Födda 2019

Helix fortsätter att vara helt ljuvlig. Tuff och kavat men snäll och orädd. Han är verkligen en perfekt blandning av sina två storebröder.
Lika tuff och orädd som storebror e: Uncanto men inte lika huliganig. (En del av er minns kanske RäserHans 😄) och lika snäll och vänlig som storebror e: Sir Oldenburg men inte lika försiktig och skeptisk.
Och ja, även Helix är en fläsktjuv om man inte passar sig. 😄 Häromveckan somnade Helix i mitt knä. 😍 Sa jag att han är helt ljuvlig? 😄
 

Bifogade filer

  • 20190601_124819.jpg
    20190601_124819.jpg
    180 KB · Visningar: 80
61706836_10156579589439426_4747521407204720640_n[1].jpg

Lille Mandel, han har det inte lätt, försöker freda sig så gott det går för den lille huliganen. Men han har börjat tuffa till sig nu det senaste och för det mesta har de roligt tillsammans. Men ibland släpper jag in Triller och Dingla i egen mindre hage så Mandel kan andas ut lite.
 
En fråga. Var och hälsade på ett 2 v gammalt föl igår och hon var förstås ljuvlig :love:
Men efter att vi varit där i kanske 10 min, så blev hon väldigt sparkig. Hon är otroligt social, inte blyg för mig som hon aldrig träffat. Men hon var fram, mös lite och sen vände rumpan mot och skulle sparka. Även mamma häst fick sig endel.
Varför gör dom så? Sparkas vet jag att dom gör, men vi fick hålla bort henne mestadels av tiden för att inte bli sparkade.
Hon går just nu själv med mamma och ett dräktigt sto, förhoppningsvis föds det en kompis i dagarna här.
 
En fråga. Var och hälsade på ett 2 v gammalt föl igår och hon var förstås ljuvlig :love:
Men efter att vi varit där i kanske 10 min, så blev hon väldigt sparkig. Hon är otroligt social, inte blyg för mig som hon aldrig träffat. Men hon var fram, mös lite och sen vände rumpan mot och skulle sparka. Även mamma häst fick sig endel.
Varför gör dom så? Sparkas vet jag att dom gör, men vi fick hålla bort henne mestadels av tiden för att inte bli sparkade.
Hon går just nu själv med mamma och ett dräktigt sto, förhoppningsvis föds det en kompis i dagarna här.
Är det inte så att stoföl kanske är mer benägna att sparkas för att få igång lek och bus, medan hingstföl vill bitas? Jag tänker att hon ville ha igång övriga flocken till lek, däribland ni människor.
 
Är det inte så att stoföl kanske är mer benägna att sparkas för att få igång lek och bus, medan hingstföl vill bitas? Jag tänker att hon ville ha igång övriga flocken till lek, däribland ni människor.

Kanske det, hon lekte/sprang inget själv när vi var där. Blir dom mindre på när dom får kompisar, eller kvittar det?
 
Är det inte så att stoföl kanske är mer benägna att sparkas för att få igång lek och bus, medan hingstföl vill bitas? Jag tänker att hon ville ha igång övriga flocken till lek, däribland ni människor.

Kanske det, hon lekte/sprang inget själv när vi var där. Blir dom mindre på när dom får kompisar, eller kvittar det?

Mitt stoföl kickade varje gång man la handen på hennes rumpa i början, tror det är instinkt för att skydda sig mot rovdjur etc. Man får tänka efter lite så man inte förstärkar beteendet.

Generellt så brukar de ha något mindre behov av att interagera med människor om de har häst-/fölkompisar.
 
Vi fick en liten den 31 maj 💕
Stoets andra föl men mitt första, så jag oroar mig över det mesta. :crazy: Skulle gärna vilja ha lite hjälp från er som har mer erfarenhet.

Jag tycker att stoets juver är hårt och spänt. Och varmt (men mitt andra stos juver är nog lika varmt). Om jag försöker mjölka ur kommer inte många droppar. Fölis diar, och det låter som att hon sväljer, men jag är så rädd att hon ska få i sig för lite. Sen igår har jag sett att stoet börjat röra på sig innan det är färdigdiat, 2-3 gånger.

Ingen har feber, och fölis springer runt massa. Har pratat med veterinär, men är så svårt att veta om de ska komma ut eller inte..

Mina frågor är:
Är det normalt att juvret är hårt första dygnen eller är det alltid tecken på mjölkstockning eller liknande?

Kan det vara svårt att mjölka ur men att det ändå går när fölet diar? Och om det finns nån speciell teknik, hur är den?

Här är en bild på lillan! ❤
B4E5DF73-28EB-4F3C-9A4E-3752430DEBAC.jpeg
 
Vi fick en liten den 31 maj 💕
Stoets andra föl men mitt första, så jag oroar mig över det mesta. :crazy: Skulle gärna vilja ha lite hjälp från er som har mer erfarenhet.

Jag tycker att stoets juver är hårt och spänt. Och varmt (men mitt andra stos juver är nog lika varmt). Om jag försöker mjölka ur kommer inte många droppar. Fölis diar, och det låter som att hon sväljer, men jag är så rädd att hon ska få i sig för lite. Sen igår har jag sett att stoet börjat röra på sig innan det är färdigdiat, 2-3 gånger.

Ingen har feber, och fölis springer runt massa. Har pratat med veterinär, men är så svårt att veta om de ska komma ut eller inte..

Mina frågor är:
Är det normalt att juvret är hårt första dygnen eller är det alltid tecken på mjölkstockning eller liknande?

Kan det vara svårt att mjölka ur men att det ändå går när fölet diar? Och om det finns nån speciell teknik, hur är den?

Här är en bild på lillan! ❤
Visa bifogad fil 30794
Grattis till sötnosen ! Vad är det för ras?

Mitt ena sto hade hårt juver dygnen innan fölning och även den kvällen/natten hon fölade. Jag masserade det flera gånger och masserade fram mjölken till spenen i samband med att fölet skulle dia. Jag tror i alla fall att det hjälpte, juvret blev mjukare efterhand och det blev aldrig några problem. Men det hade nog kunnat bli mjölkstockning av det. Jag kände efter där juvret var hårt och masserade även när fölet diade.
 
Grattis till sötnosen ! Vad är det för ras?

Mitt ena sto hade hårt juver dygnen innan fölning och även den kvällen/natten hon fölade. Jag masserade det flera gånger och masserade fram mjölken till spenen i samband med att fölet skulle dia. Jag tror i alla fall att det hjälpte, juvret blev mjukare efterhand och det blev aldrig några problem. Men det hade nog kunnat bli mjölkstockning av det. Jag kände efter där juvret var hårt och masserade även när fölet diade.
Tack! Gotlandsruss :)
Och tack för tipset! Har testat att massera lite, men ska försöka mer ikväll!
 
Så många underbara 😍
7 Maj kom våran Aquarelle till världen. Ett sto e: Quaterhit-Bugatti Hiltop. Vi hade hem Sofie Sköld som är super duktig på att fotografera. Detta är stoets tredje föl. Helt underbart med dessa små. Man kan stå och titta på dom i timmar :heart
60546334_184193595865517_5680757266433591220_n.jpg
61357555_118442396045756_4592200869830371399_n.jpg
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
392
· Visningar
48 162
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 427
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 839
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
23 447
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vabruari
  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp