På torsdag väntas det ridprov. Misstänker att han fått halsinfektin eller något igen. LIte svullen och orkar ingenting.

Vilat en vecka borde vara full av energi. 3 varv i trav på volten sen ville han stanna.

Satt upp och han vart så seg så att han snubblade.

Får se vad de säger jag är rätt nervös för att sitta upp med all den fina utrustningen på då han är rätt bökig att hantera.

Han är ju vallack med dålig koll på sitt stora huvud :D
 
phu...

Helt mörböltad men ändå glad.

Gjorde ridprovet. Hästen skötte sig med bravur. trots sitt bängliga huvud. Jag vart mer svett innan uppsittning än efter :rofl:

Vetrinären och djurvårdaren vart lika korta i rocken som jag.

Väldigt lindrigt så inget vi behöver göra något åt. Han låter och tappar ork fort men det är inte luftstrupning. Känns ändå skönt att ha uteslutit det.

Nu ska vi på med skor i bak och se om det kan hjälpa honom samt mer energi. Ska se över foderstaten ordentligt igen och se om det finns något mer vi kan göra.

Har ni några tips på bra sätt att få upp energinivån?

273320806_10158807043036819_8149347835522444691_n.jpg
 
Vi gav Tosten lite nytt fder med extra energi. Trodde vi O_o Torsten har vägrat äta det. Han fick de p morgonen och sitt vanliga på kvällen och varje kväll har han ätit med god aptit tills vi bytte helt.

Stallägaren har sagt att Nej han äter det inte det ligger massor kvar för han puttar ut det i boxen. Vi kommer ut hittar ingenting.

Visar sig att stalägarens matglada labrador har städat upp efter herr Torsten så vi trodde vi hade ökat p energin när den i själva verket minskade och lilla matglada hunden blev tjockare och tjockare :rofl:

Testade ett nytt igår. Ratade han men stallägaren hade lite musli med högt energi som han åt utav så nu blir det det istället. Ska vi se så han inte kommer orka mer :)
 
Såg inlägget nu stavar som en kratta med det här tangentbordet.

Torsten har tappat tänder så han har även lite svårt att äta. Är det vanligt att mjölktänderna är så sena?

Jag hade ute tandkontroll och tog vargtänder på honom för 1 år sen och då sa de att han hade en riktig bebismun.
 
Jag var och fick tänderna fixade på Lillen idag, han hade en mjölktand fram på trekvart som togs bort.

Han skötte sig prickfritt (skönt då jag åkte ensam) och lastningen tog bara 4 minuter hemma och 2 på kliniken. Han är verkligen inte berest så jag är så himla glad över hur smidigt allt gick :love:.
5C3397A7-3E06-4AB8-AF32-4FF5C32B56E6.jpeg
 
Hallå vi borde starta upp denna grupp igen!
Jag har en liten arabdam som är född 2018 som jag importerade för 1 år och 3 månader sedan. Nu har vi äntligen hittat en vettig stallplats och därmed påbörjat träningen lite mer. Hon rids nu ca 3 dagar/vecka. Hittills bara skritt då mina hjärnspöken ligger kvar lite. Hon var väldigt rädd för människor när jag fick hem henne så det har varit en bit hit. Framförallt när stallplatserna har krånglat så himla mycket så vi har inte riktigt kunnat jobba. Min målsättning är att kunna rida någon LC i slutet av nästa sommar :)

Vad gör ni med era 18: or??
 
Hallå vi borde starta upp denna grupp igen!
Jag har en liten arabdam som är född 2018 som jag importerade för 1 år och 3 månader sedan. Nu har vi äntligen hittat en vettig stallplats och därmed påbörjat träningen lite mer. Hon rids nu ca 3 dagar/vecka. Hittills bara skritt då mina hjärnspöken ligger kvar lite. Hon var väldigt rädd för människor när jag fick hem henne så det har varit en bit hit. Framförallt när stallplatserna har krånglat så himla mycket så vi har inte riktigt kunnat jobba. Min målsättning är att kunna rida någon LC i slutet av nästa sommar :)

Vad gör ni med era 18: or??
Är hon precis inriden?😊
Mina förbereds inför 5 års säsongen, nästa vecka ska dom få prova lite högre hinder, sen trappa ner inför vintervila och vi siktar på tävlingstarter i feb/mars igen🙂
 
Är hon precis inriden?😊
Mina förbereds inför 5 års säsongen, nästa vecka ska dom få prova lite högre hinder, sen trappa ner inför vintervila och vi siktar på tävlingstarter i feb/mars igen🙂
Jag skulle nog inte ens med god vilja kalla henne inriden. Hon är insutten i skritt. Trav och galopp har vi inte provat än.
 
Aha, är de det som är dina hjärnspöken att trava och galoppera på henne?
Ja och nej skulle jag säga. Hon var så himla osäker med ryttare så pass länge. Allmänt rädd för folk. Och när man gör något nytt så är det lätt hänt att saker blossar upp igen. Så jag tar det lite lugnt och försiktigt så får vi se när traven kommer :)
 
Jag har skickat iväg min för igångsättning, det verkar funka bra och jag har varit där och ridit honom.
Jag har fått ta bort min andra häst för en månad sedan och jag är i valet och kvalet om jag ska köpa en till och ta hem Lillen när han känns klar. Eller om jag ska stalla upp i ett grannstall i vinter.

Min 6-åriga dotter rider på ridskola så en b -ponny till henne kanske vore rimligt. Men jag tror inte hon är så intresserad att en egen ponny är en bra idé.
 
Här gör vi både stora framsteg och något rejält tramp bakåt.
Damen har fått skor. På tre fötter. För vid den 4e så tappade hon tålamodet totalt. Lädergrimman gick sönder av ett pyttelitet ryck och så var hon lös och tyckte att det var lämpligt att gå in mellan boxarna. Där står det hinkar, trappallar osv osv. Och hon hatar när saker nuddar hennes bakben.... Så där hoppade hon runt nån minut där med pallar runt benen innan hon återfick hjärnan och insåg att man måste backa ut.

Hon är så jäkla faschinerande dock. När saker bara "händer" så blir hon jätterädd. Men när hon själv efter detta spektakel går emot saker med bakbenen så är hon helt chill. Beräknande ser hon ut att vara nästan. Det är väl därför den träningen inte går framåt. Tränar en hel del på att hon ska gå emot saker med bakbenen. Och under träningen är det 100% chill. För hon vet att det kommer. Men när saker "bara händer" så håller en liten häst på att dö, tror hon. Det är tur att hon är den typen som aldrig tappar hjärnan helt utan alltid är påverkbar. Nu hade vi bara oflyt med att grimman gick sönder.

Och inte att förglömma - inte ett märke på hela hästen. Trots trappallen i metall som jag tänkte "Jahopp, nu bryter hon benen av sig". Jag fattar inte hur det går till, men hon har sån sjuk koll på sin kropp när det händer något.

Men hursom, med dessa tre skor så är hon SJUKT fin på töm! Rör sig så jäkla bra att jag direkt har förlåtit henne för hennes äventyr mellan boxarna. Nu hoppas jag bara att hovis inte tappade sugen totalt på att komma tillbaka. Är hon på bra humör ikväll så har jag bestämt mig för att prova att trava. Har fått igång pulsmätaren igen så det är enkelt att hålla koll på hur pass stressad hon ev är.

Och så fortsätter jag grunna på hur jag ska träna detta med bakbenen där hon ska bara "råka" nudda saker. En stor boll i boxen kanske? Har någon idéer så är jag mer än öppen för förslag!
 
Här gör vi både stora framsteg och något rejält tramp bakåt.
Damen har fått skor. På tre fötter. För vid den 4e så tappade hon tålamodet totalt. Lädergrimman gick sönder av ett pyttelitet ryck och så var hon lös och tyckte att det var lämpligt att gå in mellan boxarna. Där står det hinkar, trappallar osv osv. Och hon hatar när saker nuddar hennes bakben.... Så där hoppade hon runt nån minut där med pallar runt benen innan hon återfick hjärnan och insåg att man måste backa ut.

Hon är så jäkla faschinerande dock. När saker bara "händer" så blir hon jätterädd. Men när hon själv efter detta spektakel går emot saker med bakbenen så är hon helt chill. Beräknande ser hon ut att vara nästan. Det är väl därför den träningen inte går framåt. Tränar en hel del på att hon ska gå emot saker med bakbenen. Och under träningen är det 100% chill. För hon vet att det kommer. Men när saker "bara händer" så håller en liten häst på att dö, tror hon. Det är tur att hon är den typen som aldrig tappar hjärnan helt utan alltid är påverkbar. Nu hade vi bara oflyt med att grimman gick sönder.

Och inte att förglömma - inte ett märke på hela hästen. Trots trappallen i metall som jag tänkte "Jahopp, nu bryter hon benen av sig". Jag fattar inte hur det går till, men hon har sån sjuk koll på sin kropp när det händer något.

Men hursom, med dessa tre skor så är hon SJUKT fin på töm! Rör sig så jäkla bra att jag direkt har förlåtit henne för hennes äventyr mellan boxarna. Nu hoppas jag bara att hovis inte tappade sugen totalt på att komma tillbaka. Är hon på bra humör ikväll så har jag bestämt mig för att prova att trava. Har fått igång pulsmätaren igen så det är enkelt att hålla koll på hur pass stressad hon ev är.

Och så fortsätter jag grunna på hur jag ska träna detta med bakbenen där hon ska bara "råka" nudda saker. En stor boll i boxen kanske? Har någon idéer så är jag mer än öppen för förslag!
Kanske missförstår inlägget men varför fångade ni inte bara in henne och satte på sista skon också? Det är ju träning i sig att låta hovslagaren hantera bakbenen. Hade inte velat träna min häst med bara tre skor. Hellre bara skodd fram då.
 
Kanske missförstår inlägget men varför fångade ni inte bara in henne och satte på sista skon också? Det är ju träning i sig att låta hovslagaren hantera bakbenen. Hade inte velat träna min häst med bara tre skor. Hellre bara skodd fram då.
Vet du vad triggerstapling är?

Om inte så kommer en snabb förklaring här;

1670230997121.png


Det är inga som helst problem att hantera bakbenen på henne. Jag kan ta överallt på henne och bända, vrida och göra vad jag vill. Det är inga som helst problem. Hon tröttnade för att hovis var långsam. 1,5 h för tre hovar. Det var lite för mycket på en gång.

Men att fortsätta hantera en häst som just har gått igenom ett trauma - det är inget som gynnar någon. Det finns ett talesätt "Set them up for success". Det tycker jag om att göra. Att hålla på och utsätta henne för att bli skodd när hon låg på typ nivå 7-8 på triggerskalan efter traumat är inte rimligt nånstans. Då kan hon gå med tre skor några dagar. Det dör hon inte av.
 
Vet du vad triggerstapling är?

Om inte så kommer en snabb förklaring här;

Visa bifogad fil 107128

Det är inga som helst problem att hantera bakbenen på henne. Jag kan ta överallt på henne och bända, vrida och göra vad jag vill. Det är inga som helst problem. Hon tröttnade för att hovis var långsam. 1,5 h för tre hovar. Det var lite för mycket på en gång.

Men att fortsätta hantera en häst som just har gått igenom ett trauma - det är inget som gynnar någon. Det finns ett talesätt "Set them up for success". Det tycker jag om att göra. Att hålla på och utsätta henne för att bli skodd när hon låg på typ nivå 7-8 på triggerskalan efter traumat är inte rimligt nånstans. Då kan hon gå med tre skor några dagar. Det dör hon inte av.
Jag vet vad triggerstapling är och kan konstatera att vi har helt olika syn på saker och ting.
 
Jag vet vad triggerstapling är och kan konstatera att vi har helt olika syn på saker och ting.
Du tycker alltså att vi skulle ha tvingat henne att bli skodd i det läget att hon är så upprörd att hon tyckte att det var äckligt att få täcke på sig? Till vilken nytta? Varför? Tror du att det är så skadligt att gå med 3 skor i 4 dagar? Eller är det någon form av att hästen minsann ska klara av att få på sig skor även efter ett trauma?
 
Du tycker alltså att vi skulle ha tvingat henne att bli skodd i det läget att hon är så upprörd att hon tyckte att det var äckligt att få täcke på sig? Till vilken nytta? Varför? Tror du att det är så skadligt att gå med 3 skor i 4 dagar? Eller är det någon form av att hästen minsann ska klara av att få på sig skor även efter ett trauma?
Nu hittar du på vad du vill att jag ska tycka så du kan gå lös.
Varför gå i försvarsställning av att ngn annan tycker något annat?
Jag skrev endast att jag kan konstatera att vi har helt olika syn på saker och ting.
 
Nu hittar du på vad du vill att jag ska tycka så du kan gå lös.
Varför gå i försvarsställning av att ngn annan tycker något annat?
Jag skrev endast att jag kan konstatera att vi har helt olika syn på saker och ting.
Med det så tolkar jag det som att du tycker att jag har gjort något fel. Då får du gärna tala om vad det är du tycker att jag har gjort fel, något annat känns liksom bara otrevligt. Det är därför jag frågar.
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
685
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
259
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
403
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp