Jösses vilken skillnad! :heart

Visst är det underligt? Vi tror att hans lågintensiva infektion gav med sig när vi gav en ovetenskaplig (men tipsad av veterinären) kur hippotrim.

Nånting har gjort att protein har läckt ut så han har inte kunnat lägga på sig. Nånting gjorde att det slutade läcka näring.

Nu kommer vi kunna jobba honom som vilken häst som helst snart, det trodde jag aldrig
 
CF81AB61-8160-437D-BCA7-CBDAA828C373.jpeg

Nu börjar linjerna visa sig!!
 
Torsten har börjat bli rastlös så i mellandagarna bestämde jag mig att nu får han göra något litet för att sen fortsätta vila.

Var ute på promenad i skogen med en annan häst. Han knatade på som ingenting. Vart lugn i några dagar efter det. Sen tänkt jag att äh vad fasen jag sitter väl upp och rider lite. Bestämde mig precis innan jag gick ut på banan att Nej idag sitter jag inte upp vi longerar bara och tur var det..

Överladdad häst för det här kände han igen

133361475_10158045601236819_7692041422020502033_o.jpg


135406092_10158045630521819_1443048725822095711_o.jpg



Dagen efter vart han mycket mer kontaktbar så jag satt upp och skrittade runt lite

134540687_10158047707691819_547965156616607748_o.jpg



Lite beroende på hur mildvädret/underlaget är så kommer grannen över så ska vi ta en liten tur i skogen så jag får lite draghjälp några gånger sen är det vila till våren igen.
 
Mina nyblivna 3 åringar vila helt nu. Alla inridna och springer fint i tre gångarter samt löshoppade. Nu får dom vila tills 3 årstestet, sen ska ev 1-2 ston betäckas och en ska säljas efter treårs. Är det fler som har tänkt visa i år?
Vi har tänkt visa vårt sto. Hon är pga. tråkiga omständigheter iväg på första rundan inridning nu och skall sedan tillbaka till samma tjej inför testet är tanken. Förmodligen blir det att visa på Strömsholm men vi får se lite närmare vad som passar. Hon skall sen betäckas om allt ser bra ut med hälsan. Kommer typ dö av nervositet inför testet eftersom det är så jobbigt att stå bredvid :rofl:
 
Vi har tänkt visa vårt sto. Hon är pga. tråkiga omständigheter iväg på första rundan inridning nu och skall sedan tillbaka till samma tjej inför testet är tanken. Förmodligen blir det att visa på Strömsholm men vi får se lite närmare vad som passar. Hon skall sen betäckas om allt ser bra ut med hälsan. Kommer typ dö av nervositet inför testet eftersom det är så jobbigt att stå bredvid :rofl:
Spännande!
Aha, känner du någon stress att hon kommit iväg först nu så kan jag trösta dig med att min granne skickar iväg sina tre veckor innan test för inridning. Kommer nog gå fint för er 😊
Vem planerar du att betäcka med?
Haha, jag vet hur det känns. Jag tycker det är sjukt jobbigt det sändes live förra året också 😅
 
Mina nyblivna 3 åringar vila helt nu. Alla inridna och springer fint i tre gångarter samt löshoppade. Nu får dom vila tills 3 årstestet, sen ska ev 1-2 ston betäckas och en ska säljas efter treårs. Är det fler som har tänkt visa i år?
Vi har en welsh B-ponny född 2019 jag funderar på att visa i år, om inte Corona ställer till det. Hon är inte inriden och planerar inte att göra det förrän senare i år tidigast. Löshoppad ett par gånger och gör det väldigt fint och enkelt och på "sina" höjder. Har en väldigt fin trav också och i kombination med fantastiskt temperament (och docksött utseende 🥰) så har jag haft funderingar på om hon också ska betäckas något. Men jag är inte särskilt insatt i ponnyavel så tycker det är svårt att få grepp om vad som efterfrågas, är hon intressant, vad ska jag lägga på henne, finns det någon ekonomi i det alls etc?
 
Vi har en welsh B-ponny född 2019 jag funderar på att visa i år, om inte Corona ställer till det. Hon är inte inriden och planerar inte att göra det förrän senare i år tidigast. Löshoppad ett par gånger och gör det väldigt fint och enkelt och på "sina" höjder. Har en väldigt fin trav också och i kombination med fantastiskt temperament (och docksött utseende 🥰) så har jag haft funderingar på om hon också ska betäckas något. Men jag är inte särskilt insatt i ponnyavel så tycker det är svårt att få grepp om vad som efterfrågas, är hon intressant, vad ska jag lägga på henne, finns det någon ekonomi i det alls etc?
Det finns ingen ekonomi i ponnyavel skulle jag säga. Jag har avlat ponny för att det är kul och jag hade ett superfint sto. Jag använde rätt dyr fryshingst - mest för att jag ville ha det absolut bästa som går att få tag. Den förste avkomman till detta sto såldes som 2-åring för okej peng, den andre avkomman är på utbildning nu och är inriden och riktigt fin, löshoppar gudomligt. Den ska säljas i år även om jag hoppas på hyggligt betalt har han kostat mig pengar i 4 år. Han ska visas på kvalitén i år så vi kanske ses om de visas på samma ställe.
 
Vi har en welsh B-ponny född 2019 jag funderar på att visa i år, om inte Corona ställer till det. Hon är inte inriden och planerar inte att göra det förrän senare i år tidigast. Löshoppad ett par gånger och gör det väldigt fint och enkelt och på "sina" höjder. Har en väldigt fin trav också och i kombination med fantastiskt temperament (och docksött utseende 🥰) så har jag haft funderingar på om hon också ska betäckas något. Men jag är inte särskilt insatt i ponnyavel så tycker det är svårt att få grepp om vad som efterfrågas, är hon intressant, vad ska jag lägga på henne, finns det någon ekonomi i det alls etc?

Men biiiild!
 
Det finns ingen ekonomi i ponnyavel skulle jag säga. Jag har avlat ponny för att det är kul och jag hade ett superfint sto. Jag använde rätt dyr fryshingst - mest för att jag ville ha det absolut bästa som går att få tag. Den förste avkomman till detta sto såldes som 2-åring för okej peng, den andre avkomman är på utbildning nu och är inriden och riktigt fin, löshoppar gudomligt. Den ska säljas i år även om jag hoppas på hyggligt betalt har han kostat mig pengar i 4 år. Han ska visas på kvalitén i år så vi kanske ses om de visas på samma ställe.
Misstänker det (speciellt mtp vad jag själv köpte ponnyn som nybliven ettåring för). Jag har ingen förhoppning om att tjäna några stora summor men vill kanske inte heller förlora en massa heller eftersom vi inte tänkt behålla själva. Dock är det kanske bättre att vänta med betäckning till senare och satsa på ungponny-åren eftersom jag är överårig (ja, det är vår lilla sällskapsdam jag pratar om 😅).
Hon är efter Buddy Holly, en Lillemons Lightning son. Hennes mamma är importerad från Holland och efter en prestationshingst, Whatton Copper Beech. Hon ska tydligen typa sina avkommor med extraordinär trav och trevligt temperament och det verkar vår tjej ärvt också.
 
Spännande!
Aha, känner du någon stress att hon kommit iväg först nu så kan jag trösta dig med att min granne skickar iväg sina tre veckor innan test för inridning. Kommer nog gå fint för er 😊
Vem planerar du att betäcka med?
Haha, jag vet hur det känns. Jag tycker det är sjukt jobbigt det sändes live förra året också 😅

Haha det är nog inte så illa som det känns men det gick troll i månader innan vi fick iväg henne. Tjejen säger detsamma, att det är lugnt men jag blir ändå nervös och förväntansfull :nailbiting:
Just nu lutar tankarna åt Kjento (Negro/Jazz) med Suarez och Zackorado hack i häl. Men har även en liten tanke om LN's Taktil om han "går igenom". Är det hopp eller dressyrston du funderar på att betäcka?
Åh gud... webbsändning. Det hade jag inte ens tänkt på! Får ta ett snack med henne om lämpligt uppförande innan :angel:
 
Haha det är nog inte så illa som det känns men det gick troll i månader innan vi fick iväg henne. Tjejen säger detsamma, att det är lugnt men jag blir ändå nervös och förväntansfull :nailbiting:
Just nu lutar tankarna åt Kjento (Negro/Jazz) med Suarez och Zackorado hack i häl. Men har även en liten tanke om LN's Taktil om han "går igenom". Är det hopp eller dressyrston du funderar på att betäcka?
Åh gud... webbsändning. Det hade jag inte ens tänkt på! Får ta ett snack med henne om lämpligt uppförande innan :angel:
Nej jag tror det är lugnt om hon är välhanterad och trygg i sig själv innan.😊
Det är inte jättemånga som behöver mer än 4-6 veckor på sig och det hinner ni ju utan problem 😊
Spännande! Jag gillar Kjento. Min dressyrtränare får föl efter honom i år.
Taktil är väldigt fin, blir säkert godkänd.
Det är hopp jag avlar 😊
Haha eller hur, förra året sände dom iaf inte ridproven 😅
 
Min lille herre har lyckats med konststycket att få en rostig gammal söm uppstucken rakt in i vänster framhov. Så han har tillbringat ett dygn på Skara hästakut. Lyckligtvis så gick den in långt bak vid ballen och verkar inte ha gjort någon skada. Vi hämtade hem honom igårkväll och ska nu ha penicillin i 5 dagar (jag ser inte fram emot att spruta honom)

Riktigt tur i oturen

Vi fick åka in på söndagkväll tog sin illa tid det kom in flera hästar med kolik under natten en direkt efter oss. Den hästen var riktigt dålig. Prtade länge med ägarna när de var där innan de lämnade hästen och åkte hem. Vi frågade på klinken om de kunde berätta hur de gått och de får ju inte säga något men de berättade om att alla kolikhästar de fått in så hade alla klarat livhanken och det kändes bra.

Nu kommer det troligtvis bli en liten hovböld men det är rätt läge för en nu med massa snö och torra fina hagar.

Sånt där kan ju vara riktigt otäckt annars
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
2
· Visningar
328
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
381
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp