Födda 2019

A63B98DD-C8E6-4A92-BF2F-0CC97AD93A3B.jpeg

Frostig och spännande promenad! Julius extrapappa var också med på tur, dock inte på denna bild! Så härligt psyke än så länge 🥰
 
20201205_134311.jpg

Inte så bra bilder kanske men så duktiga unghästar jag har. Kunde lasta dem båda två helt själv o stänga bakom samt dra ner rullgardinen o köra en liten sväng. Trillers mamma fick vara moraliskt stöd och åka två rundor. Just att jag kan göra detta helt själv utan att behöva vara beroende av någon annan är jätteviktigt för mig som oftast är själv med allt som rör hästarna.
 
Visa bifogad fil 61125
Inte så bra bilder kanske men så duktiga unghästar jag har. Kunde lasta dem båda två helt själv o stänga bakom samt dra ner rullgardinen o köra en liten sväng. Trillers mamma fick vara moraliskt stöd och åka två rundor. Just att jag kan göra detta helt själv utan att behöva vara beroende av någon annan är jätteviktigt för mig som oftast är själv med allt som rör hästarna.
Kul! Jag måste hyra en transport och lastträna lite, blir inte lika naturligt när man inte äger ett släp!
 
Kul! Jag måste hyra en transport och lastträna lite, blir inte lika naturligt när man inte äger ett släp!
Ja det är inte så dumt att de är lastade i lugn o ro utan några måsten. Känns skönt för mig i alla fall.

Allra bästa känslan var att Mandel, som ju varit lite känslig av sig, han brydde sig inte det minsta av att luckan stängdes bakom, att han hade en bok bakom o inte kunde backa eller att man drog ner gardinen. Han har verkligen blivit trygg jämfört med i våras.
 
Mätte Julle idag, han är hela 143 cm 😂 Han är 15,5 månad idag, var 140 cm vid 12 månader! Så visst han har ju vuxit något!

Nicke är också den storleken, kanske någon cm lägre. Helsyrran var 151 på treårstest nu i början av hösten så gissar att han också bli den storleken.
 
Nu när de går in på sitt andra år 😮🥰

Har ni några planer för året?
Eller, hur ser erat 2021 ut i stora drag?
Min har inte ens haft täcke på sej mer än en gång i stallgången,
leds ut och in från hagen. Jag borstar och spolar ben.
Det enda ickevardagliga vi gör är nog att bära runt på en körsele ibland.
Promenerade endel i samband med kastrering och sen fick han paus då det hände väldigt mycket saker på kort tid. (Vilket märktes)

Longera är ju synd att säga att vi gör men han går fint på volt i skritt. De gångerna jag bett om det.
D2998725-66A9-4EAC-BB08-40DA031DBFD6.jpeg
😄
 
Nu när de går in på sitt andra år 😮🥰

Har ni några planer för året?
Eller, hur ser erat 2021 ut i stora drag?
Min har inte ens haft täcke på sej mer än en gång i stallgången,
leds ut och in från hagen. Jag borstar och spolar ben.
Det enda ickevardagliga vi gör är nog att bära runt på en körsele ibland.
Promenerade endel i samband med kastrering och sen fick han paus då det hände väldigt mycket saker på kort tid. (Vilket märktes)

Longera är ju synd att säga att vi gör men han går fint på volt i skritt. De gångerna jag bett om det.
Visa bifogad fil 62634
😄
Min växer så det knakar, hela 141,5 cm mkh och 145 över rumpan 😄
Min är rätt mycket hanterad så jag tror att jag bara fortsätter och "duttar" lite fram till efter sommarbetet.
Målet till dess är att att han ska stå "ground tied" alltså att han ska stå still när jag lämnar honom lös :)
Till hösten kommer jag att börja förbereda inför inridning nästa år med att börja lära in kommandon från marken och lägga på lite utrustning.
 
Min växer så det knakar, hela 141,5 cm mkh och 145 över rumpan 😄
Min är rätt mycket hanterad så jag tror att jag bara fortsätter och "duttar" lite fram till efter sommarbetet.
Målet till dess är att att han ska stå "ground tied" alltså att han ska stå still när jag lämnar honom lös :)
Till hösten kommer jag att börja förbereda inför inridning nästa år med att börja lära in kommandon från marken och lägga på lite utrustning.
Hur lär du in stillaståendet? 😃
 
Jag hanterar mina lite då och då. Har kollat lite på Eamon Hickey-youtubes för att studera lite hur han gör, han verkar ju väldigt famgångsrik :) . Visserligen har jag ridit in många hästar genom åren, men jag är nu lite äldre, inte lika modig, och jag tänker att det kan väl aldrig vara fel att lära sig något nytt.
Försökte mig på det här med att "klia pannan" -metoden. På Triller tyckte jag nog det fungerar, han blev lugnare och helt trygg med att man tar honom på öronen, det har han inte gillat innan. Men Mandel tyckte mest det var trams, slog med frambenen och höll på när jag skulle klia honom just i pannan. Så på honom funkar det bäst att klia på hals och bringa, då slappnar han av.
De har båda provat att longeras några varv i skritt. Har även fått vänja sig vid att jag står på en högre pall och liksom halvlutar mig lite över dem samtidigt som jag kliar dem. Start, stopp och rygga har de också fått träna på. Kanske blir lite tömkörning framöver, får se :) Triller tänkte jag nog försöka hitta nytt hem till, han blir ju en liten B och vi har redan hans mamma som är B, kan inte ha hur många sådana småttingar som helst.
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
401
· Visningar
49 939
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 565
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 972
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 414
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp