Med det så tolkar jag det som att du tycker att jag har gjort något fel. Då får du gärna tala om vad det är du tycker att jag har gjort fel, något annat känns liksom bara otrevligt. Det är därför jag frågar.
Det är otrevligt att ngn annan har en annan åsikt/syn på saker och ting?
Jag har inte skrivit att jag tycker att du har gjort fel utan (återigen) endast konstaterat att vi har olika syn på saker och ting och huruvida du tolkar det som otrevligt eller ej är upp till dig.
 
Det är otrevligt att ngn annan har en annan åsikt/syn på saker och ting?
Jag har inte skrivit att jag tycker att du har gjort fel utan (återigen) endast konstaterat att vi har olika syn på saker och ting och huruvida du tolkar det som otrevligt eller ej är upp till dig.
Jag har en annan syn på saker och ting än vad du har.
 
Igår tog jag steget och provade att trava! Det gick inte riktigt som jag hade trott, men väldigt väldigt bra.

Jag bad om trav, röstkommando. Jag kände att hon förstod och tänkte rätt - men hade ett frågetecken, menar du verkligen?? Jag berömde. Hästar som frågar är bra hästar om man frågar mig. Jag sa igen, traaava. Hon tog två travsteg, ena örat bakåt "Är du säker på att du kan hänga kvar i trav?" kändes det som att hon sa. Jag berömde igen. Efter några gånger var vi uppe i ett helt varv med trav, bitvis med något formaktigt. Och såklart så travar hon nu på skänkelkommando också. Känns som att poängen med skänkeln trillade ner lite extra nu när hon fick trava för den också, inte bara skritta.

Helt cool med mig på ryggen, både sittandes och när jag red lätt. Jag har henne inte riktigt på yttertygeln uppsuttet än så det var lite vingligt, men det tänker jag att vi ska jobba på fram igenom. Hon har förstått den biten på töm så det borde gå ganska fort att komma dit bara vi får det där riktiga AHA momentet.

Och såklart - när hon hade lärt sig att man KAN trava med människa på ryggen så fick vi fint öva på att bromsa. För trav är ju trots allt bra mycket roligare än skritt :rofl:
Blir spännande att se hur det blir när jag lär henne galopp. Har inte lyckats så bra med det på töm än. Hon är ju utställningstränad och lärd att hon inte får galoppera så det är lite knepigt. När vi får på sko på hov 4 så tänker jag sätta upp ett litet hinder, tömköra och hoppas att hon landar i galopp - berömma massor såklart.

Det jag är mest stolt över henne för gårdagen egentligen är dock att det var någon form av djur utanför ridbanan. Jag skrittar alltid fram för hand lite först. Så vi gick och tittade tillsammans. Jag såg inget i beckmörkret. Men låtsades att jag också spanade som attan då hon ändå hade en puls på strax över 100. Gav henne godis medans jag gick närmare, om hon följde med, vilket hon gör 99,9% av gångerna. Sen suckade jag högt, vände mig om, tog ner huvudet lite, gick extra lugnt och långsamt och vipps, puls på under 40 slag/minut. Och då var det löst. Vi hörde fortfarande djuret, och någon gång tittade hon till, men då suckade jag bara igen så kom hon ihåg att just det, matte har redan kollat, och det var inget.

Dagens känga får jag dock ge till mig själv. Mössa och hjälm har en förvillande lik känsla på huvudet :crazy:
 
Nu kan lilla grå trava flera varv med ryttare. I ena varvet tillomed något som liknar form. Andra varvet var svårare, det varvet där hoven utan sko hamnar på insidan - så gissningsvis är det därför.

Nu blir det paus några dagar då ryttaren har träningsvärk. Inte helt optimalt att inte ha suttit på en häst på 3 år när man rider in, men what to do. Det är ju tur ändå att hon inte orkar så länge, vi matchar där liksom. Väldigt tydligt att hon är noll rädd för mig när jag sitter på iaf. Det känns väldigt skönt eftersom vägen dit var rätt lång. Nu kan jag fokusera på att faktiskt utbilda henne ordentligt under sadel.
Hovslagaren skulle egentligen kommit igår, meeeeen helt plötsligt är han svår att få tag på så vi får väl se hur det blir med den där skon. Vill inte riktigt sätta på broddar på 3 hovar heller liksom...
 
Är det nu de får en egen tråd under träning?

Jag har iaf tagit hem Lillen igen, hans igångsättning har gått bra och jag har köpt en b-ponny åt dottern som sällskap.

Idag har jag ridit hemma för första gången, han skötte sig klockrent. Men jag safeade och longerade innan och hade en assistent som höll i ponnyn som sällskap på den plogade planen.

A0F87AFE-5E0F-4FD6-9F14-7DF938DBC339.jpeg
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
2
· Visningar
337
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
381
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp