Funderar på om vi ska lasta lille herrn i helgen bara för att. Behöver inte åka någonstans bara lasta på och sedan ur.

Pratat med flera nu som tydligen fått ge sina lugnande för att lasta första gången. Förra fölet vi hade (vilket var ju nästan 10 år sedan) var bara att lasta på och åka men då var han bra mycket mildare än Torsten.

Nu fungerar hanteringen riktigt bra. Vi gör ju inte så mycket. In och ut från hagen, lyfter lite ben då och då.
Slängde på en filt häromdagen då det ösregnat under dagen så alla var sjöblöta när de kom in. Då slängde vi på en filt och gnuggade honom lite torr. Får ha rejäl koll på munnen hans för han bits rätt rejält men han har slutat sparka för minsta lilla.

Han kom in med ett sår på bogen. Troligtvis skrapat upp det på antingen sten eller träd men det var hur lugnt som helst att tvätta rent och sen spraya på blåspray. Lite fundersam och svårt att stå still men ändå lätthanterad. Ska bli kul at se vad hovslagaren säger på fredag :D
 
Frank har fått ny grimma I storlek cob av sina nya matte. Den var lite läskig först men det gick över :grin::heart
IMG_20190201_212343_942.jpg
 
Så fin han blev!
Min lilla arabflicka kan fortfarande ha sin fölgrimma, men det började bli lite på gränsen, så hon fick en ponnygrimma häromdagen. Så olika de kan vara, redan nu!

Haha ja, det skiljer nog en del mellan dem på höjden också skulle jag gissa :laugh: Fölgrimman fick vi byta ut när han var 3 månader gammal.
 
Haha ja, det skiljer nog en del mellan dem på höjden också skulle jag gissa :laugh: Fölgrimman fick vi byta ut när han var 3 månader gammal.
Det gör det nog! Jag väntar med att mäta tills 1 årsdagen så att man vet ungefär vart de landar. Men jag tror att morsans ena som är halvsyskon med min redan är 150 :eek: Renrasig arab även hon. Tror hon landar på typ 165 om hon fortsätter som innan.

Min lär nog bli lite mer bekväma 155-158 (hoppas jag, hon lär säker vandra upp mot 160 hon med :cautious: )
 
Ytterligare ett kolikanfall på herrn. Nu startar vi en utredning. Denna gång var det ganska lindrigt men ändå.

Lämnat träckprov för att få mask uteslutet till att börja med. Han dricker ordentligt både inne och ute så vi kan utesluta detta.

Inga känningar på någon av de andra hästarna heller och då har vi en ponny som kan vara känslig.

Hatar detta.
 
Ytterligare ett kolikanfall på herrn. Nu startar vi en utredning. Denna gång var det ganska lindrigt men ändå.

Lämnat träckprov för att få mask uteslutet till att börja med. Han dricker ordentligt både inne och ute så vi kan utesluta detta.

Inga känningar på någon av de andra hästarna heller och då har vi en ponny som kan vara känslig.

Hatar detta.

Hur har det går för er? Hoppas lille herrn har repat sig :heart
 
Hur har det går för er? Hoppas lille herrn har repat sig :heart

Inte hittat någon orsak. Han har inte haft tillstymmelse till kolik sen sist. Vi har flyttat ut extra vattenhinkar och flyttat på höet. Ena vattenkaret stod där det var extra geggigt och hästarna ville inte gå dit och dricka.

Håller noga koll på honom. Växer som hejsan igen.
 
Min ettåring växer så det knakar och jag tycker hon börjar bli lite tunn trots det finns gräs+fri tillgång på hösilage med bra värden i hagen. Hon diar enstaka gånger fortfarande också då hon går med mamma i hagen, (bor såklart i egen box. )

Är inte jätteglad för att stoppa i en massa kraftfoder i föl/åringar men känner att hon kan nog inte äta mer hösilage/gräs än vad hon redan gör. Vad hade ni gett? Lucern?
 
Min ettåring växer så det knakar och jag tycker hon börjar bli lite tunn trots det finns gräs+fri tillgång på hösilage med bra värden i hagen. Hon diar enstaka gånger fortfarande också då hon går med mamma i hagen, (bor såklart i egen box. )

Är inte jätteglad för att stoppa i en massa kraftfoder i föl/åringar men känner att hon kan nog inte äta mer hösilage/gräs än vad hon redan gör. Vad hade ni gett? Lucern?
Om mamman har dålig mjölk så kan hon kanske gå upp i vikt av att tas ifrån mamman och då orka äta mer.

Annars skulle jag säga ett grovfoder som helt enkelt innehåller mer. Och måste man så ja, kraftfoder med. Men lusern är ju en bra början, det finns ju lite olika sorter, välj en som passar det hon behöver mest. Är hon proteintunn eller energitunn?
 
Om mamman har dålig mjölk så kan hon kanske gå upp i vikt av att tas ifrån mamman och då orka äta mer.

Annars skulle jag säga ett grovfoder som helt enkelt innehåller mer. Och måste man så ja, kraftfoder med. Men lusern är ju en bra början, det finns ju lite olika sorter, välj en som passar det hon behöver mest. Är hon proteintunn eller energitunn?

Hon kommer att fortsätta gå med mamman och två andra i hagen så det är inget alternativ att dela på dem.
Det är höga värden i det hösilaget dem äter samt får fri tillgång därav jag inte byter hösilage utan vill komplettera. Hon är proteintunn.
Har hållt sig jättefin och rund/fint musklad hela vintern men tror det är pälsfällningen och växtfas som dragit igång viktminskningen.
 
Hon kommer att fortsätta gå med mamman och två andra i hagen så det är inget alternativ att dela på dem.
Det är höga värden i det hösilaget dem äter samt får fri tillgång därav jag inte byter hösilage utan vill komplettera. Hon är proteintunn.
Har hållt sig jättefin och rund/fint musklad hela vintern men tror det är pälsfällningen och växtfas som dragit igång viktminskningen.
Är hon proteintunn så är det ju väldigt enkelt att lägga till soja eller potatisprotein. Det behövs ju inte så mkt för att det ska göra skillnad.

Jag själv hade sån tur att nya stallet har hösilage med en kvot på 11, så för första gången ger jag inte min åring något kraftfoder. Utom lite krubbskrammel för att hon ska få i sig mineralerna.
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
2
· Visningar
360
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
382
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp