Jag har ingen häst... jag har en ål.

Tips på täcke?

Slängde på ett regntäcke när det var 3-4 gr skulle regna heeeela dagen. PÅ med regntäcke på hästrana ut i hagen. Sticker iväg på ridtur och när jag kommer tillbaks har Torsten i vanlig ordning knäppt upp täcken i fram och ålat sig ur det. Ponyn stod och stampade på det i leran när jag hittade det. Sketponny :rofl:

Tips på täcke som inte är så lätta att fippla upp? :)

HW rambo har 3 separata "stängningar" fram på sina täcken. 2 pistolhakar, 1 fram-och-tillbaka knäppt kardborreband, och 1 vanligt omlott kardborreband.

Dock dyrt....
 
HW rambo har 3 separata "stängningar" fram på sina täcken. 2 pistolhakar, 1 fram-och-tillbaka knäppt kardborreband, och 1 vanligt omlott kardborreband.

Dock dyrt....
Även några av Amigo-täckena har samma knäppning, vet inte om det är Bravo? Bravo Plus? Plus? Någon av dem :p De är ju lite dyrare än ex Amigo Hero men fortfarande betydligt billigare än Rambo.
 
Jag har ingen häst... jag har en ål.

Tips på täcke?

Slängde på ett regntäcke när det var 3-4 gr skulle regna heeeela dagen. PÅ med regntäcke på hästrana ut i hagen. Sticker iväg på ridtur och när jag kommer tillbaks har Torsten i vanlig ordning knäppt upp täcken i fram och ålat sig ur det. Ponyn stod och stampade på det i leran när jag hittade det. Sketponny :rofl:

Tips på täcke som inte är så lätta att fippla upp? :)

EquoIQ stänger du uppe på bogen istället för mitt fram, kan det vara något?
 
HW rambo har 3 separata "stängningar" fram på sina täcken. 2 pistolhakar, 1 fram-och-tillbaka knäppt kardborreband, och 1 vanligt omlott kardborreband.

Dock dyrt....
Har ju ingen lust att investera i täcken när han är såhär slit och slängig :D Hoppas ju på att det blir bättre när huvudet får jobba lite :D

Tack!
 
Min lilla häst som vi fick knöla länge med vid födseln på grund av felläge och som troligtvis inte skulle klara sig fick igår diplom vid premieringen. :love: Att hon är världens snällaste och goaste gör ju inte saken sämre.

E6748EE4-CA11-4CAC-A77C-366E093A16FB.jpeg


Utopia (Pia) är en nordsvensk e Porter 2026 u Utilda 23530 ue Tagg 1895.
 
Misstänker att Torsten har struppipning.

I galoppen blir han hemskt flåsig och vinande ljud kommer. Igår när det var hög luftfuktighet så orkade han ett halvt varv i galopp.

Han är styrbar men hela sommaren har varit vila för honom och nu när vi började lite smått så kommer detta fram. Vi har haft sjukt mycket insekter i stallet så hästarna ar knappt kunnat vara ute aldrig varit med om liknande.

Någon som haft det på sina? Vet hur undersökning går till? läst om operation och att det är ca 4v boxvila mm men gör man ridprov eller går det att göra utan det?
 
Misstänker att Torsten har struppipning.

I galoppen blir han hemskt flåsig och vinande ljud kommer. Igår när det var hög luftfuktighet så orkade han ett halvt varv i galopp.

Han är styrbar men hela sommaren har varit vila för honom och nu när vi började lite smått så kommer detta fram. Vi har haft sjukt mycket insekter i stallet så hästarna ar knappt kunnat vara ute aldrig varit med om liknande.

Någon som haft det på sina? Vet hur undersökning går till? läst om operation och att det är ca 4v boxvila mm men gör man ridprov eller går det att göra utan det?

Är han i bra kondition nu?

Jag har haft 2-3 st, varav en opererad.
Dessa har gjort endast endoskopi och longerats. Inga ridprov.
Den som blev opererad hade grad 4. En av dom andra grad 1 och har tävlat upp till 140 hoppning med det utan vidare åtgärder.
 
Är han i bra kondition nu?

Jag har haft 2-3 st, varav en opererad.
Dessa har gjort endast endoskopi och longerats. Inga ridprov.
Den som blev opererad hade grad 4. En av dom andra grad 1 och har tävlat upp till 140 hoppning med det utan vidare åtgärder.

Bra kondition kan jag väl inte direkt säga han går ju såpass korta pass. Typ sitt upp, skritt, trav galopp och kunna styra :D innan så orkade han flera varv under ryttare i galopp. Traven märks inget direkt utan det kommer i galoppen. Förra veckan så hördes visslandet/vinande rejält men då orkade han några varv (jag hörde det inte men mina medhjälpare gjorde det) sen satt jag upp igår efter några dagars vila och då kom det direkt i galoppen och då hörde jag det. Rejält tung andhämtning och orkade precis en långsida i galopp innan han vart helt slut.
 
Bra kondition kan jag väl inte direkt säga han går ju såpass korta pass. Typ sitt upp, skritt, trav galopp och kunna styra :D innan så orkade han flera varv under ryttare i galopp. Traven märks inget direkt utan det kommer i galoppen. Förra veckan så hördes visslandet/vinande rejält men då orkade han några varv (jag hörde det inte men mina medhjälpare gjorde det) sen satt jag upp igår efter några dagars vila och då kom det direkt i galoppen och då hörde jag det. Rejält tung andhämtning och orkade precis en långsida i galopp innan han vart helt slut.

Svårt att att säga något då utan att ha undersökt honom men det låter ju absolut som om han blir väldigt ansträngd av ”ingenting”. Låter han något när du longerar också? Vissa hästar låter ju mer beroende på var dom har huvudet. Hur gnäggar han? Mina struppipare har mycket hesare och låga gnäggningar än dom friska. Hade bokat in en undersökning för att se om han har det eller inte så han kan få hjälp om han behöver det med tex en op.
 
Svårt att att säga något då utan att ha undersökt honom men det låter ju absolut som om han blir väldigt ansträngd av ”ingenting”. Låter han något när du longerar också? Vissa hästar låter ju mer beroende på var dom har huvudet. Hur gnäggar han? Mina struppipare har mycket hesare och låga gnäggningar än dom friska. Hade bokat in en undersökning för att se om han har det eller inte så han kan få hjälp om han behöver det med tex en op.
Gnäggar som vanligt/som han ska. Tycker inte jag märkt något direkt i longeringen. Jag longerar alltid lite innan uppsittning utom nu det sista när han börjar bli såpass "färdig" då blir det typ 4-6 varv bara för att se reaktion med sadel (har visat tendenser till sdaletvång när han är spänd) Startar alltid med mycket energi och dör snabbt.

Ska ringa på måndag och boka tid tänker om han har en förkylning i kroppen så borde den bli bättre på några dagar men tycker inte han borde reagera såhär kraftigt.

Tack för att du tar dig tid att svara :heart
 
Gnäggar som vanligt/som han ska. Tycker inte jag märkt något direkt i longeringen. Jag longerar alltid lite innan uppsittning utom nu det sista när han börjar bli såpass "färdig" då blir det typ 4-6 varv bara för att se reaktion med sadel (har visat tendenser till sdaletvång när han är spänd) Startar alltid med mycket energi och dör snabbt.

Ska ringa på måndag och boka tid tänker om han har en förkylning i kroppen så borde den bli bättre på några dagar men tycker inte han borde reagera såhär kraftigt.

Tack för att du tar dig tid att svara :heart
Ja precis, oavsett kan det ju vara bra att kolla så han inte bara har någon luftvägsinfektion eller något.
 
Uppdatering. Vi var ju inne för ett tag sedan och allt så bra ut. Syntes att han haft en rejäl halsinfektion/inflammation som var på bättringsvägen. Vi beslutade att gå vidare med prov under ryttare för att utesluta strupppipning.

Han är dock väldigt mycket bättre. så i nästa vecka hoppas jag att vi kan göra under ridning.
 
På riktigt...

Ridprovet får skjutas fram. I söndags eller i lördags så drog de rejält i hagen och studsa och for åt alla håll. Gissa vem som sträckt sig? Jajemen Torsten. Märkte det när vi åkte tillridhuset och första stegen i longeringen så såg han stel ut. Släppte lite satt upp och travade men han vart inte helt ok och ville inte ta i höger bak (upplevde vi iallafall) så ytterligare vila.

Den hästen alltså. Jösses
 
Okey har vi ngr här inne med en som har en häst som precis håller på att bli inriden? Min var sutten på 10 ggr innan jag köpte honom är nu hos min tränare för inridning, kommer stanna där i 4 månader.
Jag har inte långt dit så är där 1 gång i veckan och umgås själv med honom eller ser när tränaren håller på med honom. Vi är en så länge på tömkörningen så hon har inte hoppat upp på honom ännu.
 
Nu gör jag och Lillen intåg i tråden.
Jag hämtade honom igår och han tog kanske 45 sek att lasta och stod sedan som ett ljus i släpet de 23 mil vi hade att åka.
Han är e Diarado - Acorado I och är visad på 3-års och inriden, men inte riden sedan i våras. Han var 154 cm på visningen och har nog vuxit lite sedan dess men har en optimal storlek enligt mig.
Han är social, glad och trevlig och jag tror att han kommer att passa mig.

47EB9CC1-70AD-419F-92E1-4A6E12DD1AF0.jpeg
 
Då ska vi se. Nu har jag flyttat hästarna till annat stall med ridhus.

Ridprovet under ryttare för struppipning är ännu inte gjord. Han har mycket er energi nu så jag tänker att vi ska komma en bit in i ridningen innan vi bokar tid.

Flytten gick jättebra och Torsten har fått massa nytt att koncentrera sig på. Kommer bli ridhus ett tag framöver nu. Framåtbjudningen är inte riktigt där jag vill att den ska vara men senaste tiden med enbart skogsridning och framåttänk har gett resultat.

Behöver komma igång lite mer i galoppen.
 
När man tar stillbilder från film kan man få till det

270198999_10158745161886819_4434949904630966803_n.jpg



Men det kan också se ut så här :rofl:
269966379_10158745161891819_7669575918899102985_n.jpg


Sen flytten totalt 5 ridpass och jag tycker det ger resultat. Skulle behöva skor men just nu är det så basic och enbart i ridhus så jag tycker vi kan avvakta tills hovis kommer ut.

Tog nästan en vecka för hästarna att verkligen landa och Torsten var den som tagit det bäst.

Framåtbjudningen/skänkel börjar sitta. Lite kvar i galoppen. Inte upplevt några pipljud och han orkar mer. KOmmer ändå göra ridprov så fort han är mer ridbar.

I dagsläget slår han lite bakut istället för att gå fram när det blir lite tungt/jobbigt

Känns så bra att ha chansen att stå såhär under vintern och kunna göra någonting.
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
2
· Visningar
323
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
381
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp