göra åt, jag har gett upp och låter dem vara. I värsta fall får man väl skjuta fölet om det inte rättar till sig.
 
Tala om vad som är rätt väg då?
Och hur rättar man till benen utan att röra vid dem? Det vill jag oxå veta.

Klart du ska röra vid henne. Att en person håller mamman och man är två vid fölis brukar underlätta. Och man börjar med att bygga ett förtroende så fölis självmant söker kontakt.
Låter som ni hamnat galet, har du nån som kan hjälpa er?
 
Klart du ska röra vid henne. Att en person håller mamman och man är två vid fölis brukar underlätta. Och man börjar med att bygga ett förtroende så fölis självmant söker kontakt.
Låter som ni hamnat galet, har du nån som kan hjälpa er?

Det blir ju liksom galet när stoet kastar sig emellan i panik. Vad tänkte du annars att det skulle lära fölungen?

Nej jag har ingen som kan hjälpa mig. Jag är jämt ensam i stallet så det fungerar inte att någon håller stoet. Och hur som helst så springer hon ju runt i boxen innan man får på henne grimma iaf, så hon lär ju fölet läxan varje dag.

Hittills har jag satt fast mamman och sedan borstat på henne, men eftersom hon lär fölungen läxan varje dag så kommer vi ju inte längre än lite kli på halsen, och alltid på fölets villkor. Kommer jag ur fel vinkel, om jag försöker gå fram eller liknande så är det full panik igen.

Jag har som sagt gett upp benen. Antingen så rätar de upp sig själva eller så gör de inte det. Tiden får utvisa.
 
Det blir ju liksom galet när stoet kastar sig emellan i panik. Vad tänkte du annars att det skulle lära fölungen?

Nej jag har ingen som kan hjälpa mig. Jag är jämt ensam i stallet så det fungerar inte att någon håller stoet. Och hur som helst så springer hon ju runt i boxen innan man får på henne grimma iaf, så hon lär ju fölet läxan varje dag.

Hittills har jag satt fast mamman och sedan borstat på henne, men eftersom hon lär fölungen läxan varje dag så kommer vi ju inte längre än lite kli på halsen, och alltid på fölets villkor. Kommer jag ur fel vinkel, om jag försöker gå fram eller liknande så är det full panik igen.

Jag har som sagt gett upp benen. Antingen så rätar de upp sig själva eller så gör de inte det. Tiden får utvisa.

Är du riktigt orolig är det väl inte svårare än att ge lugnande till mamman och be hovslagaren kolla på fölet då?
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
677
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
259
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
403
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp