Födda 2019

Hur lär du in stillaståendet? 😃
Nu är inte jag världsbäst på att förklara saker men ska försöka 😆
Har en repgrimma och långt rep fäst i det, gärna lite tyngre än en longerlina.

Jag använder ordet whoa när jag vill att de ska stå still.

Sen går jag ut en bit, följer hästen med skakar jag i repet tills den backar tillbaka (skakar alltså i luften).

Varje gång hästen rör sig skakar jag på repet tills den är tillbaka där den var.

Viktigt att vara konsekvent även om den bara lyfter en hov.

Belöningen är att man låter den vara.

När hästen lärt sig stå still så börjar jag belasta den lite, exempelvis hoppa runt ställa mig vid sidan etc och flaxa.
Hästen ska stå still, börjar den röra sig skakar man i repet.

När hästen kan det utan problem när du håller i repet, så släpper du det. Rör sig hästen går du fram och skakar i det.

Hästarna brukar fatta detta ganska kvickt, bara man har fin timing med när man börjar skaka i repet och när man slutar. 🙂
 
Nu är inte jag världsbäst på att förklara saker men ska försöka 😆
Har en repgrimma och långt rep fäst i det, gärna lite tyngre än en longerlina.

Jag använder ordet whoa när jag vill att de ska stå still.

Sen går jag ut en bit, följer hästen med skakar jag i repet tills den backar tillbaka (skakar alltså i luften).

Varje gång hästen rör sig skakar jag på repet tills den är tillbaka där den var.

Viktigt att vara konsekvent även om den bara lyfter en hov.

Belöningen är att man låter den vara.

När hästen lärt sig stå still så börjar jag belasta den lite, exempelvis hoppa runt ställa mig vid sidan etc och flaxa.
Hästen ska stå still, börjar den röra sig skakar man i repet.

När hästen kan det utan problem när du håller i repet, så släpper du det. Rör sig hästen går du fram och skakar i det.

Hästarna brukar fatta detta ganska kvickt, bara man har fin timing med när man börjar skaka i repet och när man slutar. 🙂
Tack snälla!
Min häst kommer gärna inpå (som i nyfiken, inte bufflig) och jag flyttar konsekvent bort honom men det hade varit mer behändigt att parkera honom. Jag tror det är enklare att gå den vägen sas.
 
Jag brukar göra något med Julius någon gång (på ett ungefär) i veckan, utöver daglig hantering. Det kan vara hovis, promenad, springa lös i ridhuset, longeras, prova täcke (han har provat inne några ggr, aldrig ute) eller tömköras. Försöker också öva att stå på gången lite här och var. Han är ganska duktig på det men jag tycker det är lite läskigt, rädd att han ska kasta sig. Mamma tjatar alltid på att jag måste lära honom stå lös, så tipset ovan var ju toppen! Köpte faktiskt en ny repgrimma i lördags, får börja inviga den! Arbetade gärna med repgrimma med hästarna jag hade förr, men lite kommit av mig. Tycker dock det är roligt så får nog komma igång igen!

Skulle vara kul att köra in Julius framöver! Min kompis tyckte att jag skulle visa honom på SWB’s treårstest trots att han är korsning, jag vet inte jag? Men han har hyffsad gång och trevlig modell än så länge!
 
Min Lille-A har flyttat hemifrån för snart en månad sedan. Det fungerade tyvärr inte så bra med ponnysarna hon skulle gå ihop med på lösdrift hemma, då den ena blev aldeles för tjock så vi var tvungna att sära på dem dagtid och ställa på box nattestid. Så nu har hon åkt till en av mina kompisar på lösdrift med hennes 3-åringar och dräktiga avelsston istället.

Hon verkar trivas bra och såg fin ut när jag hälsade på förra helgen. Kommer m.a.o. inte göra något med henne på ett bra tag, förhoppningsvis kan hon stanna där ett års tid så blir det lagom att ta hem och påbörja träning och inridning när hon fyller 3. :)

Lille-A är den bruna utan täcke.


1610118914160.png
 
Hur stora är era nu?
Rund om magen, låg mankhöjd 🤪 mätte häromdagen men lite tveksam till att jag mätte rätt, har dock riktig sticka att mäta med. Då var han 146 fram och 149 bak, men det innebär att han vuxit några cm på typ en månad, för han var 143 sist jag mätte och det var inte alls längesen!
 
Rund om magen, låg mankhöjd 🤪 mätte häromdagen men lite tveksam till att jag mätte rätt, har dock riktig sticka att mäta med. Då var han 146 fram och 149 bak, men det innebär att han vuxit några cm på typ en månad, för han var 143 sist jag mätte och det var inte alls längesen!
Är det hbl ?.🙂
 
Idag var vi ute och släpade runt på julgranen 😁
Vi har släpat kedjor, linor och slanor men inget 'stort', som liksom syns lite bättre.
Att det hamnar mellan och mot benen bekommer honom inte längre.
Är väldigt glad i den här hästen!
Cool men vaken, han är känslig men på ett lite mer lagomt sätt.
Inte känslig OCH tokexplosiv som min andra häst som reagerar på en millisekund och aktiverar flyktinstinkten på samma gång 🙄


10E1E240-8DFD-48C0-ADD1-1329C698B068.png
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
401
· Visningar
49 730
Senast: pajaztar
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 547
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 956
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 252
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp