Födda 2019

Vi har också varit iväg på treårstest, han är fantastisk att ha med sej verkligen. En klippa!

Vi hade kunnat göra bättre men såna här dagar ska ju alla stjärnor stå rätt:angel: traven tex blev ojämn och trist. Lite smått och gott som inte ville sej bara.
Ridningen gick bra tyckte jag och domaren gav en liten minilektion på de få minutrarna- inte mej emot :D och vi kunde få fram lite glimtar då han var lite strulig i munnen och ojämn i sin bjudning.
Domaren gillade hästen och hur han rör sej och uppenbarligen gör sej hästen bättre under ryttare. Och det är ju ridhäst han ska bli, Alltid roligt att höra!

Nu får han sommarvila, en väl värd sådan!
 
Vi har också varit iväg på treårstest, han är fantastisk att ha med sej verkligen. En klippa!

Vi hade kunnat göra bättre men såna här dagar ska ju alla stjärnor stå rätt:angel: traven tex blev ojämn och trist. Lite smått och gott som inte ville sej bara.
Ridningen gick bra tyckte jag och domaren gav en liten minilektion på de få minutrarna- inte mej emot :D och vi kunde få fram lite glimtar då han var lite strulig i munnen och ojämn i sin bjudning.
Domaren gillade hästen och hur han rör sej och uppenbarligen gör sej hästen bättre under ryttare. Och det är ju ridhäst han ska bli, Alltid roligt att höra!

Nu får han sommarvila, en väl värd sådan!

Vad roligt! Kul att få feedback av domaren under ridningen så, nyttigt :D
 
Vad roligt! Kul att få feedback av domaren under ridningen så, nyttigt :D
Ja inte mej emot! Sen hade jag ju förväntat mej ett par varv i varje gångart åt varje håll liksom.
Jag fick ju rida som en dåre kändes det som, för att hamna där domaren ville ha oss :o Betydligt mer än 'några varv' blev det iallafall!
 
Ja inte mej emot! Sen hade jag ju förväntat mej ett par varv i varje gångart åt varje håll liksom.
Jag fick ju rida som en dåre kändes det som, för att hamna där domaren ville ha oss :o Betydligt mer än 'några varv' blev det iallafall!
Jaha! Vill du dela med dig vad domaren sökte eller va ute efter?
Hur kändes det?

På vårt test red jag i typ 4 minuter endast😅
 
Jaha! Vill du dela med dig vad domaren sökte eller va ute efter?
Hur kändes det?

På vårt test red jag i typ 4 minuter endast😅
Jag hade nog också varit klar på fyra minuter egentligen 🙈

Eftersom han är lite stökig och inte helt tillfreds med bett ännu riktigt så har jag heller inte brytt mej så mycket om det, stilla hand och låtit honom vara, bara ridit på som att det regnar. Det blir lite krokiga vägar men har inte gjort nån grej av det, försökt parera och få oss på spår igen.
Vi har dessutom ridit på bana fyra gånger före testet, annars bara ute i skogen och där är problemet inte lika tydligt när man bara behöver tänka rakt fram.

Domaren vill ha honom mera bakifrån fram till och in i handen, stilla hand som inte parerar det vingliga utan då bara rida mjukt framåt till handen, inget glappande, bara smyga igång bakifrån in i den stilla handen.
Jag förstod vad han ville åt men trodde inte innan att det spelade så stor roll på just det ridprovet 🙈🙈
Jag förstår att man ska vara noga på en gång förstås men jag personligen kände nog mer att ridningen i dagsläget inte var superviktig utan den utbildningen kommer mer till hösten. Att nu är det mest att vara styrbar och tam.
Men förstås gav det resultat och en fin känsla! Så jag är tacksam för tipsen! Man lär sej alltid nåt 🙏

Jag hörde dessutom dåligt i ekande ridhuset så han måste tyckt jag varit helt och hållet hopplös 😳🙄 På filmen hör jag exakt vad han säger.. inte alltid samma som jag trodde han sa 😂 insåg jag😅
 
Idag har jag ridit på Helix för första gången! (Han reds in i våras, kom hem och har sen vilat.) Han var såå duktig!
 

Bifogade filer

  • Helix första gången.jpg
    Helix första gången.jpg
    119,2 KB · Visningar: 82
Hej! Första inlägget för mig här.

Här är min 3 åring. Född 2019. Köpte honom förra lördagen. Han är sutten på i skritt och trav ca 5 gånger. Kommer bli kul att utvecklas med honom.

Vi tar det ganska lugnt ihop. Även om han är en arbetsmyra 🙈 Man måste ju vila kroppen som liten.


20220724_160609.jpg
 
Det börjar dra ihop sig för min grabb att komma in från betet och så småningom sätta igång igen! Han har vilat och ätit gräs sen 3-årstestet i maj så jag är riktigt taggad och nyfiken på hur han kmr vara nu. De gör inget att det blir höst :banana:
 

Bifogade filer

  • 297921892_744638720175135_8394325697792983840_n.jpg
    297921892_744638720175135_8394325697792983840_n.jpg
    238,2 KB · Visningar: 28
20220808_101203.jpg

Min prins är riden 5 gånger ca men eftersom han har bytt miljö så börjar vi lite om och tar det lugnt. Dels för min skull men också för hans. Inget stressande här inte.

Idag övade vi på att stå still vid pallen. Blev lite miljö träning också med traktorer och släp i skytte trafik. Han är så cool 🤩
 
Alltså, så roligt det är att läsa om era treåringar nu. Jag är inte ett dugg avundsjuk som "bara" har unghäst som inte är aktuell att rida in ännu.

Det är förbaskat lång ledtid när man har unghäst.... Men en dag blir det min tur.

Hur har ni gjort som gått i väntans tider?
 
Alltså, så roligt det är att läsa om era treåringar nu. Jag är inte ett dugg avundsjuk som "bara" har unghäst som inte är aktuell att rida in ännu.

Det är förbaskat lång ledtid när man har unghäst.... Men en dag blir det min tur.

Hur har ni gjort som gått i väntans tider?


Tolkar de som att du har en unghäst men som inte ska börja jobbas med än?
Väntan är så svår och lååååång hehe.. köpte min som nybliven 2-åring. Vi tränade bara då och då ( typ en gång i veckan ) att stå i gången och få hovarna kontrollerade, bli duschad i spolspiltan men absolut inte mycket jobb :banghead:
Red en annan häst i stallet för att stilla min abstinens lite och för att ha lite färsk ridning i kroppen tills de var dags att börja hänga/sitta upp. Det tycker jag hjälpte mest! :love:
 
Alltså, så roligt det är att läsa om era treåringar nu. Jag är inte ett dugg avundsjuk som "bara" har unghäst som inte är aktuell att rida in ännu.

Det är förbaskat lång ledtid när man har unghäst.... Men en dag blir det min tur.

Hur har ni gjort som gått i väntans tider?
Jag lånade en ridhäst i nio månader när min var två 😅 och så rider jag en kompis häst sporadiskt ☺️
 
Nu är Lille-A anmält till treårstest nästa helg! Genrep i morgon med bortaträning för en unghästberidare, sedan kommer kiro på söndag och ser till så hon förhoppningsvis är helt 100 i kroppen, och så ska vi löshoppa en sista gång inför testet, troligen på onsdag.

Min kompis har hjälpt till lite med ridningen på sistonde, och nu går lilla gumman stundantals riktigt fint - bara så hemskt synd att hon inte har lika mycket gång som sin mamma och brorsa... men istället har hon ett underbart temperament och samarbetsvilja. 🥰

300400068_10158286090881652_7609821672444246552_n.jpg
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
401
· Visningar
50 119
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 982
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 563
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp