Fick ett ryck och tänkte att jag skulle göra något med min 2 åring lite innan betessläpp (absolut inget avancerat). La på schabrak på ryggen samt testade med täcke. H*n har aldrig haft ngt av det på sig tidigare men tog det med ro. Den är så otroligt cool med allt. Tror inte det kommer bli särskilt svårt att rida in den i höst. Ser framemot det väldigt mycket. :D
 
Så nu vart vi iväg på löshoppning igen.

3 dje gången. Denna gång åkte han helt själv utan sällskap av ponnyn hemma. Skötte sig jättebra. Han är ju bufflig men det är ju för att vi knappt gör någonting. Det drog ut på tiden så han fick vänta i box med m¨nga skrikande hästar runtomkring. Han ar rätt cool.

Väl inne i ridhuset så gick det jättebra. Dock tog hen som höll i löshoppningen fel och trodde han var 3 och gjort detta några gånger så de sista 2 sprången vart för mycket. De skulle han inte gjort.
Hoppas på att det blri en gång till innan betet.

Inte världens bästa bild med bakbenen så långt bakom sig men han börjar se ut som en häst och inte bara en ranglig tonårsgrabb :)

96692295_10157449679431819_5707940905646817280_o.jpg
 
Så nu vart vi iväg på löshoppning igen.

3 dje gången. Denna gång åkte han helt själv utan sällskap av ponnyn hemma. Skötte sig jättebra. Han är ju bufflig men det är ju för att vi knappt gör någonting. Det drog ut på tiden så han fick vänta i box med m¨nga skrikande hästar runtomkring. Han ar rätt cool.

Väl inne i ridhuset så gick det jättebra. Dock tog hen som höll i löshoppningen fel och trodde han var 3 och gjort detta några gånger så de sista 2 sprången vart för mycket. De skulle han inte gjort.
Hoppas på att det blri en gång till innan betet.

Inte världens bästa bild med bakbenen så långt bakom sig men han börjar se ut som en häst och inte bara en ranglig tonårsgrabb :)

96692295_10157449679431819_5707940905646817280_o.jpg
Vad fin, hur stor är han? Ser jättestor ut om man jämför med min ena plutthäst..
 
Inför betessläppet håller vi på att lastträna vår Gris. Det går väldigt bra hittills men jag vill inte jäkta då hon tenderar att agera innan hon tänker och ibland hamnar i lite för svåra situationer på grund av detta. Ser så väldigt fram emot att hon skall åka på inridning i höst men också smått stressad då hon inte haft träns, sadel, löshoppat, åkt transport eller gått på cirkel runt en människa. Allt ser hinner vi med såklart men JAG skall hinna också.
Har tänkt i veckor att jag måste ta kort på henne också så jag minns hur hon såg ut. Sånt är så roligt att ha senare i livet.

Mättes till 167.5 här i veckan, 2 år och 2 månader gammal.
IMG_20200620_182632.jpg
 
Hörrni hur går det för era tvååringar?

Här går det sådär. Hon går i egen hage med ett riktigt fult sår på armbågen som kommer bli ett skönhetsfel när det läkt. Jag skrev att hon sätter sig i dumma situationer - Hon blev halt med misstänkt hovböld, allt och alla har semester, vi skulle köra till hovslagare. Hästen knallar glatt in i släpet och är förvisso uppspelt när vi rullar men inte skräckslagen. Däremot har hon sedan föltiden en ovana att slå med frambenen som en hel stridshäst, och nu kastar hon såklart upp en fot... över frambommen. Hoppar över, slår runt, vi stannar och tar ned bommarna och hon står till sist baklänges. In i släpet med mig så rullar vi hem försiktigt. Fula sår och transport som behöver service. :banghead:
Nu går hon och läker ihop så blir det väl bara att börja om med lastningen. Nästa gång försöker vi köra med sällskap och jag funderar på att ha en kort halsring så hon inte skall kunna backa så långt att hon har utrymme att slänga upp en framfot. Bommen sitter på 1.2 m höjd i transporten (högsta som går), men är man en Gris kan man vifta i ögonhöjd :cautious::meh::rage:

Sista bilden tagen innan vanställande sår
_MG_1231.jpg
 
Shit!

Blev ändrade planer herr Torsten åker redan på måndag.

Vet inte om jag tycker det är för tidigt eller om jag bara nojjar. Han föddes i juni och mäter nu till ca 165-167 i mankhöjd.

Känns om om jag måste kolla massor med grejer nu till han.
 
Jag kan typ kopiera inlägget jag skrev 16 April förutom att han inte är nykastrerad längre.
Han kom hem från betet i Augusti med en hovböld. Det är inte riktigt bra än. Har hunnit röntga och han är ok på unghäströntgen - det är ju bra det i alla fall
 
Har plockat vargtänder och en mjölktand på Grisen här i dagarna.
Sedan hon gick över bommen i transporten har jag lastat henne utan mellanvägg några gånger och fodrat i transporten. Hon har blivit lite bakskygg och har som vanligt energi upp över öronen, men nu sista gången backade hon inte av en enda gång, vilket är framsteg. Kommer ställa in mellanväggen brett efter några gånger till, och så måste vi ta stängningen av dörrarna när hon är mer bekväm. Som tur är har vi en trött syster hon kan terapi-åka med sen när vi kommer så långt. Synd bara att systern väger över 600 kg och tar upp rätt mycket plats så det inte är så smidigt. I värsta fall får vi låna b-kortsbil tills hon skall åka på inridning i slutet av oktober.
 
Fick meddelande från inridaren i fredags. Allt går bra Torsten behövde lite tid att landa på. (inte konstigt alls) Han reagerar på sadelgjorden. Hon har varit uppe3 flera gånger och beräknar kunna skritta på honom denna vecka.

Hon beskriver honom som väldigt rolig att jobba med och hon tycker han har humor.. Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta :rofl:

Ska bli skoj att få åka ner och hålsa på honom., Planen är att jag ska komma ner och rida några ggr innan han kommer hem så jag kan fortsätta hemma på samma sätt.

Känns så bra att jag tog detta beslutet att skicka iväg honom.
 
Fick meddelande från inridaren i fredags. Allt går bra Torsten behövde lite tid att landa på. (inte konstigt alls) Han reagerar på sadelgjorden. Hon har varit uppe3 flera gånger och beräknar kunna skritta på honom denna vecka.

Hon beskriver honom som väldigt rolig att jobba med och hon tycker han har humor.. Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta :rofl:

Ska bli skoj att få åka ner och hålsa på honom., Planen är att jag ska komma ner och rida några ggr innan han kommer hem så jag kan fortsätta hemma på samma sätt.

Känns så bra att jag tog detta beslutet att skicka iväg honom.

Åh så roligt och spännande. Klok utbildare som tar det lugnt när han tycker det är lite konstigt med saker :)
 
Vi har också haft träns för andra gången. Bytte till ett lite längre tvådelat bett och även om hon undrar vad för skum aktivitet det här är var hon mer nöjd med det bettet. Vi har haft sadel två gånger också och eftersom hon var så bekväm gång 2 så satte vi gjord på och så höll jag den om magen och drog åt lite som om vi skulle spänt den, och slappnade av ett par gånger. Ingen reaktion. Gör om lika nästa gång och är hon cool då spänner jag ett hål och leder henne några steg med den på. Lite babysteg eftersom hon är så väldigt livlig. Hög tid nu då hon snart ska till beridare (så fort vi törs köra henne utan stor risk för kullerbyttor i transporten).

IMG_20201011_175439.jpg
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
2
· Visningar
358
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
382
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp