Födda 2019

Jag och min grabb har varit ute på vår första uteritt. Det gick strålande med säkert sällskap och blev tillomed alla gångarter då han bjöd upp så fint!
Nästa vecka väntar genrep på unghästtestet och sedan löshoppning veckan efter det. Annars rider vi på 1-2 gånger i veckan och blir lite bättre varje gång’ 😍
 

Bifogade filer

  • 05FC9CA6-2929-4FB8-BF28-36FD1F9384BD.jpeg
    05FC9CA6-2929-4FB8-BF28-36FD1F9384BD.jpeg
    315,5 KB · Visningar: 44
Har det fortsatt? :)
Jag tycker att de märks ganska väl med låg energi = inlärning, sen när poletten trillar ner så vips får de energi och blir lite piggare. Sen kanske pälsfällningen påverkar nu också 🤗

Ja det är helt klart relaterat till inlärning/nya saker, hon är knappast trött fysiskt efter att ha tömkört ett varv runt gården... :) Men der verkar som det går bättre när väl poletten trillat ner som du säger.

Numera har hon insett att det går bra att trava med ryttare på, och hur man ska springa fint på tygeln när vi tömkör på ridbanan. Känns som vi är lagom i fas mtp vårat treårstest som inte är förens i augusti/september. :up:
 
Hur går det för alla? I dag har vi ridit ut helt själv för första gången, och det gick superbra. 🥰 Lilla-A fortsätter vara ett eksemplariskt A-barn. Endast gång nummer 10 med ryttare på, och hon är redan imponerande ridbar, verkar ha förstått att skänkel betyder fram utan att vi ens direkt har tränat på det.

Numera kör vi två små ridpass i veckan och ett pass longering/tömkörning, men funderar på om jag istället ska köra två pass från marken för att bygga upp muskulatur etc., och dra ner till ett ridpass ett tag nu som hon oavsett verkar helt chill och happy med ridningen. Planen är att hon ska vara redo att läggas ut för försäljning om sisådär 5-6 veckor (maj/juni), och att hon då ska vara "tillräckligt" utbildat för att i princip kunna gå på bete fram tills treårstestet.
 
Tycker att det går framåt här med.
Han är fantastiskt rolig och jag längtar alltid till nästa pass. 🥰

I helgen red vi ut helt själva och för nån vecka sen red vi i ridhus för första gången. Har däremot inte galopperat uppsuttet ännu.
Löshoppar regelbundet och tränar visning för hand.

Fortfarande valpig i ridningen och lite 'brötig' men det kommer mer och mer att han förstår hela grejen. Då är han fantastiskt rolig, går för väldigt lätta hjälper och följer ramen man som ryttare ger. En lång men rolig väg 😁
 
Kul att läsa om att det går så bra för er! Det är ju sååå roligt med unghästar då de snappar upp saker så fort.

För oss går det fortsatt bra, var på genrep av unghästtestet i veckan för att få lite tips. Min grabb fick bra beröm och skötte hela miljön utmärkt. Gnäggade lite när vi lastade ur men sen beter han sig precis som hemma, super skönt!
Prio nu med drygt en månad till testet är att löshoppa en gång i veckan och rida 2-3 pass i veckan på utebana eller i skogen.
 
Min är i växtfas igen, hur stor tänkte han bli? Gråa hår ger han mig också, igår när jag skulle ta in honom hade han lite bråttom och halkade omkull på asfalt och fick ett sår vid ena kotan bak. Bara ytligt men ändå... Puh. Tvätta och på med bandage och sen stå inne över natten. Det såg fint ut nu på morgonen så han fick gå ut som vanligt, men får väl hålla lite koll på det.
 
Unghästtest
Micklem multibridle?

Blev osäker men nån här har kanske koll? Vill helst ha det vi är vana med, annars får jag ta ett annat bara det är ju inte hela världen iofs..

'Träns skall bestå av huvudlag med käkrem, valfri nosgrimma av enbart läder och valfria tyglar. '
 
Unghästtest
Micklem multibridle?

Blev osäker men nån här har kanske koll? Vill helst ha det vi är vana med, annars får jag ta ett annat bara det är ju inte hela världen iofs..

'Träns skall bestå av huvudlag med käkrem, valfri nosgrimma av enbart läder och valfria tyglar. '

I de fall annat inte regleras i unghästreglementet så går TR's regler in, och där är väl Micklem godkänt? Annars, maila den lokala förening du skall visa hos så ger de svar :)
 
I de fall annat inte regleras i unghästreglementet så går TR's regler in, och där är väl Micklem godkänt? Annars, maila den lokala förening du skall visa hos så ger de svar :)
I en vanlig dressyr klass skulle det vara godkänt.
Jag mailar nog ändå för säkerhetsskull, man vet ju aldrig 😊
 
Idag var jag och pålle ute på våran tredje uteritt. Har inget sällskap sådär vanligtvis 🙈 så rider ensam 🙈

Pålle hör/ser sen där mitt i skogen något av alla djur vi har som granne och blir ju spänd såklart, stannar, balanstravar, drakblåser, upprepar.
Ändå är han kvar med mej. Går vidare med tvekan när jag ber om, men går ändå
på framåthjälpen. Inga dumheter. Panikar inte.
Han är så vansinnigt snäll!
Uppblåst och redo men kvar.

Den andra superheta stresshästen jag har är minst tio gånger värre än den här 😅
 
Gud så besviken jag blev idag.
Har väntat på tider för genrepet inför testet.

Hade jag vetat att de bara skulle ta in typ tio hästar hade jag nog försökt åka på genrepet i grannkommunen istället(som nu redan varit) för säkerhetsskull.

Inlägget hade legat ute nån timme när jag såg det och då var det fullt plus lika lång reservlista. Suck
Hade varit så bra att få åka och känna hästen på pulsen. Nog för att han är snäll men hade sett fram emot det plus bra förberedelse.
 
Men fy vad trist @Magnum! Kan du mejla och fråga om dom har möjlighet att öppna för flera, om det nu finns så stor efterfrågan? Evt kanske ni som inte kommer med kan organisera en gemensam träning (som ett genrep) på annat håll?


Här tränar vi på, kändes som det blev för litet att endast rida 1 gång i veckan så nu kör jag varannan gång uteritt och tömkörning/longering. Tänkte snart testa rida lite på ridbanan med, och så behöver vi verkligen komma igång med löshoppningen igen. Planen är ju att hon ska läggas ut på försäljning om en liten månad, och att hon ska vara "klar" med sin utbildning inför 3-års tills dess.

I lördags fick hon framskor på för första gången, och stod som ett tänd ljus, hovis var jätteimponerad. Men i går var en av skorna redan borta, surt men inte helt oväntat - måste nog stängsla bort den blötaste delen av hagen då lilla-A är värsta flodhästen och gladligen går i lera till knäna för att hitta gräs.... Hovis kommer imorgon för att slå på bakskorna, så då får hon fixa tappskon samtidigt. Och så lär jag få stängsla ikväll, puh.. :cautious:
 
Men fy vad trist @Magnum! Kan du mejla och fråga om dom har möjlighet att öppna för flera, om det nu finns så stor efterfrågan? Evt kanske ni som inte kommer med kan organisera en gemensam träning (som ett genrep) på annat håll?


Här tränar vi på, kändes som det blev för litet att endast rida 1 gång i veckan så nu kör jag varannan gång uteritt och tömkörning/longering. Tänkte snart testa rida lite på ridbanan med, och så behöver vi verkligen komma igång med löshoppningen igen. Planen är ju att hon ska läggas ut på försäljning om en liten månad, och att hon ska vara "klar" med sin utbildning inför 3-års tills dess.

I lördags fick hon framskor på för första gången, och stod som ett tänd ljus, hovis var jätteimponerad. Men i går var en av skorna redan borta, surt men inte helt oväntat - måste nog stängsla bort den blötaste delen av hagen då lilla-A är värsta flodhästen och gladligen går i lera till knäna för att hitta gräs.... Hovis kommer imorgon för att slå på bakskorna, så då får hon fixa tappskon samtidigt. Och så lär jag få stängsla ikväll, puh.. :cautious:
Det var väldigt specifika tider så kanske att de bara får låna anläggningen den tiden. Stod att det var förtur för de som ska visa på treårs men det är ju 30 anmälda dit så det hjälper ju inte så mycket om det ändå bara finns tio platser för genrepet 😏
Jag gör min första och kanske enda visning så det är väl därför det känns så trist. Hade varit skönt att ha ett genrep i kroppen. Men det får ju gå ändå förstås!
 
Men fy vad trist @Magnum! Kan du mejla och fråga om dom har möjlighet att öppna för flera, om det nu finns så stor efterfrågan? Evt kanske ni som inte kommer med kan organisera en gemensam träning (som ett genrep) på annat håll?


Här tränar vi på, kändes som det blev för litet att endast rida 1 gång i veckan så nu kör jag varannan gång uteritt och tömkörning/longering. Tänkte snart testa rida lite på ridbanan med, och så behöver vi verkligen komma igång med löshoppningen igen. Planen är ju att hon ska läggas ut på försäljning om en liten månad, och att hon ska vara "klar" med sin utbildning inför 3-års tills dess.

I lördags fick hon framskor på för första gången, och stod som ett tänd ljus, hovis var jätteimponerad. Men i går var en av skorna redan borta, surt men inte helt oväntat - måste nog stängsla bort den blötaste delen av hagen då lilla-A är värsta flodhästen och gladligen går i lera till knäna för att hitta gräs.... Hovis kommer imorgon för att slå på bakskorna, så då får hon fixa tappskon samtidigt. Och så lär jag få stängsla ikväll, puh.. :cautious:
Vad tyckte hon om att få på sig skor? :)
 
Det var väldigt specifika tider så kanske att de bara får låna anläggningen den tiden. Stod att det var förtur för de som ska visa på treårs men det är ju 30 anmälda dit så det hjälper ju inte så mycket om det ändå bara finns tio platser för genrepet 😏
Jag gör min första och kanske enda visning så det är väl därför det känns så trist. Hade varit skönt att ha ett genrep i kroppen. Men det får ju gå ändå förstås!
Och nu har vi fått en plats ändå. Eller, alla tror jag som inte fick plats har det gjorts plats åt. Kanske var fler än jag som blev besviken 😇😅
Skönt!!
 
Pust, nu är det drygt 2 veckor kvar för oss till testet och jag är sååååååå nervös. Börjar nästan ångra att jag anmält mig :crazy: nu gör vi ju endast detta för våran egen skull och för erfarenhet men börjat tvivla på om vi ens har där att göra.
Men vi kör på, borstar och borstar för att få bort all päls som just nu bara rasar av. En löshoppning till hinner vi med också innan testet.
 

Bifogade filer

  • 5E62FA47-9683-4C61-8896-100D8A1BA12D.jpeg
    5E62FA47-9683-4C61-8896-100D8A1BA12D.jpeg
    283,4 KB · Visningar: 13
Pust, nu är det drygt 2 veckor kvar för oss till testet och jag är sååååååå nervös. Börjar nästan ångra att jag anmält mig :crazy: nu gör vi ju endast detta för våran egen skull och för erfarenhet men börjat tvivla på om vi ens har där att göra.
Men vi kör på, borstar och borstar för att få bort all päls som just nu bara rasar av. En löshoppning till hinner vi med också innan testet.
Klart ni har där att göra! Sådär tänker jag också, men också att det är för våran skull, att det är roligt och kul att ha jobbat sej fram till just det målet. Du visar v20?
Jag har tre veckor kvar och undrar hela tiden om vi är tillräckligt redo då. Galoppen under ryttare är väl det som gäckar mej, å andra sidan är inte ridprovet det jag känner är viktigast, det är nog inte ens chans på diplom så då spelar det ju ingen större roll. Så ridningen får bli som vi är redo för då.
 
Klart ni har där att göra! Sådär tänker jag också, men också att det är för våran skull, att det är roligt och kul att ha jobbat sej fram till just det målet. Du visar v20?
Jag har tre veckor kvar och undrar hela tiden om vi är tillräckligt redo då. Galoppen under ryttare är väl det som gäckar mej, å andra sidan är inte ridprovet det jag känner är viktigast, det är nog inte ens chans på diplom så då spelar det ju ingen större roll. Så ridningen får bli som vi är redo för då.

Jag försöker intala mig det!
Ja vecka 20 blir de, jag vet ändå att vi tränat på och är så redo vi kan bli, ridningen går bra och den är jag inte orolig för. Mer för löshoppningen och själva visningen, glad nu att jag fick tag i en tjej som gjort detta förut som får hålla oss i handen.

Jag försöker tänka att det är naturligt att bli nervös och när dagen väl kommer så hoppas jag att jag njuter av min häst. I mina ögon är han ju bäst :love:
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 588
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 623
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 014
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 895
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp