@kimmis87 hur får du tag på dom i hagen om märren är sådär? Eller du kanske släpper dom lösa ut och in? Tänkte kanske det vore enklare att bara sitta lugnt bredvid dom i hagen tills de båda slappnar av och se om fölis vill komma fram och nosa på dig....
 
Är du riktigt orolig är det väl inte svårare än att ge lugnande till mamman och be hovslagaren kolla på fölet då?
Hur skulle det hjälpa menar du? Fölet får ju alltså fullkomlig panik om någon annan närmar sig. Jag kan bra stunder klia henne på halsen, efter att hon har kommit fram. Men längre kommer vi Inte, och där har vi stått och stampat hur länge som helst.
 
@kimmis87 hur får du tag på dom i hagen om märren är sådär? Eller du kanske släpper dom lösa ut och in? Tänkte kanske det vore enklare att bara sitta lugnt bredvid dom i hagen tills de båda slappnar av och se om fölis vill komma fram och nosa på dig....
De släpps lösa in och ut, men ska jag ha tag på henne så får jag gå efter en stund. Hon är inte omöjlig, utan kan vara riktigt trevlig och sen så händer något och så är det smått panik.

Fölis är framme och nosar på mig varje dag. Ibland kan jag klia hals, men längre kommer vi inte. Där har vi stått och stampat bra länge nu.
 
Observera att jag kan aldrig närma mig henne. Går jag mot henne så springer hon direkt.

Det är alltid på hennes villkor och så fort jag rör mig för mkt så springer hon.
 
Ska se om jag kan få lite bilder på min Kajsa senare idag. Hon är så gosig och snäll så det är inte sant, denna märren ger helt fantastiska föl i lynnet. Mamma häst som kan vara en riktig virrpanna i vanliga fall "tar sig i kragen" och blir lugnet själv, vilket smittar av sig på ungarna.

Jag har inte gjort nåt alls med dem sen Kajsa kom, mer än att försökt vara så rolig som möjligt, men ikväll ska stoet undersökas inför eventuell omseminering och sen ska hon avmaskas. :)
 
Hur skulle det hjälpa menar du? Fölet får ju alltså fullkomlig panik om någon annan närmar sig. Jag kan bra stunder klia henne på halsen, efter att hon har kommit fram. Men längre kommer vi Inte, och där har vi stått och stampat hur länge som helst.

Jag trodde det gick ok efter en stund med fölet självt, men har nog missuppfattat.
Vill du få mer övning med fölet utan stoet kanske lugnande ändå kan vara en väg? Det finns väl en pasta man kan lägga på tungan, det kanske kan vara något?
 
Jag trodde det gick ok efter en stund med fölet självt, men har nog missuppfattat.
Vill du få mer övning med fölet utan stoet kanske lugnande ändå kan vara en väg? Det finns väl en pasta man kan lägga på tungan, det kanske kan vara något?

Inte så ok, nej.
Ska jag droga stoet varje dag i kanske 1-2 veckors tid?

Nej, det känns inte som en lösning.
 
Okej.
Jämfört med ett för livet skadat föl så är det väl inte så illa?

Jo eftersom jag tvivlar EXTREMT starkt på att det skulle hjälpa. Hon hinner ju lära fölet läxan varje dag ändå, att jag är farlig. För hon talar ju om det innan jag hinner få i henne det lugnande isf.

Så nej det är inget jag tänker hålla på med.
 
Jo eftersom jag tvivlar EXTREMT starkt på att det skulle hjälpa. Hon hinner ju lära fölet läxan varje dag ändå, att jag är farlig. För hon talar ju om det innan jag hinner få i henne det lugnande isf.

Så nej det är inget jag tänker hålla på med.

Åker man in på klinik kommer de sedera fölis också om skor behövs.

Jag hade börjat med att leda de in och ut i grimma varje dag. Finns pulver som "dämpar" mamman. Att föl är livliga och inte så sugna på kontakt är inte ovanligt. Det blir inte lättare med tiden när de är större.
 
Åker man in på klinik kommer de sedera fölis också om skor behövs.

Jag hade börjat med att leda de in och ut i grimma varje dag. Finns pulver som "dämpar" mamman. Att föl är livliga och inte så sugna på kontakt är inte ovanligt. Det blir inte lättare med tiden när de är större.
Du tycker att jag ska tvinga på fölis en grimma och sedan försöka fånga henne varje dag i hagen?

Jag vet vad jag skulle ägna mig åt iaf...

Tvinga mig på gjorde jag i början, resultatet blev att hon vände och slog så fort jag kom nära. Det är inget jag tänker göra om.
 
Du tycker att jag ska tvinga på fölis en grimma och sedan försöka fånga henne varje dag i hagen?

Jag vet vad jag skulle ägna mig åt iaf...

Tvinga mig på gjorde jag i början, resultatet blev att hon vände och slog så fort jag kom nära. Det är inget jag tänker göra om.

Låter klokt att inte tvinga sig på. Om jag vore du så skulle jag fokusera på att få märren att lita på mig och ignorera fölet tills vidare. Som du själv säger så lär den lilla sig av hur mamman uppför sig, så lägg istället kräftarna på att stoet ska börja tycka om dig (igen).

Men jag skulle nog försöka leda stoet ut och in, även om fölet går löst.
 
Låter klokt att inte tvinga sig på. Om jag vore du så skulle jag fokusera på att få märren att lita på mig och ignorera fölet tills vidare. Som du själv säger så lär den lilla sig av hur mamman uppför sig, så lägg istället kräftarna på att stoet ska börja tycka om dig (igen).

Men jag skulle nog försöka leda stoet ut och in, även om fölet går löst.


Jo det är min plan. Och så får det ta den tid det tar. Och jag engagerar jag mig bara de dagarna jag orkar stå still och bara andas om hon kastar sig emellan.

Idag tog jag av henne grimman, den satt åt rätt bra, det märkliga här är att så fort hon märker att hon sitter fast så finner hon sig i att hanteras. En stegring där hon höll på att trilla åt sidan, och sen stod hon där, helt stilla och jag kunde ta av henne grimman utan minsta problem.

Märren verkar stå still när hon äter, jag har provat att borsta henne lite (ehe, sådär 1,5 h) varje dag nu och hon har inte kastat sig emellan någon gång. Tyvärr har det inte gjort någon större skillnad på fölet. Jag kan klia henne och ha huvudet i famnen verkligen, och så gör jag nån liten rörelse och så är jag livsfarlig igen.

Vi fick ett till föl igår, och jösses vilken skillnad märren gör. Den märren har ju en helt annan tillit till oss människor, och även om hon stressar när nåt händer så är det aldrig samma nivå av stress. Den fölungen går fram till oss utan att tveka och pussas såååå gärna!
 
DSC01813.JPG
 
Nu får ni hålla tummarna!
På väg till Slu i Uppsala med misstänkt hematom.

Efter dropp och lite vitaminer så lyckades hon dia iaf. Ca 2 h tills vi är framme om inget tillstöter.
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
2
· Visningar
358
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
382
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp