Födda 2019

Han har varit snorig ganska länge men nu blev det en försämring med mycket snor och hosta. Igår var han riktigt rosslig i andningen så då började jag bli orolig. Veterinären ska komma ut idag. Allmäntillståndet är bra och han har inte haft feber. Det är vår finaste fölunge hittills så jag är extra nojig när det gäller honom.

Hoppas det går bra och att ni får svar snabbt, just skrällig hosta och rosslig andning är rätt oroväckande. Bra att han är lite äldre och pigg!
 
36672


Det finns gott om mjölk, Julius har en rund liten kulmage! Som dock är synligare i verkligheten än på bild!
Han växer så det knakar, mätte igår, ca 113 cm och han var 90 cm när han föddes 30/6!
 
Nu har min lilla bebis fått chip, vaccin och tagit dna-prov. Utfyllningen av papperna till passet var ju et kapitel för sig, med tre prickiga/svärtfläckiga strumpor och en svart fot med vita fläckar.... :angel: Det kan möjligtvis ha blivit någon extra prick med lera, var inte jättelätt att spola benen på fölet när jag var själv med mamma och föl i snöre....

Min mobil tar sjukt dåliga bilder, men tycker det här var lite mysigt - mina tre tjejer tillsammans. :love: Jag är så lycklig för vårat nya lösdriftstall och hästarna verkar trivas prima!

69321362_1328961253922289_8613707360537411584_n.jpg
 
Mina ska chippas pch vaccineras v 40 då Mandel är 5 månader. Gick inte att göra det innan enligt vet, alltså vaccinera.
Båda killarna har bläs, tror ni det blir enkelt att rita av ?😄
20190914_182025.jpg

Jag kommer troligen få visa foton på när Mandel var några dagar gammal då syns den tydligt, eller tydligare. Men i visst ljus så syns den nu också.

Lite avis på er som fått stoföl det är ju så mycket enklare än hingstföl. De kan ju då tillsammans med mamman hela vintern.

Jag hade ju tänkt att de här två som är så goda vänner efter avvänjningen ska gå in i en box tillsammans på natten. Men jag vet inte om det kommer funka. Mandel är ju 2-3 gånger större än Triller och har dessutom blivit lite tuffare sista månaderna tycker jag. Jag får väl ge det ett försök och då tänker jag att fölen är ju tillsammans och leker och härjar om dagarna i en stor hage så de är förhoppningsvis lite trötta och vilar i boxen om natten. När jag nu släpper ihop dem i boxen - om vi ska iväg o rida med mammorna- då blir det lite väl vilda lekar inomhus tycker jag. Samtidigt så är Mandel så mycket lugnare och tryggare med att mamma går ut från stallet om han har Triller i samma box. Triller bryr sig inte så mycket när hans mamma går, han är så självständig redan.
 
Senast ändrad:
Livsnjutaren 😎

Håller med dej @sassiball om hingst/stoföl 😜

Håller på att leta hingstbete för nästa år.
Endel har jag skickat meddelande/Mail/messenger till men som inte svarat medan andra svarar inom en halv minut 😁
Har några att ringa i veckan också. Vill ju det ska kännas bra liksom 😅 🙈
No1 på listan hade fullt och tio på kö redan innan denna säsongen var slut..😆
 

Bifogade filer

  • CEB04380-0897-4CDF-AF7F-6E5192F744B3.jpeg
    CEB04380-0897-4CDF-AF7F-6E5192F744B3.jpeg
    525,7 KB · Visningar: 27
Måste uppdatera med mina duktiga små föl - stor guldstjärna till båda två.

Jo jag och dottern skulle rida idag och tänkte att vi provar att ha dem kvar i hagen, de har ju varandra plus halvblodet som går precis i hagen intill. De två små fölen stod tätt intill varandra hela tiden och tittade när vi ledde iväg stona, sen började de beta.

De gnäggade ett par gånger men sen var det inte mer med det. Så mycket enklare när man kan ta in bara precis den man ska rida istället för hela flocken. Tror vädret påverkade lite också, här har varit väldigt varmt idag och hästarna som har fått vinterpäls var märkbart påverkade och lite trötta, allihopa.
 
Vad tycker ni är rimligt pris att betala för hingstlösdrift i Skåne? Jag tänkte skicka iväg min hingst då jag bara har ston.
 
@sassiball glömde svara ang. vaccinet, man kan göra det från 4 månaders ålder enligt vad jag lärt mig. Anledningen att jag ville vaccinera just nu var för at vi ska åka på utställning i mitten på Oktober, så jag ville att hon fått iaf den första sprutan några veckor innan dess.

Vilket påminner mig att jag glömt skicka iväg papperna och tagelprovet....! Måste försöka göra det i dag. :o
 
B832973A-15EF-408A-A33D-D53DB4E432F1.jpeg


Han växer så det knakar lille Julius! Fölpälsen börjar försvinna och han blir allt mörkare både på kropp och ben. Ska bli spännande att se vilken färg han slutar på sen! Han går med sin mamma, ett tvåårigt sto, en ettårig mula (också sto) och mulans mamma. Men tror han blir lite uttråkad för de är inte så livade så för några dagar sen rymde han ur hagen två ggr på en dag! Men sen dess har varit kvar i hagen. Tänkte flytta honom till någon hingstkompis till våren så han får leka av sig lite!

(Uppfödaren/mammaägaren är fotograf)
 
Igår fick jag ringa veterinären, Julius hade en skärskada på benet... Väldigt fint sår, kanske 3 cm långt och satt precis så att ingenting ser ut att ha blivit skadat (mer än ytligt). Dock så pass stort att veterinären ville sy några stygn. Julius skötte sig, fick dock lugnande men gick väldigt bra! Jag höll dock på att svimma när veterinären sydde, trots att jag tittade bort :meh:
 
Det var tyvärr rhodoccocus mitt föl hade :( Nu blir det tuff antibiotikabehandling och hoppas på det bästa. Är det någon som haft det och har några bra råd?
Vet en som fick det på sitt föl. Den blev bra från behandlingen, men fick senare avlivas pga kraftig kolik och någon annan infektion ett halvår senare.
 
Det var tyvärr rhodoccocus mitt föl hade :( Nu blir det tuff antibiotikabehandling och hoppas på det bästa. Är det någon som haft det och har några bra råd?
Nä vad tjatigt. Har ingen erfarenhet. Hur kom det sig att ni fick reda på det nu så här långt efter?
 
Nä vad tjatigt. Har ingen erfarenhet. Hur kom det sig att ni fick reda på det nu så här långt efter?

Först visade inte blodprovet något och inga bölder på lungan så då fick han bara antiinflammatoriskt. När han blev sämre kom de ut igen och då var det bölder och infektion så då provade de hippotrim men när han försämrades igen så konstaterade de att då var det rhodoccocus och nu får han antibiotika mot det. Än så länge så mår han ganska bra så jag är optimistisk att han ska klara sig.
 
Hur gör ni med täcken på stona?
Har mitt sto på lösdrift för första gången i vinter och de har fina vindskydd som används, men har lite ont i hjärtat när de behöver gå ut och äta i detta dyngväder. Än så länge är det ju dock drägligt "varmt", men snart är det närmre nollan och regn o rusk.
Stallägaren lägger täcke på sitt fölsto när vädret är illa, men jag är nojjig och vågar inte. Vad har ni för erfarenheter?

Risken om du sätter täcke på mamman är att hon inte söker skydd så fölis står ute i skitvädret för länge tänker jag.
 
Risken om du sätter täcke på mamman är att hon inte söker skydd så fölis står ute i skitvädret för länge tänker jag.
Det är faktiskt en stark bidragande orsak till att jag är skeptisk till täcke. Men fölungarna är faktiskt duktiga och verkar själva gå in och söka skydd när de vill sova eller undvika rusket ute.
Än så länge är det ju drägligt, även om det häromdagen var småregnigt större delen av dygnet med bara 3-4 C varmt. Men nollgradigt ösregn känns sådär, men då får de komma in om det är för långdraget dåligt väder.
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 552
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 620
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 007
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 836
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp