Jag vet i tusan alltså. Skulle jag ge min märr mindre än tabellerna visar så skulle hon inte vara vacker. Hon får i dagsläget mer än tabellerna visar. Ganska mkt mer.
Klart du inte ska underutfodra ett dräktigt sto.:) Jag förutsätter att det som avsågs var individer som klarar sig fint hullmässigt, där behöver man inte driva på extra för att du 'ska'. Jag har haft fördelen med ston som klarar sig utan nåt extra dräktigheten igenom, där ger jag bara lite krubbskrammel och extra mineraler förutom grovfodret. Hade jag gett vad jag "borde" i foderväg hade de exploderat. Jag håller fortfarande på och väntar den som fölade i somras.
 
@Kristall10 jag har haft egna tankar om detta med den torra sommare och lyssnade med en gammal kobonde om detta. Hon hade i år pratat med flera hästägare som hade haft problem både med föl och vuxna hästar detta året och dom hade som jag pratat och funderat kring sockerhalten i gräs/foder. Jag är själv emot att fodra med förmycket kraftfoder till mina hästar utan tycker dom ska äta grovfoder. Är även försiktig med att ge dom förmycket kraftfoder när dom fölat, ingen av fölen är födda med problemet utan det har kommit senare, alla tre stona går i samma hage som dom gjort tidigare år, ingen av dom har haft tidigare avkomma med detta problem så den enda skillnaden jag kan se är det extrema vädret, I analyserna på grovfodret har sockret varit högre än tidigare år. Vi får se hur det blir med fölen nästa år då får jag 4 stycken om inget händer under vintern. min lilla rödtott opereras idag och sen får vi besked idag om hur det blir med hingstungen, Kan ju säga att jag är väldigt nervös inför detta och väldigt orolig att jag inte ska få med mig något föl hem.:nailbiting: Känner en inre stress och har svårt att koncentrera mig på jobbet.
 
Jag vet i tusan alltså. Skulle jag ge min märr mindre än tabellerna visar så skulle hon inte vara vacker. Hon får i dagsläget mer än tabellerna visar. Ganska mkt mer.
Ja det där är ju så olika från sto till sto. Det jag tror RMC menade var att man inte ska utfodra enligt tabell bara för att det står så i div olika böcker osv. Utan använda ögat mer.
Men som sagt är det ju hennes egna spekulationer utifrån vad hon har för erfarenhet av föl med senkontrakturer.
 
@Kristall10 jag har haft egna tankar om detta med den torra sommare och lyssnade med en gammal kobonde om detta. Hon hade i år pratat med flera hästägare som hade haft problem både med föl och vuxna hästar detta året och dom hade som jag pratat och funderat kring sockerhalten i gräs/foder. Jag är själv emot att fodra med förmycket kraftfoder till mina hästar utan tycker dom ska äta grovfoder. Är även försiktig med att ge dom förmycket kraftfoder när dom fölat, ingen av fölen är födda med problemet utan det har kommit senare, alla tre stona går i samma hage som dom gjort tidigare år, ingen av dom har haft tidigare avkomma med detta problem så den enda skillnaden jag kan se är det extrema vädret, I analyserna på grovfodret har sockret varit högre än tidigare år. Vi får se hur det blir med fölen nästa år då får jag 4 stycken om inget händer under vintern. min lilla rödtott opereras idag och sen får vi besked idag om hur det blir med hingstungen, Kan ju säga att jag är väldigt nervös inför detta och väldigt orolig att jag inte ska få med mig något föl hem.:nailbiting: Känner en inre stress och har svårt att koncentrera mig på jobbet.
Ja det måste ju vara torkan som påverkar!
Usch, stackare. Förstår att du känner en stress och har svårt att koncentrera dig. Jag tyckte det var nog med EN dålig unge...😲
Jag håller alla tummar jag kan för att det går bra!
 
Cajsa börjar göra sig hemmastadd. Hon har fått en storasyster i 3-åringen, de älskar varandra. (Bortse från kedjan på bilden, använder givetvis inte kedja på mina föl utan jag hade bråttom och tog första bästa grimskaft).
20181012_190443.jpg
 
Avgudar mitt stoföl ”Yanni” e. Action Man Ask Z-Cornetto, hon är så go♥️ Det enda som är en (liten) utmaning med henne är att lyfta fötterna. Hennes temperament är en skänk från ovan då hennes storasyster (född -16) kommer göra mig gråhårig i förtid🙄 Avgudar såklart storasyster också men är hemskt glad att jag inte fick två likadana:p
 
Ni som fick hingstföl, hur gör ni nu? Kommer hingstungen få skickas iväg till jämnåriga? Funderar på om jag ska köpa en jämnårig kompis för att slippa ta honom ur flocken, har problem med surt ledarsto och det blir lite pest eller kolera hur jag än gör. Hon är gudasnäll mot de som är födda här men får han flytta så kommer han få stryk när han kommer tillbaka. Samtidigt så får ju en ny hingstunge också stryk.. (de får isf självklart kastreras tidigt i vår) ogillar också tanken att skicka iväg, tycker det är mysigt att lära känna hästarna under flera år innan inridning.
 
Ni som fick hingstföl, hur gör ni nu? Kommer hingstungen få skickas iväg till jämnåriga? Funderar på om jag ska köpa en jämnårig kompis för att slippa ta honom ur flocken, har problem med surt ledarsto och det blir lite pest eller kolera hur jag än gör. Hon är gudasnäll mot de som är födda här men får han flytta så kommer han få stryk när han kommer tillbaka. Samtidigt så får ju en ny hingstunge också stryk.. (de får isf självklart kastreras tidigt i vår) ogillar också tanken att skicka iväg, tycker det är mysigt att lära känna hästarna under flera år innan inridning.

Vi har i år en hingstunge som över vintern går med jämnårigt stoföl och vår ettårsvalack. Vi brukar ha dem så, samt ev. med dräktiga ston om det passar med flocken i övrigt. Släpper aldrig på beten med bara hingstar utan föredrar blandflock med vuxna och unga djur.
 
Idag besiktigades vår Frank med A i uppförande (stort för honom då han är lite skygg). Med andra ord är det 99% klart med vår köpare nu! På torsdag skrivs det papper och förs över pengar, så än är vi inte i land, men det känns bra. Riktigt kul placering då hon är en erfaren GP-ryttare (med andra ord ännu lite bättre än vi vågade hoppas på) :):up:
 
Idag besiktigades vår Frank med A i uppförande (stort för honom då han är lite skygg). Med andra ord är det 99% klart med vår köpare nu! På torsdag skrivs det papper och förs över pengar, så än är vi inte i land, men det känns bra. Riktigt kul placering då hon är en erfaren GP-ryttare (med andra ord ännu lite bättre än vi vågade hoppas på) :):up:

Grattis och så spännande! :up:
 
Vi har i år en hingstunge som över vintern går med jämnårigt stoföl och vår ettårsvalack. Vi brukar ha dem så, samt ev. med dräktiga ston om det passar med flocken i övrigt. Släpper aldrig på beten med bara hingstar utan föredrar blandflock med vuxna och unga djur.
Då kanske nuvarande flock duger bra egentligen. Den består av en tvåårig valack, treårigt sto samt två sjuåriga ston? De går på stor lösdrift med gigantiska hagar, kanske klarar han sig så utan att jag behöver ruinera mig med att köpa jämnårigt?
 
Då kanske nuvarande flock duger bra egentligen. Den består av en tvåårig valack, treårigt sto samt två sjuåriga ston? De går på stor lösdrift med gigantiska hagar, kanske klarar han sig så utan att jag behöver ruinera mig med att köpa jämnårigt?
Är stona dräktiga? Annars hade jag inte vågat det.
 
Då kanske nuvarande flock duger bra egentligen. Den består av en tvåårig valack, treårigt sto samt två sjuåriga ston? De går på stor lösdrift med gigantiska hagar, kanske klarar han sig så utan att jag behöver ruinera mig med att köpa jämnårigt?

Jag hade inte köpt, men det är ju jag. Han kan ju utan problem gå med flocken i vinter, och när våren börjar komma kan han kanske gå med bara valacken tills kastrering är avklarad? Är inte emot jämnårigt hingstsällskap, men vill även ha äldre djur som fostrar och visar vägen så de lär sig lite hyffs.
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
2
· Visningar
358
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
382
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp