Födda 2019

70059421_10156834620709426_4315184673429913600_n[1].jpg
 
Hur gör ni med täcken på stona?
Har mitt sto på lösdrift för första gången i vinter och de har fina vindskydd som används, men har lite ont i hjärtat när de behöver gå ut och äta i detta dyngväder. Än så länge är det ju dock drägligt "varmt", men snart är det närmre nollan och regn o rusk.
Stallägaren lägger täcke på sitt fölsto när vädret är illa, men jag är nojjig och vågar inte. Vad har ni för erfarenheter?
 
Hur gör ni med täcken på stona?
Har mitt sto på lösdrift för första gången i vinter och de har fina vindskydd som används, men har lite ont i hjärtat när de behöver gå ut och äta i detta dyngväder. Än så länge är det ju dock drägligt "varmt", men snart är det närmre nollan och regn o rusk.
Stallägaren lägger täcke på sitt fölsto när vädret är illa, men jag är nojjig och vågar inte. Vad har ni för erfarenheter?
Vi vågar inte heller ha täcke.
Men har möjlighet att fodra i lösdriften så trista dagar gör jag det så brukar de hålla sej där lite längre stunder 😊
 
Vi vågar inte heller ha täcke.
Men har möjlighet att fodra i lösdriften så trista dagar gör jag det så brukar de hålla sej där lite längre stunder 😊
Här är det mer vindskydd (bra sådana dock), men sådär bra att fodra i, lär bara bli nedtrampad toalett... För små att ställa in en hel bal i.
 
Jag kommer inte att ha täcken på mina ston. De får gå ut och äta i rusket och sedan in i vindskyddet för att ta lä. De använder vindskyddet mycket så de kommer gå in när det behövs.
 
Hur gör ni med täcken på stona?
Har mitt sto på lösdrift för första gången i vinter och de har fina vindskydd som används, men har lite ont i hjärtat när de behöver gå ut och äta i detta dyngväder. Än så länge är det ju dock drägligt "varmt", men snart är det närmre nollan och regn o rusk.
Stallägaren lägger täcke på sitt fölsto när vädret är illa, men jag är nojjig och vågar inte. Vad har ni för erfarenheter?

Julius mamma får med stor sannolikhet inget täcke men hon är ju också kallblodskorsning. De går på lösdrift :)
 
Hur gör ni med täcken på stona?
Har mitt sto på lösdrift för första gången i vinter och de har fina vindskydd som används, men har lite ont i hjärtat när de behöver gå ut och äta i detta dyngväder. Än så länge är det ju dock drägligt "varmt", men snart är det närmre nollan och regn o rusk.
Stallägaren lägger täcke på sitt fölsto när vädret är illa, men jag är nojjig och vågar inte. Vad har ni för erfarenheter?

Jag har inte täcke på mina. Fri tillgång till mat gör att de håller värmen. Är det riktigt skitväder så ser jag att de skakar så då har jag haft möjlighet att ta in i stall.
 
Min ena har varit förkyld ett par gånger i sommar. Det har gått över bara på några dagar och sen inte varit mer med det. Enligt veterinären behövde jag inte alls vara orolig- men jag mådde skitdåligt över det och var jätteorolig. Jag förstår om du är orolig- det blir man ju. Vad säger veterinären?
 
Är det någon som har erfarenhet av förkylning eller lunginflammation på föl? Min 4 månaders är dålig 😥

Vi hade en -17 som vid 2 månaders ålder uppvisade lätta förkylningssymptom med lite hosta, lite lätt näsflöde men ingen förhöjd temp. Efter 4-5 dagar åkte vi till klinik som tog prover, och det visade sig sedan vara S. equi - Vilket inte i sig är så farligt men fölungen blev mycket dålig ändå. Sedan dess kollar vi direkt luftvägar/luftsäckar och tar prover om de blir snuviga med hosta, oavsett om de har temp eller inte.
Kan nämna också att vår kille fick opereras, och i sviterna efter det kämpade vi en sväng med lunginflammation också, men på det bet antibiotikan snabbt och han återhämtade sig.
 
Förkylning på hösten är rätt vanligt, men ha koll på tempen och om den får feber eller blir hängig så ta ut vet för ett blodprov och evt. medicinering. Varför misstänker du lunginflammation?

Han har varit snorig ganska länge men nu blev det en försämring med mycket snor och hosta. Igår var han riktigt rosslig i andningen så då började jag bli orolig. Veterinären ska komma ut idag. Allmäntillståndet är bra och han har inte haft feber. Det är vår finaste fölunge hittills så jag är extra nojig när det gäller honom.
 
Hur gör ni med täcken på stona?
Har mitt sto på lösdrift för första gången i vinter och de har fina vindskydd som används, men har lite ont i hjärtat när de behöver gå ut och äta i detta dyngväder. Än så länge är det ju dock drägligt "varmt", men snart är det närmre nollan och regn o rusk.
Stallägaren lägger täcke på sitt fölsto när vädret är illa, men jag är nojjig och vågar inte. Vad har ni för erfarenheter?
Jag har aldrig täcke på mitt halvblodssto och hon klarar sig utmärkt på lösdrift i alla väder. Innan hon blev avelssto så var hon rakad varje vinter enligt tidigare ägare och hade täcke året om, förutom på sommaren vid bra väder. Så jag var lite fundersam till om hon skulle fixa att vara utan täcke men det var inga problem. Hon får kort tät päls på vintern och fryser varken vid blötsnö och blåst eller -35.
 
Vi hade en -17 som vid 2 månaders ålder uppvisade lätta förkylningssymptom med lite hosta, lite lätt näsflöde men ingen förhöjd temp. Efter 4-5 dagar åkte vi till klinik som tog prover, och det visade sig sedan vara S. equi - Vilket inte i sig är så farligt men fölungen blev mycket dålig ändå. Sedan dess kollar vi direkt luftvägar/luftsäckar och tar prover om de blir snuviga med hosta, oavsett om de har temp eller inte.
Kan nämna också att vår kille fick opereras, och i sviterna efter det kämpade vi en sväng med lunginflammation också, men på det bet antibiotikan snabbt och han återhämtade sig.
Skönt att höra det gick bra. :)
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
401
· Visningar
50 044
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 976
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 497
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp