Till er som är mer erfarna, hur snabbt kan man åka släp med fölis??

Kan tyckas som en konstig fråga, men underlaget i hagen är riktigt kass. Mkt snö, med REJÄL skare på. Hon har inte tagit mer än nåt galoppsprång här o där, och det är ju viktigt att de kommer igång och rör på sig. Jag funderade därför på att boka ridhuset och åka dit en timme o släppa dem så att hon kan springa! Det verkar nämligen dröja innan snön försvinner verkar det som...

Idag ska jag åka o hämta halm så att de kan vara ute lite mer. Så går det när man beslutar sig för att titta ut när matte är vrålsjuk!
 
Till er som är mer erfarna, hur snabbt kan man åka släp med fölis??

Kan tyckas som en konstig fråga, men underlaget i hagen är riktigt kass. Mkt snö, med REJÄL skare på. Hon har inte tagit mer än nåt galoppsprång här o där, och det är ju viktigt att de kommer igång och rör på sig. Jag funderade därför på att boka ridhuset och åka dit en timme o släppa dem så att hon kan springa! Det verkar nämligen dröja innan snön försvinner verkar det som...

Idag ska jag åka o hämta halm så att de kan vara ute lite mer. Så går det när man beslutar sig för att titta ut när matte är vrålsjuk!
Alltså det finns ju de som kör sto + föl på fölbrunsten till station. Oftast går det bra men jag hade personligen avvaktat och försökt få till bättre underlag i hagen istället. Skotta och grusa upp en bit så de kan röra sig?
 
Alltså det finns ju de som kör sto + föl på fölbrunsten till station. Oftast går det bra men jag hade personligen avvaktat och försökt få till bättre underlag i hagen istället. Skotta och grusa upp en bit så de kan röra sig?
Skotta en hel hage med djup skare?

Jag blir klar lagom tills snön har smält bort.
 
Till er som är mer erfarna, hur snabbt kan man åka släp med fölis??

Kan tyckas som en konstig fråga, men underlaget i hagen är riktigt kass. Mkt snö, med REJÄL skare på. Hon har inte tagit mer än nåt galoppsprång här o där, och det är ju viktigt att de kommer igång och rör på sig. Jag funderade därför på att boka ridhuset och åka dit en timme o släppa dem så att hon kan springa! Det verkar nämligen dröja innan snön försvinner verkar det som...

Idag ska jag åka o hämta halm så att de kan vara ute lite mer. Så går det när man beslutar sig för att titta ut när matte är vrålsjuk!

Lagen säger:

Dräktiga ston
Du får inte transportera ett dräktigt sto

  • mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
  • tidigare än 7 dygn efter fölningen.
Tar transporten längre tid än ett dygn får inte det dräktiga stoet transporteras om det är mindre än sex veckor kvar till fölningen.

Föl
Ett föl måste vara minst 7 dagar och naveln ska vara helt läkt innan du får transportera det.
 
Jo fast hur mkt hjälper det då? De behöver ju lite yta om de ska springa.

Hade jag haft maskin så hade det ju varit enkelt, men att handskotta fastfrusen snö, hur ska ens det gå till?

@Gabby_Ossi Jag har koll på lagen, men tack ändå :D
Angående snön så vet inte jag hur du ska ta dig till, jag vet inte hur det ser ut hos er. Att skotta upp ett manegespår, fyrkant + två diagonaler, hur menar du att de inte skulle kunna springa där? Vet folk som har skottat o grusat gårdsplanen samt hägnat in för att föl + sto ska gå där en stund.
Jag hade ju hellre lagt en heldag på att fixa till hagen eller nån annan yta hemmavid, än att sätta mig för att köra ett föl till ridhus för att det ska få springa av sig. Men alla är vi olika.
 
Angående snön så vet inte jag hur du ska ta dig till, jag vet inte hur det ser ut hos er. Att skotta upp ett manegespår, fyrkant + två diagonaler, hur menar du att de inte skulle kunna springa där? Vet folk som har skottat o grusat gårdsplanen samt hägnat in för att föl + sto ska gå där en stund.
Jag hade ju hellre lagt en heldag på att fixa till hagen eller nån annan yta hemmavid, än att sätta mig för att köra ett föl till ridhus för att det ska få springa av sig. Men alla är vi olika.

Ja, tex är du nog inte vrålförkyld. Att lägga en hel dag på en sådan sak skulle inte ens gå för min del.

Jag har ingen gårdsplan, annars hade det absolut varit en lösning.
 
Det blir tidig resa för dem! Jag har ju haft misstankar om att lite av efterbörden är kvar, eftersom den inte kom ut hel. Stoet äter inte riktigt som hon bör, och det blev inte bättre när jag gav henne aptithöjande pulver. Så vi har tid kl 13:15 på kliniken. Himla skönt att ha kliniken 5 min bort ibland.

Och himla skönt att fölis är så lätthanterad som hon ändå är. Annars hade detta kunnat bli knepigt. Hon får följa med så nu ska jag gå ut o bädda släpet.
 
Det blir tidig resa för dem! Jag har ju haft misstankar om att lite av efterbörden är kvar, eftersom den inte kom ut hel. Stoet äter inte riktigt som hon bör, och det blev inte bättre när jag gav henne aptithöjande pulver. Så vi har tid kl 13:15 på kliniken. Himla skönt att ha kliniken 5 min bort ibland.

Och himla skönt att fölis är så lätthanterad som hon ändå är. Annars hade detta kunnat bli knepigt. Hon får följa med så nu ska jag gå ut o bädda släpet.

Har du ingen veterinär som kan komma ut?
 
Nej. Och resan gick jättebra! Är ju bara 5 min bort.

Min vanliga var på kurs 20 mil bort.

Det är inte resan i sig utan infektionsrisken med att ta fölet till en ny miljö, speciellt en klinik där många hästar kommer och går, innan naveln läkt ordentligt som kan vara riskfyllt. Men sålänge det är kort besök och de inte behöver lägga sig ner klarar det förhoppningsvis sig.
 
Det är inte resan i sig utan infektionsrisken med att ta fölet till en ny miljö, speciellt en klinik där många hästar kommer och går, innan naveln läkt ordentligt som kan vara riskfyllt. Men sålänge det är kort besök och de inte behöver lägga sig ner klarar det förhoppningsvis sig.
Jo det vet jag. Det var ett kort besök, vi gjorde en foalcheck när vi ändå var där så har vi koll på hur det står till med fölungen med.
 
Nu har jag fått alla resultat från veterinären och allt ser bra ut! Fölungen låg i topp på antikroppar så det känns riktigt bra. Jag väntade inte på resultatet där utan lastade och stängde så fort proverna var tagna, allt för att försöka undvika ev smitta.

Ibrizaa (märren) sköljdes 2 ggr och sedan fick hon livmodersammandragande och något mer som jag inte kommer ihåg vad det var, och jösses så mkt gojs det kom ut efter det! Så det gjorde nog nytta iaf.

Nu verkar hon faktiskt ha mkt mer aptit! Hon låg oxå ner o sov idag efteråt, vilket är första gången jag sett i kameran. Enligt veterinären så verkar hon ha haft en mkt tung fölning med mkt eftervärkar.

Spännande nog så var hon lös i magen i flera veckor innan fölningen, det upphörde ganska omgående efter fölningen, så troligen hade hon mkt förvärkar med.

Fölis är så himla söt när vi ska ta ut dem! Jag sätter på henne en grimma som sele runt kroppen och nu har hon lärt sig vad som gäller! Det är trav genom hela stallgången :rofl::love::love:
Nu verkar hon ha lärt sig att man kan dia när mamma har täcke på med, så nu slipper mamma stå o skaka! Håller ett extra öga i kameran några timmar nu så att det inte händer nåt. Känns inte alls bra att ha täcke på märren, men vad gör man när märren står och skakar för att hon fryser så dant? :(
 
Nu måste jag skriva av mig lite.

Jag är så jävla äckligt jävla pisstrött på min märr :mad::mad::mad:

Hon har verkligen lärt sin fölunge att jag är det farligaste som finns i hela världen. :banghead::banghead::banghead::banghead:
Hon kan stå helt lugnt, äta, och vipps så händer nånting och så kastar hon sig emellan oss. Stressnivå på typ tusen.

Jag hade inte brytt mig så mkt, och bara låtit dem vara om det inte hade varit för att ena benet antagligen behöver korrigeras på fölis. Och då har vi ju bara till 3 månader på oss. Och mammahäst hjälper ju verkligen inte till!!

Idag var vi 2, så en kunde hålla i märren, så då lyckades vi efter mkt om och men få på henne en grimma så att det ska bli lite lättare att få fatt i henne iaf. Vi släpper märren och hon går o äter, jag försöker prata lite till med fölis och PANG hon kastar sig emellan, trampar mig rejält på foten och har stessnivå på tusen. Fölungen har fått det bekräftat IGEN att jag är livsfarlig :arghh::arghh::arghh::arghh:


Jag tröttnade så pass att jag tog ut märren ur boxen o släppte ut henne. Efter 5-10 min blev fölis ganska trevlig. Hon åt morötter ur min hand (eller ja, typ ostskivstunna små bitar) och jag kunde klia lite på halsen. När mamma och fölis hade slutat ropa på varandra och jag hade kunnat klappa henne lite så hämtade jag märren igen.

I samma stund som märren kommer in så blir jag TOTALT LIVSFARLIG för fölis igen. Hon försöker nästan hoppa ut ur boxen för att komma undan mig. Så det blev otroligt tydligt att det är märren som sänder ut signaler.

Vissa gånger går det ju bra, och sen smäller det till och märren hoppar emellan och är skitstressad. Ingen aning om vad som utlöser det riktigt.

Men jag har helt klart bestämt mig för att hantera fölungen UTAN märren från o med nu.
 
Lagen säger:

Dräktiga ston
Du får inte transportera ett dräktigt sto

  • mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
  • tidigare än 7 dygn efter fölningen.
Tar transporten längre tid än ett dygn får inte det dräktiga stoet transporteras om det är mindre än sex veckor kvar till fölningen.

Föl
Ett föl måste vara minst 7 dagar och naveln ska vara helt läkt innan du får transportera det.
Vad är skillnaden mellan 35 dygn och sex veckor?
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
2
· Visningar
362
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
382
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp