Födda 2019

Donna växer så det knakar. Hon börjar svikta lite mer i kotorna nu, det har varit gränsfall med tetra på henne men hovis ville avvakta i fredags och se åt vilket håll det gick och på torsdag kommer hovis på nytt så tar vi ny ställning då. Hon var ju tidigt född och har antagligen vuxit ikapp mer än vanligt, så inte jättekonstigt att hon ranglade upp. Sen tror jag hingsten ger rätt rakt, har sett fler än Donna med samma vinklar i den åldern.. Såg lite trav idag och den ser bra ut, får hon bara mer svikt fram så kommer det bli en kalaspingla. Visa bifogad fil 32333
Hon ser jättefin ut !
 
Fick några fina bilder till häromdagen.
66137929_10156662275774426_4770435650434367488_n[1].jpg
 
20190703_194706.jpg
Vår lilla är 2 veckor nu och växer så man nästan hör hur det knakar och drar i hela henne. Benen är fortfarande lite krokiga, kotorna kommer ner fint men resten av extremiteterna skall hänga med också. Hovis var ute idag igen och tyckte att det har lugnt iaf om hon inte vänder uppåt igen och det tror jag inte hon gör.

Det är en försiktig tjej men inte alls "dum", hon är ändå sansad; jag tar på mig mycket också då jag pendlar till dem och inte hinner med samma pyssel som med mina andra föl jag haft. Det ändrar sig förhoppningsvis när de kommer hem.
Hon är bokad till Nådhammar till våren, jag var så nöjd med dem med Calle och jag tycker det är värt att skicka dem den biten för att ge dem en bra uppväxt. Där får de fullservice och kvalitativ miljöträning dessutom.
 
Mina småkillar sover inne i natt. Har blåst mycket hela dagen och från eftermiddagen har det även regnat. De använder sitt vindskydd flitigt men jag tänkte ändå att de kunde få komma in och verkligen kunna slappna av och sova ut ordentligt. De kom springande emot mig när jag kom till hagen.

Både Triller och Mandel har växt ur sina första grimmor nu 😌🥰

De är inte nyfödda bebisar längre utan börjar bli ungdomar. Lite sorgligt ändå, den första tiden med nyfödda föl är speciell. Samtidigt är de nu lite robustare och tål väder och vind mm lite bättre.

De är båda jätteduktiga att ta på grimman och bli ledda, även lyfta hovar mm. Fast man får vara beredd på ett tjuvnyp i häcken när man lyfter hovarna.. Jag var ju väldigt orolig över det här med grimman i början, just iom att de leds via en väg till stallet. Men det har verkligen gått hur bra som helst med den biten.
 
Står hon tokigt eller är hon lite krokig i benen?
Hon är krokig i benen! Har haft hovis ute flera gånger, bägge tyckte jag skulle avvakta och att det antagligen kommer räta sig när hon inte växer så kopiöst. Hon är nåt groteskt utåttåad just nu men det gör vi aldrig nåt med, det försvinner sen när de breddar sig. Går man in och korrigerar för mycket blir de inåttåade istället. :)
 
Ni som skriver i tråden och har hbl föl, hur höga är de på ett ungefär och hur gamla var de när ni mätte? Har ni inte mätt får ni gärna göra det :) även ni som haft hbl föl sen tidigare får gärna svara om ni mätte fölen som små!
 
Ni som skriver i tråden och har hbl föl, hur höga är de på ett ungefär och hur gamla var de när ni mätte? Har ni inte mätt får ni gärna göra det :) även ni som haft hbl föl sen tidigare får gärna svara om ni mätte fölen som små!
2 månader: 128 cm
4 månader: 141 cm
6 månader: 146 cm
8 månader: 150 cm
10 månader: 155 cm
12 månader: 158 cm
 
Ni som skriver i tråden och har hbl föl, hur höga är de på ett ungefär och hur gamla var de när ni mätte? Har ni inte mätt får ni gärna göra det :) även ni som haft hbl föl sen tidigare får gärna svara om ni mätte fölen som små!

Här är måtten på min född 10 maj -15
På 3-års var han 169.

2015
25 maj 119cm
26 juni 124cm
13 nov 145cm
12 dec 148cm

2016
26 apr 154cm
10 maj 157,5cm
11 okt 158cm
23 dec 161cm
 
Ni som skriver i tråden och har hbl föl, hur höga är de på ett ungefär och hur gamla var de när ni mätte? Har ni inte mätt får ni gärna göra det :) även ni som haft hbl föl sen tidigare får gärna svara om ni mätte fölen som små!

Våra går på bete, men ska se om jag kan mäta nästa gång de kommer in.
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 585
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 623
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 014
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 890
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp