Min lille herre har lyckats med konststycket att få en rostig gammal söm uppstucken rakt in i vänster framhov. Så han har tillbringat ett dygn på Skara hästakut. Lyckligtvis så gick den in långt bak vid ballen och verkar inte ha gjort någon skada. Vi hämtade hem honom igårkväll och ska nu ha penicillin i 5 dagar (jag ser inte fram emot att spruta honom)

Riktigt tur i oturen

Vi fick åka in på söndagkväll tog sin illa tid det kom in flera hästar med kolik under natten en direkt efter oss. Den hästen var riktigt dålig. Prtade länge med ägarna när de var där innan de lämnade hästen och åkte hem. Vi frågade på klinken om de kunde berätta hur de gått och de får ju inte säga något men de berättade om att alla kolikhästar de fått in så hade alla klarat livhanken och det kändes bra.

Nu kommer det troligtvis bli en liten hovböld men det är rätt läge för en nu med massa snö och torra fina hagar.

Sånt där kan ju vara riktigt otäckt annars
Jag kom också precis hem från kliniken med en häst med spiktramp (inte -18). Hennes satt mitt i hoven vid strålen så var skapligt orolig för både hovben, strålben och bursa mm. Förhoppningsvis har hon också klarat sig med blotta förskräckelsen.


Min lilla -18 ponny har tagit ministeg in i vuxenvärlden. Eller ministeg vet jag inte, snarare megakliv. Börjat förbereda för 3-årstestet med lite longering, bett, tömkörningsgjord osv. Hon är ett litet A-barn som verkar tycka allt är lattjo lajbans. Väldigt lyhörd på ett trevligt sätt men också otroligt cool och framåtandan är det inget fel på heller. Hade egentligen bara tänkt börja förbereda för testet samt för tömkörning och inte rida in förrän till hösten men allt går så himla enkelt. Häromdagen fick jag feeling så nu är hon insutten, barbacka och i repgrimma, hon tog det med ro som allt annat. :love:
 
C5C85653-1D2B-4CBC-85FF-D854DA283DC4.jpeg

Den här filuren har fått börja jobba igen efter lååååång vintervila. Han har ätit och vuxit (och haft unghästförkylning och lite så)
 
Penicillin kuren avslutad. Gick jättebra att spruta honom. Även om inte jag gillade det alls.

Tycker han ser oren ut på vänster fram där sömmen gick in fortfarande. Ingen värme eller annat i benet/hoven. Ska parata med min hovslagare så han kommer ut och kikar om ett litet tag så vi har det under uppsikt.

Torsten vill komma igågn med något nu säger han. Inget roligt att bara gå i hagen. Men han får allt vänta tills snön är borta innan vi börjar med något. Han behöver lite vila.
 
Penicillin kuren avslutad. Gick jättebra att spruta honom. Även om inte jag gillade det alls.

Tycker han ser oren ut på vänster fram där sömmen gick in fortfarande. Ingen värme eller annat i benet/hoven. Ska parata med min hovslagare så han kommer ut och kikar om ett litet tag så vi har det under uppsikt.

Torsten vill komma igågn med något nu säger han. Inget roligt att bara gå i hagen. Men han får allt vänta tills snön är borta innan vi börjar med något. Han behöver lite vila.

Krya på honom!
 
Hur tänker ni andra kring unghästtest och smittor?
Har ett sto - 18 som skulle kunna gå om hon är i en bättre växtfas än nu, men känns som en onödig risk? Överväger att sälja vilket inte gör valet lättare direkt, om jag skulle behålla själv hade jag nog hoppat det faktiskt.
 
Hur tänker ni andra kring unghästtest och smittor?
Har ett sto - 18 som skulle kunna gå om hon är i en bättre växtfas än nu, men känns som en onödig risk? Överväger att sälja vilket inte gör valet lättare direkt, om jag skulle behålla själv hade jag nog hoppat det faktiskt.
Vår är anmäld till test i Maj. Visaren vidtar de försiktighetsåtgärder denne kan och hästen får stå isolerad när den kommer hem till oss igen.
 
Jag planerar fortfarande för att visa men tror det blir först i juni för vår del.
Den här tösabiten gjorde sitt bästa pass hittills idag. Hon har tidigare blivit lite ängslig och dramatisk när hon inte känner att hon inte riktigt förstår. Idag övade vi på att ställa upp och springa mm, hon var otroligt lyhörd och fokuserad. Tog i så mycket i traven att tom jag hade svårt att hänga med de där b-ponny benen så nog finns det lite trav där 😅 Hon har också haft svårt att acceptera bett i munnen men idag var hon mycket mer nöjd, hoppas hon fortsätter utvecklas såhär så kanske jag börja tömköra lite.

Insett att jag inte har koll på om de ska visas rastypiskt eller vad som förväntas i utrustningsväg mm. Hade gärna sett någon video på hela testet men har bara hittat från löshoppningen ännu.
20191106_194203.jpg
 
Vi löshoppade igår igen, men denna gång byggde vi studs - det var väldigt intressant att se hur unghästarna tog sig an denna utmaning och hur det såg ut när poletten trillade ner.
Min har så fin inställning, han vill inget annat än göra rätt även om det är svårt först. Jättekul - vi kommer nog göra denna övning fler gånger just för att de ska bli lite snabba i huvudet och i kroppen + att den är bra för den är likadan i bägge varven. Min är så mycket bättre åt höger än vänster och nästan all löshoppning sker ju i vänster varv så han behöver träna även höger tänker jag
 
Jag planerar fortfarande för att visa men tror det blir först i juni för vår del.
Den här tösabiten gjorde sitt bästa pass hittills idag. Hon har tidigare blivit lite ängslig och dramatisk när hon inte känner att hon inte riktigt förstår. Idag övade vi på att ställa upp och springa mm, hon var otroligt lyhörd och fokuserad. Tog i så mycket i traven att tom jag hade svårt att hänga med de där b-ponny benen så nog finns det lite trav där 😅 Hon har också haft svårt att acceptera bett i munnen men idag var hon mycket mer nöjd, hoppas hon fortsätter utvecklas såhär så kanske jag börja tömköra lite.

Insett att jag inte har koll på om de ska visas rastypiskt eller vad som förväntas i utrustningsväg mm. Hade gärna sett någon video på hela testet men har bara hittat från löshoppningen ännu.
Visa bifogad fil 66927

Jag tror att på treårs/kvalitets spelar det inte så stor roll om man visar rastypiskt eller mer "sportponny"-styling. Det brukar vara blandat beroende på ägarna. Men utställning/sommarpremiering bör man gå efter rasstandard.
 
Hur tänker ni andra kring unghästtest och smittor?
Har ett sto - 18 som skulle kunna gå om hon är i en bättre växtfas än nu, men känns som en onödig risk? Överväger att sälja vilket inte gör valet lättare direkt, om jag skulle behålla själv hade jag nog hoppat det faktiskt.
Jag kommer att visa mina tre -18.
Vilken risk tänker du på? Att dra med EHV hem eller?
 
Jag tror att på treårs/kvalitets spelar det inte så stor roll om man visar rastypiskt eller mer "sportponny"-styling. Det brukar vara blandat beroende på ägarna. Men utställning/sommarpremiering bör man gå efter rasstandard.
Tack. Jag tänkte på 3-års, kan för lite om "utställningsvärlden" och vi gör ju detta bara för att det är roligt.

Insåg däremot att platsen jag planerade för har flyttat till augusti istället. Hon är redan lite för rund om magen och ett sommarbete kanske inte direkt hjälper till 🙈

Kan inte hitta henne i Blå Basen heller men det verkar som att SWF håller på att föra över all info, så det kanske kommer. Men alla dessa föreningar, raskoder mm är lagom förvirrande 😬
 
Löshoppade Supergrisen hemma på banan i stormen idag, andra gången totalt med lite över en månad till test :nailbiting:. Planering, jag vet, men hon har varit så jävlig att köra i transporten att det inte blivit av tidigare. Vi hade bara tänkt lösgaloppera då det blåste för hårt för att sätta upp några band, men hon bjöd själv över hindren och hoppade några språng trots att ingenting ringade in. Mycket kan man säga om den hästen, men självförtroende finns det ingen brist på. Som den dressyrhäst hon är kommer hon lite knasigt ett par gånger men det gör väl ingenting, på't igen bara :grin:
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
2
· Visningar
323
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
381
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp