Det behöver väl inte bli drama bara för att stoet har haft föl tidigare? Mitt avelssto är jättesnäll med andra föl även om hon inte har eget, samma med grannens. Låter tråkigt för fölungen att gå själv med mamman helt tills det är dags för avvänjing...

Pratat med 2 olika uppfödare samt hovis som är uppfödare som själva inte skulle släppa ihop. Nya stoet är helt besatt av fölen. Nu står de i boxarna brevid varandra men fått skärma av då det bunkas och slås rejält i väggarna. Som det känns nu så låter jag dem inte gå ihop. Det skulle dock gå utan problem att släppa in ponnyn till fölen och mamma men då har jag fortfarande en häst som blir helt själv.

Kollat runt på att flytta sto och föl men ingen i närheten har plats. Tänkte att det skulle vara det optimala att hon får flera ston och föl att gå med.
Som det ser ut nu så är det denna lösning som får vara ett tag.
 
Frank är nu anmäld till en av uttagningarna till elitföl. :nailbiting: Tycker han är så fin just nu att det är vät att visa i alla fall, sen kanske det inte räcker ändå :)

Var ska du visa? Jag har anmält min också, men räknar inte med att komma med - däremot så vill jag ha lite fina filmer och bilder ;)
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Var ska du visa? Jag har anmält min också, men räknar inte med att komma med - däremot så vill jag ha lite fina filmer och bilder ;)

Nej det gör vi inte heller, men man vet ju aldrig. Smart tanke med att man faktiskt får en film, det hade jag inte tänkt på...
Vi visar på Eklunda den 15:e! Såg att det var en till Franklin med, lite extra roligt.

Var visar du?
 
Hagen har idag utökats ytterligare = glada hästar :love:
IMG_9632.JPG
 
Hej på er alla! Jag är i behov av lite goda råd. Mitt sto förlorade förra året sitt föl under första dygnet. Det var ganska dramatiskt med intensivbehandling och sjukhus.
I år tvingades vi också till sjukhus då fölet fick mekoniumförstoppning men efter två nätter där fick dom komma hem och allt verkade bra.
Nu har dock stoet börjat bete sig märkligt. Har har gått från att vara extremt beskyddande och orolig till att knappt vilja veta av honom. I boxen får han dia ca 2ggr/timme men söker han annan typ av kontakt lägger hon öronen bakåt och går iväg alt. knuffar undan honom. Ute i hagen får han inte dia alls, hon går iväg direkt när han försöker och bara vandrar runt, runt. Lägger han sig och sover ställer hon sig och vilar.
Någon som varit med om något liknande? Vet inte vad jag skall göra... Dom måste ju kunna gå ut i hagen men då får ju stackarn ingen mat! Detta har nu pågått i ca 3 dygn och han är en vecka gammal. Tips mottages tacksamt!
 
Hej på er alla! Jag är i behov av lite goda råd. Mitt sto förlorade förra året sitt föl under första dygnet. Det var ganska dramatiskt med intensivbehandling och sjukhus.
I år tvingades vi också till sjukhus då fölet fick mekoniumförstoppning men efter två nätter där fick dom komma hem och allt verkade bra.
Nu har dock stoet börjat bete sig märkligt. Har har gått från att vara extremt beskyddande och orolig till att knappt vilja veta av honom. I boxen får han dia ca 2ggr/timme men söker han annan typ av kontakt lägger hon öronen bakåt och går iväg alt. knuffar undan honom. Ute i hagen får han inte dia alls, hon går iväg direkt när han försöker och bara vandrar runt, runt. Lägger han sig och sover ställer hon sig och vilar.
Någon som varit med om något liknande? Vet inte vad jag skall göra... Dom måste ju kunna gå ut i hagen men då får ju stackarn ingen mat! Detta har nu pågått i ca 3 dygn och han är en vecka gammal. Tips mottages tacksamt!

Har vet kollat stoet efter fölningen? Hade nog undersökt henne gynekologiskt för att utesluta att något inte är som det ska.
Sen är inte alla ston bra mödrar. Får han dia om de går i liten hage? Är stoet tryggt med sina kompisar/i sin omgivning så hon är lugn och inte behöver stressa pga. miljön? Har ni möjlighet att fånga in och hålla i så han får dia? Det senare är en rätt bökig lösning, men så små föl skall äta ofta.

Spontant tycker jag det låter som att något annat än anknytningen felar då hon ändå låter honom dia ibland, men det är ett problematiskt beteende ni måste hitta någon slags lösning på.
 
Tack för tips! Dom går i en relativt liten hage. Jag har nu låtit dom vara ute kortare stunder så att han får möjlighet att dia när dom är i boxen. I kväll får som vara ute lite längre och då får jag hålla fast henne så att han kommer åt att dia. Blir nog till att ringa veterinär. Tycker också att det verkar ologiskt med anknytningsproblem. Förstår bara inte vad det skulle kunna vara med henne...har du några rankar kring det? Usch, man blir verkligen helt knäpp på det här!
 
Tack för tips! Dom går i en relativt liten hage. Jag har nu låtit dom vara ute kortare stunder så att han får möjlighet att dia när dom är i boxen. I kväll får som vara ute lite längre och då får jag hålla fast henne så att han kommer åt att dia. Blir nog till att ringa veterinär. Tycker också att det verkar ologiskt med anknytningsproblem. Förstår bara inte vad det skulle kunna vara med henne...har du några rankar kring det? Usch, man blir verkligen helt knäpp på det här!

Är det säkert att fölet är okej nu och kommer att klara sig?
Jag vill inte vara för dramatisk, jag förlorade själv mitt föl i år och vet hur fruktansvärt det är, men många gånger när ston tappas intresset för fölet är det för att det känner att det inte är livsdugligt.
 
Tack för tips! Dom går i en relativt liten hage. Jag har nu låtit dom vara ute kortare stunder så att han får möjlighet att dia när dom är i boxen. I kväll får som vara ute lite längre och då får jag hålla fast henne så att han kommer åt att dia. Blir nog till att ringa veterinär. Tycker också att det verkar ologiskt med anknytningsproblem. Förstår bara inte vad det skulle kunna vara med henne...har du några rankar kring det? Usch, man blir verkligen helt knäpp på det här!

De andra har en poäng i det de säger också, jag hade såklart kollat fölet också.

Min enda erfarenhet av sto som inte stött ifrån sig fölet, men som inte heller låter de dia när de vill är vårat ammasto vi har i år. I hennes fall vandrade hon ute i hagen så fölet inte kunde dia, och hennes beteende berodde på att hon inte var trygg, blev orolig när man hela tiden ändrade rutinerna och tog ut/in henne med fölet. Hon var van vid lösdrift med sina egna avkommor, väldigt sluten miljö.
Vi har flaskmata vår fölunge som stödmatning, men det är ju inte direkt samma situation som du är i.

Är stoet lugnt och avslappnat? Alltså att hon tydligt står lugnt, men stöter ifrån när fölet vill dia? Vakar hon över den lille när den ligger och sover? Är fölet helt normalt I ditt beteende, samt pigg och stark?
 
Liten fråga till er med mer erfarenhet.
En bekant har ett sto med föl. Fölet är väl 2 månader nu, stoet är förstagångare. Hon var otroligt mammig och duktig i början. Men nu blir hon aggressiv mot fölet när hon får mat. Igår så pass att hon sparkade fölungen i bröstet rätt hårt tydligen.

Finns det något man kan göra? Givetvis blir det skilda boxar på natten direkt när det är dags för installning. Eller ska man försöka sära så tidigt som möjligt för att inte riskera att stoet blir elak i andra situationer med?
 
Liten fråga till er med mer erfarenhet.
En bekant har ett sto med föl. Fölet är väl 2 månader nu, stoet är förstagångare. Hon var otroligt mammig och duktig i början. Men nu blir hon aggressiv mot fölet när hon får mat. Igår så pass att hon sparkade fölungen i bröstet rätt hårt tydligen.

Finns det något man kan göra? Givetvis blir det skilda boxar på natten direkt när det är dags för installning. Eller ska man försöka sära så tidigt som möjligt för att inte riskera att stoet blir elak i andra situationer med?

En jag känner skilde av boxen med en bjälke som fölet kunde smita under för att komma undan mamman när hon blev arg på fölet.
 
@kimmis87 om det bara är vid kraftfodring mamman är aggressiv kan man ju fodra det i två olika boxar, samt ev. se till att grovfodret inne finns i två olika ändar av boxen. Annars låter Görel's idé rätt bra också.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
270
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
407
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp