Födda 2019

@sassiball Vi tar alltid sto och föl på en person, och enligt mig (alla äro saliga i sin tro) är detta det helt överlägsna sättet att leda föl.

taP9btu.jpg

RQazyx4.jpg


Du har mycket bättre kontroll än om man har hundsele, och fölet lär sig mycket snabbt förstå att tryck i repet runt rumpan betyder "gå". Viktigt bara att det sitter så pass spänt att det ligger an ovanför hasen, och man får hålla ordentligt i skaftet så det inte glider i handen och blir längre/åker ned.
De kan gott skutta, bocka och stegra utan att man tappar dem, och du har alltid huvudet vänt emot dig. Vi har det när vi lastar också, och där är det absolut överlägset hundsele/bara snöre i grimma.
Vi har två långa grimskaft, ett 3m och ett 5m för när de blir större, och vi leder dem i stort sett jämt på detta viset tills de blir avskilda från mamman. Är mammorna brötiga att leda åker repgrimma eller kedja på.
Speciellt när man har föl som vill stegra och slåss med frambenen är denna lösning bäst, för man kan ta ned dem på marken och vända dem runt sig, medan repet runt rumpan ramar in. :)

har kört likadant och instämmer i att det är grymt. De kan inte vända på en femöring och kicka, de kan inte stegra särskilt högt. man har de bra inramat.
 
har kört likadant och instämmer i att det är grymt. De kan inte vända på en femöring och kicka, de kan inte stegra särskilt högt. man har de bra inramat.
Funkar toppen på Mandel också. Men på Triller fungerade det inte alls, han fick panik när han kände grimskaftet runt sig och drog järnet baklänges allt vad han kunde. Han är så liten med så det blir knägång i så fall för min del så just på honom skippar jag den metoden.

Lång dag ute i sommarhagen för mina pållar idag, 14 timmar, och även igår, fint väder. Men de får komma in på natten någon vecka till i alla fall. De behöver dessutom den dagliga promenaden fram och tillbaka till hagen samt att få grimma på sig. Triller är inte helt enkel när det gäller det här med att ledas och ta på sig
60130669_10156531156549426_3758099996067495936_n[2].jpg

grimman. Mandel är enklare.
 
Senast ändrad:
När brukar ni låta fölen gå ute på bete dygnet runt? Själv tänker jag väl att den yngsta ska vara 14 dagar i alla fall.
 
Mina går in på box varje natt däremot kan jag någon natt låta dom vara ute om det är fint väder eller om vi är bortbjudna någon kväll(händer ej så ofta dock)
Jag tycker personligen att stona och fölen behöver komma in och vila ordentligt och äta sin mat i lugn och ro.
 
Mina går in på box varje natt däremot kan jag någon natt låta dom vara ute om det är fint väder eller om vi är bortbjudna någon kväll(händer ej så ofta dock)
Jag tycker personligen att stona och fölen behöver komma in och vila ordentligt och äta sin mat i lugn och ro.
Tar du in dem nattetid under hela sommaren ?
 
Jag skulle vilja ha mina ut på bete så snart som möjligt, nu börjar äntligen vädret bli lite mer föl-vänligt här.... Men det är tydligen lite osäkert ang. stallets bete om vi får plats med alla ston och föl där, så jag får evt börja leta annat bete, och då blir det svårare att ta in dem vid dåligt väder. Min lille är ju bara snart två veckor gammal, så hon behöver ha möjlighet att torka upp vid regn iaf.

Nu har hon dessutom lyckats få en mindre infektion i naveln, peppar peppar så verkar det endast vara lokalt hittils men vi kör med antibiotika några dagar iaf för säkerhets skull. Så lite beroende på hur det utvecklas så får hon troligen stanna hemma någon vecka till.

Måste dessutom se till att lära henne vilken sida av staketet man ska vara på.... :angel:

60412495_1246942688790813_1732480289835319296_n.jpg
 
Jag skulle vilja ha mina ut på bete så snart som möjligt, nu börjar äntligen vädret bli lite mer föl-vänligt här.... Men det är tydligen lite osäkert ang. stallets bete om vi får plats med alla ston och föl där, så jag får evt börja leta annat bete, och då blir det svårare att ta in dem vid dåligt väder. Min lille är ju bara snart två veckor gammal, så hon behöver ha möjlighet att torka upp vid regn iaf.

Nu har hon dessutom lyckats få en mindre infektion i naveln, peppar peppar så verkar det endast vara lokalt hittils men vi kör med antibiotika några dagar iaf för säkerhets skull. Så lite beroende på hur det utvecklas så får hon troligen stanna hemma någon vecka till.

Måste dessutom se till att lära henne vilken sida av staketet man ska vara på.... :angel:

60412495_1246942688790813_1732480289835319296_n.jpg
Hon ser ut som ursäkta men de var roligare på denna sida 😂
 
Igår vid 21 tiden fölade Adeleine 14 dagar före bf. Ett stort sto E: Highcruiser Ue: Cortez - Ceylon hon bajsade och diade ganska fort men hade väldigt svårt att lägga sig med dessa långa ben. Adeleine släppte inte eftebörden snabbt som hon brukar så fick binda upp den så den lossnade av sin egen vikt. Har inte kollat den nu i natt utan får kolla imorgon . Fölet la sig tillslut och det ska jag med någon timme sen ska jag kolla dom igen..sen upp och jobba 😆
20190514_211531.jpg
 
Igår vid 21 tiden fölade Adeleine 14 dagar före bf. Ett stort sto E: Highcruiser Ue: Cortez - Ceylon hon bajsade och diade ganska fort men hade väldigt svårt att lägga sig med dessa långa ben. Adeleine släppte inte eftebörden snabbt som hon brukar så fick binda upp den så den lossnade av sin egen vikt. Har inte kollat den nu i natt utan får kolla imorgon . Fölet la sig tillslut och det ska jag med någon timme sen ska jag kolla dom igen..sen upp och jobba 😆Visa bifogad fil 29734

Grattis! Skönt att allt gått bra hittills, när hon ändå kom så pass tidigt. :up::love:
 
Igår vid 21 tiden fölade Adeleine 14 dagar före bf. Ett stort sto E: Highcruiser Ue: Cortez - Ceylon hon bajsade och diade ganska fort men hade väldigt svårt att lägga sig med dessa långa ben. Adeleine släppte inte eftebörden snabbt som hon brukar så fick binda upp den så den lossnade av sin egen vikt. Har inte kollat den nu i natt utan får kolla imorgon . Fölet la sig tillslut och det ska jag med någon timme sen ska jag kolla dom igen..sen upp och jobba 😆Visa bifogad fil 29734

Grattis! 😍 Så fin!


Min kompis' sto fölade igår på dygn 328, så himla snopet när jag fick vänta så länge på mitt föl.... :p Har ett sto till på stallet som är på dygn 330 och droppat vit mjölk i över ett dygn, så nu blir det lekkamrater på Amélie iaf. :up:
 
Igår vid 21 tiden fölade Adeleine 14 dagar före bf. Ett stort sto E: Highcruiser Ue: Cortez - Ceylon hon bajsade och diade ganska fort men hade väldigt svårt att lägga sig med dessa långa ben. Adeleine släppte inte eftebörden snabbt som hon brukar så fick binda upp den så den lossnade av sin egen vikt. Har inte kollat den nu i natt utan får kolla imorgon . Fölet la sig tillslut och det ska jag med någon timme sen ska jag kolla dom igen..sen upp och jobba 😆Visa bifogad fil 29734
Såå fin! Grattis! Hoppas jobbet flyter på hyffsat idag.
 
Jag skulle vilja ha mina ut på bete så snart som möjligt, nu börjar äntligen vädret bli lite mer föl-vänligt här.... Men det är tydligen lite osäkert ang. stallets bete om vi får plats med alla ston och föl där, så jag får evt börja leta annat bete, och då blir det svårare att ta in dem vid dåligt väder. Min lille är ju bara snart två veckor gammal, så hon behöver ha möjlighet att torka upp vid regn iaf.

Nu har hon dessutom lyckats få en mindre infektion i naveln, peppar peppar så verkar det endast vara lokalt hittils men vi kör med antibiotika några dagar iaf för säkerhets skull. Så lite beroende på hur det utvecklas så får hon troligen stanna hemma någon vecka till.

Måste dessutom se till att lära henne vilken sida av staketet man ska vara på.... :angel:

60412495_1246942688790813_1732480289835319296_n.jpg
Hoppas du får tag i bete. Vad tråkigt om inte det fanns plats till dina två också.
 
Idag har jag planer på att släppa ihop mina ston med föl.

Lille Triller gnäggar efter Mandel och vill leka. Bara han inte blir för ivrig så Mandels mamma blir sur på honom. Men Mandel är nu 10 dagar så han börjar också bli leksugen. Igår gick Triller med på att jag tog på honom grimman i hagen, flera gånger övade vi och det gick så bra, han har förstått att den inte är så läskig tror jag. Mandel accepterar också det.

Bara det nu funkar i kväll när de ska in.
 
Har ett sto till på stallet som är på dygn 330 och droppat vit mjölk i över ett dygn, så nu blir det lekkamrater på Amélie iaf. :up:

Fölet som kom nu i natt var tyvärr dött. :( Det låg dessutom fel, så vi fick vara 4 personer för att få ut det (inkl veterinär). Jättetråkigt. Stoet ser ut att må bra, men efterbörden har inte kommit än så ny veterinär är på väg.
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 517
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 619
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 001
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 800
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp