Kan bara hålla med @Pontevecchio i all jag håller tummarna för dig. Det brukar vara effektivt att korrigera dem kirurgiskt, men det är ju alltid både nervöst med operationer och sår, samt att det svider en hel del i plånboken...
Tack för alla tummar som hålls! 💕
Ja det är ju verkligen inte gratis men tur att det finns försäkring och att jag fick höja vet vården.
Alla säger att han kommmer att bli bra och det kommer bara krävas lite till korrigering med hjälp av RM efter att benet blivit rakt. Sedan vanlig verkning. Så jag hoppas det går enligt plan.
 
Och som straff för att han måste stå inne igen större delen av dagen så sprängde han grimman och grimskaftet idag på väg ut till hagen i em....🙈😬😝
Fick leta fram den minsta ponnygrimman jag har då jag inte har någon mer fölgrimma. Funkade så pass att jag kunde få in dom igen i alla fall.


IMG_0273.JPG
 
Och som straff för att han måste stå inne igen större delen av dagen så sprängde han grimman och grimskaftet idag på väg ut till hagen i em....🙈😬😝
Fick leta fram den minsta ponnygrimman jag har då jag inte har någon mer fölgrimma. Funkade så pass att jag kunde få in dom igen i alla fall.


Visa bifogad fil 18630

Vilken buse! Så han kan fortfarande ha fölgrimmor? Hur gammal är han nu? Båda våra har avancerat till ponnygrimmor och de är nog rätt stora för sin ålder...
Får han gå ute nu alltså?
 
Om några timmar visar vi vår gris, hoppas bara fostermamman inte är alltför sulöm inne i ridhuset. Hon var fin när hon väl vad knoppad och fick prova fintränset :)
_20180826_050125.JPG


Vi spontanåkte en sväng med de andra två också och försökte filma lite galopp på Frank.. Det gick sådär eftersom ingen av dem bjöd väl inne på banan men what the heck
 
Vilken buse! Så han kan fortfarande ha fölgrimmor? Hur gammal är han nu? Båda våra har avancerat till ponnygrimmor och de är nog rätt stora för sin ålder...
Får han gå ute nu alltså?
Han får vara ute i en liten hagen några timmar per dag om det inte regnar så bandaget blir blött. Men nu har det ju regnat nästan varje dag så dom har mest stått inne.

Jo han kan ha fölgrimma ännu. Jan är drygt tre månader, född 12/5. Den han hade var ännu inte helt utspänd. Ändå har han tvärvuxit senaste två veckorna.
Ponnygrimman jag letade fram spände jag in så mycket som det gick men den är ändå lite stor. Och nu har hästaffären i stan lagt ner och granngården har dåligt med fölgrimmor så jag har bett en kompis som har en minishettis leta fram en liten grimma som jag kan få ha så länge 😅
 
Om några timmar visar vi vår gris, hoppas bara fostermamman inte är alltför sulöm inne i ridhuset. Hon var fin när hon väl vad knoppad och fick prova fintränset :)
Visa bifogad fil 18634

Vi spontanåkte en sväng med de andra två också och försökte filma lite galopp på Frank.. Det gick sådär eftersom ingen av dem bjöd väl inne på banan men what the heck
Lycka till, han är ju bara för snygg den där Frank!
 
Han får vara ute i en liten hagen några timmar per dag om det inte regnar så bandaget blir blött. Men nu har det ju regnat nästan varje dag så dom har mest stått inne.

Jo han kan ha fölgrimma ännu. Jan är drygt tre månader, född 12/5. Den han hade var ännu inte helt utspänd. Ändå har han tvärvuxit senaste två veckorna.
Ponnygrimman jag letade fram spände jag in så mycket som det gick men den är ändå lite stor. Och nu har hästaffären i stan lagt ner och granngården har dåligt med fölgrimmor så jag har bett en kompis som har en minishettis leta fram en liten grimma som jag kan få ha så länge 😅
Kolla om dom har fölgrimmor på wallers i Bureå annars? 😊
 
Och vi väntar på veterinären då Nemo i kväll stod och skakade och var hängig när jag kom ut i stallet. Termometern visade 40,4...😫
Han var ju duktig och tog av sig bandaget i förrgår. Antagligen kom det in någon skit i operationssåren då.
Av alla gånger jag behövt ta ut veterinären i sommar så har alla gånger utom en varit under jourtid....😞💸
 
Strömsholm misstänker att han fått infektion av skruvarna han fick inopererade i knät då såren såg jätte torra och fina ut.
Så nu får han penovet och hippotrim två gånger per dag samt metacam och på måndag eller tisdag ska vi in och röntga och se så att inte leden blivit förstörd av infektionen.
 
Strömsholm misstänker att han fått infektion av skruvarna han fick inopererade i knät då såren såg jätte torra och fina ut.
Så nu får han penovet och hippotrim två gånger per dag samt metacam och på måndag eller tisdag ska vi in och röntga och se så att inte leden blivit förstörd av infektionen.
Nä hur mycket otur kan man ha? Håller tummarna för er, nu får det väl ändå vända...
 
Snart är andra stoet helt ok och får gå u ti hagarna. Tänkte försöka släppa ihop alla hästar nu då det har börjat lugna sig så pass i hagarna. Nu kan man gå med andra stoet längshagkanten,. Fölen kan vara emellan stona och hälsa och det är helt ok.
Fölen har fått hälsa flertalet ggr på de andra hästarna i gången och mamman bryr sig nu inte.

Hur hade ni gått tillväga för hopsläpp?

Fölsto med föl och en ponny (valack, unghäst) och det andra stoet.

Hantering av fölet går sådär, Stentuff den lille krabaten. Många fina blåmärken har vi fått. Tur han är så söt :D
 
Snart är andra stoet helt ok och får gå u ti hagarna. Tänkte försöka släppa ihop alla hästar nu då det har börjat lugna sig så pass i hagarna. Nu kan man gå med andra stoet längshagkanten,. Fölen kan vara emellan stona och hälsa och det är helt ok.
Fölen har fått hälsa flertalet ggr på de andra hästarna i gången och mamman bryr sig nu inte.

Hur hade ni gått tillväga för hopsläpp?

Fölsto med föl och en ponny (valack, unghäst) och det andra stoet.

Hantering av fölet går sådär, Stentuff den lille krabaten. Många fina blåmärken har vi fått. Tur han är så söt :D
Haha, ja det är tur att dom är så himla söta dom små liven. Min är oxå riktigt odräglig nu när han inte får röra på sig så mycket igen.
Han vet så väl att han inte får bitas men kan bara inte låta bli 😅

Hoppas det går bra med att släppa ihop hästarna. Om det som du skriver är lugnt både i stallet och när dom får nosa över staketet så borde det inte vara något större problem att bara släppa ihop så länge det är stor hage tänker jag. Men jag känner ju inte dina hästar så jag ska inte säga gör mycket 😊
Anars kanske göra en hage i hagen i några dagar där sto och föl får gå och ha dom andra hästarna runt omkring sig. Så blir det ingen stor grej sedan när dom får gå ut i stora hagen med dom andra.
 
@Kristall10
Dom går i hagarna bredvid varandra mindre grusväg emellan och stona står bredvid varandra i boxen.
När sto nr 2 kom var hon rabiat efter fölen, Gick knappt att få kontakt med och vi fick skärma av så de inte såg varandra i boxarna.
 
@Kristall10
Dom går i hagarna bredvid varandra mindre grusväg emellan och stona står bredvid varandra i boxen.
När sto nr 2 kom var hon rabiat efter fölen, Gick knappt att få kontakt med och vi fick skärma av så de inte såg varandra i boxarna.
Usch då!
Men det låter ju bra att stoet har lugnat sig. Hoppas det går bra att ha dom ihop. Är ju så skönt när man kan ha alla tillsammans i flock.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
270
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
407
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp