Födda 2019

20200329_083331.jpg

Killarna idag.
 
Lilla pärlan (9 mån SWB) var med om en otroligt läskig och onödig händelse i helgen.
Jag skulle flytta henne 4-5 mil till sitt nya hem och lyfter ut inredningen i släpet, men behållare bakdörrarna (Boj).
Lastar nästan sig själv, får åka med människosällskap första kilometern med läskig grusväg, sen lös själv på landsvägen.
Ställer sig fint med rumpan framåt och ser ut att åka bra, men halvvägs stegrar hon och slår mot överluckan bak
Ställer sig på alla fyra och stegrar igen, nu fastnar hon, ramlar omkull med framhoven fast i överluckan.
Vi får snabbt stopp, springer bak och benet släpper och hon reser sig på fyra darrande ben, verkar inte brutit något men blodet sprutar.
Med hjälp av ordentlig förstahjälpenkudde i bilen kan jag lägga dubbla tryckförband, men det blöder igenom...
Kör snabbt vidare till gården vi ska, med människosällskap bak denna gång. Hon är i chock och står snällt. Ringer vet på vägen som möter oss på gården när vi är framme.
Blödningen har gudskelov avstannat och såret sys ihop. Det ser bra ut i detta skede, hoppasverkligen inte fler skador dyker upp efterhand hon repar sig.
Sprucket ögonbryn och ngt skrubbsår det jag ser, plus ömma muskler.
Hon har alltså med ena framhoven lyckats slå ut ett minimalt hörn i nederkant av luckan och fått ut hoven där, se blod- och pälsmärkena på utsidan av luckan på bilden.
Nu är det bara att hålla tummarna !!
26042D20-BE2D-42FA-9C51-7CAF4A8C067E.jpeg
 
Lilla pärlan (9 mån SWB) var med om en otroligt läskig och onödig händelse i helgen.
Jag skulle flytta henne 4-5 mil till sitt nya hem och lyfter ut inredningen i släpet, men behållare bakdörrarna (Boj).
Lastar nästan sig själv, får åka med människosällskap första kilometern med läskig grusväg, sen lös själv på landsvägen.
Ställer sig fint med rumpan framåt och ser ut att åka bra, men halvvägs stegrar hon och slår mot överluckan bak
Ställer sig på alla fyra och stegrar igen, nu fastnar hon, ramlar omkull med framhoven fast i överluckan.
Vi får snabbt stopp, springer bak och benet släpper och hon reser sig på fyra darrande ben, verkar inte brutit något men blodet sprutar.
Med hjälp av ordentlig förstahjälpenkudde i bilen kan jag lägga dubbla tryckförband, men det blöder igenom...
Kör snabbt vidare till gården vi ska, med människosällskap bak denna gång. Hon är i chock och står snällt. Ringer vet på vägen som möter oss på gården när vi är framme.
Blödningen har gudskelov avstannat och såret sys ihop. Det ser bra ut i detta skede, hoppasverkligen inte fler skador dyker upp efterhand hon repar sig.
Sprucket ögonbryn och ngt skrubbsår det jag ser, plus ömma muskler.
Hon har alltså med ena framhoven lyckats slå ut ett minimalt hörn i nederkant av luckan och fått ut hoven där, se blod- och pälsmärkena på utsidan av luckan på bilden.
Nu är det bara att hålla tummarna !!
Visa bifogad fil 47805
Men varför kör man ett så gammalt föl lös i transporten?
 
Men varför kör man ett så gammalt föl lös i transporten?

Får man binda upp dom? Jag har hört (har dock ingen källa utan just bara hört eftersom jag aldrig haft behov att kolla upp det) att man inte får binda upp dom i transport när de är under ett år?
 
Men varför kör man ett så gammalt föl lös i transporten?
Har aldrig haft några problem att köra lös med föl. Har däremot varit med om att skära loss en som ägaren ville sätta fast första gången den skulle åka själv, ren tur att den inte slog ihjäl både sig och oss. Dock tycker jag det borde vara lagstadgat att ha kamera i sin transport. Det kanske inte förhindrar alla olyckor, men det är oumbärligt att kunna se hur de reagerar i transporten och man hinner kanske stanna i tid. Som regel vänder sig _alla_ föl baklänges inom 5 minuter och sen står de blickstilla under färd.
 
Men varför kör man ett så gammalt föl lös i transporten?
För att hon har aldrig stått uppbunden.

Man brukar ju alltid ha en "jag skulle ha" i de här sammanhangen. Om jag hade gjort om resan hade jag gjort likadant, men haft en människa med i släpet (trots riskerna). Jag har inte haft möjligheten att träna henne attt stå uppbunden ännu så att ställa henne med all inredning i släpet och sätta fast henne kändes "livsfarligt" och som en grund för framtida skräck för att åka släp. Nu blev det inte så "bra" ändå...

På utbildningsplanen framåt står nu att träna på att sitta fast, sen att åka släp igen på "vuxet" vis med all inredning (och halsring).
 
Fick tummen ur efter diskussionen här och övade lite uppbindning av lillkillen häromdagen. Antingen är han en naturbegåvning eller helt omedveten om vad som pågick för han parkerade fint på gång där jag ställde honom och stod blickstilla och spanade ut medan jag borstade :love:
 
Julius blev aldrig kastrerad, han har tränats på att bli uppbunden sen litet föl, aldrig hänt nånting men i tisdags var det dags. Han stod uppbunden i en stolpe ute (hur smart det var behöver inte diskuteras, har känt ånger många gånger om) medan jag och en kompis stod och borsta. På nåt sätt lyckas han trassla in sig och vi han aldrig dra loss säkerhetsknuten, han kastar sig och lyckas dra loss stolpen, springer runt med den slagandes mellan benen, springer rätt över tråden till hagen, där han till slut fastnar och vi kan ta loss honom. Tur i oturen gick det bra och veterinären kom precis efter. Men vi valde att bara vaccinera, han var rätt skärrad! Ja, det var jag och min kompis med. Kunde ju gått riktigt illa... Så nu lär jag få börja om en hel del skulle jag tro!
 
Lillkotten har kommit igång att fälla ordentligt, borstade igenom honom igår. Innan har han varit lite rastlös vid sådana övningar, men igår tyckte han det var skönt, särskilt med piggborsten. Det kliar nog en del att byta päls.
 
Lillkotten har kommit igång att fälla ordentligt, borstade igenom honom igår. Innan har han varit lite rastlös vid sådana övningar, men igår tyckte han det var skönt, särskilt med piggborsten. Det kliar nog en del att byta päls.
Ja, nu rasar det stora pälstussar verkligen - härligt vårtecken!
Ska bli skoj att se vad som döljer sig under monsterpälsen. :heart
 
Jag håller på att få en nyans mörkare häst nu! Just nu är han tvåfärgad brun 😁



Har en dörr direkt in från hagen och han tar gärna tillfället i akt och kommer in när jag öppnar där. Undersöker stallet och kollar runt i godan ro.
Så igår fick han komma in i sin box o käka och vara själv inne en stund när jag mockade. Mycket obekymrad.
Ibland tar jag ut hans hagkompis så han är själv i hagen också en stund, även det obekymrat.
Enda gången han blir lite uppjagad är när jag rider iväg med hans bästa vän och stöttepelare stoet jag har.
Det är mycket bus också men i grunden en mycket snäll häst!
 
Min har med börjat fälla, så vi får nog börja borsta lite oftare....

I tisdags var hon hos tandläkaren och tog bort sina vargtänder, skönt att få det avklarat innan de blir för stora och svåra att plocka ut. Det var även första gång hon åkte transport utan mammahäst, tog tillfället i akt när hagkompisen skulle in till tandis. Hon har dock varit med där två ggr innan när mammsen har fått tandvård, så hon var helt trygg och strosade rakt in i undersökningsspiltan. Super lättlastad med, vilken liten drömprinsessa! :love:

Blir ingen bild då hon ser ut som en lurvig mammut som är 10 cm högre bak.... Hoppast på bättring framöver om jag ska lyckas sälja nån gång! :rofl:
 
Min har med börjat fälla, så vi får nog börja borsta lite oftare....

I tisdags var hon hos tandläkaren och tog bort sina vargtänder, skönt att få det avklarat innan de blir för stora och svåra att plocka ut. Det var även första gång hon åkte transport utan mammahäst, tog tillfället i akt när hagkompisen skulle in till tandis. Hon har dock varit med där två ggr innan när mammsen har fått tandvård, så hon var helt trygg och strosade rakt in i undersökningsspiltan. Super lättlastad med, vilken liten drömprinsessa! :love:

Blir ingen bild då hon ser ut som en lurvig mammut som är 10 cm högre bak.... Hoppast på bättring framöver om jag ska lyckas sälja nån gång! :rofl:
Det är ju jättebra att hon är så resvan redan. Mina två har inte ens varit i närheten av en transport ännu. Idag har jag stått i solen och borstat dem båda två. De börjar bli så fina i pälsen nu när de fällt mycket. Har förberett för betessläpp, hoppas kunna släppa dem om 1 vecka, eller kanske två.
 
mandel rullar sig.jpg

Och rulla sig gjorde även Triller, inte mindre än 3 gånger när han kom in på ridbanan. Har dock inget bildbevis på det, utan det är Mandel här som rullar sig.

Han hade inga problem med att skritta över några bommar. Däremot är han lite mer olydig att leda, han drar gärna. Så det blev lite lydnadsträning, lära sig att vänta.

Snart dags att leda bort dem till sommarhagen så jag tänkte jag får ledträna dem lite hemma först. Ingen längre sträcka att gå men det kommer en del fordon och jag vill gärna att de lyssnar på mig, de små liven.
 
81497888_10157246464869071_2108572399644442624_o.jpg


Här är mina killar, de har vuxit något sen de föddes... men jag har inga nytagna kort på dem. Längst upp till höger har ni Filemon HQS e Fidelio Ask - Nobel - Magritte - Anart, längst ner till höger har ni Kition HQS e Sir Oldenburg - Cortus - Ceylon - Pompe och till vänster har ni Priamos HQS e Catch - Corlensky G - Magritte - Anart
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
401
· Visningar
50 082
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 976
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 525
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp