Födda 2019

91518841-A2E8-4039-BAFD-7ECDD161A93D.jpeg

Nu vågar jag visa bild på såret här med! Såret börjar se fint ut, men han har fått lymfangit i benet och feber på det, så nu ny pencillinkur och metacam! Samt lite moment 22, då han helst ska stå stilla för sårläkningen men helst ska röra sig för lymfangiten 🙈
 
Visa bifogad fil 75643
Nu vågar jag visa bild på såret här med! Såret börjar se fint ut, men han har fått lymfangit i benet och feber på det, så nu ny pencillinkur och metacam! Samt lite moment 22, då han helst ska stå stilla för sårläkningen men helst ska röra sig för lymfangiten 🙈
Men va tråkigt med lymfangiten när såret äntligen börjar läka👎
Håller tummarna!
 
Blir till att jag hämtar hem Lille-A från betet på söndag, så får hon stanna hemma en vecka inför utställning påföljande lördagen. :) Kommer inte hinna göra så mycket med henne utöver att klippa man och hovskägg och fila lite höver så hon ser presentabel ut, samt förhoppningsvis vänja vid träns och träna lite uppställning och lösvisning. Ska iväg med 5 hästar till utställningen och har två andra hemma som ska tränas i dagarna innan, så.... blir hektiskt!

Tänkte först låta bli att visa Lilla-A, iom att hon har lite korta ben och inte ser superläcker ut för tillfället, men OM hon blir klass 1 så kommer (mest troligen) mamman få tillräckligt med poäng för att utses till Elitsto, som har varit mitt mål sedan jag började avla på henne. :heart Så då får vi åtminstonde försöka!
 
Vi tjuvstartade hösten vi och ska ha en sista kort check uppsuttet, så får han vara sen.
Så makalöst snäll och klok och han älskar att vara på jobbet.
Som både mamma också gör och, mej veterligen, även pappa.

Lite löshoppning i höst är väl egentligen den enda planen annars. Kanske lite promenader ihop med att dra runt på saker.
932000C5-4DE6-4158-9C9F-98BB7E3EFC12.jpeg
 
47101E79-9EF9-4090-9FF2-207F5CEF55C2.png

Mätte Julius igår, han har vuxit en hel cm sedan mitten av maj, är nu 148 cm. Hade hoppats på att han skulle vara runt 150-151 i alla fall, har upplevt att han vuxit under sommaren men måste varit mer på bredden och längden!
Kändes rätt hopplöst, han lär ju knappast växa 10–12 cm till om han växer i den här takten, eller?
Han är så himla snäll och cool! Så hoppas ju verkligen att han blir så pass hög att han passar mina långa ben!
På lördag ska vi till Arboga på Säker Häst kurs med Ulla-Carin, det ska bli kul :) Såret har läkt fint, trodde det skulle bli fult ärr men kommer nog i princip inte att synas nånting framöver! Såret har också ”gett tur i oturen”, han har fått pröva saker som en tvååring sällan gör, såsom stå själv i hage, först i liten sjukhage i 4,5 veckor och sedan själv i lite större hage 2 veckor. Den lite större hagen är precis vid vägen och tågbanan, så han har verkligen fått vänja sig vid trafik och i delar av den hagen såg han inte heller de andra hästarna, så nu vet jag också att han kan vara själv i hagen om det skulle krisa någon gång. Nu är han dock återigen med hans kompisar som han gick med i våras. De har fått en ligghall nu i sommar, känns toppenbra att slippa ha unghäst på box :)
 
Visa bifogad fil 76958
Mätte Julius igår, han har vuxit en hel cm sedan mitten av maj, är nu 148 cm. Hade hoppats på att han skulle vara runt 150-151 i alla fall, har upplevt att han vuxit under sommaren men måste varit mer på bredden och längden!
Kändes rätt hopplöst, han lär ju knappast växa 10–12 cm till om han växer i den här takten, eller?
Han är så himla snäll och cool! Så hoppas ju verkligen att han blir så pass hög att han passar mina långa ben!
På lördag ska vi till Arboga på Säker Häst kurs med Ulla-Carin, det ska bli kul :) Såret har läkt fint, trodde det skulle bli fult ärr men kommer nog i princip inte att synas nånting framöver! Såret har också ”gett tur i oturen”, han har fått pröva saker som en tvååring sällan gör, såsom stå själv i hage, först i liten sjukhage i 4,5 veckor och sedan själv i lite större hage 2 veckor. Den lite större hagen är precis vid vägen och tågbanan, så han har verkligen fått vänja sig vid trafik och i delar av den hagen såg han inte heller de andra hästarna, så nu vet jag också att han kan vara själv i hagen om det skulle krisa någon gång. Nu är han dock återigen med hans kompisar som han gick med i våras. De har fått en ligghall nu i sommar, känns toppenbra att slippa ha unghäst på box :)
Han verkar stencool verkligen! En toppenhäst! Skönt att de är trygga nog att kunna ha själv!

Vad kul med UC-kurs!
Har varit på en med henne och det var verkligen givande! Jag hoppas hon kommer häråt snart igen, (brukar komma till Kga då och då) det vore kul att vara med!
 
Han verkar stencool verkligen! En toppenhäst! Skönt att de är trygga nog att kunna ha själv!

Vad kul med UC-kurs!
Har varit på en med henne och det var verkligen givande! Jag hoppas hon kommer häråt snart igen, (brukar komma till Kga då och då) det vore kul att vara med!
Jag har små planer på att arrangera en kurs i khamn, dock har vi ju kvarka nu på ridskolan, så än finns inget datum eller liknande!
Ja, jag tror han blir en bra tanthäst, eller ridskolehäst, eller till tonåring som vill ha kul! Kanske inte en tävlingshäst på högre nivå, men det var jag ju inte ute efter när han tillverkades!
 
Lilla-A börjar se ut som en "riktig" häst så småningom, men även hon skulle behöva växa en del till, innan jag är nöjd... Tycker dock hon såg rätt bra ut efter lite tvätt och klipp och knoppning:

241824556_1948266511991757_8108883146327894589_n.jpg


Domaren höll i princip med och gav henne bara 8-or på exteriöret, men tyvärr rör hon sig inte särskilt bra för tiden, växer och är lite hög bak och spänd, så blev endast klass 2. Men vi försöker nog igen på 3-års till nästa år. :)
 
Skakar liv i tråden igen.... Nu har Lille-A (som förhoppningsvis ska växa sig stor snart) åkt tillbaks till lösdriften hos min kompis. Men innan hon åkte så hann vi med att lära in longering, lite tömkörning och även löshoppning. Gudars vilken snäll och enkel häst, hon har ju alltid varit ett A-barn, men liksom: Tredje longeringstilfället så är hon ungefär den mest lydhörda häst jag nånsin longerat, och byter mellan alla 3 gångarter på (nästan) enbart röstkommando. Och vid första försöket till löshoppning så behöver min kompis inte ens hjälpa till utan kan stå på mitten och filma hela tiden medans jag skickar runt henne helt själv! 🥰

Blir kul att få hem henne igen i januari för inridning, sedan så klurar jag lite på om vi ska betäcka nästa år, men det beror på om jag får såld någon häst - kan liksom inte sitta med hur många som helst.... :angel:
 
Vi har varit med på löshoppning och jag är så nöjd med min häst.
Rättar sej klokt och blir inte rädd om han kommer fel eller river. Han är inte heller dumdristig, vilket känns skönt 🙃

Hinknissen kände sej överflödig dock då pålle helst sökte sej till sin matte istället 😍😭
 
Här har vi hunnit med att longera, lägga på sadel och träns. Håller nu på att träna in stopp och galoppkommando på lina. Inridning är planerad till våren. :)
Funderar också på inridning till våren, kommer nog inte göra det själv utan funderar på att köra iväg honom till min gamla gymnasieskola om de har möjlighet att ta emot honom. När jag gick där red vi in ”Sparven” och det har ju gått rätt bra, så då borde de kunna klara min lugna filbunke också 😅 Det är samma lärare kvar sen jag gick ut 2008, så känner mig trygg med det!
 
Hej! Jag har en kille f 19 ( Zuidenwind- Fabuleux - Bernstein )som jag inte tror jag skrivit om. Köpte honom i mars från en bekant som inte hade möjlighet att ha kvar honom. Tyvärr får jag nog inse att han inte riktigt blir i den strl jag önskar samt är lite kortare i modellen.
Eftersom han då ev ska ut till fsg i vår tänkte jag fråga hur ni hade gjort med rtg och vad ni isafall tagit plåtar på?
Grundtanken var nu i december och exp rtg samt rygg så jag vet vad jag har att presentera.
Eller ska man vänta till man då ev ska sälja?

Hur om hur är det världens gullis:love: ! Så himla snäll och cool! Riden kanske sex gånger och har tagit det med fantastisk ro!

En väldigt suddig bild på min Zudd:D
 

Bifogade filer

  • B4EC291D-26EF-4C95-98AD-9E0C8A6F3DFC.jpeg
    B4EC291D-26EF-4C95-98AD-9E0C8A6F3DFC.jpeg
    448,6 KB · Visningar: 40
Jag tänker röntga min nu i vinter, då hinner man operera bort eventuella lösa bitar (peppar, peppar) under den tiden det ändå är tråkigast att träna hästarna/ha dom ute, och så är de "good to go" till våren. Tycker inte det behövs dagsfärska plåtar på en såpass lite tränad häst, om köperen ändå vill ha det så får de väl betala själv. 🙃
 
Hej! Jag har en kille f 19 ( Zuidenwind- Fabuleux - Bernstein )som jag inte tror jag skrivit om. Köpte honom i mars från en bekant som inte hade möjlighet att ha kvar honom. Tyvärr får jag nog inse att han inte riktigt blir i den strl jag önskar samt är lite kortare i modellen.
Eftersom han då ev ska ut till fsg i vår tänkte jag fråga hur ni hade gjort med rtg och vad ni isafall tagit plåtar på?
Grundtanken var nu i december och exp rtg samt rygg så jag vet vad jag har att presentera.
Eller ska man vänta till man då ev ska sälja?

Hur om hur är det världens gullis:love: ! Så himla snäll och cool! Riden kanske sex gånger och har tagit det med fantastisk ro!

En väldigt suddig bild på min Zudd:D
Jag unghäströntgar och ta ev saker efter inridningen. Bra med boxvila under vintern när vädret ändå ofta är skit.
Han är ju bara 2 år så han kan ju växa rätt länge till om det är höjden du är orolig över? Du kan ju alltid unghäströntga nu och låta ev köpare ta plåtar på resten om dom vill det. Så brukar jag göra om jag ska sälja dom unga. Det är väldigt sällan köparna på så unga vill ta andra bilder hos mig men det kanske är annorlunda inom dressyrsidan?
 
24097B30-9BCA-4B4C-8691-6BC14DC68094.jpeg

En kompis kom med sitt släp idag och hjälpte mig att lastträna :) Han är väldigt snäll att lasta om jag går före, men vill kunna lasta ensam, så det är målet men vi kom inte dit idag, han var dock duktig ändå! På söndag åker vi för att löshoppa, det blir skoj, gjorde det senast i början av maj!
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 584
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 623
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 013
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 888
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp