Födda 2019

Vårt sto fick täcke ändå nu. Det fungerar bra faktiskt.
Som parantes står hon gärna i sin lösdrift medan fölis är utanför någon annanstans i hagen 😎
Men han brukar komma in tillslut han också. Eller när han upptäcker att mammahäst är borta, vilket kan ta ett tag 🙈
Fodrar natt i lösdriften och då brukar de hålla sej där hela natten båda två.
 
Det var tyvärr rhodoccocus mitt föl hade :( Nu blir det tuff antibiotikabehandling och hoppas på det bästa. Är det någon som haft det och har några bra råd?
Kan rekommendera messmör. Kladdigt och bra att stoppa ner de där kapslarna i och smakar sött. Körde avkapad spruta och sen in i munnen bara. Var några riktigt tuffa veckor men han är numera en fin och frisk 3-åring
 
Vårt sto fick täcke ändå nu. Det fungerar bra faktiskt.
Som parantes står hon gärna i sin lösdrift medan fölis är utanför någon annanstans i hagen 😎
Men han brukar komma in tillslut han också. Eller när han upptäcker att mammahäst är borta, vilket kan ta ett tag 🙈
Fodrar natt i lösdriften och då brukar de hålla sej där hela natten båda två.
Vi har två ston med föl som går ihop och det andra har täcke, vilket går bra (än så länge!).
Lösdriften (2 st väderskydd stora nog för typ 2-3 vuxna hästar var) fodrar vi inte grovfoder i. Känns som om hästarna (fölen) bara kommer att använda höet som säng och toalett i så fall. De får hö strax utanför med en sån grön kupa över som väderskydd för höet, håller det förvånansvärt fräscht.
 
73007899_10156902299219426_3937368125661511680_n[1].jpg

Nu är fölen äntligen chippade, vaccinerade och ansökan om pass är inskickat till föreningen. Mandel var livrädd för veterinären- han spärrade upp ögonen så jag trodde de skulle poppa ur :laugh:
De går fortfarande i sommarhagen på bete dygnet runt, men just ikväll tog jag in dem då det regnade och blåste en hel del. Skönt för dem att komma in och torka upp lite tänker jag :heart.
Frågade veterinären när de brukar avvänja och han sa att de avvänjer både sto och hingstföl vid 9- 10 månaders ålder. I och för sig är deras ston då åter dräktiga.
Funderar ju eftersom jag har hingstföl. Hade först tänkt avvänja vid 7.5 - 8 månaders ålder men det kanske är för tidigt. Får väl se hur de beter sig helt enkelt.
 
Visa bifogad fil 37875
Nu är fölen äntligen chippade, vaccinerade och ansökan om pass är inskickat till föreningen. Mandel var livrädd för veterinären- han spärrade upp ögonen så jag trodde de skulle poppa ur :laugh:
De går fortfarande i sommarhagen på bete dygnet runt, men just ikväll tog jag in dem då det regnade och blåste en hel del. Skönt för dem att komma in och torka upp lite tänker jag :heart.
Frågade veterinären när de brukar avvänja och han sa att de avvänjer både sto och hingstföl vid 9- 10 månaders ålder. I och för sig är deras ston då åter dräktiga.
Funderar ju eftersom jag har hingstföl. Hade först tänkt avvänja vid 7.5 - 8 månaders ålder men det kanske är för tidigt. Får väl se hur de beter sig helt enkelt.
Mammorna är inte ombetäckta? Då skulle inte jag våga ha ett hingstföl över 6 mån i samma hage.
 
72791004_10156937809779426_130557110193750016_n[1].jpg

Flyttade till vinterhagen nu. Alltid lite sorgligt när betesperioden är över.
Men en sådan sommar det har varit ! Två små ynkliga (men så söta) fölungar som var livrädd att få på sig grimma och nu två ynglingar snart redo att avvänjas. De har växt ur 2 grimmor var under den här tiden.
De har ju växt något alldeles otroligt- är inga bebisar längre :heartheart:heart
 
Senast ändrad:
Ni som tänkt behålla era föl, vad har ni för planer för fölen? :) Jag hoppas på att kunna köra in Julius om 1-2 år (när han är redo), skulle vara kul att körträna men vet inte riktigt vart man får tag på bra tränare inom körningen. Har dock ett tag på mig att leta! Sen ska han bli min hobbyhäst i dressyr och i skogen. Kanske att vi tar ett skutt då och då, om jag blir modigare med åren :p
 
Ni som tänkt behålla era föl, vad har ni för planer för fölen? :) Jag hoppas på att kunna köra in Julius om 1-2 år (när han är redo), skulle vara kul att körträna men vet inte riktigt vart man får tag på bra tränare inom körningen. Har dock ett tag på mig att leta! Sen ska han bli min hobbyhäst i dressyr och i skogen. Kanske att vi tar ett skutt då och då, om jag blir modigare med åren :p
Jag ska behålla.
Främst ägnar jag mej åt dressyr, så det är huvudfokus även om jag är väldigt allround.

Jag hopp- och terrängtränar också och kommer säkert tävla i det med när andan faller på.
Rider ut massor, överallt.

Jag skulle vilja köra in som mål ett dock. Faktiskt ☺️
Om det blir så eller om vi bara kommer en bit med det, det återstår att se. Men absolut en sak som finns med i planeringen.
 
Jag ska behålla.
Främst ägnar jag mej åt dressyr, så det är huvudfokus även om jag är väldigt allround.

Jag hopp- och terrängtränar också och kommer säkert tävla i det med när andan faller på.
Rider ut massor, överallt.

Jag skulle vilja köra in som mål ett dock. Faktiskt ☺
Om det blir så eller om vi bara kommer en bit med det, det återstår att se. Men absolut en sak som finns med i planeringen.

Det är så himla kul att köra tycker jag och gillar tanken med inkörd häst för att kunna variera träningen! Julius är ju hälften kör/brukshäst så hoppas det går bra, även om mamman inte är inkörd!
 
Det är så himla kul att köra tycker jag och gillar tanken med inkörd häst för att kunna variera träningen! Julius är ju hälften kör/brukshäst så hoppas det går bra, även om mamman inte är inkörd!
Jag är ingen körmänniska så, men gillar körning även jag inte ägnat mej åt det.
Och jag tror det är väldigt nyttigt. Och att man har igen mycket av det i annan träning sen.

Spännande!
 
Jag ska behålla mitt stoföl är tanken (från mitt gamla tävlingssto). Just nu ser hon ut att bli liten, men jag hoppas ändå tillräckligt stor för mig. Blodslinjerna/avelsmålet säger hoppning (jag vågar inte mer än lätt klass), men hoppas kunna träna/tävla mot MSv dressyr också.
Letar just nu "rätt" lösdrift inför avvänjningen i vår.
 
Ni som tänkt behålla era föl, vad har ni för planer för fölen? :) Jag hoppas på att kunna köra in Julius om 1-2 år (när han är redo), skulle vara kul att körträna men vet inte riktigt vart man får tag på bra tränare inom körningen. Har dock ett tag på mig att leta! Sen ska han bli min hobbyhäst i dressyr och i skogen. Kanske att vi tar ett skutt då och då, om jag blir modigare med åren :p
Vi har tänkt att behålla honom här hemma som hobbyhäst. 😊
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
401
· Visningar
49 965
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 566
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 972
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 434
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp