Idag lastades lille herrn och fick åka till klinik för kastrering.

Han skulle få gå på sommarbete med vännens hingstföl men så blev inte fallet så vi fick ändra om. Blir bara gladare och gladare i herrn. Han börjar bli en väldigt godmodig liten krabat och trots att farbror ponny säger till honom att akta sig för transporten (och allt annat som ser annorlunda ut) så knallade han på efter lite funderingar. Lätt som en plätt.

Lösdriften fungerar alldeles utmärkt för dem också så äntligen börjar det bli lätt att ha häst igen.
 
Fullständigt kaos när vi skulle hämta. Den enda som skötte sig bra var Torsten.

Hade med ponnyn hemma som han går med. Ponnyn en liten B-ponny valde att krångla sig ur grimman och blixtsnabbt kasta sig ut från transporten. Fick gå runt på parkeringen och jaga liten lös ponny.

Fick tag i honom lastade och Magnus som ledde Torsten stängde bakom mig sen knallade han bara på. Som om han aldrig gjort annat.

Nu står de hemma i lugn och ro och jag kan börja planera för sommaren. Lutar åt att de blir kvar hemma i lösdriften men helst vill jag få iväg honom på bete annanstans.
 
Lösdriften är kanon. Kastreringen läker fint och han mår jättebra. Känns skönt. Han har ändrat sig rejält de senaste månaderna från att vara en riktig huligan/terrorist till en nyfiken och lätthanterlig herre. Väldigt godmodig.

Var ute och mockade runt lösdriften igår. Var tvungna att vara 2 en som höll koll på skottkärran då Torsten gärna ville bita i den. Rolig leksak och efter att han vällt den 2 ggr fick en vara skottkärrevakt.

10 månader igår.

56997596_10156384965876819_9192513615956017152_n.jpg


56977024_10156384965776819_5526151389731880960_n.jpg
 
Även min Rollo har blivit kastrerad, dock hemma. Han var en riktig ligist att sedera, vi flög som vantar jag och veterinären. När han sen just var redo att skäras så ramlade min son och slog i näsan med blodbad som resultat. Så stallet såg ut som ett slakteri när vi var klara😱 Allt läkte utan komplikationer dock, ärligt talat gjorde jag ingenting mer än lät honom gå med flocken på lösdrift, skönt!
3245FA79-7AC1-4F9B-A052-BAA308334D1E.jpeg
 
Jag tycker det är jätteroligt att mysa runt och fota våra hästar, men det blir av alldeles för sällan. Här har vi världens torka och grönskan är ännu lite blyg men på gång, och en solig vårkväll gjorde jag slag i saken.

Varning! Bildbomb!

Min älskade Frank, som snart flyttar hem till sin nya matte :arghh::cry::heart

MOcNEHb.jpg


6uOKomV.jpg


Ym8Ij2g.jpg


9rHjT4y.jpg


OCH3MpI.jpg


H9DJ4VK.jpg


Bonusbilder på båda åringarna.

hFklr84.jpg


j9zY5Hy.jpg
 
Och sist men definitivt inte minst!

Ta daaaa! Grisen! (Häst med humor, "Fall to your knees and worship me" typ)

pih4Rwj.jpg


RzmkUzg.jpg


QAHksvN.jpg


Tyvärr räcker inte mina Photoshop-skills till för att rädda denna.

xpt8JZ8.jpg


YayZiJY.jpg


Typisk Gris, hon går inte, hon spankulerar.

BADJ0rk.jpg


Väldigt talande bonusbild, en typisk dag hos oss :rofl: Stig skulle bra gärna vilja vara med och leka tror jag.

fpTADIZ.jpg
 
Tycker Torsten ser väldigt tunn ut. Ganska ofta ser jag revben när han rör. Han går på bra bete och vi lägger in lite hö i lösdriften på kvällarna då de ofta vill stå där inne och vila och han har ingen mask..

Är jag bara lite nojjig? De andra hästarna han går med så är det en som är i bra hull och de andra två för tjjocka.
 
Tycker Torsten ser väldigt tunn ut. Ganska ofta ser jag revben när han rör. Han går på bra bete och vi lägger in lite hö i lösdriften på kvällarna då de ofta vill stå där inne och vila och han har ingen mask..

Är jag bara lite nojjig? De andra hästarna han går med så är det en som är i bra hull och de andra två för tjjocka.

Kanske är i växtfas och leker mkt samtidigt? Mata honom lite extra om du är orolig. Min -18 växte mkt ett tag på både höjd och allt och smalnade av en del samtidigt men fick lite lusern och blev snabbt fin igen.
 
Hårdträning för Torsten dvs vi tar ett extra varv på ridbanan på väg till ny hage. Han har blivit supersocial och trevlig att hålla på med nu. Han går på lösdrift men vi har 2 i hagen som som går in på nätterna.

Bild från häromdagen
69728981_10156726140626819_6430761589208514560_n.jpg


Inte den bästa mor min lutar kameran och det är motljus men tycker han är ganska fin men jag är ju väldigt partisk :D

Från början av augusti. Körde hela 2 varv på ridbanan. (Vi brukar köra ett varv lite då och då när vi går igenom ridbanan till hagen)

 
Jag la upp tidigare i tråden när min fina calle var nyfödd att han eg skulle säljas. Han har vart ute i omgångar men när det väl kommer till kritan så vill jag ju inte sälja! Så nu har tom sambon accepterat att han är här för att stanna 🥰
Nog har jag sett vackrare hästar men jag är så kär, i hans snälla ögon och kloka huvud. Snällare föl och unghäst har jag inte kunnat drömma om och han får mängder med lovord från alla som ska hantera honom.
Nu ska han få stå med jämnåriga medans jag prövar lyckan i annan del av landet. Saknar honom varje dag!

Så här såg han ut tidigare i sommar. 1+ år och 150 cm. Hip hop-quite easy
IMG_20190809_113534.jpg
 
Även om det är en bit kvar till inridning, börjar jag att fundera på det. Kommer att lämna iväg för inridning och visning på treårs. Har ett par intressanta ställen på listan. Hur långt i förväg behöver man börja ta kontakt och boka in detta? Tidigare ridit in själv så detta blir första gången jag lämnar iväg.
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
2
· Visningar
337
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
381
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp