Hur går det för er alla med era hästar?

Har ni några planer för hösten?

Torsten skrotar runt i hagen. Fick komma in på box i helgen när det stormade så in i helskotta. Alla hästar var lite uppstissade så det var rätt skönt att få in alla i stallet när det var som värst. Han och mitt ena sto busar dagarna i ända. Känns som om hon har gått tillbaks till barndomen så sm hon håller på :D
 
Hur går det för er alla med era hästar?

Har ni några planer för hösten?

Torsten skrotar runt i hagen. Fick komma in på box i helgen när det stormade så in i helskotta. Alla hästar var lite uppstissade så det var rätt skönt att få in alla i stallet när det var som värst. Han och mitt ena sto busar dagarna i ända. Känns som om hon har gått tillbaks till barndomen så sm hon håller på :D

Min 2 åring gör inte så mkt ännu mer än växer.. Den har väldigt långa ben....Jag undrar mest hur stor den tänker bli egentligen, hehe.
Ska röntgas nu i vår som vi alltid gör med våra för att kolla om det finns ngt eller ej. Skulle det finnas ngt så plockas det bort och de får vila till hösten vilket gör det lagom tills det är dags för inridningen. Har tänkt att den ska gå på bete som vanligt mellan maj-okt ca. Beroende på väder såklart men tänkte börja med inridningen i okt/nov. Rida i alla tre gångarterna. Sen får den vila tills ca 6 veckor innan 3 års då den kommer att skickas till utbildningstall som ska visa den på 3 års testet. Så är tanken iaf men som vi alla vet så går det inte alltid att styra med djur :)
 
Min gör ingenting mer än äter, sover och leker. Det är ett väldigt lugnt gäng han går med, de äter mer än leker. Hittills har han varit okomplicerad i all vardagshantering såsom verkning, lastning osv. Han kommer få gå med sina kompisar på bete och komma in till hösten för att börja skola. Han ska röntgas också nångång
 
Hur går det för er alla med era hästar?

Har ni några planer för hösten?

Torsten skrotar runt i hagen. Fick komma in på box i helgen när det stormade så in i helskotta. Alla hästar var lite uppstissade så det var rätt skönt att få in alla i stallet när det var som värst. Han och mitt ena sto busar dagarna i ända. Känns som om hon har gått tillbaks till barndomen så sm hon håller på :D

Vi satsar på Eklunda Open och inridning(om hon ser skapligt färdig ut i kroppen, hon kommer bli stor)till hösten för vår dam e. Action Man-Cornetto. Storasyster var så rädd att åka transport i den åldern så vi kom aldrig iväg på något löshoppningschampionat, så jag är verkligen taggad på detta nu:bump:
 
En liten fråga till er här, hur stora är era nu? Jag köpte ju mig en f. 18 för ett år sedan. Det är visserligen en korsning så hon kan ju växa lite hur som helst men jag har ingen aning om hur stora dom "brukar" vara i den här åldern och blev nyfiken på hur hon "står" sig mot de som är lika gamla storleksmässigt :)
 
En liten fråga till er här, hur stora är era nu? Jag köpte ju mig en f. 18 för ett år sedan. Det är visserligen en korsning så hon kan ju växa lite hur som helst men jag har ingen aning om hur stora dom "brukar" vara i den här åldern och blev nyfiken på hur hon "står" sig mot de som är lika gamla storleksmässigt :)
Ca 170. 😳🙈😁
 
Hur hög är din då? Min har stort bakom sig och är nog större än de flesta skulle jag tro.

Sist jag mätte var hon bara 159 men det gör inget, önskar helst att hon blir runt 162-164 och inte större. Hon var rätt stor när jag köpte henne för ett år sedan men eftersom hon är korsning kallblod/danskt varmblod så kan ju när och hur mycket hon växer variera. Så hon kanske hade växt mycket tidigt och sen stannade av en del. Inte mig emot :) men hennes mamma är väl ca 170 om jag minns rätt medan pappan (som är tinker) är om jag minns rätt under 160. Så kan ju bli hur som helst!
 
Sist jag mätte var hon bara 159 men det gör inget, önskar helst att hon blir runt 162-164 och inte större. Hon var rätt stor när jag köpte henne för ett år sedan men eftersom hon är korsning kallblod/danskt varmblod så kan ju när och hur mycket hon växer variera. Så hon kanske hade växt mycket tidigt och sen stannade av en del. Inte mig emot :) men hennes mamma är väl ca 170 om jag minns rätt medan pappan (som är tinker) är om jag minns rätt under 160. Så kan ju bli hur som helst!

Aha ok. Växer inte kallblodsraser längre? Har för mig en vän som föder upp kallblod har nämnt det iaf. 😊
 
Fick en liten vårbild på "Frank" e. Franklin som officiellt har en månad kvar tills han fyller 2 år.

IMG_20200405_184505.jpg
 
Nu är min tvåring friröntgad och plats bokad för utbildning inför tre års nästa år (jag vet jag är tidigt ute men utbildaren är väldigt populär). Tänkte att den skulle få prova löshoppa ngn/några gånger innan betet. Fortsätter värmen såhär blir det nog betessläpp tidigare än 1/5 i år.
 
Blåste halv storm. hästarna som var utanför ridhuset var sjövilda. Torsten var riktigt cool. Visst han är rejält bufflig men från att inte göra nånting. (jovisst någon enstaka promenad på ridbanan och vardaglig hantering) rakt på transporten dit och hem. In i ridhus och fattade det där med hoppning snabbt. Fick fina lovord.

Torsten tyckte det var ruggigt kul och fick en självförtroende kick.

Rillbaks om 14 dagar igen. Ska göra det 3 ggr i vår. Jag blir nog bara med på 2 då jag missade första sen kör vi e omgång till hösten. Jaghar bokat plats för inridning hos en duktig tjej till hösten som jag har stort förtroende för. Ska bli riktigt kul att få börja göra något :D

93674969_10157346018841819_2068319807232540672_n.jpg

93246293_10157346018911819_1526664735456493568_n.jpg


Filmade men det var inte så mycket att visa. Dessa 2 bilder är från filmen.
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
2
· Visningar
369
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
383
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp