Idag åkte hon transport och ingen dog, ingen skadades och inga större dramtiska händelser inträffade 😭 Så. Jäkla. Lättad. Domosedan och storasyster som sällskap, så åkte vi några kilometer försiktigt utan incident. Hästen är ju inte ens ängslig men det dumma djuret slår med frambenet då hon blir energisk (och eftersom hon är en riktig vessla är detta 90% av tiden) och hon slår HÖGT, inga problem att få upp fötterna över frambomen ävennär den sitter på högsta hålet. Hon stampade lite idag men den värsta udden var ur henne. Nu skall jag pusta, återhämta mig, och så skall vi se när ryttaren kan ta hem henne för inridning.
 
Min lilla får vänta till våren innan det blir inridning. Vi har inte bråttom på något vis och hon ska ju heller inte visas eller så. Så hon kan gott vänta lite till. Vi promenerar, påbörjat tömkörning och arbetar lite med andra "viktiga att kunna saker" som parkera vid pall och arbete från marken!

Men hon blev så vuxen helt plötsligt och det känns som att jag missade det helt :nailbiting:

IMG_20201012_132401_894.jpg
 
Shit, shit, shit


Torsten 'är "klar" hos beridaren :eek: Det innebär att jag ska åka dit och sitta upp. Nästa torsdag åker jag dit rider när hon är med. Kanske gör samma sak på fredagen, Vi hämtar honom på fredagen.

Då är det bara jag som ska hålla igång.

Hon gillar Torsten skarpt. En riktigt pajas säger hon. Nu är ha styrbar, travad och galopperad på och reagerar inget på sadelgjorden. Så skönt
Nu behöver han hem och vila. Jag tänkte sitta upp på honom några ggr och skrtta ut i skog och mark med sällskap innan han ställs av helt.

Inridaren vill väldigt gärna vara med och starta igång honom till våren.
 
Igår hämtade vi hem Torsten. Hur lätt som helst gick rakt på transporten. Tanterna skrek en del åt honom när vi släppte ihop dem imorses.

Han är helt på det klara med att sitta upp. Inga problem nu är han lite trött i skallen så en vintervila är riktigt behövlig. Ska sitta upp och risa idag bara för att att kommit upp ch fortsätta med samma som inridaren gjorde.

Helt underbart att få sitta på sin egna häst. Han är en riktigt cool individ.

122994461_947510835773469_2095042261311940861_o.jpg


Gasen är lite sisådär med men bromsen fungerar klockrent :D

Liten filmsnutt när hon visade honom (innan jag satt upp)
 
Hämtade hem min sista -18 från betet för 2 veckor sedan och har ridit in 2 st -18 hittills. Nu ska dom två få vila medan dom andra 3 -18 ska bli inridna. Dom två som nu är inridna har varit riktiga a-barn. Allt har bara fungerat på alla sätt och vis. Skulle inte förvåna mig om de andra är helt ”galna” istället 🙈😄
 
Jag har också en 2018, Islandshäst, valack. Han har inte gjort så mycket än, åkt transport till och från bete. Provat träns och sadel, varit ute på promenader med matte.

Skjótur är en väldigt cool kille, även om han har lite egna idéer. Man får passa vid grinden för får han en halv chans så smiter han med. Snäll att greja med, men kan försöka bita hovslagaren om hon håller på ”för länge”.
Älskar mat och kan se riktigt elak ut om det dyker upp en hink han inte får titta i direkt. Inte riktigt van att unghästar lägger på öronen på det sättet, men han är buffligare eller hårdare än de andra för övrigt.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
270
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
407
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp