Födda 2019

Vi åkte till ridhus och tänkte Stig skulle springa fint. Det blev en flopp :rofl: Han är så hög bak att han inte riktigt kommer upp från marken. Jag tycker dock att han rör sig med "allt på plats", alltså bakbenen kommer under och bogen är fri, så vi hoppas det kommer mer när han vuxit lite framtill också.
Stor 🌟 till mammahäst som klev rakt in i nya transporten och stod som ett ljus under hela resan. Så skönt att ha ston som åker väl!

Han är superfin, långbent liten sak!:love:
 
7FDF4E1F-F0A0-4D64-99F7-FF00C62121BE.jpeg

Hoppar in här efter att ha följt i tystnad! Fick ett litet sto på påskafton, Mr Vain GJ - Pascal - Ditton Wood xx, uuunderbar! Väldigt social och självsäker och PIGG, följer inte mamma överhuvudtaget:banghead:Fick börja med sele och longeringslina direkt för att kunna få henne till ridbanan, vilket gör att jag är livrädd för att skada henne.. men hon måste ju komma ut..

Nu ska vi släppa ut henne i en hage med el för första gången, om vi kan ta oss till hagen.. Brukar de fatta snabbt? Hade ett föl för två år sedan som följde mamma som en klocka, och var aldrig några problem, men nu känner jag mig helt lost med detta energiknippe! Men såklart SÅ tacksam att allt gick bra och att hon är världens finaste:love:
 
Visa bifogad fil 28617

Hoppar in här efter att ha följt i tystnad! Fick ett litet sto på påskafton, Mr Vain GJ - Pascal - Ditton Wood xx, uuunderbar! Väldigt social och självsäker och PIGG, följer inte mamma överhuvudtaget:banghead:Fick börja med sele och longeringslina direkt för att kunna få henne till ridbanan, vilket gör att jag är livrädd för att skada henne.. men hon måste ju komma ut..

Nu ska vi släppa ut henne i en hage med el för första gången, om vi kan ta oss till hagen.. Brukar de fatta snabbt? Hade ett föl för två år sedan som följde mamma som en klocka, och var aldrig några problem, men nu känner jag mig helt lost med detta energiknippe! Men såklart SÅ tacksam att allt gick bra och att hon är världens finaste:love:
Grattis!😍
Mitt första föl var ett huliganföl som inte heller följde mamma. Jag fick "fölkrama" (en arm runt fronten och en arm runt rumpan) honom hela vägen ut till hagen första tiden och min sambo ledde mamman. Jag hade grimma och grimskaft på också för säkerhetsskull. Sen när han hade lärt sig var han skulle räckte det att hänga med i grimskaftet. Han var också PIGG! 😄 Två träplank på "lära staket"-hagen räckte inte för honom, han tog sats och hoppade ut emellan. 😱 Med tre träplank plus några gråa hår så stannade han inne. Elstaketet fattade han ganska snabbt. Först fick han eltråd med plastpåsar på, på insidan av sin lilla "träna staket"-hage och när han hade lärt sig att hålla avstånd fick han gå ut i större hage.Vi hade fem trådar och plastpåsar på trådarna även där för att han skulle se dem. Det gick bra. Jag har bara fått tre föl, de andra två har följt mamma och varit betydligt lungnare som tur är. 😂
 
Senast ändrad:
@emmacj Grattis! Vi har grimma från dag 1, drar ett långt grimskaft från grimman, bak om rumpan och fram till hakan igen. Så leder vi dem länge, och det är aldrig några problem. Snöret ramar in dem väl och der kan hoppa och studsa lite fast vid ens sida. Funkar jättebra när man skall lasta dem också, jag lastar mor och föl och en medhjälpare stänger om oss. :up:
 
Tycker nog inte det var nån flopp, han ser kalasfin ut! :)

Haha nej det var kanske lite väl starkt. Stoet har gett fyra riktigt kalasfin föl innan, så han jämförs såklart med dem. Jag tror det blir bra i längden, så den stora floppen i sammanhanget var nog att han vuxit så mycket bak på bara ett par dagar :grin:

@Kristall10 & @Freazer Tack! Han är rätt fin, och supergullig att hantera.
 
@Emiro Åh vad skönt att det löste sig med din, nu fick jag lite hopp :love: Testade att ”fölkrama” nu, och vi kom hela vägen till hagen, hon fattade snabbt! Vågade dock inte släppa dem helt, det tar vi imorgon (har tyvärr inte tillgång till trästaket)!
 
@emmacj Grattis! Vi har grimma från dag 1, drar ett långt grimskaft från grimman, bak om rumpan och fram till hakan igen. Så leder vi dem länge, och det är aldrig några problem. Snöret ramar in dem väl och der kan hoppa och studsa lite fast vid ens sida. Funkar jättebra när man skall lasta dem också, jag lastar mor och föl och en medhjälpare stänger om oss. :up:
Tack!! Ska testa detta 😍
 
Visa bifogad fil 28617

Hoppar in här efter att ha följt i tystnad! Fick ett litet sto på påskafton, Mr Vain GJ - Pascal - Ditton Wood xx, uuunderbar! Väldigt social och självsäker och PIGG, följer inte mamma överhuvudtaget:banghead:Fick börja med sele och longeringslina direkt för att kunna få henne till ridbanan, vilket gör att jag är livrädd för att skada henne.. men hon måste ju komma ut..

Nu ska vi släppa ut henne i en hage med el för första gången, om vi kan ta oss till hagen.. Brukar de fatta snabbt? Hade ett föl för två år sedan som följde mamma som en klocka, och var aldrig några problem, men nu känner jag mig helt lost med detta energiknippe! Men såklart SÅ tacksam att allt gick bra och att hon är världens finaste:love:
Min uppfödarvän hade ett föl ena året när jag jobbade där som rymde hela tiden och sprang runt på gården. Hittade honom flera gånger när han hejjade på hingsten eller kom infräsande på ridbanan. Han var så drygt att när han väl ville till mamma så gömde hon sig för honom i ligghallen och kikade bara diskret ut ibland fast han ropade på henne :angel::rofl:
 
Idag har Helix gått med grimskaft och utan fölkram till hagen. Det gick superbra. Ett elegant hopp över stalltröskeln sen travade han käckt bredvid mamma och min sambo och jag joggade bakom och höll i snöret. Grimman tycker han är onödig att få på men står snällt och tålmodigt. Han har redan växt ur den såg jag idag (pony foal) så nu är det dags att ta fram nästa. Har jag sagt att han är gulligast i världen?:love:
 
Idag testade vi att släppa vår huligantjej i hagen - 30 sekunder tog det innan hon smidigt och elegant kröp under tråden i farten, ut på ett fält och sen lika smidigt in till hästen i hagen bredvid för att hälsa på den :banghead: Snacka om hjärtattack. Som tur var mammans bästis och boxgranne så allt gick bra till slut och fölet kunde fångas in. Blir till att sätta upp ännu fler elband och ta nya tag. Får panik över att de får stå inne så mycket..

Men promenaden till och från hagen gick bra;)
 
Idag testade vi att släppa vår huligantjej i hagen - 30 sekunder tog det innan hon smidigt och elegant kröp under tråden i farten, ut på ett fält och sen lika smidigt in till hästen i hagen bredvid för att hälsa på den :banghead: Snacka om hjärtattack. Som tur var mammans bästis och boxgranne så allt gick bra till slut och fölet kunde fångas in. Blir till att sätta upp ännu fler elband och ta nya tag. Får panik över att de får stå inne så mycket..

Men promenaden till och från hagen gick bra;)
Skönt att det gick bra!

Det här med att ha dem ute i hage är lite nervöst ändå. Jag har bara min ute under uppsikt och han är nu en vecka gammal. Han får vara inne under dagarna om jag inte är hemma, ute en stund på morgonen och så då några timmar på kvällen. Vårt stall och vinterhagar ligger precis bredvid en 80- väg så han får verkligen inte komma ut. Sommarhagen ligger en bit bort så då är det inte lika farligt om han skulle komma utanför hagen.
Det verkar "peppar - peppar" som om han lärt sig det här med elstängsel.

Jag står och lagar pannkakor nu och kikar på pållarna i kameran. Som han leker och busar! Det är full fart mest hela tiden.
 
@DressageNerd Verkligen! Är fortfarande helt skakig! Skulle kanske önskat mig ett hingstföl istället..:angel:

@sassiball Skönt att höra att det är fler som kommer ha samma upplägg! Lyxigt att kunna kolla från köksfönstret:love: Det är väldigt läskigt det här med hagar, förlorade mitt förra föl i en hagolycka så har en otrolig respekt och vill ha så lite trådar/band det bara går egentligen.. Men har inget val nu :(
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 489
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 615
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 996
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 770
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp