Födda 2019

B5E7BB8A-7560-4618-8C3A-31E06476C490.png

Så fluffig med all vinterpäls!
 
Visa bifogad fil 39327
Julius lär inte frysa i vinter! Tur är väl det dock, då han går på lösdrift!
Men gud vad underbar! 😍

Min klenis (autokorrekt ville skriva klenod, och det stämmer ju också iofs 😁🥰) fällde inte sin fölpäls innan vinterpälsen började komma ens.. Den är tät och fin men inte jättetjock inte, inte på långa vägar i klass med Julius😁
De kom nyss in från lösdriften så det kanske var lika bra och han bor nu i egen lägenhet om nätterna.
Han äter och äter men skulle ju inte skada om han la på sej också och inte bara växte på höjden 🙃
 
Men gud vad underbar! 😍

Min klenis (autokorrekt ville skriva klenod, och det stämmer ju också iofs 😁🥰) fällde inte sin fölpäls innan vinterpälsen började komma ens.. Den är tät och fin men inte jättetjock inte, inte på långa vägar i klass med Julius😁
De kom nyss in från lösdriften så det kanske var lika bra och han bor nu i egen lägenhet om nätterna.
Han äter och äter men skulle ju inte skada om han la på sej också och inte bara växte på höjden 🙃

Jag skulle önska istället att Julius växte lite mer på höjden, dock är han ju hälften kallblod så kan ju ta lite längre tid för honom! Jag hoppas att han blir i alla fall 165 cm men det funkar med 160-162 också, så länge han blir lite halvgrov! Men mkt päls är det i alla fall :p
 
Jag skulle önska istället att Julius växte lite mer på höjden, dock är han ju hälften kallblod så kan ju ta lite längre tid för honom! Jag hoppas att han blir i alla fall 165 cm men det funkar med 160-162 också, så länge han blir lite halvgrov! Men mkt päls är det i alla fall :p
Och jag hoppas på 165. Men lär få sikta på 175 eller så 🙄🙃
 
Åh, önskar att vår också kunde sätta lite mer päls. Tänkte på det idag när jag tog in dom efter dagens ihållande regn, vilken fryslort han är. Hur gör ni som har lösdrift?
Vår gick ute dygnet runt slutet av sommaren och stor del av hösten. Var lite krasslig för ett tag sedan och har sedan dess fått vara inne på nätterna. Men vädret är ju verkligen trist i perioder och han verkar frysa för minsta lilla (fullblodsgenen? :cautious: ). Tanken är egentligen att de ska tillbaka ut på lösdriften så snart som möjligt igen men mammahjärtat klarar inte riktigt.
 
Åh, önskar att vår också kunde sätta lite mer päls. Tänkte på det idag när jag tog in dom efter dagens ihållande regn, vilken fryslort han är. Hur gör ni som har lösdrift?
Vår gick ute dygnet runt slutet av sommaren och stor del av hösten. Var lite krasslig för ett tag sedan och har sedan dess fått vara inne på nätterna. Men vädret är ju verkligen trist i perioder och han verkar frysa för minsta lilla (fullblodsgenen? :cautious: ). Tanken är egentligen att de ska tillbaka ut på lösdriften så snart som möjligt igen men mammahjärtat klarar inte riktigt.

Julius kommer gå ute hela vintern är planen :) men han ser inte ut att frysa :p
 
Amèlie verkar ha satt riktigt bra päls hon med, vi har haft 4 - 5 blå de senaste nätterna, och i går kväll då jag var ute med kvällshöet vid 22-tiden, så hade hon rim/iskrystaller på rumpan (korset). Typ som oklippta kallblod brukar ha. :laugh:Hennes mamma har fått på sig täcke när det varit så kallt eller mycket regn dock, pga att hon blivit rätt smal efter resan till Drammen på elitfinalen. Så för att hon ska hålla/få upp hullet får hon lite hjälp att hålla värmen. Så kan hon serva lilltjejen med varm mjölk, planen är att de ska gå ihop iaf ut februari.

De går i stort sett på lösdriften hela tiden, men kommer in över natten vid riktigt ruskigt väder.
 
Nu har lille Helix pass äntligen kommit.
Hur går det med avvänjningen för era? Helix har sovit i egen box, gått i egen hage (med sällskap givetvis) och endast diat morgon och kväll ett tag nu. Ikväll hoppade vi över kvällsdiandet och räknar med att vänja av helt nästa helg.
 

Bifogade filer

  • 20191122_182507.jpg
    20191122_182507.jpg
    258,3 KB · Visningar: 55
Har inte börjat avvänjningen ännu. Men mammorna börjar säga ifrån har jag märkt.

Några pass har jag inte sett röken av och det är väl drygt en månad sedan jag skickade in allt. Är lite orolig att det ska bli något fel !
 
Senast ändrad:
Hmmm, mitt pass skickade jag in för två månader sedan (inte SWB dock), har inte heller fått något än...!

Lilla-A ska inte avvänjas för hon är minst 10 månader är tanken. Ingen brådska iom att hon är sto. :) Men känns som om mamman kan behöva lite tid att äta upp sig inför ny betäckning, därav att jag funderar på att skilja dem i början på mars.
 
Vi skickade in för pass veckan efter midsommar (född mitten på maj) och passet kom efter bara ett par veckor! Förvånad! 😁

Vi har skilda boxar om natten sen 1/11 och innan dess stod de på lösdrift men kom in i varsin box successivt fler timmar hela tiden under några veckor.
mammahästen åker hem i mittenslutet av december.
Lite vemodigt faktiskt då jag älskar den hästen 🥰

Vi har även vaccinerat oss första gången också. Stod som ett ljus, lilla plutten. Vet inte ens om han märkte att han fick nåt 😅 Väldig tur då jag inte har nån högerarm att tala om 😇
 
Lilla Donnis har också vaccinerats men har tydligen reagerat rätt kraftigt över sprutan, alltså blivit rädd. Väldigt konstigt då hon aldrig ens sett en spruta hos mig. De löser det säkert men det är helt klart en känslig tjej. Jag ska förbi och hälsa på henne här i mellandagarna, det ska bli jättekul!

Visst är hon efter Don Olymbrio? Såg jättefin ut på senaste bilden du delade.
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 609
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 623
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 016
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 922
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp