Födda 2019

Deras vita är okej att använda iaf, den andra gråa vågar jag inte svara på! Men borde stå på flaskan.
Japp, den vita är okej. Den gråa var inte okej förra året i alla fall vad jag kommer ihåg.
Nu har dom ju några nya flaskor med lavendel citron eller mint. Tror dom oxå är okej.
Tack! Det är den nya jag har, med citron, har inte kunnat läsa mig till om den är OK, varken på flaskan eller återförsäljare och har ingen koll på ingredienserna, men verkar ”snäll”?
 
Lilla-A och Stora-A är på seminstationen sedan i söndags. Hönsmamman (jag) åker dit varje dag för att kolla till dem. :angel: Hoppast mammahäst tänker ovulera snart så de får komma hem....

32014
 
Tack! Det är den nya jag har, med citron, har inte kunnat läsa mig till om den är OK, varken på flaskan eller återförsäljare och har ingen koll på ingredienserna, men verkar ”snäll”?
Står ju att man ska kunna använda den till människor så borde vara snälla grejer i som även fölungar ska klara av, vet bara att Ultra Shielden inte ska användas på små föl.
 
32202

Kl 00:15 föddes ett fuxsto, precis över på 336:e dygnet, så bra prick på!
Vit mjölk i 1,5 dygn, 26 på reffen vid fölning. På benen efter en kvart och hittade matbaren efter ytterligare 45 min. 😍😍😍
e: Mr Vain u: Solos Athene (Solos Acord - Lagano).
Mamman till stoet är även mor till t ex Solos Carex (m fl fina avkommor)
 
Grattis @Fredag! 🥰

Det kom föl hos oss med i går, sista dräktiga stoet i stallet fölade ute på betet, 3 veckor före bf. Jag kollade henne vid 18.30 och då var mjölken börjat bli gulvit, men i övrigt såg hon inte alls redo ut att föla (gammalt avelssto som enligt ägaren brukar uppvisa tydliga tecken). Två timmar senare åkte stallchefen förbi betet och då låg fölet där! Ett litet långbent sto som verkar pigg och fräsch. ☺

MEN - jag gick rundt och kollade efter efterbörden omkring där hon fölat, och hittade bara det här, fosterhinnor och ev lite till...?

received_455314528593095.jpeg

Min känsla är att hon trampat i hinnorna och haft sönder efterbörden så inte allt kommit ut, eller vad tror ni??
 
Grattis @Fredag! 🥰

Det kom föl hos oss med i går, sista dräktiga stoet i stallet fölade ute på betet, 3 veckor före bf. Jag kollade henne vid 18.30 och då var mjölken börjat bli gulvit, men i övrigt såg hon inte alls redo ut att föla (gammalt avelssto som enligt ägaren brukar uppvisa tydliga tecken). Två timmar senare åkte stallchefen förbi betet och då låg fölet där! Ett litet långbent sto som verkar pigg och fräsch. ☺

MEN - jag gick rundt och kollade efter efterbörden omkring där hon fölat, och hittade bara det här, fosterhinnor och ev lite till...?

Visa bifogad fil 32210

Min känsla är att hon trampat i hinnorna och haft sönder efterbörden så inte allt kommit ut, eller vad tror ni??
Tack!!

Låter som läge att få ut vet att känna efter...
Mitt sto släppte inte efterbörden inatt, fick ha ut vet på morgonen så hoppas det klarar sig utan biverkningar nu. Inte mkt hinnor hängde ut där heller (fölade stående).
Men med lite tur har räven varit framme!
 
Donna växer så det knakar. Hon börjar svikta lite mer i kotorna nu, det har varit gränsfall med tetra på henne men hovis ville avvakta i fredags och se åt vilket håll det gick och på torsdag kommer hovis på nytt så tar vi ny ställning då. Hon var ju tidigt född och har antagligen vuxit ikapp mer än vanligt, så inte jättekonstigt att hon ranglade upp. Sen tror jag hingsten ger rätt rakt, har sett fler än Donna med samma vinklar i den åldern.. Såg lite trav idag och den ser bra ut, får hon bara mer svikt fram så kommer det bli en kalaspingla.
20190701_092850.jpg
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 488
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 615
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 996
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 766
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp