Födda 2019

Du har inte möjlighet att ta in en till unghäst/ponny som kan gå ihop med dom? Tycker oftast att det brukar hjälpa om en blir lite för våldsam för den andra. Kastrering är inte säkert det ger så mycket skilnad.
Jo jag funderar faktiskt på det.. men hade behövt vänta tills betessläpp runt 1 maj. En ponnyvalack får det bli då.
 
Du har inte möjlighet att ta in en till unghäst/ponny som kan gå ihop med dom? Tycker oftast att det brukar hjälpa om en blir lite för våldsam för den andra. Kastrering är inte säkert det ger så mycket skilnad.
Menar du att det skulle vara just en unghäst till så att de är tre som leker? Först tänkte jag äldre ponnyvalack (ser framför mig hur min ponny-armé växer....) eller kan man kanske ta emot en beteshäst i sommar?
Jag har ju förutom mammorna ett ponnysto på 16 år, men då finns väl risken att de börjar rida på den när den blir brunstig- och det vill jag inte.
 
Menar du att det skulle vara just en unghäst till så att de är tre som leker? Först tänkte jag äldre ponnyvalack (ser framför mig hur min ponny-armé växer....) eller kan man kanske ta emot en beteshäst i sommar?
Jag har ju förutom mammorna ett ponnysto på 16 år, men då finns väl risken att de börjar rida på den när den blir brunstig- och det vill jag inte.
Kastrera,vänta o släpp sen in tanthästen
 
Menar du att det skulle vara just en unghäst till så att de är tre som leker? Först tänkte jag äldre ponnyvalack (ser framför mig hur min ponny-armé växer....) eller kan man kanske ta emot en beteshäst i sommar?
Jag har ju förutom mammorna ett ponnysto på 16 år, men då finns väl risken att de börjar rida på den när den blir brunstig- och det vill jag inte.

Tre som leker vore bra, men gärna en lite äldre lekfarbror som även kan uppfostra kidsen. 🙂
 
wi4i6AtICjmLnwThlwecfMFmG8fAZ5Sez4qvEUMLIKeVsbp4np8Y1iNRS1seof_EBLPO6BoBC85-kq7yJKdYxc26LBIwPUyPvgoDTij-lO-QtMMhBGC4nbk67x0hRYixts_ha4A-ljoIoxCfD8NICd4CreaYwKIMI8LAJSFCI5VJpGUqZhw66Bdl3tKk6s77fhYkbFvcj2-CL2urEHSj2adk1EKKBqno8BRvPeezFKIBA3QYdBDiybHARyoyFFvj-DKLYYzKiAotLC7ttlQuhQDBAtE0pAO3AYDAdx_6CcYbcTYP344kiWUaHl8YaKqCxftfUfexBSKwo-FevJ1aLSIr1t1Rz56BcZz7wrwF6pGGZeZidZaRqdU41MUMdW26ZaaVjRcCbBo0Aww_BP5i9nQ1EoXhFfVGBhkM_OBL4V1G4hduSOhcnWlipUSSmUVE1labWBmPckLFrDyC1Z9tugnO1czb0p-V7zM8tJXcGXJqcsUPADvtS27FYdVpvVh9QiXDKJJnKAYztIpCM3glyBmrPw-IGAGczCwM9waiuu23HD5vyVk6vbCf2Bj0n_1jDDkb-lN7FPvtVDL3KY6-ZwB8nkSuUNLNnpuydcUg4ARXIzwynlikb0_b_EixWx7DdmNVsLIQQGNn5MvmPZ94EzcGefhgK1FcjIuGvisEF2-uyorG_sUClID0wfJTA1qzAL47L6ivLCJFaXQYIFcYnsCYfTTfkv81KyAaxtvx4WKEWhq5Mw=w1176-h781-no


Här börjar det också klia i kulorna :nailbiting:
Bästa lekkompis är dessutom sto så vi ska också boka in kastrering omgående.
 
Jag har delat på mina hästar och fått hem en liten b-ungponny som sällskap till ynglingen.

Först satte jag mitt sto(inte mamman, den åkte hem i november) i en hage med en liten väg emellan till de andra.
JAG tyckte det var en enkel bra idé..
Varvid alla tre springer som DÅRAR...

Sto och föl är så j ä k l a tajta!
Dom älskar varandra och hon ger verkligen en trygghet till honom sen mamman flyttade.

Så jag delade vinterhagen istället, tänkte att det kändes tryggare.
Varvid ponnyn släpps ut med fölet på morron och tas in med stoet på kvällen 🙄
Fölet motar med honom så han helt enkelt slinker under staketet till stoet för roligare sällskap..

Just nu har det varit alldeles för mycket annat men jag får försöka samla mej och se om jag ska tänka om eller hur jag ska göra.. suck
 
Ny i tråden, dottern har fått en påläggskalv :love:

Får jag lov att presentera Lotta, Love Reaction, SWB, Action Blue - Crown Z - Calvaro Z
IMG_20200228_221615_161.jpg


En riktig busunge med några rävar bakom öronen :D
Hon får stå kvar hos uppfödaren @athena tills det börjar dra ihop sig för utbildning.
 
Jag kan presentera min också. Wish Nicest Heart a.k.a. Nicke. Welsh partbred e: Linner Hedwr (welsh cob) ue: Leunds Veld's Elegant (ridponny). Han är redan ca 135 cm så vi tror att han växer över ponnymått. En snygg och nyfiken kille, tror att han kommer bli en rolig ridhäst så småningom.

IMG_20200129_170537_747.jpg
 
Det tar tydligen mindre än 24h i box för en söt liten 7månaders att övergå till en rabiat slyngel :cautious:
Vi fick en spontantid på SLU för kastrering igår, så nu var det snipp snipp slut. Han verkar totalt oberörd i alla fall utan fokuserar mest på hur han bäst kan terrorisera allt och alla som kommer i hans väg. Promenaderna idag har varit nära-döden-upplevelser och hur vi ska få honom att hålla sig någorlunda på marken i hagen imorgon är ett mysterium. 🙈
https://photos.app.goo.gl/xjkRJJmaUXWHZ51a9

Hur skulle ni göra? Hålla inne ett tag till och försöka göra flera kontrollerade (nåja, någorlunda :meh:) promenader eller släppa ut imorgon och hålla tummarna? O_o
 
Det tar tydligen mindre än 24h i box för en söt liten 7månaders att övergå till en rabiat slyngel :cautious:
Vi fick en spontantid på SLU för kastrering igår, så nu var det snipp snipp slut. Han verkar totalt oberörd i alla fall utan fokuserar mest på hur han bäst kan terrorisera allt och alla som kommer i hans väg. Promenaderna idag har varit nära-döden-upplevelser och hur vi ska få honom att hålla sig någorlunda på marken i hagen imorgon är ett mysterium. 🙈
https://photos.app.goo.gl/xjkRJJmaUXWHZ51a9

Hur skulle ni göra? Hålla inne ett tag till och försöka göra flera kontrollerade (nåja, någorlunda :meh:) promenader eller släppa ut imorgon och hålla tummarna? O_o
Beror nog på ingreppet och hur stora bollarna var samt hur utemiljön ser ut. Han kan ju dra upp såret om han lever jävel i boxen också tänker jag. Att släppa ut med bästa kompisen om de kör järnet i 20 cm lera är kanske inte optimalt men han ser ju inte jättepåverkad ut.
 
Det tar tydligen mindre än 24h i box för en söt liten 7månaders att övergå till en rabiat slyngel :cautious:
Vi fick en spontantid på SLU för kastrering igår, så nu var det snipp snipp slut. Han verkar totalt oberörd i alla fall utan fokuserar mest på hur han bäst kan terrorisera allt och alla som kommer i hans väg. Promenaderna idag har varit nära-döden-upplevelser och hur vi ska få honom att hålla sig någorlunda på marken i hagen imorgon är ett mysterium. 🙈
https://photos.app.goo.gl/xjkRJJmaUXWHZ51a9

Hur skulle ni göra? Hålla inne ett tag till och försöka göra flera kontrollerade (nåja, någorlunda :meh:) promenader eller släppa ut imorgon och hålla tummarna? O_o
Mina ska förhoppningsvis kastreras nästa vecka och jag får se vad vet säger om inne eller ute. I ditt fall, hur reagerar han om de andra går ut? Blir han väldigt orolig kanske bättre att vara ute?

Så skönt för dig att kastreringen ändå är avklarad.

Mandel har blivit en riktig hingst nu bara på någon vecka. Så det ska bli så skönt att få det här avklarat. Den lille Triller vet jag inte om det gör någon större skillnad på, han är supersnäll ändå, kelig och bits inte.

Mandel bet mig i axeln igår, så fort jag vände ryggen till.... han är frustrerad över de brunstiga stona.
 
@sassiball @Fritidsryttare
Det gjordes stående och bollarna var nog inte jättestora eftersom han bara är 7mån, tycker det ser fint ut. Resten av gänget går på lösdrift så han och mamman har varit inne själva. I boxen är han helt lugn, hittills iaf, utan det har varit under promenaderna han flippat ut. Vi har en grusad hage runt ligghallarna mm, så går han ut till de andra kan jag hålla honom på grus. Tack vare den grusade hagen så kan vi spara på resten av hagarna när det är plusgrader och nu på fm iaf är det fruset i marken i gräshagarna. Gissar på att om jag släpper honom i en egen hage lär han leva rövare av den anledningen och får han gå ut till vännerna lär de leka järnet istället, pest eller kolera :P
 
@sassiball @Fritidsryttare
Det gjordes stående och bollarna var nog inte jättestora eftersom han bara är 7mån, tycker det ser fint ut. Resten av gänget går på lösdrift så han och mamman har varit inne själva. I boxen är han helt lugn, hittills iaf, utan det har varit under promenaderna han flippat ut. Vi har en grusad hage runt ligghallarna mm, så går han ut till de andra kan jag hålla honom på grus. Tack vare den grusade hagen så kan vi spara på resten av hagarna när det är plusgrader och nu på fm iaf är det fruset i marken i gräshagarna. Gissar på att om jag släpper honom i en egen hage lär han leva rövare av den anledningen och får han gå ut till vännerna lär de leka järnet istället, pest eller kolera :P
Då hade jag nog släppt ut :)
 
Helix har överhuvudtaget inte alls upptäckt att han är hingst. Han är som en gullig liten fölunge fortfarande. Han brorsor hade hunnit med att bli både vidriga och kastrerade vid det här laget. 😁
Samma här, vår reagerar inte ens på brunstiga ston ännu :D så vet tyckte vi gott kunde vänta till senare denna månad eller April. Så det är torrare i backen när han skall kastreras.

Men hon tyckte också han är rätt sen och fölig till utseendet. Tänker att han växer långsammare vilket ju inte är en nackdel. Han är 141 cm hög nu, hur höga är era SWB småttingar?
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 582
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 623
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 013
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 884
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp